Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg siterer meg sjøl for en nybesøk av saken. Har du ikke vært innom linkene under, bør du :)

Ah! De prøvelser en stakkars distro-utvikler må møte i hverdagen...

CentOS in the News : It's L-i-n-u-x, that is an Operating System

Dette er historien om den gangen den onde Linux distoren, GentOS, hacket seg inn på maskinene til byen Tuttle i Oklahoma, USA.

 

Historien havnet også på The Register: Oklahoma city threatens to call FBI over 'renegade' Linux maker

Som også ble bedt om å stoppe: Oklahoma man asks Reg to turn off the internet

Det har seg nemlig slik at Tuttle Times tok tak i saken: City manager misunderstanding prompts international response

Og det er noen flotte sitat der:

“This is just a bunch of freaks out there that don’t have anything better to do,” he said. “When I came in to work Monday morning, I had about 500 e-mails, plus anonymous phone calls from all the geeks out there. [CentOS is] a free operating system that this guy gives away, which tells you how much time he’s got on his hands.”
“I was just frustrated,” he said. “I’ve got a strange website coming up, and I don’t know who caused it.” Taylor said that he also did not regret threatening Hughes with FBI action, since he believes that was what prompted Hughes to start treating him seriously.

 

“After that, he called me Mr. Taylor,” he said, “And he got me the information I needed.”

 

EDIT: Litt arti fakta fra artikkelen

On Monday, a check at the popular search engine google.com showed 387 matches for Tuttle and CentOS. By Wednesday morning, there were more than 26,000. Phone calls from across the country started coming in to the newspaper and city offices, and e-mails from Switzerland, Australia, Wales and England were received. Many of the web sites discussing the exchange are in foreign languages.
Endret av olefiver
Lenke til kommentar

*snip*

Historien havnet også på The Register: Oklahoma city threatens to call FBI over 'renegade' Linux maker

Som også ble bedt om å stoppe: Oklahoma man asks Reg to turn off the internet

Det har seg nemlig slik at Tuttle Times tok tak i saken: City manager misunderstanding prompts international response

Og det er noen flotte sitat der:

“This is just a bunch of freaks out there that don’t have anything better to do,” he said. “When I came in to work Monday morning, I had about 500 e-mails, plus anonymous phone calls from all the geeks out there. [CentOS is] a free operating system that this guy gives away, which tells you how much time he’s got on his hands.”
“I was just frustrated,” he said. “I’ve got a strange website coming up, and I don’t know who caused it.” Taylor said that he also did not regret threatening Hughes with FBI action, since he believes that was what prompted Hughes to start treating him seriously.

 

“After that, he called me Mr. Taylor,” he said, “And he got me the information I needed.”

*snip*

 

Urk.. Fin måte å få oppmerksomhet på.. True med å ringe politiet...

Lenke til kommentar

Sant sant. Temmelig fjott.

Først truer han med anmeldelse til FBI, en anmeldelse jeg forresten gjerne skulle sett reaksjonene på, så blir han nødig fornøyd når CentOS utvikleren frivillig og uten plikt hjelper ham, og tilslutt kaller han hjelperen sin for en "freak" som har altfor mye tid på sine hender.

Lenke til kommentar
Først truer han med anmeldelse til FBI, en anmeldelse jeg forresten gjerne skulle sett reaksjonene på,

5862403[/snapback]

 

Tror første reaksjon er at FBI tropper opp hjemme hos deg, og plukker med seg alle PCer og PC-lignende enheter i huset. Først etter to ukers undersøkelser finner de ut at du er uskyldig. Det er i hvert fall slik det fungerer her. Konfiskér først, undersøk etter. :(

Lenke til kommentar

Testet Acronis True Image 9.1 Server for Linux.

Installasjon gikk greit. lot seg ikke starte ifra snarvei i kmenu dog.

Men logget på som root i shell gikk det greit.

Backup så ut til å fungere helt knirkefritt med lettfattelige menyer.

Testet med centos 4.3 på en testmaskin.

 

MEN

 

Når jeg skulle slå av maskinen klaget den på at den ikke fikk avmontert noen av filsystemene, relatert til snapapi som acronis innstalerte.

Ved oppstart dagen etter var det masse feil på filsystemet.

Det løste seg ved å kjøre

fsck
som foreslått ved oppstart.

 

Noen andre som har testet Acronis for Linux med lignende erfaringer ?

Likte ikke helt at det køddet med filsystemet mitt....

Programmet virket veldig greit ellers med mulighet for å legge inn backup igjen ifra en ftp server, clone hdd feks.

 

Ett open source alternativ hadde jo egentlig vært å foretrekke.

kikket på systemimager men virket noe kompilsert syns jeg.

Har ikke noe erafring med backup av komplett system i linux.

Er ute etter att program med lignende funkisjonalitet som acronis trueimage eller norton ghost.

Endret av vega77
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

En venn av meg vil slette Linux partisjonen sin (klarer ikke å få han til å fortsette med det) og han lurer på om det er bare å slette Linux partisjonen så kommer vanlig boot-screen opp?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Nei, han må overskrive MBR (master boot record) for å få den gamle tilbake. Enkleste er jo bare å konfigruere den bootloadern han har nå til å boote windows (regner jeg med) med engang. 0sek delay med andre ord.

5872400[/snapback]

Hmm, det sa meg ikke så altfor mye... Kunne du eller noen andre linke meg til en guide om avinnstallering av Linux (SUSE 10) eller skrive en selv?

Lenke til kommentar

Vet jeg har mye innlegg med kryptering her nå, men siden jeg er litt paranoid hadde det vært fint om noen kunne bekrefte at følgende gjør at det hele går gjennom en kryptert tunnel med SSH. Fra klienten:

ssh -L 5900:127.0.0.1:5900 brukernavn@vnc_server

starter vnc-klient og skriver inn adressen 127.0.0.1

 

Da får jeg kontakt og kan fjernstyre PC-en. Jeg kan også legge til at port 5900 på vnc-serveren er stengt og bare port 22 er åpen, så man skulle tro at det hele gikk riktig for seg. Starter jeg vnc-klienten og skriver inn adresse til vnc-serveren, får den ikke kontakt. Så igjen, da foregår alt på "riktig" måte?

 

EDIT: Nå gikk det opp et lys for meg med hvordan det fungerer :). På min egen maskin (127.0.0.1) blir traffikk som foregår på port 5900 overført til port 22 og går gjennom tunnelen jeg opprettet med ssh -L 5900:127.0.0.1:5900 brukernavn@vnc_server.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Nei, han må overskrive MBR (master boot record) for å få den gamle tilbake. Enkleste er jo bare å konfigruere den bootloadern han har nå til å boote windows (regner jeg med) med engang. 0sek delay med andre ord.

5872400[/snapback]

Hmm, det sa meg ikke så altfor mye... Kunne du eller noen andre linke meg til en guide om avinnstallering av Linux (SUSE 10) eller skrive en selv?

5872466[/snapback]

Etter at du sletter Linux-partisjonen, blir det feil i GRUB som ikke vil starte opp. Det du må gjøre da er å boote windows cd, velge recover-console og skrive fixmbr eller /fixmbr (husker ikke nøyaktig hva det var, men noe i den duren).

Lenke til kommentar
Nei, han må overskrive MBR (master boot record) for å få den gamle tilbake. Enkleste er jo bare å konfigruere den bootloadern han har nå til å boote windows (regner jeg med) med engang. 0sek delay med andre ord.

5872400[/snapback]

Hmm, det sa meg ikke så altfor mye... Kunne du eller noen andre linke meg til en guide om avinnstallering av Linux (SUSE 10) eller skrive en selv?

5872466[/snapback]

Etter at du sletter Linux-partisjonen, blir det feil i GRUB som ikke vil starte opp. Det du må gjøre da er å boote windows cd, velge recover-console og skrive fixmbr eller /fixmbr (husker ikke nøyaktig hva det var, men noe i den duren).

5872523[/snapback]

 

FIXBOOT og FIXMBR er fine kommandoer. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hui, har egentlig ikke brukt Linux noe særlig, men akkurat nå, sitter jeg her og fikler i systemet til Linux SUSE 10, og jeg må si at jeg er langt mer positivt overasket over Linux enn jeg er over Windows.

Lenke til kommentar
For øyeblikket har jeg både GNOME og fluxbox installert, men bare fluxbox fungerer. hvis jeg prøver å start GNOME får jeg beskjed om at det er en feil med ettellerannet xsession, og sesjonen avsluttes med en gang. noen som vet hva jeg kan ha gjort galt her?

5874203[/snapback]

Har samme problem når jeg har brukt k3b. Det jeg gjør (litt tungvint kanskje ja) er å slette .ICEauthority, og da kommer jeg meg inn. Har ikke giddet å gjøre noe mer med det, men det funker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...