Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fant endelig den komplette og korrekte historien om Slackwares tilblivelse og liv:

For it was in 1991BC,When the great god Linus Torvalds first spewed out the linux kernel, there came along a wise old man called Patrick Volkerding and he did utter these words:

"Hmm...I like that kernel...nice and round and plump....my friends at BSD have a nice init system I could use....I think I might just invent the Idea of a Linux Distribution". For this man was not stupid, and lo! he beheld the Linux distribution on high and yelled

 

"I am l33t!!; And I shall name this Linux Distribution "SLS Linux", but his followers cowered in fear for they heard an acronym which they did not understand and He wouldn't tell them what It meant. They asked of him

 

"Oh lord what does SLS mean"

 

and he respondeth "You are obviously all n00bs so go away and become sysadmins". and lo, great shadows were cast upon the land. And only the l33t people of the world did use SLS until they found uttering SLS in prayer to the great Gnu a many torturous thing to do. Patrick saw this and was not happy.

 

He then declared unto the land "oh, alright, i'll rename it Slackware, but don't expect anything more because it's mine!! All Mine!! OK??"

And the lowly followers were happy for a while; Until one day they tried greatly to pass improvements to Patrick, who promptly told them that He would make Improvements as He saw fit. And lo, the followers did continue writing their own code to force programs to compile on Slackware.

 

And a great age did come to pass when the tribe of l33t did make copies of Patricks great writings and passed them among their many friends.

 

generation begat generation until one day Patrick uttered these holy words:

 

"lo, my loyal followers we have come to the version that shall be numbered four; Four it shall be numbered, no more, no less; And after that It shall be numbered seven, no more, no less"

 

And the l33t did utter a great cry "Why oh great one have you missed five and six?" And Patrick did strike down these unbelievers for questioning his Great truth. And he did say the remaining l33t

 

"I shall issue software which I have declared Stable. For I am the great one, and shall strike down all who question my decisions."

 

And the l33t did wail and much gnashing of teeth took place. But to this day they maintain their silent prayer and vigil to the great one in Temples often mistaken for Cybercafes

Episk rett og slett.

Å lese Slackwares historie gjør meg stolt av å være en Slacker :)

Lenke til kommentar

Hello alle sammen.

Jeg og en kompis har børstet støvet av Warcraft 3 og tenkte vi skulle ta et game.

Saken er den ar jeg har en dedicated gateway på LAN'et mitt og jeg skal hoste.

Dette er sånn den funker.

Internet er koblet inn på eth1.

LAN kommer er koblet til eth0.

Wc3 servern er 192.168.1.105

Den kjører en veldig enkel nat regel i iptables(hvis det skal ha noe å si:

iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth1 -j MASQUERADE

 

Det jeg lurer på er om denne regelen her vil funke for forwarding når det gjelder WC3 servern:

iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth1 --dport 6112:6119 -j DNAT --to 192.168.1.105:6112:6119

 

Og BTW, sjekka loggen nå...

Hva er dette?

Mar 17 05:17:20 Gateway -- MARK --
Mar 17 05:29:33 Gateway kernel: eth1: link down
Mar 17 05:29:40 Gateway kernel: eth1: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
Mar 17 05:29:42 Gateway kernel: eth1: link down
Mar 17 05:29:44 Gateway kernel: eth1: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
Mar 17 05:30:56 Gateway kernel: eth1: link down
Mar 17 05:31:13 Gateway kernel: eth1: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
Mar 17 05:31:16 Gateway kernel: eth1: link down
Mar 17 05:31:18 Gateway kernel: eth1: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
Mar 17 05:33:05 Gateway kernel: eth1: link down
Mar 17 05:33:13 Gateway kernel: eth1: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
Mar 17 05:33:15 Gateway kernel: eth1: link down
Mar 17 05:33:17 Gateway kernel: eth1: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0x45E1
Mar 17 05:57:20 Gateway -- MARK --

Dette er et kort utdrag fra /var/log/messages. Er det gatewayen det er noe galt med eller internet?

Noe alvorlig eller skal jeg bare drite i det?

Endret av Jorek
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har et hauppauge tv-kort, mythtv etc.

Skal ta opp gamle VHS og Hi8-kassetter for å overføre til DVD. Kan jeg da bare bruke cat /dev/video0, siden det bare er snakk om å ta opp hele kassetter, uansett? Det er ganske mye videomateriale, så det bør være enkelt.

 

Bruker vel ivtv-verktøyene til å skifte til s-video-input.

 

EDIT: børste -støvet- ?? WC3 er jo, sammen med RA2 et av de bedre LAN-spillene der ute...

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har et hauppauge tv-kort, mythtv etc.

Skal ta opp gamle VHS og Hi8-kassetter for å overføre til DVD. Kan jeg da bare bruke cat /dev/video0, siden det bare er snakk om å ta opp hele kassetter, uansett? Det er ganske mye videomateriale, så det bør være enkelt.

 

Bruker vel ivtv-verktøyene til å skifte til s-video-input.

 

EDIT: børste -støvet- ?? WC3 er jo, sammen med RA2 et av de bedre LAN-spillene der ute...

5769877[/snapback]

 

Si i fra! Har du noe imot om vi utveksler nic på jabber/msn - skal gjøre akkurat det samme, har just kjøpt et happuage winpvr-150 kort, men har ikke fått det til å funke ennå (ryktet sier at det har noe med 64-bit linux og gcc 4.x å gjøre. Oh well. tipper at AT-RPM's kommer med en build ganske kjapt etter at fc5 er released.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har et hauppauge tv-kort, mythtv etc.

Skal ta opp gamle VHS og Hi8-kassetter for å overføre til DVD. Kan jeg da bare bruke cat /dev/video0, siden det bare er snakk om å ta opp hele kassetter, uansett? Det er ganske mye videomateriale, så det bør være enkelt.

 

Bruker vel ivtv-verktøyene til å skifte til s-video-input.

 

EDIT: børste -støvet- ?? WC3 er jo, sammen med RA2 et av de bedre LAN-spillene der ute...

5769877[/snapback]

 

Si i fra! Har du noe imot om vi utveksler nic på jabber/msn - skal gjøre akkurat det samme, har just kjøpt et happuage winpvr-150 kort, men har ikke fått det til å funke ennå (ryktet sier at det har noe med 64-bit linux og gcc 4.x å gjøre. Oh well. tipper at AT-RPM's kommer med en build ganske kjapt etter at fc5 er released.

5774898[/snapback]

 

Jeg kan ikke hjelpe deg med 64-bit relaterte ting, men sender pm.

Lenke til kommentar

Nå har jeg forsøkt å installere Azureus, og har fått et merkelig problem.

 

Hver gang jeg starter det, og begynner å bruke det, dreper det alt annet som bruker internett... Opera, Firefox, Gaim etc. Ingen av dem får kontakt, browserne får til og med problemer med å koble til routeren (har ngt-router i passthrough, og bruker en annen router, SMC barricade 7004 abr eu).

 

Med dc++ for linux, eller gnomes torrent-klient, skjer ikke dette.

 

Veldig merkelig...

Lenke til kommentar
Etter ikke mindre en 6 RC er 2.6.16 blitt siste stabile kjerne.

5782888[/snapback]

Høres bra ut, personlig så kommer jeg til å vente på en 2.6.16.6 (eller hvor langt den kommer), da disse er mer "safe" (iallefall så "safe" som det går på en 2.6 kernel da).

Lenke til kommentar
Noen som kan svare på om 2.6.16 løser problemene med BT878-baserte TV-kort og lyden? Vet at dette var en bug med 2.6.15-kjernene. Kjører enda på 2.6.13-kjerne på grunn av dette.

5783048[/snapback]

 

Hva var problemet med dem? Vet at det skjer ting med v4l for tiden (i allefall 32<->64 kompatibilitet på iocalls.. Tipper det betyr at du kan bruke 32bits mplayer på 64bits maskin, og se tv med v4l.. I tillegg skal ivtv inn i kjerna snart),

Lenke til kommentar
Noen som kan svare på om 2.6.16 løser problemene med BT878-baserte TV-kort og lyden? Vet at dette var en bug med 2.6.15-kjernene. Kjører enda på 2.6.13-kjerne på grunn av dette.

5783048[/snapback]

 

Hva var problemet med dem? Vet at det skjer ting med v4l for tiden (i allefall 32<->64 kompatibilitet på iocalls.. Tipper det betyr at du kan bruke 32bits mplayer på 64bits maskin, og se tv med v4l.. I tillegg skal ivtv inn i kjerna snart),

5784462[/snapback]

Problemet var at man bare fikk støy som lyd når man bruker bt87x-kort, i hvert fall fikk jeg det med mitt Pinnacle PCTV Stereo TV-kort basert på BT878. Dette gjaldt kjerner nyere enn 2.6.13-baserte kjerner (2.6.14 og 2.6.15). Dette er et stort irritasjonsmoment, da jeg ikke kan oppgradere kjernen. Det var også noe rart med SCSI-brennere, at de ikke ble detektert riktig av k3b. 2.6.13 begynner å bli litt vel gammel nå, men er en kjerne som er ganske stabil. Bruker 2.6.13 med ck8-server patchsett, og da har alt fungert som det skal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yXKhlxsjUZ

Hey! Et hurtig spm:

 

Hvordan logger jeg inn som root i Ubuntu?

 

Kjørte ndiswrapper, og fikk denne meldingen:

Unable to create directory /.../ Make shure you are running as root

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...