Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

GNU/Linux bruker egne filsystemer, det du trenger er en ledig partisjon så fikser SUSE-installeren resten for deg.

5731394[/snapback]

Ok, men hvor mye plass sånn ca vil jeg trenge?

5731406[/snapback]

400MiB-9Gib

 

Men særiøst, det spørs jo hvor mange pakker du skal installere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
GNU/Linux bruker egne filsystemer, det du trenger er en ledig partisjon så fikser SUSE-installeren resten for deg.

5731394[/snapback]

Ok, men hvor mye plass sånn ca vil jeg trenge?

5731406[/snapback]

400MiB-9Gib

 

Men særiøst, det spørs jo hvor mange pakker du skal installere.

5731555[/snapback]

Tar 9-10 GB. Takk for deres hjelp :)

Lenke til kommentar
Pirates of Silicon Valley på Tv3 om 25min
I've seen it, that is to say I saw it.

And I have deemed it: Crap!

 

Overdramatisert vrøvvel. Grunnlinjene i historiene er de samme, men personer og hendelser er blitt hollywoodisert, og er nærmest parodier på personene filmen handler om.

Det er også en del faktafeil, som f.eks. hvordan Microsoft startet samarbeidet med IBM og hvordan de ente opp med å lage MS-DOS til IBM-maskiner.

 

Greit, filmen har vel aldri gitt seg ut for å være en dokumentar, men innimellom følte jeg at det bare manglet en tidsreisende telefonkiosk for at jeg hadde trudd jeg så på en Bill and Ted film

Lenke til kommentar
WPA i Networkmanager finnes, men bare i CVS versjonene så vidt jeg har forstått, det er altså trolig ikke stabilt nok til å ta med i Dapper. Jeg vil tro det vil bli mulig å installere fra Universe, Multiverse eller kanskje Backports relativt kjapt etter release.

5728433[/snapback]

 

Er WPA den greia man trenger for å kople seg opp på WLAN på UIO, med standard brukernavn/passord (samme som på arbeidsstasjonene)? 802.x eller noe tror jeg det heter...

 

I så fall: Danse villt av glede på bordet.

 

NetworkManager er den mest geniale GUI'n som finnes for WLAN-styring (og LAN styring generellt) for klient-maskiner, så dette er en *meget* god nyhet.

 

Endelig en enkel måte å hooke opp uten å måtte styre med WPA_suplicant etc.

 

Noen som vet mer? Link?

 

Begynner å skjønne at jeg ikke har fulgt så nøye med på rødhattene en stund...

Lenke til kommentar
hva er greia med Suse Linux Evaluation? i forhold til Suse Linux OSS?, og retail versjonen...

5733881[/snapback]

 

 

Tror det er omtrent det samme som retailversjonen. Du kan også laste ned de vanlige SUSE isoene(retailvarianten) fra ftpen til Novell/SUSE.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hei igjen, nå har jeg spurt mye, men dere er vel så greie at dere svarer meg for det :)

 

Jeg driver nå å laster ned de 5 CDene til OpenSUSE, men jeg lurte på om det er mulig å innstallere dem på en DVD i stedet for 5 CDer?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
DVD:

http://klid.dk/suse/i386/10.0/iso/SUSE-10....-GM.iso.torrent <- Torrentfil

http://klid.dk/suse/i386/10.0/iso/SUSE-10.0-LiveDVD.iso <- Hvis jeg ikke husker feil, så går det an å installere LiveDVDen, og den er ikke begrenset på noen måte.

5735810[/snapback]

Takker :) Men, går det ann å installere de 5 CDene på en DVD?

 

EDIT: Linken til LiveDVDen er død :(

EDIT 2: Fant en ny link :w00t:

EDIT 3: Så et sted at SUSE har et innebygd partisjonsprogram. Stemmer det?

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
EDIT 3: Så et sted at SUSE har et innebygd partisjonsprogram. Stemmer det?

 

Ja, iallefall da jeg hadde SuSE 9.2 på maskinen min.

5737771[/snapback]

Ah, takker for all hjelp, da skal jeg brenne en boot-disk. Så er SUSE 10 innstallert :):w00t:

Lenke til kommentar
EDIT 3: Så et sted at SUSE har et innebygd partisjonsprogram. Stemmer det?

5737771[/snapback]

 

 

Uhm, ja? Det har jo alle distroer, enten det er cfdisk, fdisk, YaST eller disk druid. Du mener kanskje at den kan resize NTFS-partisjoner? Det skal være mulig, men man må kjøre en defrag på NTFS-disken først, de benytter ntfs-resize programmet.

Lenke til kommentar
Kritisk bug i ubuntu breezy:
Confirmed and critical bug: "The root password from the first user registred by Breezy can be found by any user by reading the file /var/log/installer/cdebconf/questions.dat"

 

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=143334

 

Tragisk.

5744200[/snapback]

 

Fix skal allerede være tilgjengelig (jeg fikk i hvert fall et par nye pakker oppdatert via update manager nå), men på serveren (som kjører den dedikerte server-installen) er det enda ikke kommet noen fix. Er det meningen at server-installasjonen (som skal være den tryggeste) ikke skal få slike fixer? :dontgetit:

 

Er likevel ikke særlig bekymret, siden den i værste fall kan brukes for å øke rettigheter, og jeg ikke deler ut kontoer på mine maskiner. En shell-server bør være bekymret, dog. :hrm:

 

EDIT: Fikk fix på serveren også, glemte bare å kjøre apt-get update. De henter jo fra samme rep, så det hadde vært rart om de ikke kom til begge samtidig.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...