Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Apropos Linux.Eterm-terminalene mine i Ubuntu med Fluxbox vil ikke vise æ,ø og å. Funker fint i alle andre terminaler, men bare ikke Eterm... Noen som vet hva det kan skyldes? Prøvd export LC_CTYPE=no_NO ? Fortsatt sånne snodige tegn i terminalen. Prøver å finne ut hvordan man får vekk UTF i Ubuntu nå... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Vil ikke anbefale å "ta vekk" UTF-8. Om du gjør dette, vil filnavn kodet i UTF-8 gå fløyten, samt manpages etc. Rapporter heller en bug... UTF-8 er framtiden Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Er ikke noen bug, er bare det at Eterm og Aterm ikke støtter UTF-8. Får se om jeg kan fikse noe i .bash_profile... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Komandoen: firefox -remote "openURL(http://adresse.no,new-tab)" åpner gitt adresse i en ny tab, men hvis firefox ikke kjører skjer det ikke noe, har noen et tips for å fikse det? Lenke til kommentar
zyp Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Start firefox manuelt først. Jeg har alltid firefox kjørende. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Start firefox manuelt først. Det er det jeg vil slippe !! Lenke til kommentar
zyp Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 pgrep firefox && firefox -remote "openURL(http://adresse.no,new-tab)" || firefox http://addresse.no Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Glimrende ! Bruker det med webmailen min, og mail-notificaton. Irriterende hvis firefox tilfeldigvis ikke kjører og jeg må flytte musen for å starte det. Er litt slapp og liker best når ting er helt strømlinjeformet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Er ikke noen bug, er bare det at Eterm og Aterm ikke støtter UTF-8.Får se om jeg kan fikse noe i .bash_profile... I alle fall ville det vært bug nok til at den neppe ville blitt inkludert i fedora... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Hm? Tror ikke Eterm er inkludert i Ubuntu. Men fant uansett ut at det fungerte i Eterm 0.9.3, men ikke i 0.9.2 som jeg hadde... Typisk. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Tabbrowser preferences extensionen til Firefox gjer og det du vil. Der kan du setje at Firefox berre skal bruke tabs, også frå eksterne applikasjonar. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 (endret) Komandoen: firefox -remote "openURL(http://adresse.no,new-tab)" åpner gitt adresse i en ny tab, men hvis firefox ikke kjører skjer det ikke noe, har noen et tips for å fikse det? Gentoo, og sikker også andre distroer, kjører følgende løsning: /usr/bin/firefox er følgende script: #!/bin/sh # # Stub script to run mozilla-launcher. We used to use a symlink here but # OOo brokenness makes it necessary to use a stub instead: # http://bugs.gentoo.org/show_bug.cgi?id=78890 export MOZILLA_LAUNCHER=firefox exec /usr/libexec/mozilla-launcher "$@" Som vi ser kaller dette igjen /usr/libexec/mozilla-launcher, som er en adskillig med skitten affære (dette er et BASH-script, selv om forumet påstår noe annet): mozilla_launcher Endret 22. april 2005 av gspr Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 22. april 2005 Del Skrevet 22. april 2005 Flere på dette forumet er vel aktive med promotering av og foredrag om åpen programvare, Unix og lignende. Jeg har funnet et utmerket program for å lage presentasjoner, MagicPoint. MagicPoint er fri programvare, og har en relativt vennlig syntax. Eksempel på en presentasjon: %deffont "standard" xfont "helvetica-medium-r", tfont "standard.ttf", tmfont "hoso6.ttf" %deffont "thick" xfont "helvetica-bold-r", tfont "thick.ttf", tmfont "hoso6.ttf" %deffont "typewriter" xfont "courier-medium-r", tfont "typewriter.ttf", tmfont "hoso6.ttf" %page %nodefault %size 6.5, font "standard", fore "black" %bgrad 25 25 256 45 1 "gray" "gray" "white" "white" "white" "white" "gray" "gray" FreeBSD %bar "black" 6 6 70 % fore "black", size 3.4 - En fri Unix Finnes for *BSD, GNU/Linux, Mac OS X og Windows (om ikke flere). Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Har nokon peiling på kvifor /etc/motd kjem to gonger når ein loggar inn via SSH på Debian Sarge? Har på printing av MOTD i SSHd, og slik skal det vere, men det må vere ein til ein eller annan plass. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 24. april 2005 Forfatter Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Hva skjer hvis du fjerner print av MOTD i sshd_configen, da? Den kjører vel .bashrc uansett, og hvis den står begge steder, vil den vel automatisk printe det to ganger? Endret 24. april 2005 av drange_net Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Finnes det en "Reparere Windows"-distro? Jeg tenker på noe sånt som en live-CD som man booter på en Windows-maskin, og som automagisk sjekker gjennom for virus, spyware, malware etc, og gjerne sjekker alle prosessene opp mot processlibrary sånn at man kan velge hvilke man vil fjerne fra oppstarten. Jeg gjør en del "reparering" av Win-maskiner som "bare har blitt trege", "bare har mistet internett" etc, og det tar ofte evig lang tid. Hvis det hadde eksistert en distro man bare satte inn og lot det gå sin gang, hadde det vært genialt. Defragmentering hadde også vært genialt, men det er vel sånn at det ikke finnes verktøy for dette til GNU/Linux. Edit: Den må selvfølgelig kunne FIKSE problemene også, ikke bare si at de er der. Endret 24. april 2005 av G2Petter Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Vet det finnes et modifisert utgave av Knoppix som var laget for å fjerne virus på Windows. Husker ikke hvem som laget det, men tror det var et virusfirma. Lenke til kommentar
bluet Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 Vet det finnes et modifisert utgave av Knoppix som var laget for å fjerne virus på Windows. Husker ikke hvem som laget det, men tror det var et virusfirma. Er det INSERT du tenker på? Lenke til kommentar
graiggen Skrevet 24. april 2005 Del Skrevet 24. april 2005 (endret) Vet det finnes et modifisert utgave av Knoppix som var laget for å fjerne virus på Windows. Husker ikke hvem som laget det, men tror det var et virusfirma. LinuxDefender, fra BitDefender. Kjempefine saker. http://www.bitdefender.com/bd/site/pressce...u_id=25&n_id=58 Endret 24. april 2005 av Serviset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå