vega77 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 lurte på å investere i en 19" lcd. Og da spørs det om en skal velge en vanlig eller widescreen. vanlig funker vel sikkert greit med linux, men hva med en widescreen ? Noen som har testet det ? Blir vel ikke akkurat noen standard oppløsning..... Lenke til kommentar
olear Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Widescreen er ikke noe problem, du trenger bare rett modeline til din oppløsning. Kjører selv 1280x800 på min bærbar. Lenke til kommentar
vega77 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Widescreen er ikke noe problem, du trenger bare rett modeline til din oppløsning. Kjører selv 1280x800 på min bærbar. 5705920[/snapback] Til htpc'n min har jeg en 32" lcd tv, 1360x768. Der kjører jeg foreløpig dual boot med xp/suse. Får ikke oppløsningen til å bli rett med suse, bildet blir større enn skjermen. Fikk laget en modelline med powerstrip i xp, noen måte å gjøre det i linux ? Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 ole@koWoroT:~$ xmms Segmentation fault Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 ole@koWoroT:~$ xmmsSegmentation fault 5706895[/snapback] Du har ikke installert Nvidia-drivere tilfeldigvis? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Widescreen er ikke noe problem, du trenger bare rett modeline til din oppløsning. Kjører selv 1280x800 på min bærbar. 5705920[/snapback] Til htpc'n min har jeg en 32" lcd tv, 1360x768. Der kjører jeg foreløpig dual boot med xp/suse. Får ikke oppløsningen til å bli rett med suse, bildet blir større enn skjermen. Fikk laget en modelline med powerstrip i xp, noen måte å gjøre det i linux ? 5706256[/snapback] titt i /etc/X11/xorg.conf Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Kan nokon hjelpa meg med eit (sært?) nettverksoppsett? Eg har to nettverk, - eit sikra (med eigen DHCP og NAT til det ope/internett) og eit ope. Men det har seg slik at eg har ein skrivar som må vera open (for printserveren er og skal stå i det ope nettverket), men diverre står bak routeren til det sikra nettet. Eg kan ikkje trekkje fleire hundre meter ny kabel; så eg må få la skrivaren (med si eiga faste IP frå det ope nettet) til å snakka ut, gjennom routeren. Sjå i denne posten; eg har laga teikning og alt for å enklare forklåra. Brukar forresten pfSense, ein brannmur/router basera på FreeBSD. https://www.diskusjon.no/index.php?act=ST&f=61&t=547069&st=0 Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 kan du ikke forwarde aktuelle porter inn til printeren? DMZ? Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 kan du ikke forwarde aktuelle porter inn til printeren? DMZ? 5710551[/snapback] Second. DMZ er mann Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 kan du ikke forwarde aktuelle porter inn til printeren? DMZ? 5710551[/snapback] Hum. Må eg ikkje då skriva ip-en 100.100.62.30 (til pfSense-routeren)? Vil det grøne nettet nå skrivaren med å pinga 100.100.62.10 då? Eg må få routeren til å forstå at han skal route adressa 100.100.62.10 gjennom seg. På ein måte. Eller. Ja. Eg har desse vala i NAT. Meiner eg skal bruka Port Forward då? Hum, men brukar altså FreeBSD, eg trur ikkje webguiet til pfSense er avansert nok til slik spesialrouting. Port Forward 1:1 Outbound Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Hvilket firewallsystem bruker du i FreeBSD? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2006 Del Skrevet 7. mars 2006 Men herregud, selv drittruteren min fra zyxel klarer port forwarding. Eneste jeg bruker det til er SSH og slikt, men det kan da ikke være stort annerledes å forwarde JetDirect-porten eller hva nå enn denne skriveren bruker. Slik får ruteren din en ny åpen port (en JetDirect port), og du kan late som ruteren din er skriveren (sett fra utsiden av ruteren), akkurat slik som jeg later som om ruteren min er pc'n min når jeg er på Blindern, og skal ssh'e hjem. Bare pass på at skriveren har en fast ip (internt på det sikre nettet), ellers kan det bli vanskelig å nå den Evt. om printserveren kan stå på innsiden, så kan cups gjøre en hel masse triks med å kun kople seg til enkelte servere etc. Men port forwarding er nok det klart enkleste. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Dette er jo bare helt genialt IBM leder forhåpentlig vei for andre! Lenke til kommentar
genstian Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Red Hat er jo veldig gammelt da. De mener vel fedora. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Red Hat er jo veldig gammelt da. De mener vel fedora. 5720633[/snapback] Nei. Fedora er gratisversjon og en "beta" for Redhat. Redhat koster penger etter versjon 9.0. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Reagerte på det med Red Hat jeg å. Men artig med at de skal over på gnu\linux. Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Men i artiklen stod det at Red Hat var gratis, dette henger vell ikke helt på greip Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) dette henger vell ikke helt på greip 5720723[/snapback] er vg da sikkert en trykkleif eller bare at juornalisten ikke vet forskjell på fedora og red hat elns. Endret 8. mars 2006 av Tob2k Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 (endret) journalisten tror vel alt som heter noe med linux i navnet er gratis EDIT Flere tusen maskiner internt hos IBM kommer dermed til å kjøre det åpne, gratis operativsystemet Red Linux. Mangler en "Hat" der kanskje? :!: Endret 8. mars 2006 av olefiver Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mars 2006 Del Skrevet 8. mars 2006 Vil tippe de mener RHEL, et svært koslig og stabilt (dvs. gamle versjoner støttes lenge) OS. Om jeg ikke tar helt feil, har IBM/RH lenge hatt et godt forhold. Hvordan IBM/Novel er, aner jeg ikke. Merk at IBM nå hovedsakelig driver med serversystemer og skreddersøm, etter at privatpcavdelingen deres ble solgt og nå heter Lenovo... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå