Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har erfaringer med Nortel-telefonsentraler og kommunisere over VT100 på seriellport med disse? Hvilke terminalprogram har dere prøvd?

5677438[/snapback]

gtkterm har alltid funket for meg.

5677819[/snapback]

Hva med noe ala

getty -L /dev/ttyS01 9600 VT100 ?

Vil man kunne få det til å fungere?

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor i Debian rettigheter til å bruke /dev/ttySn ligger? Jeg får ikke, med en vanlig bruker, rettigheter til å koble til den.

 

Edit: Ser ut til at det er gruppen dialout, men der er brukeren min medlem.

# serial devices
SUBSYSTEM="tty",        GROUP="dialout"
SUBSYSTEM="capi",       GROUP="dialout"
SUBSYSTEM="slamr",      GROUP="dialout"

# vc devices (all members of the tty subsystem)
KERNEL="ptmx",          MODE="0666", GROUP="root"
KERNEL="console",       MODE="0600", GROUP="root"
KERNEL="tty",           MODE="0666", GROUP="root"
KERNEL="tty[0-9]*",     GROUP="root"

Endret av drange
Lenke til kommentar
Aah... Nice! Takk, MS-DOS modus.

 

Har du selv brukt denne mot Nortel-sentraler? Jeg ser det er muligheter for makroer, og jeg lurer på hvordan disse fungerer med tanke på interaktivitet, slik at jeg kan fylle inn tekst underveis i makroen...

5678003[/snapback]

Jeg har nok bare brukt gtkterm for å koble på serverne mine hjemme, ikke noen Nortel-sentraler. Makroer har jeg ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Er det noen som har erfaringer med Nortel-telefonsentraler og kommunisere over VT100 på seriellport med disse? Hvilke terminalprogram har dere prøvd?

5677438[/snapback]

gtkterm har alltid funket for meg.

5677819[/snapback]

Hva med noe ala

getty -L /dev/ttyS01 9600 VT100 ?

Vil man kunne få det til å fungere?

5682232[/snapback]

Er det ikke vt100 med små bokstaver?

Lenke til kommentar

Du kan bytte tegnsett i X til å være ISO 8859-1, den er egentlig utdatert men støttes alle steder jeg har prøvd.

 

Hvordan du gjør det avhenger litt av distro. Debian/Ubuntu: sudo dpkg-reconfigure locales", logge ut og logge inn. Fedora: Redigere /etc/sysconfig/i18n. Hva du må legge til står vel i linuxguiden, der står det sikkert også flere guider til andre distroer. Du kan søke der, eller fortelle hvilken distro du har. Det er sikkert noen som kan hjelpe med det.

Lenke til kommentar
Hvis du har problemer med særnorske tegn i java er det nok at de som lager appleten har brukt f. eks. ISO 8859-1 i stedet for UTF-8.

5689115[/snapback]

Men kan jeg gjøre noe med det?

5690159[/snapback]

 

Vel... Java bruker vel utf-8 som standard så vidt jeg vet - tror ikke java-kjøremiljøet egentlig bryr seg så veldig mye om hva nettleseren din bruker. I allefall hadde vi problem på maskinene på skolen (som kjørte iso) (både lin og win) med norske tegn i java, mens hjemme (utf) fungerte det funket de fint.

 

Ellers så har jeg problemer med ^ i matlab (frontenden er java) på lin-maskiner med både iso og utf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...