Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan bekrefte at Xgl er vanvittig rått, og (nesten*) fullstendig ubrukelig. Til dere som bruker Archlinux, så ligger det linker til noen fult fungerende PKGBUILDs i forumet under XGL-tråden. Man er nesten nødt til å prøve det, for det er vanskelig å beskrive med ord og de diverse videoene ga meg ikke helt riktig inntrykk de heller. Med fare for å gjenta meg selv, fy flate så rått og strålende ubrukelig :)

 

 

* De av dere som har sett/har en Mac, har sikkert sett den "unclutter" funksjonen den har. Xgl har noe lignende, som faktisk fungerer ganske bra, og som kan spare litt tid om man ikke har så stort desktop tilgjengelig. Personlig har jeg xinerama, så nytteområdet er kanskje ikke av det største, men det funker fortsatt ganske bra :)

Lenke til kommentar

F12 i xgl er genialt :) Det samme gjelder den nye forbetra alt-tab saken. Resten fungerte ikkje så værst, men ting tar jo sjølvsgt lengre tid når man skall ha flåtte animasjoner på "allt"

Det eg savna var skygger og gjennomsiktighet, men det kommer.

 

Eg er faktisk positivt overraska over xgl, når man tar med kor tidlig i utviklingen den egentlig er, og at det er 2 parallelle prosjekt i tilleg. xgl og xegl

Lenke til kommentar
F12 i xgl er genialt :) Det samme gjelder den nye forbetra alt-tab saken. Resten fungerte ikkje så værst, men ting tar jo sjølvsgt lengre tid når man skall ha flåtte animasjoner på "allt"

Det eg savna var skygger og gjennomsiktighet, men det kommer.

 

Eg er faktisk positivt overraska over xgl, når man tar med kor tidlig i utviklingen den egentlig er, og at det er 2 parallelle prosjekt i tilleg. xgl og xegl

5661883[/snapback]

 

Gjennomsiktighet ligger der allerede, funker fint det og, du trenger transset verktøyet for å forandre på det (fant også en snarvei igår - ctr + alt + shift + musehjulet). Skygger skal jeg innrømme at jeg ikke har sett noe til enda riktignok.

Lenke til kommentar

Foresight Linux' mål:

  • Bleeding edge
  • Førstegangsbrukere / lettere overgang fra MS Windows

Kan hende det er bra for folk som ønsker seg bort fra Windows, men der har de jo sterk konkurranse fra Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu.

 

Når det gjelde å være bleeding edge, tror jeg min favoritt er Arch Linux.

 

Disclaimer: Har aldri prøvd det selv, og kanskje det er steike bra, men Ubuntu sitter inne med cash (ergo markedsføring) og Arch Linux har bedre navn på seg for å være bleeding.

Lenke til kommentar
Gjennomsiktighet ligger der allerede, funker fint det og, du trenger transset verktøyet for å forandre på det (fant også en snarvei igår - ctr + alt + shift + musehjulet). Skygger skal jeg innrømme at jeg ikke har sett noe til enda riktignok.

5662432[/snapback]

 

Ja, det er der via transset, men det er jo då noe tungvint. Det eg meirer er noko ala xcompmgr, slik at inaktive vindauger vert gjennomsiktig. (slik som compiz har med alt-tab)

Lenke til kommentar
Foresight Linux' mål:

  •  
  • Bleeding edge
     
  • Førstegangsbrukere / lettere overgang fra MS Windows
     

Kan hende det er bra for folk som ønsker seg bort fra Windows, men der har de jo sterk konkurranse fra Ubuntu, Kubuntu og Xubuntu.

 

Når det gjelde å være bleeding edge, tror jeg min favoritt er Arch Linux.

 

Disclaimer: Har aldri prøvd det selv, og kanskje det er steike bra, men Ubuntu sitter inne med cash (ergo markedsføring) og Arch Linux har bedre navn på seg for å være bleeding.

5662878[/snapback]

 

Bare meg som synes det kræsjer litt mellom Bleeding edge og Førstegangsbrukere? Er jo ikke alle førstegangsbrukere som klarer å fikse opp i trøbbel og teste ut ustabile betaer av ymse greier. Skal en være riktig bleeding edge er det ikke lenger noe ferskinger bør prøve seg på. Jeg har enda ikke turd å styre på med XGL og dapper, selv om det utvilsomt hadde vært sjeft om det funket fint.

Lenke til kommentar
Gjennomsiktighet ligger der allerede, funker fint det og, du trenger transset verktøyet for å forandre på det (fant også en snarvei igår - ctr + alt + shift + musehjulet). Skygger skal jeg innrømme at jeg ikke har sett noe til enda riktignok.

5662432[/snapback]

 

Ja, det er der via transset, men det er jo då noe tungvint. Det eg meirer er noko ala xcompmgr, slik at inaktive vindauger vert gjennomsiktig. (slik som compiz har med alt-tab)

5663207[/snapback]

 

Ah, forstår hva du mener. Regner med at det kun er et spørsmål om implementering, ettersom den essensielle funksjonaliteten ligger der allerede. Apropos implementasjoner av Xgl, så vil TLLS ( http://tllts.info/ ) ha et interview med en av KDE's Xgl devs kommende onsdag, kan bli artig :)

 

Om man forøvrig har litt tid på hånden, så kan jeg anbefale deres interview av Jeremy Allison fra Samba-prosjektet og Judd Vinet fra Archlinux :)

Endret av Bøb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...