Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Angående pacman: se i /etc/pacman.d/. Pacman velger det øverste speilet som fungerer i hver fil, så du kan bare bytte rekkeføge på de for å bruke andre. Eller du kan kjøre pacman-optimize, da sorteres speilene automatisk etter hvem som har lavest ping.

5578027[/snapback]

 

pacman-optimize er en hack for å hindre fragmentering av pakke-databasen, ettersom den består veldig mye av små filer. Du tenker nok på sortmirrors, den sorterer mirrors i pacman.d/ etter pingtid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har instalert en helt basic debian, der jeg skrev:

apt-get install x-window-system kde-core kdm

 

Dette for å kun ha kde og ikke gnome som blir valgt når man velger i debain instalasjons programmet.

 

Problemet er at jeg da ikke har instalert GTK og ikke vet jeg hvilke pakker jeg må velge.

 

Håper en av dere vet hva GTK pakken(e) heter.

 

Edit:

Det viser seg at jeg hadde gtk på maskinen, men jeg hadde et annet problem

 

Xlib: connection to ":0.0" refused by server

Xlib: No protocol specifiedsynaptic

 

som ble løst ved å skrive:

cp /home/fjoggen/.Xauthority /root/

Endret av Fjoggs
Lenke til kommentar

Hei..

 

Noen som har trua på et "mini-itx server"-prosjekt?

 

Tenkte litt på et VIA EPIA M6000 = 600mhz fanless cpu. Det blir 512 MB RAM. Jeg er usikker på om jeg har lyst til å gå for 2,5" disk (da trenger jeg en vifte), eller om jeg kjører alt fra en usb pendrive.

 

Serveren skal klare følgende oppgaver:

 

- Webserver for den lille blogg/bokmerkeoghuskelapp-siden min (domene).

- Mailserver for domenet.

- Evt. dns-server hvis dette er nødvendig (kjøper bare domene et sted, og har dynamisk ip)?

 

Dette er hovedoppgavene, og jeg lurer på om maskinen vil klare dette?

Lenke til kommentar

Min 500MHz-boks med 128MB minne klarer fint å kjøre som webserver (kjører tildels tunge ting av og til, som å stress-teste forumsoftware (6000 SQL-spørringer i sekundet)), FTP-server, filserver m.m. Kjører den mot dynamisk DNS (regner med det var DNS og ikke IP du mente).

 

Tror ikke det er stort værre å kjøre mailserver eller lignende på den. Slik jeg ser det kunne du lett ha brukt en 200MHz-boks til dine brukskrav. :)

 

Jeg har btw. installert Ubuntu server, altså uten GNOME eller andre ressurskrevende greier, regner med du gjør det samme. :)

Lenke til kommentar

jorgis: Joda, men C3 er ikke like kraftig som pentium (eller amd) sett i forhold til ytelse /mhz. Har lest litt, og det ser jo ut som om det vil fungere fint. Regner med at det hjelper en del med 512 MB RAM også?

 

Selvfølgelig er den muligheter for å utvide oppgaver etterhvert, men i første omgang web og mail, altså. Blir jo ikke voldsomt mange brukere, heller. Mulig venner/familie får mail/webplass etterhvert, avhengig av hva den takler.

 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg mente, for jeg har ikke så mye peiling på akkurat det. Jeg mente at jeg har en dynamisk, og ikke fast ip-adresse, og lurer da på om jeg må ha dns-server eller noe annet ekstra dill?

 

Jepp, mulig jeg t.o.m går "tilbake til røttene", og legger inn debian sarge, uten X, ja. Så fjerne unødvendige prosesser, installere software, tweake og sikre. Dette kan bli gøy!

 

Men bør jeg investere i 2,5" disk, eller holder det med minnepenn? Tenker litt praktisk her, ikke bare plassmessig. Hvilke faktorer bør jeg vite om?

Lenke til kommentar
jorgis: Joda, men C3 er ikke like kraftig som pentium (eller amd) sett i forhold til ytelse /mhz. Har lest litt, og det ser jo ut som om det vil fungere fint. Regner med at det hjelper en del med 512 MB RAM også?

5580978[/snapback]

 

512MB er mer enn nok, og jeg tror ikke en C3 @ 600MHz yter mye dårligere enn en P3 @ 500Mhz. Det er nok heller RAMen som avgjør hvilken som vil yte best, og der har du nesten fem ganger mer enn meg. Dessuten er det som regel slik at en server ikke trenger å yte så vannvittig heller, siden den bare surrer og går og gjør jobben sin, uten at du sitter og venter på noenting, egentlig.

 

Jeg vet egentlig ikke hva jeg mente, for jeg har ikke så mye peiling på akkurat det. Jeg mente at jeg har en dynamisk, og ikke fast ip-adresse, og lurer da på om jeg må ha dns-server eller noe annet ekstra dill?

5580978[/snapback]

Da kan du enten kjøre DNS selv (jeg hadde ikke orket det), eller bare bruke en enkel dynamisk DNS-tjeneste. Jeg kjører dynamisk DNS på min server, og har aldri hatt noe trøbbel med det. Er integret dynDNS-støtte i routeren min, så oppsett av det var kjempeenkelt. Om du ikke har det er det mange scripts du kan laste ned og kjøre i en cron.

 

Jepp, mulig jeg t.o.m går "tilbake til røttene", og legger inn debian sarge, uten X, ja. Så fjerne unødvendige prosesser, installere software, tweake og sikre. Dette kan bli gøy!

5580978[/snapback]

Jeg installerte ubuntu breezy i server-utgave, og synes det var kjempegreit å installere. Dog har jeg hørt at m'buntu ikke yter spesielt bra som server, og kunne tenke meg å prøve debian en gang til, men har ikke giddet å fikle med det. Det fungerer jo fint nok fra før. :)

 

Men bør jeg investere i 2,5" disk, eller holder det med minnepenn? Tenker litt praktisk her, ikke bare plassmessig. Hvilke faktorer bør jeg vite om?

5580978[/snapback]

 

Jeg ville kjørt for disk, uten tvil. Selv om en minnepinne har en mye høyere gadget-faktor er det greit med den ekstra lagringsplassen man får med en disk, uansett hvor liten den er. En annen ting å huske på er at en minnepinne har et begrenset antall skriveoperasjoner før den begynner å streike, så da må du i så fall cache så bra du kan, minske swap og gjerne ha ganske mye minne.

 

Tror ikke jeg er den mest erfarne her når det gjelder å kjøre servere, så det er bare å rette meg om jeg har sagt noe gale. :p

Lenke til kommentar

jorgis: Det høres jo fornuftig ut, dette! Nå er det bare å spare litt, så kan det bli bra! Blir vel nødt til å ha én vifte, da, men håper den blir ganske lydløs, for den skal kjøre 24/7 på rommet (ellers flytter jeg den :p). Enig med disk, egentlig, det var nok gadget-freaken i meg som tok overhånd et øyeblikk.

 

All erfaring er god erfaring, dessuten er det foreløpig eneste postede erfaring... ;)

Lenke til kommentar

Ang. minne og cpu-kraft: Har en p3 600 mhz med 384 MB ram. Dette er min primære arbeidsstasjon. Og dette går helt flott, kjører vsftp/samba/sshd/CUPS-server ved siden av at den som sagt er min arbeidsstasjon. Keine problem - så lenge jeg har nok ram (merker uansett ikke server-prosessene, men så er de fleste av dem bare for utskrift fra diverse laptoper rundt om kring i huset.

 

En annen p3 (500mhz => nesten det samme) med 128 mb ram er *svært* mye treigere. Det går greit å kjøre firefox, eller gimp - en om gangen. Brukes mest til printerserver...

Lenke til kommentar

kyrsjo: Ja, det bekrefter vel mer eller mindre det jeg har hørt tidligere om at det er mest RAM det går på. Jeg tenkte å bruke den brikken (512) som sitter i maskina nå til servern, og heller kjøpe en ny GB med RAM. Merker at det begynner å gå litt i grøt noen ganger på denne maskinen, så 512 mer enn jeg har i dag burde hjelpe. Samtidig får jo mini-itx kortet 512MB, og that ought to be enough for anyone ;)

Lenke til kommentar
Har selv en mini-itx med 2.5" disk som server, alt uten vifte. Kjører helt fint de få tingene jeg kjører da. Er faktisk overkill :) Ytelse vs 450mhz celeron var at celeron'en var nesten dobbelt så kjapp, men for meg betyr støy alt og ytelse lite. Se signatur for specs/temp/osv på maskinen.

5581992[/snapback]

Supert! Da skulle det holde i massevis, da... Jeg trenger ny RAM på min maskin likevel, og ser ut som om 600mhz'n er den billigste med ddr-ram.

 

Enig; støy betyr alt! Skal jo ha den kjørende på rommet, og håper på å lage meg en kjempeliten boks så den kan ligge sammen med switch og ngt-router.

 

Så på siden din, der det sto litt. Hva kjører serveren? apache/php/mysql + mailserver(hvilken?) + ?

Lenke til kommentar
Jeg kjører kun sshd/apache/php/gnump3d, så det er ikke så mye, men load er aldri i nærheten av max. Faktisk rører ikke load på seg nesten uansett hva jeg gjør, men jeg kan jo ikke vite hva dine behov er!

5583562[/snapback]

Nei, men jeg skal ha en litt kraftigere cpu + mer ram. Likevel vil jeg ikke ha større behov enn deg i første omgang (webserver for meg + mailserver. (mail og webplass til venner etterhvert). Får vel finne ut hvordan jeg best kan overvåke systemet, så finner jeg kanskje ut hva den tåler etterhvert... men den dekker nok absolutt mine behov som de er tenkt.

Lenke til kommentar

Men hvordan ligger dere ann med linje? Jeg har i allefall erfart at Telenor sine 2 megabit ADSL-linjer, om en svært stabile og raske nedad (jeg snakker ikke om ruteren - den medfølgende zyexcell ruteren blir byttet ut så fort jeg finner penger og grunn til å bytte den ut... TREIGE USTABILE JÆVEL!), så har de allt for kjip opphastighet til å kunne kjøre noen seriøs server på den. Det vil si at det holder finfint så lenge jeg sitter på universitetet og flytter tekstfiler fram og tilbake, kjører SSH (med X11) - men jeg kan ikke sitte hos en venn og hente ned en videofil på et par hundre mb fra disken. Da stopper alt opp - og ingen får gjort noe hjemme. Faktisk merkes det svært godt om jeg styrer på ssh fra UiO, og noen forsøker å surfe hjemme...

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle (etter innbrudd i leiligheten min og 40 DVD-er mindre, en Playstation 2, 4 Playstation-spill og en laptop fattigere) lage en database over alle DVD-ene mine. Jeg har allerede en over CD-ene mine, men det var litt verre med filmer.

 

Hvilke felt trenger jeg? Tittel og årstall er jo bankers. Forsåvidt om det er en TV-serie eller en film og sjanger, men hva mer? Regissør? Screenplay? Hovedskuespillerne? Plott?

 

Noen forslag?

 

ID, TITLE, DIRECTOR, SCREENPLAY, YEAR, TYPE, GENRE, ACTOR1 - ACTORn?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg skulle (etter innbrudd i leiligheten min og 40 DVD-er mindre, en Playstation 2, 4 Playstation-spill og en laptop fattigere) lage en database over alle DVD-ene mine. Jeg har allerede en over CD-ene mine, men det var litt verre med filmer.

 

Hvilke felt trenger jeg? Tittel og årstall er jo bankers. Forsåvidt om det er en TV-serie eller en film og sjanger, men hva mer? Regissør? Screenplay? Hovedskuespillerne? Plott?

 

Noen forslag?

 

ID, TITLE, DIRECTOR, SCREENPLAY, YEAR, TYPE, GENRE, ACTOR1 - ACTORn?

5594962[/snapback]

Utgiver og produsent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...