Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Fra Opera 9-changelog:

 

UNIX-specific changes:

 

Opening downloaded and attached files now uses the system defined application, falling back to kfmclient in KDE and gnome-open in Gnome.

 

Betyr dette at det er slutt på irritasjonen ved å måtte laste ned dokumenter, filmer etc. før man kjører dem i Opera?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan reinstalerer man GNU Linux?

 

Altså sakt på en annenmåte.

Jeg har nå prøv Debian i fire måneder og er kjempe fornøyd, aldri mer Windows på denne karen. Saken er den at jeg kan tenke meg å prøve de andre distrobusjonene, men er usikker på hvordan jeg bør gå frem for å hindre at jeg ved en tilfelfeldighet sletter alle filene min på /home/fjoggen/ osv.

 

jeg har følgende partisjoner:

 

/ » 250 MB

/usr » 4.6 GB

/var » 2.8 GB

/tmp » 360 MB

/home » 218GB

 

+ en ikke mountet harddisk på 120 GB, en usb på 200 GB som er full og en sliten gammel 80 GB liggende formatert og forseglet innerst inne i et skap....

 

I windows der jeg reinstalerte en gang vær annen måned, så bare formaterte jeg over C:, som var en liten partisjon for kun Windows, og instalerte på nytt.

 

Kan jeg gjøre det med GNU Linux også?

Bare formatere alle de andre partisjonen og beholde /home urørt, eller krever linux at den setter opp home partisjonen?

 

For øyeblikket så tørr jeg ikke siden det er såpass mye som kan gå galt, men den som ikke våger intet vinner.

Lenke til kommentar
Kan jeg gjøre det med GNU Linux også?

Bare formatere alle de andre partisjonen og beholde /home urørt

JA.

 

Jeg har alltid /home på en egen part. dog skjeldent de andre. Dermed kan jeg, ikke bare kan reformatere/reinnstallere den distroen jeg har innstallert, men også dele /home på andre innstallerte distroer. yay.

 

Har nå Slackware, Slamd64, Gentoo og Debian innstallert på ene hovedmaskina og har tilgang til /home fra alle.

 

EDIT: HUSK bare å dobbeltskjekke partisjoneringen/formateringen som gjøres av/i innstallasjonsprogammet. Jeg mistet i sin tid en /boot part pga det. Ikke arti :(

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Ja, en part for hver distro. Jeg har forresten på nevnte maskin /home på en helt egen harddisk.

Oppsettet:

 

/dev/sda1 - Win2K, for spilling :)

/dev/sda2 - swap, har lagt meg til en vane av å alltid ha swap på nr 2

/dev/sda3 - Slackware

/dev/sda5 - Slamd64

/dev/sda6 - Debian

/dev/sda7 - Gentoo

 

Jeg bruker bootloaderen GRUB, lagt i MBR, for å kunne velge hvilket OS som booter.

 

EDIT: Glemte /dev/sda4.

/dev/sda4 er extended partisjonen som de logiske partisjonene sda5, sda6 og sda7 ligger på.

sda1, sda2 og sda3 er primære partisjoner.

Hvis du ikke er helt med nå, les litt om det på linuxguiden.no

Hvis du er med, ikke les dette :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen.

Tror nok jeg for øyeblikket skal holde meg på en distro av gangen. Siden jeg da blir tvunget til å benytte den og ikke lurer meg selv ved å fyre opp debian, når jeg står fast og ikke gidder knote mer. Skal alikevel prøve det en gang i fremtiden.

 

And now for something completely different:

Jeg mener å huske at Dabear? postet en post i linux forumet om en Internet exlporer for linux. Nå har jeg ikke klart å finne den eller noen andre ved å søke, så jeg lurer da på om noen vet om det er mulig.

 

Grunnen til at jeg vil ha IE er at jeg må sjekke om en webside jeg lager er mulig å benytte i Explorer. Dog er jeg fristet til å la det være, men det er tross alt ganske uproffesjonelt.....

Lenke til kommentar

Noen som har vært ute for dette problemet? (K)Ubuntu (5.10) frøs totalt og jeg måtte restarte maskinen på den kalde måten. Alt jeg skulle var å rippe en CD.

Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.600000] hdc: ATAPI reset complete

Og i løpet av dette lange sekundet gjentok denne loopen seg noen titalls ganger. Synes det var ubehagelig at alt skal fryse bare på grunn av en buggy CD-rom.

Lenke til kommentar

Ting skjer på desktop-fronten! XGL er ganske fett og dette her var mer gjennomført enn noe jeg har sett før (composite/luminocity/3ddesktop/metisse osv.) :) Håper ting kommer på et nivå så man kan prøve litt selv snart. Er visst ikke helt triviellt å installere xgl ennå:)

http://www.linuxedge.org/?q=node/55

 

Edit: Noen flere bedre videoer

http://www.novell.com/linux/xglrelease/

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Noen som har vært ute for dette problemet? (K)Ubuntu (5.10) frøs totalt og jeg måtte restarte maskinen på den kalde måten. Alt jeg skulle var å rippe en CD.

Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] hdc: status error: status=0x00 { }
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.550000] ide: failed opcode was: unknown
Feb  7 20:17:13 localhost kernel: [4857062.600000] hdc: ATAPI reset complete

Og i løpet av dette lange sekundet gjentok denne loopen seg noen titalls ganger. Synes det var ubehagelig at alt skal fryse bare på grunn av en buggy CD-rom.

5568646[/snapback]

 

Har sett noe liknende på en laptop, tror det var om jeg tok ut cd'rom'en uten å umounte den eller noe slikt. Nei vent... Det var om jeg holdt inne "eject" knappen uten å slippe tray'et, slik at den forsøkte å utløse tre ganger før den gav opp. Etter det så logget den det der til syslog hvert 5. sekund - utrolig irriterende å høre på - men ingen krasj.

 

Ellers så er det sånn det gjerne ser ut på ødlagte harddisker...

Lenke til kommentar

Har eit par spørsmål rundt suse 10.0:

Når eg sett i mp3 spilleren og skal kopiere over nye filer bruker den ca halvtimen på å kopiere 1 album. Då eg brukte Ubuntu var det ikkje slik.

Eg får heller lov til å avmontere mp3 spilleren. Får opp melding om at eg må stå i Root.

 

Og så er det ein ting med nrk nett tv. Er det noko program eller noko eg kan laste ned slik at eg kan bla meg rundt på ein video. No må eg sjå heile filmen, mens i wmp kan ein hoppe rundt i filmen.

 

Er det foresten nokon som har nokre gode mirrors til pacman i arch linux. Fant ingen då eg søkte rundt på nettet.

Lenke til kommentar
Har eit par spørsmål rundt suse 10.0:

Når eg sett i mp3 spilleren og skal kopiere over nye filer bruker den ca halvtimen på å kopiere 1 album. Då eg brukte Ubuntu var det ikkje slik.

Eg får heller lov til å avmontere mp3 spilleren. Får opp melding om at eg må stå i Root.

 

Og så er det ein ting med nrk nett tv. Er det noko program eller noko eg kan laste ned slik at eg kan bla meg rundt på ein video. No må eg sjå heile filmen, mens i wmp kan ein hoppe rundt i filmen.

 

Er det foresten nokon som har nokre gode mirrors til pacman i arch linux. Fant ingen då eg søkte rundt på nettet.

5577858[/snapback]

 

Sikker på at du har USB2.0 støtte aktivert?

 

Ang. nrk netttv: løsningen deres suger. Lite annet å si.

Lenke til kommentar
Angående pacman: se i /etc/pacman.d/. Pacman velger det øverste speilet som fungerer i hver fil, så du kan bare bytte rekkeføge på de for å bruke andre. Eller du kan kjøre pacman-optimize, da sorteres speilene automatisk etter hvem som har lavest ping.

 

Men ein må vel nesten ha lagt inn noke mirrors der først? No ligg berre stadar tingen som kjem når ein installerer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...