Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mine krav:

 

1. Min. 30 timer batterilevetid ved vanlig bruk

2. Min. 30GB disk

3. Meget god lyd

4. Skal kunne brukes på *nix, altså uten tredjepartsprogrammer som iTunes eller Sonic Stage (ellers hadde jeg kjøpt en Sony A-3000 for lenge siden)

5. Maks 200 gram

6. vorbis- eller FLAC-avspilling kan absolutt ikke skade

 

Hittil er det kun én spiller jeg har funnet som matcher mine kriterier. Spesielt 4 og 6 driter de fleste spillerne langt i. iAudio X5L er den eneste hittil. Jeg kunne ha kjøpt meg en iPod, men da vil jeg ofre punkt 3 og 6. :(

5537440[/snapback]

 

Akkurat der står jeg også fast. Jeg kan dog fire på pkt. 2 og 5: størrelse må være over 5GB. Har MD nå, så er nødt til å bruke SonicStage via. VMware :hrm:

Jeg er blitt så lei av tvungen programvare etter SS at jeg ikke orker tanken på en ny runde.

 

Gi et hint hvis du finner noe bra!

Lenke til kommentar

Har du sett på iAudio X5, meastp? Tross alt den vi halvveis snakker om.

 

BTW: punkt 4 er jeg meget fornøyd med å ha oppfylt. Hadde tidligere en Creative Zen Thouch, som er knooot å bruke mot *nix pc'er. X5L'en bare monteres som en ekstern disk og den bruker katalogstrukturen for å organisere musikken.

Lenke til kommentar
Har du sett på iAudio X5, meastp? Tross alt den vi halvveis snakker om.

 

BTW: punkt 4 er jeg meget fornøyd med å ha oppfylt. Hadde tidligere en Creative Zen Thouch, som er knooot å bruke mot *nix pc'er. X5L'en bare monteres som en ekstern disk og den bruker katalogstrukturen for å organisere musikken.

5538785[/snapback]

 

Joa, men inntrykket jeg satt igjen med, var at den var stor og "klumpete", joysticker blir fort slitt (ihvertfall på min SE K700i...) også er det det med hodetelefonutgangen... Arrester meg gjerne dersom jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Stor, men ikke "klumpete". Jeg syns den er mye mer smidig enn min gamle Creative Zen Thouch.

Hvis en tar i beregningen at X5/X5L har meget god farge skjerm og er harddisk basert, er det ikke mange andre spillere som er mindre.

 

Joystikken min er som sagt litt iffy. Men det er fordi jeg datt mot en vegg og traff med X5L'en først. Og den er kun iffy på dytt mot venstre (forrige låt). Vitner om solid håndverk spørr'u mæ.

 

Hodetelefonutgangen er på siden. Jeg har ingen problemer med det, vinkla jackplug, men det er vel en smakssak.

Lenke til kommentar
Stor, men ikke "klumpete". Jeg syns den er mye mer smidig enn min gamle Creative Zen Thouch.

Hvis en tar i beregningen at X5/X5L har meget god farge skjerm og er harddisk basert, er det ikke mange andre spillere som er mindre.

 

Joystikken min er som sagt litt iffy. Men det er fordi jeg datt mot en vegg og traff med X5L'en først. Og den er kun iffy på dytt mot venstre (forrige låt). Vitner om solid håndverk spørr'u mæ.

 

Hodetelefonutgangen er på siden. Jeg har ingen problemer med det, vinkla jackplug, men det er vel en smakssak.

5544789[/snapback]

 

Nja. Jeg hadde nå håpet på 5-6GB flashspiller, jeg da, men det er vel optimistisk, selv om jeg ikke skjønner logikken bak det. Betaler gjerne ekstra for det. Hvorfor er det kun få som lager flashspillere med >2GB ?

Lenke til kommentar

...and now for something completely different, for å stjele en monty python-frase.

 

Har en kamerat som jeg kanskje klarer å overtale til å skifte fra win server 2003 EE til GNU/Linux. Fordelene er jo bl.a at han slipper å installere noe særlig, spesielt å slippe X frigjør jo en del ressurser.

 

Jeg tenkte meg en skikkelig nedstrippet/minimalistisk linux-distro med vsftp.

 

Problemet er at han i Win kjører disk spanning, eller software raid. Er dette mulig å migrere til GNU/Linux uten å tape data?

 

HW:

1.8GHz, 512MB RAM

 

Det er seks disker:

 

FUJITSU MPF3204AT

ST3120022A

 

ST320082 2AS SCSI Disk Device

ST320082 2AS SCSI Disk Device

 

WDC WD1600-PB 00FBA0

WDC WD2000-PB 00FBA0

 

IDE/ATAPI Drivere:

Primary

Secondary

Intel 82801DB Ultra ATA Storage Controller-24CB

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
LVM er vel en form for software raid, så vidt jeg vet. Fedora/RHEL har i alle fall et fint grafisk config-verktøy for dette...

 

Hvorfor er egentlig alle så gira på å slippe X11?

5547725[/snapback]

 

Jo, men her snakker vi migrering. Dataene skal bevares uten å endres.

 

Å Slippe X11 på server(e) er vel lurt både sikkerhetsmessig og ressursmessig - det er ihvertfall det jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Nja. Jeg hadde nå håpet på 5-6GB flashspiller, jeg da, men det er vel optimistisk, selv om jeg ikke skjønner logikken bak det. Betaler gjerne ekstra for det. Hvorfor er det kun få som lager flashspillere med >2GB ?

5546937[/snapback]

 

Pris/størrelse-ratioen er vel heller lite kjekk sammenlignet med tilsvarende harddiskbaserte? Ingen vil vel betale 5k for en mp3-spiller, flashbasert eller ikke.

Lenke til kommentar
LVM er vel en form for software raid, så vidt jeg vet. Fedora/RHEL har i alle fall et fint grafisk config-verktøy for dette...

 

Hvorfor er egentlig alle så gira på å slippe X11?

5547725[/snapback]

 

Jo, men her snakker vi migrering. Dataene skal bevares uten å endres.

 

Å Slippe X11 på server(e) er vel lurt både sikkerhetsmessig og ressursmessig - det er ihvertfall det jeg har hørt.

5547742[/snapback]

 

Hvis de ligger på NTFS i dag, må vel det kopieres av, diskene reformateres, og dataene kopieres på igjen... Knot...

 

Men *hvorfor* er det bedre å ikke ha X11 på servere? Eneste jeg kan komme på er at enkelte grafikkkort/drivere kan skape stabilitetsproblemer, men er det virkelig noe problem? Ressursmessig kan jeg overhode ikke se at en moderne maskin skulle ha noen som helst problemer med å ha GDM/XDM/KDM kjørende - så at det skal være noen ressursmessig fordel er da virkelig bare tull (i dag, på moderne hardware)...

 

Sikkerhetsmessig? Slippe Xlib mener du (den eneste delen av X11 som er tilgjengelig remote)? Lokale anngrep er vel egentlig ikke noe problem på servere...

Lenke til kommentar
Men *hvorfor* er det bedre å ikke ha X11 på servere? Eneste jeg kan komme på er at enkelte grafikkkort/drivere kan skape stabilitetsproblemer, men er det virkelig noe problem? Ressursmessig kan jeg overhode ikke se at en moderne maskin skulle ha noen som helst problemer med å ha GDM/XDM/KDM kjørende - så at det skal være noen ressursmessig fordel er da virkelig bare tull (i dag, på moderne hardware)...

Kan ikke du heller forklare hvorfor man skal ha X11 på en server?

Lenke til kommentar

Mange gode config-verktøy krever X11 - spesiellt rundt printere etc. system-config-lvm krever gui etc.

 

Har selv også hatt "ikke gui på server"-greia, men det er jo ikke som om det hindrer deg i å bruke terminalen. Dessuten er xterm ofte mer håndterlig enn rått konsoll, og det er lettere å hente ned ting fra nettet vha. nettleser. (siste kan selvfølgelig hjelpes ved å kjøre ssh i xterm i en annen maskin men likevel...)

 

Merk at X11-programmer ikke nødvendigvis behøver å ha vinduene sine på samme maskin som de faktisk kjører på - så en maskin kan godt kjøre headless uten X oppe, men likevel bruke grafiske programmer vha. xlib.

Lenke til kommentar

Ser fremdeles _ingen_ fordeler med X.

 

X tar unødvendig plass (krever også ekstra vedlikehold, da man også må holde X + libs oppdatert), unøvendige ressurser (samme hvor kraftig maskin man har så får man aldri nok). Hvis alt man får igjen for å ha X er et par frontends til noen configfiler så ser jeg bare ikke poenget.

Lenke til kommentar
Ser fremdeles _ingen_ fordeler med X.

 

X tar unødvendig plass (krever også ekstra vedlikehold, da man også må holde X + libs oppdatert), unøvendige ressurser (samme hvor kraftig maskin man har så får man aldri nok). Hvis alt man får igjen for å ha X er et par frontends til noen configfiler så ser jeg bare ikke poenget.

5550962[/snapback]

 

Jepp. ...og når jeg nevner at PC'n til kameraten min jobber i 5. gir og av og til kneler, underbygger vel det påstanden? ;)

 

 

EDIT: Ny, gratis VMware Server (link) ser jo spennende ut. Tenkte litt på et via med fanless cpu (VIA 5000 eller ML6000EA). Hvordan tror dere det vil gå? En virtuell webserver, en DNS og en mail? Hvor mye kraft/minne trengs?

 

(apache,php,mysql - bare min hjemmeside, bare domenets mail, bare ett domene)

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...