RattleBattle Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 For å koble til windows xp gjennom vnc, bruker jeg bare host name «WINXP_DABEAR», hvordan kan jeg gjøre dette med linux? 5509204[/snapback] Ipadresse. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvorfor må enkelte være så råsmart? RattleBattle; jeg trur du skjønte at jeg ønsker å bruke ipadressen. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvorfor må enkelte være så råsmart? RattleBattle; jeg trur du skjønte at jeg ønsker å bruke ipadressen. 5509263[/snapback] Unnskyld? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Da skal jeg spørre en gang til og forklare litt bedre. Setter jeg host name i windows til fks WINXP_DABEAR, kan jeg koble til den samme maskina gjennom vnc med «vnc-server» satt til WINXP_DABEAR. Dette funker ikke dersom jeg bruker «host name» til linuxmaskina (som forøvrig er «ubuntuBreezy» ifølge network settings). Hvordan kan jeg fikse dette, slik at jeg kan logge inn fra gjennom vnc fra windows xp → linux ved å bruke «ubuntuBreezy» istedet for ipadressen? Endret 27. januar 2006 av dabear Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Da skal jeg spørre en gang til og forklare litt bedre. 5509366[/snapback] Og slutte å tolke ihjel andres innlegg, særlig når man ikke omtrent gir noe info? Inntil det er klare bevis for at jeg prøver noe annet enn å hjelpe, så gå ut i fra at jeg gjør akkurat det. EDIT: Omformulert. Endret 27. januar 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Hm, jeg leter etter et godt støttet wlankort til Linux, som jeg vet vil virke helt ut av boksen. Mener å huske at jeg hadde en link til en webshop som hadde endel trådløse kort som var støttet, men jeg finner ikke igjen linken. Noen som vet om en webshop som har dette? PCI eller USB, bare det er støttet :-) (Jeg vet om ndiswrapper, og nei, jeg liker det ikke) Endret 28. januar 2006 av JonJ Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) En tråd om det her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...354&hl=PCI+kort Håper den er til hjelp. EDIT: Var kanskje litt gammel. Endret 28. januar 2006 av RattleBattle Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) hvordan får eg sånn liste over programmene eg kjører på taskbaren i KDE. alt er plutselig bort og kommer ikke opp når eg starter noe heller... edit: nevermind .. smartingen hadde tatt bort taskbar Endret 28. januar 2006 av Pinguvin Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Ang. tvkortet: Har du sett her?:http://ivtvdriver.org/index.php/Main_Page ivtv har mye god dokumentasjon Ellers så er jeg svært interessert i å høre om framgangen, har tenkt å kjøpe det kortet der selv (i stedet for det stygge bttv kortet jeg har i dag...). Kjører du btw. på antenne siden du trenger å fintune? Jeg kjører kabel, og autosøk har alltid fiksa sakene for meg, på både dedikert utstyr (tv/vhs) og tvkort. 5506182[/snapback] Joda, har tatt en titt... Jeg kjører kabel, men noen av signalene er ikke heeelt hundre prosent. Likevel tror jeg ikke de blir bedre med "fintuning", men det er jo verdt et forsøk? Skriptet mitt fungerer nå, og lager 8-sekunders-snutter i 0.0625 MHz-steg som jeg senere kan se på og deretter justere offset. Installerte alt på nytt i dag etter at kortet plutselig ble kranglete. Nå gikk alt smertefritt, siden jeg allerede hadde knotet en del. Tok meg omtrent fire timer. Mythtv er oppe og går, og alt fungerer. Nå skal jeg ta opp et program og overføre det til min pc over lan, deretter brenne til dvd for å se hvor mye "hassle" det byr på. Spm: Når jeg skal ha input fra s-video (hi8, vhs etc.), da kan jeg like gjerne bruke cat /dev/video0/ > fil.mpg, ikke sant? Den fila blir jo en mpeg2-fil, så da skulle det være enkelt å lage dvd av uten å konvertere. Når du kjøper kortet, si ifra, for jeg har et par tips å komme med! 5508204[/snapback] Skal gjøre det! Vet du btw. at du kan overføre mpg-fila direkte vha. netcat? Se på ivtvdriver siden Ellers: Har du prøvd å røske litt i kabelen til kortet? Mitt kort gir håpløs kvalitet med mindre jeg gjør det (da blir det bra) - riktignok er ingangen min blitt bøyd (noen "snubla" i ledningen en gang for lenge siden og reiv pc'n en halv meter ned på gulvet mens den var på... Pc'n overlevde da, men jeg er glad det ikke er den jeg har nå - den pc'n ble uansett bokstavelig talt skrudd i stykker, plugga så mye maskinvare ut og inn av den at kabinettet ble utslitt...) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) kyrsjo: Joa, men det hjelper jo ingenting? Artig, though. Viser at linux har potensiale til alt mulig rart... Fikk brent til dvd via. et windows-program. Bildet ble foruten litt rustne signaler, ganske mørkt. Antar jeg må "leke" meg med ivtvctl for dette (http://ivtvdriver.org/index.php/Ivtvctl). Endret 28. januar 2006 av meastp Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 meastp: Hva hvar det som ikke hjalp? Røske i ledningen? ?!? Hva var problemet med å brenne til dvd? Btw: Høres merkelig ut om du har trøbbel med xawtv, jeg tror ivtv støtter v4l (video4linux, standard tv-kort API), og nesten alle video-apps til linux støtter også den API'n. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 meastp: Hva hvar det som ikke hjalp? Røske i ledningen? ?!? Hva var problemet med å brenne til dvd? Btw: Høres merkelig ut om du har trøbbel med xawtv, jeg tror ivtv støtter v4l (video4linux, standard tv-kort API), og nesten alle video-apps til linux støtter også den API'n. 5514194[/snapback] Nei, netcat var det som ikke "hjalp", men det var jo stilig. Det er ikke så viktig med xawtv, da jeg jo har lagd scriptet mitt, og det fungerer antakelig best, da det er tilpasset ant. Hz i hvert steg i offset-innstillingen. Også bedømmer jeg klippene med mine egne øyne - håper de ser bedre enn pc'n... Det var visst noe med at xawtv ikke likte mpeg2-strøm. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hjemme har vi funnet ut at det er -litt- rotete på loftet. Planen var å rydde der, og da lurer jeg litt på hvordan det skal systematiseres så det blir lett å finne ting? Hadde jo vært litt "morsomt" å ha en databaseløsning, da, men hvordan blir dette i praksis? - Ha en PDA med "databasefremviser/søk" og database. - Har en PII 300 liggende. Denne kan jo brukes dedikert? - Kjøpe en USB-stick som inneholder hele OSet + database. Denne kan da plugges i hvilkensomhelst PC. Dette er den mest "spennende" løsningen. Antakelig også mest praktisk. Trenger da en linux-distro som kan skaleres ned som mye som mulig, også legge til mysql (eller annen db) + GUI med søk/presentasjon + phpmyadmin for administrering hvis dette ikke kan gjøres via GUI. Bare på brainstorming-stadiet foreløpig, altså, men det er jo gjennomførbart? Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvordan kan jeg fikse dette, slik at jeg kan logge inn fra gjennom vnc fra windows xp → linux ved å bruke «ubuntuBreezy» istedet for ipadressen? 5509366[/snapback] Windows har en hostfil gjemt bort en plass der du kan legge til ubuntuBreezy. Hvor den ligger kan sikkert Google hjelpe deg med. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Eg har eit 150pvr kort. Eg må seie meg stort sett fornøgd (til tross for driverproblem) mpeg2 encodingen er genial, men den fører desverre til at ein stort sett er låst til myth og cat. Eg har egentlig meir sansen for tvtime. Bildekvaliteten er overaskande bra (har berre testa med ein dårleg bordantenne) og kortet skifter relativt kjapt mellom kanalane. Lenke til kommentar
Vico Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Nokon som veit korleis eg fjerner Datamaskin og Heime katalogen som ligg på desktopen i Gnome? FAQ tingen til Gnome hjalp meg lite. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Applications - system tools - configuration editor - apps - nautilus - desktop Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Eg har eit 150pvr kort. Eg må seie meg stort sett fornøgd (til tross for driverproblem) mpeg2 encodingen er genial, men den fører desverre til at ein stort sett er låst til myth og cat. Eg har egentlig meir sansen for tvtime. Bildekvaliteten er overaskande bra (har berre testa med ein dårleg bordantenne) og kortet skifter relativt kjapt mellom kanalane. 5517719[/snapback] Ja, det er jo flott - men for n'te gang - skal ikke kortet (driveren...) støtte v4l - slik at det dukker opp som en hvert annet kort? Hmm... Kansje problemet er det at for å støtte v4l må mpeg'en dekodes først, distroene kan ikke legge ved mpeg-dekoder pga patentproblemer... Nei. Vent. Kortet skal ha en vanlig kjedelig strøm også... Noen burde spørre ivtvdriverfolka om v4l... Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Hvorfor vises ikke mange av ikonene i gnome-panel når jeg kjører det med Fluxbox som wm? det er ingen bilder under Places, og ikonet nederst til venstre for "vis skrivebord" er også borte. det samme er søppelkurv-ikonet. Hva gjør jeg galt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå