Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå fått meg en bærbar med acpi-støtte og endelig også fått en kjærne som støtter det, så jeg tenkte jeg skulle se litt på cpu-frekvens-skalering, men ser det er mange metoder. Hvem av de der det som er "hot", altså framtiden. Har sett på acpid og cpufreqd, ser og at det finnes en som heter powernowd. Hvem bør jeg bruke og hva er forskjellene?

Lenke til kommentar
Har nå fått meg en bærbar med acpi-støtte og endelig også fått en kjærne som støtter det, så jeg tenkte jeg skulle se litt på cpu-frekvens-skalering, men ser det er mange metoder. Hvem av de der det som er "hot", altså framtiden. Har sett på acpid og cpufreqd, ser og at det finnes en som heter powernowd. Hvem bør jeg bruke og hva er forskjellene?
Jeg bruker powernowd og steppingen fungerer helt fint for min del.
Lenke til kommentar

5460743[/snapback]

Jeg bruker bare echo/cat (i kombinasjon med ACPI-scripts), enkelt og greit ;)

Forandre profil:

echo profil > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Tilgjengelige profiler:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_governors

Nåværende profil:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor

Forandre freq:

echo tall > /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_setspeed

Tilgjengelige freq:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_available_frequencies

Nåværende freq:

cat /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_cur_freq

osv ... :)

Lenke til kommentar

Hei,

Hvordan konverteren man en .bin fil til en iso fil?

Finner ingen debian pakker eller kilekode av bin2iso.

Eventuelt går det ann å mounte en .bin fil direkte i debian?

Distro: Debian 1.31

Kernel: 2.6.14

Takker

Edit:

Jeg fant igjen cue filen min slik at jeg kunne benytte bchunk, men jeg er forsatt interesert i hvordan jeg kan convertere en bin fil uten en cue fil til en iso fil.

Endret av Fjoggs
Lenke til kommentar

helu

Spille DVD'er er ikke alltid like enkelt. Siden VLC er og blir den beste media avspilleren prøvde jeg å åpne en DVD disk med den...

Men neidda, det fikk jeg ikke lov til, så hva i all verden er det banen til DVD'en er i ubuntu og hva i helsike må jeg gjøre for å få spilt av en DVD?

Lenke til kommentar
Hei,

Hvordan konverteren man en .bin fil til en iso fil?

Finner ingen debian pakker eller kilekode av bin2iso.

Eventuelt går det ann å mounte en .bin fil direkte i debian?

Distro: Debian 1.31

Kernel: 2.6.14

Takker

Edit:

Jeg fant igjen cue filen min slik at jeg kunne benytte bchunk, men jeg er forsatt interesert i hvordan jeg kan convertere en bin fil uten en cue fil til en iso fil.

5468175[/snapback]

Du kan mounte bin filer direkte med cdemu.

Lenke til kommentar

Noen som har opplevd at Azureus finner "feil" Java? Når jeg starter opp i terminal starter den opp med 1.4.02, mens f.eks frostwire starter opp med den jeg har lagt til i path (jdk 1.5.06).

Azureus starter opp, men begynner hverken å laste opp eller ned. Derimot om jeg installerer java 1.4.02 med backports fungerer alt som det skal, men jeg har ikke lyst å ha gammel java-versjon. Det som også er dumt er at andre javaprogrammer bruker 1.4.02 om jeg installerer 1.4.02.

Lenke til kommentar
Noen som har opplevd at Azureus finner "feil" Java? Når jeg starter opp i terminal starter den opp med 1.4.02, mens f.eks frostwire starter opp med den jeg har lagt til i path (jdk 1.5.06).

Azureus starter opp, men begynner hverken å laste opp eller ned. Derimot om jeg installerer java 1.4.02 med backports fungerer alt som det skal, men jeg har ikke lyst å ha gammel java-versjon. Det som også er dumt er at andre javaprogrammer bruker 1.4.02 om jeg installerer 1.4.02.

5476957[/snapback]

Kjør denne:

sudo update-alternatives --config java

og velg rett Java-versjon i listen der. :)

EDIT:

Arr, for sein som vanlig. :(

Menmen, var i hvert fall slik jeg fikset det når jeg hadde samme problem. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

Hm, innstalerte Ubuntu til en kamerat. Installasjonen gikk greit, og jeg fikk prøvd ut ubuntus resizing. Men etterpå fikk jeg dessverre noen problemer med at X ikke fikk starte. Måtte dessverre dra hjem akkurat da, men jeg prøvde først å restarte.

Etter å ha valgt ubuntu i grub, kom jeg ikke forbi stadiet «calculating module..» (husker ikke helt, men noe ala dét). Jeg skal tilbake i morgen for å prøve å fikse det, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gå fram. Noen tips?

Lenke til kommentar
Vet noen hva systemkravene til Ubuntu er?

5479497[/snapback]

Tja, det er vel ingen faste, spesfifiserte systemkrav, egentlig. Om du kjører server-versjonen er vel kravene basert på systemkravene til linux-kernelen selv, men om du kjører GNOME-versjonen er det nok GNOME sine systemkrav som vil være aktuelle. Og så har du jo også kubuntu og xubuntu også... :)

Lenke til kommentar
Vet noen hva systemkravene til Ubuntu er?

5479497[/snapback]

Tja, det er vel ingen faste, spesfifiserte systemkrav, egentlig. Om du kjører server-versjonen er vel kravene basert på systemkravene til linux-kernelen selv, men om du kjører GNOME-versjonen er det nok GNOME sine systemkrav som vil være aktuelle. Og så har du jo også kubuntu og xubuntu også... :)

5480065[/snapback]

Og kravene til de er?? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...