kattemat Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 kjapt spørsmål her: finnes det et open-source program som lar deg formatere disken, og overskrive data x antal ganger? sikker sletting altså? For sikker sletting av virkelig sensitive data bør vel data overskrives(bits filppes) en god del ganger. Skekk ut shred. Den blir installert som default på de fleste distroer(om boksene kjører Linux^H^H^H^H^HGNU/Linux) og den flipper data 25 ganger som default. Bruk den til å slette data først så kan du trygt formatere disken Men nå er det jo godt mulig at diskene ikke inneholder _så_ sensitiv info da... Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Den eneste måten å fjerne data 100% er å fysisk ødelegge disken. Endret 19. april 2005 av olear Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 (endret) Den eneste måten å fjerne data 100% er å fysisk ødelegge disken. Selv dette er veldig vanskelig. Folk har klart å få ut data fra disker som er gjennomhullet, brent og knekket. Alt på en gang altså. Det letteste er å bare ta vare på diskene. Om det er så sensitiv informasjon på dem at man anser det som så viktig da. Endret 19. april 2005 av Mortal Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Den eneste måten å fjerne data 100% er å fysisk ødelegge disken. Selv dette er veldig vanskelig. Folk har klart å få ut data fra disker som er gjennomhullet, brent og knekket. Alt på en gang altså. Det letteste er å bare ta vare på diskene. Om det er så sensitiv informasjon på dem at man anser det som så viktig da. Hvis man _må_ ødelegge en disk så er ikke det noe problem. Noen små hull og litt brannskade er jo ingenting Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Eneste som funker skikkelig er ekstremt kraftig magnetfelt eller syre/base... Eventuelt pulverisering da. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Skulle sikkert fått den ødelagt ja, men det kan jo bli litt dyrt og/eller tidskrevende. Men det kommer jo an på hva behovet ditt er for sletting da. Når jeg jobbet på et sykehus tidligere tok vi bare vare på alle disker som var for gamle til å brukes i en stor stor kasse. Var nok umulig løfte den, sikkert tusenvis med harddisker i den. Vi hadde ikke tid eller råd til å slette eller ødelegge diskene så der ble de liggende og der ligger de nok enda. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Men.... Eg forstår ikkje - om ein overskriver heile disken med data, - blir ikkje 1 og 0-ane sletta då? Korleis kan dei få tilbake informasjonen når han er overskriven? (elles er eg 18 år -- moro at Serviset er 13, rart, er den der aldersgruppen som er kjend for å starte flamewars o.l.) Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Skulle sikkert fått den ødelagt ja, men det kan jo bli litt dyrt og/eller tidskrevende. Men det kommer jo an på hva behovet ditt er for sletting da. Når jeg jobbet på et sykehus tidligere tok vi bare vare på alle disker som var for gamle til å brukes i en stor stor kasse. Var nok umulig løfte den, sikkert tusenvis med harddisker i den. Vi hadde ikke tid eller råd til å slette eller ødelegge diskene så der ble de liggende og der ligger de nok enda. Når jeg jobbet i en kommune hadde vi ei elektromagnetisk maskin fra IBAS som tok fullstendig knekken på harddiskene. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Men.... Eg forstår ikkje - om ein overskriver heile disken med data, - blir ikkje1 og 0-ane sletta då? Korleis kan dei få tilbake informasjonen når han er overskriven? Ja, nå skjønner jeg ingenting... Kan du virkelig hente tilbake all data du tidligere har skrevet til disken? Så plassbegrensningen på harddiskene er i teorien ikke reell, da, siden du kan hente ut all data etterpå (med riktig verktøy)? Lenke til kommentar
franksun Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Men.... Eg forstår ikkje - om ein overskriver heile disken med data, - blir ikkje1 og 0-ane sletta då? Korleis kan dei få tilbake informasjonen når han er overskriven? Ja, nå skjønner jeg ingenting... Kan du virkelig hente tilbake all data du tidligere har skrevet til disken? Så plassbegrensningen på harddiskene er i teorien ikke reell, da, siden du kan hente ut all data etterpå (med riktig verktøy)? ja Lenke til kommentar
Garathor Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Skulle sikkert fått den ødelagt ja, men det kan jo bli litt dyrt og/eller tidskrevende. Men det kommer jo an på hva behovet ditt er for sletting da. Når jeg jobbet på et sykehus tidligere tok vi bare vare på alle disker som var for gamle til å brukes i en stor stor kasse. Var nok umulig løfte den, sikkert tusenvis med harddisker i den. Vi hadde ikke tid eller råd til å slette eller ødelegge diskene så der ble de liggende og der ligger de nok enda. Når jeg jobbet i en kommune hadde vi ei elektromagnetisk maskin fra IBAS som tok fullstendig knekken på harddiskene. Det er likevel mulig å gjenskape data fra diskene (dyrt selvfølgelig). For å være sikker må diskene tilintetgjøres, en noe vrien oppgave. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Bli de utsatt for sterk nok magnetiske felt skal det være umulig å få tilbake noe data... Men det sikreste er å tilintetgjøre dem ja. Er vel billigere også, mm. du har litt for mange disker... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Skulle sikkert fått den ødelagt ja, men det kan jo bli litt dyrt og/eller tidskrevende. Men det kommer jo an på hva behovet ditt er for sletting da. Når jeg jobbet på et sykehus tidligere tok vi bare vare på alle disker som var for gamle til å brukes i en stor stor kasse. Var nok umulig løfte den, sikkert tusenvis med harddisker i den. Vi hadde ikke tid eller råd til å slette eller ødelegge diskene så der ble de liggende og der ligger de nok enda. Når jeg jobbet i en kommune hadde vi ei elektromagnetisk maskin fra IBAS som tok fullstendig knekken på harddiskene. Ødela hoder, elektronikk etc (ubrukeliggjorde) - eller bare slettet? Lenke til kommentar
olear Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Elektronikk og hoder har ingenting med innhold å gjøre. Det er selv platene som må ødelegges. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. april 2005 Del Skrevet 19. april 2005 Ødela hoder, elektronikk etc (ubrukeliggjorde) - eller bare slettet? Slettet, eller rettere sagt destruerte, all data. Om disken var brukendes etterpå tviler jeg på, testet det ikke da de fleste diskene gikk rett på fyllinga etter datadestruksjon. Slik jeg forstod det så snudde den alle "pinnene" (bitene) på platene i harddisken. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. april 2005 Forfatter Del Skrevet 20. april 2005 Men som sagt: dd og cat kan gjøre jobben. Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 (endret) Et lite spørsmål. Hvis jeg vil kopiere alle mapper i hjemmefolderen min som begynner med ".", untatt selvfølgelig "." og "..", hvordan kan jeg få det til i bash? Endret 20. april 2005 av Mortal Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Eller bare "cp -R .* mål" i hjemmemappa di? Den vil nekte ".." og "." Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 20. april 2005 Del Skrevet 20. april 2005 Det funker nok ikke det. Den begynner å kopiere alt i hjemmemappen min som begynner på ".". Dette inkluderer "./mappe" f.eks. Når den er ferdig med det tar den sikkert ".." også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå