Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gjort som Linus sa :) Installerte kde3.5 via pakkebehandleren min. Var ikke så mye forskjell fra sist gang, noen av programmene som følger med er jo veldig veldig bra(feks. kopote konqueror kmail, kontact, kate) , men så er det sykt mye merkelige møkkaprogrammer som følger med, går jo an å fjerne de, men jeg liker bedre å legge til det jeg trenger enn det motsatte, kan ikke skjønne at det er noen som bruker alle de obskure småprogrammene:

mathias@arch:~$ ls /opt/gnome/share/applications/|wc -w
60
mathias@arch:~$ ls /opt/kde/share/applications/kde/|wc -w
274

274!!

Men Konqueror som nettleser imponerer stort, beste på markede vil jeg si, hadde jeg brukt kde hadde jeg sendt ff på døren med en gang. Konqueror er jo kjemperask, integrere bedre, rendrer bedre(består acid2), jeg vil ha en khtml-gtk-nettleser!! Alt i alt mener jeg det er bra at gnome og KDE er så forskjellige, hva hadde vel vært vitsen med to nesten identiske DE. Nå er jeg ikke bare for nøyd med Gnome/gtk heller. Gnome er ganske så tregt i forhold til mengden funksjonalitet, så her er jo KDE klart bedre. Så begger er jo egentlig litt bloat, KDE på funksjoner og Gnome på ytelse.

Synd de bruker forskjellige gui-bibliotek, takler ikke å blande! De fleste uavhengige prosjkter bruker jo gtk, så å kjøre en rein QTdesktop blir ikke veldig bra. Rein gtk derimot går fint, så da blir det Gnome eller Xfce på meg.

Og så har vi jo E17 som kommer jo til å bli i en eye-candy-klasse for seg når den blir ferdig, gleder meg!!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KDE blir bedre og bedre, når det gjelder alle programmene som kommer med så er det faktisk mulig å ikke installere absolutt alt som følger med KDE ;)

Alt man trenger er kdelibs og kdebase.

olear@medusa ~ $ ls /opt/kde/share/applications/kde/ | wc -w
106

Nå er heller ikke alle *.desktop unike programmer.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare beholde mandriva? prøv å skriv inn «linux vga=771» eller «vga=771» (husker ikke hvilken, sikkert den første) før du trykker enter. Eventuelt kan du gjøre som jeg gjorde en gang med hoary: flytte over hd i en annen pc, installere og sette tilbake hden. Måtte dog reinstallere xserver etterpå, men funka da det.

Lenke til kommentar
Kan ingen hjelpe meg da ? :S

5294356[/snapback]

Den som venter .... :)

Ser ikke ut som Ubuntu liker maskinen din, er iallefall noe der som ikke er kombatibelt med Ubuntu. Ser også at du postet noe lignende hos Linux1.no uten at du fant en løsning. Problemet er garantert relatert til kernel. Hva med å installere en eldre versjon av Ubuntu og oppgrader til nyeste versjon? Eller bare bruk noe annet en Ubuntu.

Lenke til kommentar

Heisann. Har en morrosam artikkel jeg tenkte at en del her sikkert ville like, har leeenge tenkt å få lagt den ut her (fra i sommer). Er på svensk, men det burde gå:

Link:

http://folk.uio.no/kyrrens/mirror/Frihet%3....%20juli%2005)/

master (hjemme hos meg og treeeeig, men ett par "ekstra" bilder):

ftp://kyrsjo.homelinux.org/pub/Frihet? Nej, bara nya murar (Aftonbladet 14. juli 05)

Lenke til kommentar
Men Konqueror som nettleser imponerer stort, beste på markede vil jeg si, hadde jeg brukt kde hadde jeg sendt ff på døren med en gang. Konqueror er jo kjemperask, integrere bedre, rendrer bedre(består acid2), ....

5293785[/snapback]

Jeg har brukt konqueror lenge, og det meste funker greit. Noen sider forlanger andre browsere, men da kan man be konqueror identifisere seg som noe annet, og da funker det meste. Men enkelte sider gir problemer, og ff kan være greit å ha som backup.

Desuten liker jeg mailleseren til mozilla bedre.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Eneste problemet jeg har hatt med Konqueror er at den bugger på textarea (det vil si at alt stopper opp).

5294620[/snapback]

Generelt? Som i den boksen jeg skriver inn nå?

Aldri hatt problem med det.

Eneste problemene jeg har hatt er at enkelte script kjører seg fast på enkelte sider. Og enkelte sider kan få alt til å gå veldig treigt, men det ser ut som om har bedre sge med nyere versjoner.

Og ja, en sjelden gang i blant kræsjer'n.

Lenke til kommentar

Jepp, alle textareas bugger. Hvis jeg venter (noen sek til et min) så får jeg skrive en liten stund før alt stopper igjen. Har vært slik siden KDE3. Testet KDE 3.5 sist uke og problemet er der fremdeles.

Dette er det eneste problemet jeg har hatt (utennom at KDE såklart bugger av og til) og er et så stort problem at Konqueror ikke kan brukes. Webcore fungerer strålende så det er nok noe med Konqueror, ikke KHTML.

Lenke til kommentar

Nå kasta jeg nettop harddisken min som stod på master inn i pappa sin pc og prøvde, det gikk ikke så bytta jeg til slave.. Nå har jeg installert ubuntu på harddisken men så oppstår det selvfølgelig et problem ETTER jeg har stappet den inn i min pc igjen.

AVSKRIFT (Sitter på laptoppen har ikke strøm i rekkevidde så svar kvikt):

mount:

Cannot read /etc/fstab: No such file or directory

mount: mounting /root/dev on /dev/.static/dev failed: No such...

mount: mounting /dev on /root/dev failed: No such..

Target filesystem doesn't have /sbin/init

Busybox blabla ser ut til at det er i orden

/bin/sh: can't acces tthy; job control turned off

#

Der stoppet det..

Lenke til kommentar
Men Konqueror som nettleser imponerer stort, beste på markede vil jeg si, hadde jeg brukt kde hadde jeg sendt ff på døren med en gang. Konqueror er jo kjemperask, integrere bedre, rendrer bedre(består acid2), jeg vil ha en khtml-gtk-nettleser!!

5293785[/snapback]

Altså... At den består Acid2 betyr bare at det er gjort litt ekstra strev for å patche noen håndfuller med bugs som ødelegger rendringen av akkurat Acid2-testen. Per nu er faktisk Gecko foran KHTML når det gjelder renderingkvalitet. :)

Lenke til kommentar

Gecko er uten tvil bedre, men lider dessverre av å være treig i forhold til f.eks KHTML. Dette er egentlig det eneste negative når det gjelder Gecko :)

Såklart det har ikke skadet med et annet alternativ for oss som bruker GTK. Vi har jo GTK+ Webcore, men utviklingen ser ut til å ha stoppet helt opp :(

Lenke til kommentar

Nå bryr jeg meg ikke om tester som Acid osv. Da de ikke er relevant til "real life" bruk.

Men har ikke så mye å gjøre akkurat nå så jeg tok testen :)

Testet med Konqueror 3.4.2/3.5, Firefox 1.5, Mozilla 1.7.12 og SeaMonkey 1.5a. Alle ble kjørt i KDE.

Gecko:

Mozilla 1.7.12 var den dårligste, men dette sier seg selv da den har den eldste versjonen av Gecko, SeaMonkey gjorde det best, dette sier også seg selv, da den har den nyeste versjonen av Gecko.

KHTML:

Forskjellen mellom Konqueror 3.4.2 og 3.5 var nesten ikke merkbar.

Når det gjelder forskjellen mellom KHTML og Gecko så er det vanskelig å sammenligne, Gecko rendrer mye rett, men har også en del feil, men igjen det har Konqueror også.

Når det gjelder hastighet så merker jeg ingen forskjell på noen av nettleserene.

Lenke til kommentar
Nei, er ikke helt enig, her er to tester ingen av de klarer perfekt, men khtml er klart best og raskest hos meg. Har ff1.5 og konqueror3.5.

http://www.geocities.com/chavchan/maiden/stress.xml

http://www.geocities.com/chavchan/maiden/torture.xml

Funnet på denne siden:

http://geocities.com/csssite/

5295382[/snapback]

Hva som er raskest spiller mindre rolle hos meg i forhold til hva som faktisk støtter webstandardene best. Å linke til en enkelt test som kun tester MathML-ytelsen og -rendringen blir litt dumt. Det er ikke mulig å lage en test som tester alle aspekter ved en browsers rendering-engine, og det avhenger jo også på hvilke teknologier som støttes (hvor Gecko er klart best). At testen du linker til hostes av geocities er mine øyne nok til at den ikke er troverdig. :p

Lenke til kommentar

Det var ikke noe mathML, kun css :) men siden viser det samme som i mathML testen til w3c, for å sammenligne. At de har siden sin hos geocity reagerte jeg også på, men de har nå bra snøring på css. Kanskje litt sær test, det er i mitt interessefelt :) fant den en gang jeg leste om mathML, de lager matte-stylesheet som kan brukes som et alternativ til mathML, som jo ikke er så utbredt som css.

Lenke til kommentar

Noen ideer om hvorfor klokken på pcen min går for fort?

(Med for fort mener jeg at et sekund på min pc er raskere enn hva "alle" andre oppfatter som et sekund.)

Jeg har en Debian 3.1 distro.

Aner at dette ikke har noe med linux å gjøre siden klokken er stilt etter hovedkortet, men hvor jeg ellers skulle ha postet dette aner jeg ikke, da jeg ikke vet hva som er grunnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...