RattleBattle Skrevet 11. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2005 Sett statisk adresse og gi det den IP-adressen DHCP-serveren ville gitt den. ----------------- Jeg har et spørsmål om 802.11g PCMCIA kort. Pleier det å være et problem med GNU/Linux? Noen som kan si noe ut i fra opplysningene her om disse vil fungere: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311231&view=detailed http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118980&cks=ACC Prøvde å google litt på det, men fant ikke noen svar. Skal helst fungere out-of-box uten ndiswrapper o.l. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 11. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2005 Lurte nylig på det samme, og valget falt tilslutt på Dlink G650 ( http://www.psdata.no/ps.asp?it=106070&mlevel= ), støttet av Madwifi. Markedet for WLAN er et sant kaos, men jeg har et par linker som kan komme godt med (relativt store sider, tekst messig): http://www.linux-wlan.org/docs/wlan_adapters.html.gz og http://linux-wless.passys.nl/ Der finner du lister av de fleste kortene på markedet per idag. Vær veldig forsiktig med valg av kort, produsentene tar ikke fem flate øre for å kalle produkter med omtrent samme navn som de som er på markedet allerede, selv om de ikke har noe å gjøre med de orginale i det hele tatt (ta en titt på Dlink G650+ for eksempel, bygger på TI chipsett som ikke er støttet i GNU/Linux - andre eksempler er fars nettverkskort (noe CNET greier som jeg ikke husker navnet på), som har tre forskjellige revisjoner med tre forskjellige chipsett på samme modellnummer). Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Takker så mye. Madwifi så greit ut å sette opp også. Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Joda, det er den Smal sak å kompilere den, og en enda smalere sak om det ligger i pakkesystemet ditt ville jeg tro. Vær riktignok klar over at selv om Atheros samarbeider med GNU/Linux miljøet, så er HAL (nesten som "firmware" til kortet) proprietær. Tviler på at du finner et kort som er 100% fritt uansett, men les iallefall denne siden på wiki'en deres for å forstå konseptet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Muhah! kortet mitt (adm8211 chipset, SMC et-eller-anna) er 100% fritt Lenke til kommentar
Bøb Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Åssen kort er det? Kunne du være så vennlig å finne modellnummeret så blir jeg kjempefornøyd In other news, ta pollen på http://www.bioware.com/ og sjekk resultatet Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 modell: SMC2635W Driver: http://aluminum.sourmilk.net/adm8211/ (er ikke integrert i mainline ennå, men det kommer. Rimelig bra kvalitet.) MERK: kun 11mb. Finnes et par mailinlister au. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Hva artig kan jeg nå finne på. nethack MUD MUSH MUNDI Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Hvordan installerer man programmer som man laster ned som *.tar.bz2-filer? Ser at både Firefox 1.5 og Mplayer kommer som denne filtypen, men når jeg prøver java [filnavn] i terminalen kommer det masse feilmeldinger. Er ikke *.tar.bz2 en samling av java-filer? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Hvordan installerer man programmer som man laster ned som *.tar.bz2-filer?Ser at både Firefox 1.5 og Mplayer kommer som denne filtypen, men når jeg prøver java [filnavn] i terminalen kommer det masse feilmeldinger. Er ikke *.tar.bz2 en samling av java-filer? 5286154[/snapback] Nei, den kan sammenlignes med en zip-fil. I kommandolinja kan du skrive "tar xjvf fil.tar.bz2", eller du kan høyreklikke og velge extract i filbehandler. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Hvordan installerer man programmer som man laster ned som *.tar.bz2-filer?Ser at både Firefox 1.5 og Mplayer kommer som denne filtypen, men når jeg prøver java [filnavn] i terminalen kommer det masse feilmeldinger. Er ikke *.tar.bz2 en samling av java-filer? 5286154[/snapback] Hvis programmer kommer i *.tar.bz2-form er det gjerne i kildekodeform. Dette gjelder i hvert fall mplayer. Og det er ikke java, men C/C++ kode. Sånt installeres følgende: ./configure make make install Men dette er ikke anbefalt. Det er best å installere programmer gjennom pakkesystemet. Det gjør det lettere å oppgradere/avinstallere programmer. I Slackware, som jeg bruker, har jeg verktøy for å kunne lage Slackware-pakker ut av programmer jeg kompilerer fra kildekode. Og i FreeBSD har man noe som heter ports, som baserer seg på at kildekode automatisk blir lastet ned, kompilert og installert, og ports-systemet tar også automatisk dependencies (avhengigheter). De fleste frie programmer for Linux/UNIX blir skrevet i C/C++. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Hvordan installerer man programmer som man laster ned som *.tar.bz2-filer?Ser at både Firefox 1.5 og Mplayer kommer som denne filtypen, men når jeg prøver java [filnavn] i terminalen kommer det masse feilmeldinger. Er ikke *.tar.bz2 en samling av java-filer? 5286154[/snapback] Nei, den kan sammenlignes med en zip-fil. I kommandolinja kan du skrive "tar xjvf fil.tar.bz2", eller du kan høyreklikke og velge extract i filbehandler. 5286175[/snapback] Så det er bare til å extract'e filene i en mappe og kjøre programmet derfra? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Hvordan installerer man programmer som man laster ned som *.tar.bz2-filer?Ser at både Firefox 1.5 og Mplayer kommer som denne filtypen, men når jeg prøver java [filnavn] i terminalen kommer det masse feilmeldinger. Er ikke *.tar.bz2 en samling av java-filer? 5286154[/snapback] Nei, den kan sammenlignes med en zip-fil. I kommandolinja kan du skrive "tar xjvf fil.tar.bz2", eller du kan høyreklikke og velge extract i filbehandler. 5286175[/snapback] Så det er bare til å extract'e filene i en mappe og kjøre programmet derfra? 5286213[/snapback] Kommer litt an på, det kan i utgangspunktet være hva som helst pakket i en tar.gz eller tar.bz2-fil. Som oftest er det kildekode man må kompilere, som Stigfjel nevnte. Men hva angår FF, pakker man bare ut og kjører firefox-fila. (./firefox i konsollet eller klikke firefox-fila i en filbehandler). Endret 12. desember 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 12. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Og mer om det finner man på Linuxguiden. Jeg har selv blitt avhengig av en søkemotorplugin jeg laget til Linuxguiden som ligger på http://linuxguiden.no/ff_plugin Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 (endret) Når jeg prøver å kompliere MPlayer på Ubuntu her, får jeg utrolig masse feilmeldinger og meldinger om feile kompliatorer (blir bedre etter at jeg installerer flere og flere gcc versjoner). Er Ubuntu en lite avansert distro som bare er meningen å fungere for folk flest, eller er det jeg som bruker det feil? Finnes det noen enklere måter å installere MPlayer på? Edit: OK, MPlayer dukket opp i pakkelisten da jeg gav tilgang til alle mulige pakker. Endret 12. desember 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Jeg har også et problem.. Installerte akkurat Slackware 10.2 og driver å konfigurer nettverket. Men av en eller annen grunn hopper gateway adressa opp på x.x.x.255 Har prøvd å ta en "sudo route add default gw" <ip> men det funker like dårlig! Forslag? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Ubuntu er ment å være en distro for nybegynnere. Men kan være svært uvant for folk som normalt er vant med f.eks. Slackware, FreeBSD, Solaris osv. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Hei, noen som kan anbefale meg en god multilanguage editor for gnome? Den må altså støtte python/php kombinert med html og js samtidig pluss eventuelt andre. Den må ha et gtk-grensesnitt, så fks Kdevelop er ikke aktuelt. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Nei, Ubuntu er en like avansert distro som alle andre, det følger bare ikke med ting for kompilering som standard, det er ganske vanlig for mange distroer. Derfor den bare tar en CD. Så første gangen man skal kompilere noe må man installere ganske mye, inklusive en del dev-pakker kompilator osv. Bare søk etter de filene du mangler(feilmeldingen) på googel, og installer dev-versjonen av det du finner og hold på med det til du er i mål Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2005 Jeg har også et problem.. Installerte akkurat Slackware 10.2 og driver å konfigurer nettverket. Men av en eller annen grunn hopper gateway adressa opp på x.x.x.255 Har prøvd å ta en "sudo route add default gw" <ip> men det funker like dårlig! Forslag? 5286828[/snapback] I Slackware logger man seg inn som root hvis man skal konfigurere. Man bruker ikke sudo hvis man ikke setter opp /etc/sudoers. Prøv netconfig, et enkelt og greit verktøy for å sette opp nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå