Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å skrive "init 3" som root burde gjøre jobben.

5251608[/snapback]

Nei, dessverre. :(

Hvordan installerer dere nVidia (grafikk)driverene deres?

5251653[/snapback]

Jeg åpner et terminalvindu og skriver følgende:

sh fil.run

i den katalogen filen ligger. Så redigerer jeg xorg.conf og passer på slik at det står:

Driver "nvidia"

Så starter jeg X-serveren på nytt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Kan jeg kjøre 1280x1024 oppløsning ved å endre de mulige oppløsningene i xorg.conf?

5251928[/snapback]

Det du bør gjøre, er å kjøre scriptet xorgconfig før du installerer nvidia-driverne. Da kan du lett spesifisere ønsket oppløsning. Selv bruker jeg 1600x1200 uten problemer. Etter at du har kjørt xorgconfig, installerer og konfigurerer nvidia-driverne.

Lenke til kommentar
Kan jeg kjøre 1280x1024 oppløsning ved å endre de mulige oppløsningene i xorg.conf?

5251928[/snapback]

Det du bør gjøre, er å kjøre scriptet xorgconfig før du installerer nvidia-driverne. Da kan du lett spesifisere ønsket oppløsning. Selv bruker jeg 1600x1200 uten problemer. Etter at du har kjørt xorgconfig, installerer og konfigurerer nvidia-driverne.

5251985[/snapback]

Skriptet xorgconfig, er det filen xserver-xorg.config? Og skal den kjøres ved å skrive: sh xserver-xorg.config i konsollet?

Jeg får følgende feilmelding da:

Can't exec "xserver-xorg.config": No such file or directory at /usr/share/perl/5.8/IPC/Open3.p m line 168.

open2: exec of xserver-xorg.config failed at /usr/share/perl5/Debconf/ConfModule.pm line 44

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Nei, du skriver bare xorgconfig. Dette skal fungere i de fleste distroer. Det er i hvert fall sånn jeg lager en xorg.conf i mappen /etc/X11 med Slackware Linux, FreeBSD, OpenBSD og til og med Solaris 10.

5252295[/snapback]

Jeg får det ihvertfall ikke til i Ubuntu. :(

Jeg trodde Ubuntu skulle være lett og brukervennlig, men jeg holder ikke ut en oppløsning på 1024x768.

Går tilbake til Windows i et par dager tror jeg.

Lenke til kommentar
Nei, du skriver bare xorgconfig. Dette skal fungere i de fleste distroer. Det er i hvert fall sånn jeg lager en xorg.conf i mappen /etc/X11 med Slackware Linux, FreeBSD, OpenBSD og til og med Solaris 10.

5252295[/snapback]

Jeg trodde Ubuntu skulle være lett og brukervennlig, men jeg holder ikke ut en oppløsning på 1024x768.

5252381[/snapback]

Har du vurdert å se på feks en guide? Her skal det stå rimelig enkelt forklart hva du trenger å gjøre osv.

Lenke til kommentar

5252295[/snapback]

5252381[/snapback]

Dette må, som når man generelt gjør systeminnstillinger, gjøres som root. Enten via kommandoen sudo (du skriver sudo før selve kommandoen), eller bruke root-kontoen direkte.

Lenke til kommentar
Har et lite spørsmål om VNC med NX Nomachine. Vil jeg få en kryptert overføring dersom jeg velger å huke av for SSL som vist i screenshot, selv om jeg bruker VNC? Spør for å være på den helt sikre siden.

5252805[/snapback]

Hvilken VNC bruker du?

5252825[/snapback]

Er det Vino den heter som følger med Ubuntu?

5252843[/snapback]

Aner ikke hva som følger med Ubuntu, men de fleste gratis-versjoner av VNC er basert på gratisversjonen av RealVNC, og den støtter ikke kryptert overføring. Men det eneste VNC gjør, er å overføre skjermbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...