Gavekort Skrevet 28. august 2019 Del Skrevet 28. august 2019 Litt flere gode nyheter: https://cloudblogs.microsoft.com/opensource/2019/08/28/exfat-linux-kernel/ Det er halvhjertet at de ikke heller velger å f.eks. støtte ext4 i Windows, men dette er likevel et steg i riktig retning. 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Hvorfor er ikke Norge representert i lista over steder man kan laste ned Linux Mint ISO ? Mulig vi er fraværende på Ubuntu, osv. også, har ikke sjekket. mens det er opptil flere "fattige" land med en eller flere linker Download links: Here are the download links for the 64-bit ISO: World EvoWise CDNWorld LayerOnlineCanada Manitoba Unix User GroupCanada The Free Mirror ProjectCanada University of Waterloo Computer Science ClubUSA advancedhosters.comUSA Clarkson UniversityUSA GigeNETUSA Harvard School of EngineeringUSA James Madison UniversityUSA kernel.orgUSA MetroCast CablevisionUSA pair NetworksUSA Syringa NetworksUSA TDS TelecomUSA Team CymruUSA University of OklahomaUSA University of Washington, MathematicsUSA US InternetUSA West Virginia UniversityUSA XMission InternetAustria UPC AustriaBelarus ByFlyBulgaria IPACCTBulgaria Netix LtdBulgaria TelepointBulgaria University of RuseCzech Republic Brno University of TechnologyCzech Republic CZ.NICCzech Republic Ignum, s.r.o.Czech Republic IT4Innovations National Supercomputing CenterCzech Republic UPC Ceska republikaDenmark Dotsrc.orgFrance Crifo.orgFrance OrdimaticFrance remi.luGermany Be a Lama, Inc.Germany FH AachenGermany Friedrich-Alexander-University of Erlangen-NurembergGermany GWDGGermany Hochschule Esslingen University of Applied SciencesGermany NetCologne GmbHGermany wilhelm.tel GmbHGreece Hellenic Telecommunications OrganizationGreece MyAegean team, University of the AegeanGreece National Technical University of AthensGreece University of CreteGreenland Tele GreenlandHungary Quantum MirrorIreland HEAnetLatvia University of LatviaLuxembourg root S.A.Netherlands KoDDoSNetherlands NLUUGNetherlands Triple ITPoland ICM – University of WarsawPoland OnetPoland PiotrkosoftPortugal FCCNPortugal RNL – Técnico LisboaPortugal Universidade do PortoRomania M247Romania Telekom RomaniaRussia TruenetworkRussia Yandex TeamSerbia Four DotsSerbia University of KragujevacSlovakia EnergotelSlovakia RainsideSpain Oficina de Software Libre do CixugSweden Academic Computer Club, Umea UniversitySweden c0urier.netSweden ZetupTurkey Linux Kullanicilari DernegiUkraine IP-Connect LLCUnited Kingdom Bytemark HostingUnited Kingdom UKFastUnited Kingdom University of Kent UK Mirror ServiceBangladesh dhakaCom LimitedBangladesh XeonBDChina TUNAChina University of Science and Technology of China Linux User GroupHong Kong KoDDoSIran Hostiran NetworksIsrael Israel Internet AssociationKazakhstan PS Internet Company LLCSouth Korea KAISTTaiwan NCHCTaiwan Yuan Ze University, Department of Computer Science and EngineeringThailand adminbannok.comThailand Kasetsart UniversityThailand Songkla UniversityVietnam FreedifAustralia AARNetAustralia InternodeAustralia Western Australian Internet AssociationNew Caledonia OFFRATEL LAGOONNew Zealand University of CanterburyBrazil Federal University of Sao CarlosBrazil Universidade Federal do ParanaColombia EDATELEcuador CEDIAEcuador CEDIA EcuadorEcuador Escuela Politecnica NatcionalEcuador Universidad Central del EcuadorBotswana Retention RangeKenya Liquid TelecomSouth Africa Internet SolutionsSouth Africa University of Free StateSouth Africa WIRUlink https://blog.linuxmint.com/?p=3786 Norge fremheves jo gjerne som et velutbygd dataland, har store økonomiske resurser, og lignende. Mulig jeg "tenker feil" i sakens anledning, men synes liksom det burde vært en norsk link til et universitet, høyskole, eller annen anerkjent aktør? Eller hva er forklaringen? 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Det er vel opp til de individuelle utdanningsinstitusjonene kan jeg tenke meg. Debian blir hostet av UiO, og Ubuntu blir hostet av UiO, NTNU og UiB. 2 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 Mener å huske at både UiO og UiB hoster ubuntu og centos repoer. Hvorfor de ikke har Mint i tillegg vet jeg ikke. Sikkert ingen som har hatt spesielt lyst til å sette det/de bruker det ikke selv Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 29. august 2019 Del Skrevet 29. august 2019 ok, da er vi altså med noen steder. "Nasjonalstoltheten reddet" For øvrig ikke noe praktisk problem da, om man må hente iso'n f.eks fra Sverige med den lynraske forbindelsen som er. Mint er vel for øvrig mer brukt enn Ubuntu? Ifølge en rangering over 15 mest populære distroer https://techviral.net/top-10-popular-linux-distributions/ kan ikke se hvilken kilde de bruker for den statistikken, men er vel seriøse aktører der ute som følger med på den slags. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Jeg har ingen statistikk for hånden, men jeg lover deg at Ubuntu er mer brukt en Mint. Sannsynligvis flere størrelsesordener hvis man regner med servere og containere. Studentersamfundet i Trondheim speiler forøvrig Debian-repoene 2 Lenke til kommentar
xaco Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Reagerte på det samme. Syntes også det er rart at OpenSuse er over Fedora der. hører mye oftere om mennesker som bruker fedora enn opensuse. 1 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Det var mye rart der. Å hevde at CentOS er den mest stabile distroen, er vel en udokumentert påstand. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 prøvd å lese meg litt opp på dette, og noen henviser til https://distrowatch.com/dwres.php?resource=popularity men heller ikke disse tallene er nødvendigvis "den fulle sannhet" sies det https://www.zdnet.com/article/whats-the-most-popular-linux-of-them-all/ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. august 2019 Del Skrevet 30. august 2019 Jeg har brukt linux på jobb i en årrekke, og hos oss er det omtrent utelukkende Ubuntu. Ellers Red Hat/CentOS til kommersiell software som er laget for akkurat de distroene, har sett lite av det de siste årene. Aldri kommet over Linux Mint i profesjonell sammenheng. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Leker meg litt.. debian på arm, gammel filserver. Er det noen enkel måte man kan forandre slike linjer, så man kan få resultatet som nederst? echo Forklarende text 1inje 1 : $variabel1 / $variabel2 echo Forklarende text 1inje 2 : $variabel3 / $variabel4 echo Forklarende text 1inje 3 : $variabel5 / $variabel6 echo Forklarende text 1inje 4 : $variabel7 / $variabel7 Forklarende text 1inje 1 : 1 / 2 Forklarende text 1inje 2 : 12 / 34 Forklarende text 1inje 3 : 123 / 456 Forklarende text 1inje 4 : 1234 / 5678 Forklarende text 1inje 1 : 1 / 2 Forklarende text 1inje 2 : 12 / 34 Forklarende text 1inje 3 : 123 / 456 Forklarende text 1inje 4 : 1234 / 5678 Nå viser jo ikke forumet det jeg ville fortelle. Slash-ene skal stå ovenfor hverandre nederst. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 bruke printf istedet for echo? 2 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Dette forandrer vel ikke så mye..? printf "Forklarende text 1inje 1 : " $variabel1 / $variabel2 printf "Forklarende text 1inje 2 : " $variabel3 / $variabel4 printf "Forklarende text 1inje 3 : " $variabel5 / $variabel6 printf "Forklarende text 1inje 4 : " $variabel7 / $variabel7 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 Nei, du må nok lese manualsiden til printf også. Avsnittet om formatteringskoder er relevant. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 1. september 2019 Del Skrevet 1. september 2019 variabel1="1" variabel2="2" variabel3="12" variabel4="34" variabel5="123" variabel6="456" variabel7="1234" variabel8="5678" variabel9="12345" variabela="6789a" printf "\nForklarende text linje 1 : %5.4s" $variabel1 printf " / %5.4s" $variabel2 printf "\nForklarende text linje 2 : %5.4s" $variabel3 printf " / %5.4s" $variabel4 printf "\nForklarende text linje 3 : %5.4s" $variabel5 printf " / %5.4s" $variabel6 printf "\nForklarende text linje 4 : %5.4s" $variabel7 printf " / %5.4s" $variabel8 printf "\nForklarende text linje 5 : %5.4s" $variabel9 printf " / %5.4s" $variabela Kan dette gjøres uten å bruke printf 2 ganger pr. linje? Tok ikke med alt første gangen, ser jeg... 5. linjen blir slik: Forklarende text linje 5 : 1234 / 6789, det jeg ønsker er: Forklarende text linje 5 : 234a / 789a. Altså 4 siste. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Jada, printf "... text: %5.4s / %5.4s\n" $variabel1 $variabel2 Har ikke testet det, men det burde funke. 1 Lenke til kommentar
toreae Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Funket fint det, takker. Som jeg spurte over, går det å få 4 siste, om det er flere en 4 tegn? Lenke til kommentar
toreae Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Har en liten nøtt til: calcout1=$(find /sti/til/folder -name "123*" -exec rename -v 's/bla-bla-bla' {} +) if [ `wc -m <<< "$calcout1"` -eq 1 ] then calcout1="0" else calcout1=`wc -l <<< "$calcout1"` fi printf " Antall filer funnet : %5.4s" $calcout1 Problemet er at calcout1 blir 1 også om 0 filer er funnet. Derfor må jeg to ganger. Er det en lettere/mer elegant løsning på dette? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 2. september 2019 Del Skrevet 2. september 2019 Funket fint det, takker. Som jeg spurte over, går det å få 4 siste, om det er flere en 4 tegn? tror det er enklere å strippe variabelen til de siste 4 tegn (strengfunksjoner) først, og så putte den i printf, men jeg har ikke et eksempel. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. november 2019 Del Skrevet 10. november 2019 Prime-offload virker ut til å fungere bra på Eoan. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå