Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Hva legger du i å "tagge i forum"? Jeg kom forresten på at kategorien "Annet om programvare" også kan brukes til Chrome OS. Veldig flott at du sitter inne med mye kunnskap om Chrome OS. Det hadde vært nyttig for forumet om du starter en tråd "Den store Chrome OS tråden" eller lignende, med et informativt førsteinnlegg. Da kan alle mindre Chrome OS -spørsmål og saker tas opp i den tråden og samle Chrome OS-miljøet. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Uten at vi har diskutert dette internt ville jeg personlig lagt en tråd om Chrome OS her i denne kategorien Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Det er null problem å lage tråden før vi har diskutert saken. Det "verste" som skjer er at vi flytter tråden og den får leve videre på sin nye addresse. Lenke til kommentar
Noor Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Finnes det noe mal/dokumentasjon på hvordan en "Den store x-tråden" bør starte? Takk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Det er ingen mal, men mange gode eksempler. Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 11. oktober 2016 Del Skrevet 11. oktober 2016 I november slippes flysimulatoren X-Plane 11 og vil som foregående versjoner være tilgjengelig til Linux.Blant nyhetene som nevnes:– A completely redesigned, intuitive user interface that makes setting up and editing your flight a breeze.– Consistently usable 3-D cockpits and stunningly high-resolution exterior models for all included aircraft.– A new effects engine for lighting, sounds, and explosions.– Realistic avionics: all planes are IFR-ready right out of the gate.– Busy, “living” airports with pushback tugs and roaming fuel trucks, able to service both your aircraft and the simulator’s AI planes.– New buildings & roads to better simulate European cities– …and more! Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Umulig spm: Jeg er på Ubuntu 14.04, og der er det kun avconv, ikke ffmpeg. Og så vil jeg lage en screencast. x264-encoderen er ødelagt i standardpakken, derfor har jeg lastet ned en statisk kompilert versjon av ffmpeg. Men der fungerer ikke alsa eller pulseaudio input. Er det noe jeg kan erstatte understrekingen i kommandoen under med for å ta opp lyden fra mikrofonen, når jeg kjører pulseaudio? ffmpeg -f oss -i _______ -f x11grab -r 30 -s 1280x720 -i :0 -acodec libvorbis -ab 256k -vcodec libx264rgb -pix_fmt rgb24 "$@ $(date --rfc-3339=seconds).mkv" Er det like greit å oppgradere til 16.04? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Skal du først bruke Ubuntu, er det like greit å oppgradere. I Debian ser ffmpeg ut til å ha blitt erstattet av libav, men ffmpeg er tilgjengelig gjennom backports. Endret 19. oktober 2016 av stigfjel Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 (endret) Jeg er redd for at alt mulig annet slår seg vrangt da.Svaret var /dev/dsp, men lyden blir bare hakkete.Det funker heller ikke riktig på 16.04... Er det sånn at det ikke er mulig å ta opp screencast på Linux? Den siste koden jeg testet ffmpeg -thread_queue_size 2048 -f alsa -i pulse -f x11grab -s 1280x720 -i :0 -acodec libvorbis -ab 256k -vcodec libx264rgb -r 30 -pix_fmt rgb24 "$@ $(date --rfc-3339=seconds).mkv" Lyden på slutten blir avkuttet 2 sekunder før videoen.En annen sak er at fontene ikke er riktige på 16.04. Da er det helt uaktuelt å oppgradere. 11-lcdfilter-default.conf ble tatt i bruk helautomatisk rett foran øynene mine (den poppet bare opp i thunar), selv om jeg hadde fjernet den manuelt. Utrolig. Endret 19. oktober 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 I dag kom Feral Interactive ut med porten av Mad Max til Linux og Mac. Kommer du til å kjøpe det? Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Dersom du ikke alt har sett de Linux-relaterte musikkvideoene nedenfor så har du definitivt gått glipp av noe, for SUSE har trolig noe av den aller beste nerdemusikken du vil komme over. I 2013 og etterfølgende år kunne du møte på litt rare mennesker i alle aldre som på buss, skole, jobb og i butikker sang på What Does the Fox Say? Sangen under er en parodiering av vår norske stolthet. Kameleonen er logoen og maskoten til SUSE Linux. Uptime Funk ble produsert i anledning SUSECon 2015 og er en parodi av Uptown Funk. Også "SUSE. Yes Please" ble produsert i anledning SUSECon 2015 og er en parodi av Maroon 5 - Sugar. Linux feiret 25 år i år, men hadde John Lennon og The Beatles visst om Linux da de laget Come Together i 1969 så ville dette garantert ha vært sangen deres! 3 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Noen Linux brukere her som har en god forklaring på hvorfor programmer som f.eks Gimp og Libreoffice Write åpner dobbelt så raskt under Ubuntu Gnome 16.04 i forhold til de andre *buntu distroene, inkl Mint? Raskere enn under Windows 10 også. Synes bare det er rart at når de bruker samme Ubuntu 16.04 basen så burde programmer starte like raskt. Btw jeg bruker en SSD, så at jeg kan se tydelig forskjell med tanke på det også, synes jeg er litt rart. Jeg brukte ikke stoppeklokke, men det er en tydelig forskjell i app load time. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Tipper større grad av preloadet GTK. Lenke til kommentar
marius77 Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Noen Linux brukere her som har en god forklaring på hvorfor programmer som f.eks Gimp og Libreoffice Write åpner dobbelt så raskt under Ubuntu Gnome 16.04 i forhold til de andre *buntu distroene, inkl Mint? Raskere enn under Windows 10 også. Synes bare det er rart at når de bruker samme Ubuntu 16.04 basen så burde programmer starte like raskt. Btw jeg bruker en SSD, så at jeg kan se tydelig forskjell med tanke på det også, synes jeg er litt rart. Jeg brukte ikke stoppeklokke, men det er en tydelig forskjell i app load time. av nysjerrighet, hvordan kjører egentlig gnome i ubuntu 16.04? plaget av bugs eller går det nogenlunde smertefritt? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Er dette snakk om kaldstart eller varmstart? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 av nysjerrighet, hvordan kjører egentlig gnome i ubuntu 16.04? plaget av bugs eller går det nogenlunde smertefritt? Funker veldig bra. Nå har jeg også lagt til Gnome3 ppa da, så jeg kjører Gnome Shell 3.20 og ikke stock 3.18 som følger med. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Er dette snakk om kaldstart eller varmstart? Spiller ingen rolle, Gimp loader raskere under Gnome Shell uansett. Samme med LibreOffice. Firefox starter ikke noe raskere, heller motsatt. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Færre fonter installert? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Færre fonter installert? Hakke peil egentlig. Jeg har ikke lagt til fonter selv uansett hvilken distro jeg kjører. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Hvis du kjører: fc-list | wc -l ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå