stigfjel Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Windows på UEFI har ikke fungert for min del i hvert fall. Til sammenligning kjører jobb-PCen CentOS 7, UEFI med SecureBoot. Null problem. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Windows 10 bør™ fungerere helt fint, gitt at man har riktig versjon for arkitekturen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Jeg har Windows 10 på UEFI. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Jeg har Windows 10 på UEFI. Skulle installere Windows 10 Pro på en Dell Latitude E6420 fra scratch. Prøvde først å sette maskinen i UEFI modus, og så boote Windows 10 fra USB. Men det fungerte ikke bra. Satte tilbake til Legacy Boot, OSet bootet uten problemer. Og siden det strengt tatt ikke er så viktig på den maskinen, så installerte jeg OSet i Lecacy Boot modus. Mulig det også er pga UEFI-implementasjonen på den aktuelle laptopen i seg selv (E6420 begynner å dra på årene), men jeg fikk til CentOS 7 i UEFI på samme modell. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 (endret) Jeg har ingen kvalifikasjoner for å fastslå hva som var galt. Endret 10. august 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. august 2016 Del Skrevet 10. august 2016 Den vanligste feilen når en skal installere Windows fra scratch på UEFI er at Windows USB/DVD Tool insisterer på å formatere USB-pinnen som MBR. Selv om USB-pinnen i utgangspunktet har GPT partisjonstabell, formaterer WUDT pinnen likevel som MBR. Dermed kan ikke WUDT brukes til å lage UEFI-bootbare USB-pinner. Jeg bruker Rufus til å lage UEFI-bootbare USB-pinner til Windows-installasjon. Jeg er ikke helt sikker på om dette gjelder Windows 10 også, siden Microsoft har sluppet det nye verktøyet Windows Media Creation Tool. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Blir frustrert av NTFS. Skal overføre fra en NTFS-disk til EXT4, begge på USB 3.0, bare store filer, maks hastighet 600kb/s... Måtte ordne meg Windows slik at jeg kunne defragmentere dette søppelet. Hvem trenger journaling FS i 2016 liksom? 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Lavere hastighet for NTFS på *nix enn Windows er å forvente siden det er FUSE vs kernel, men 600 KB/s er jo søppel. ntfs-3g kan bli ganske hemmet av lite eller treg CPU, kan det ha vært en faktor? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 Jeg har også opplevd EKSTREMT dårlige hastigheter på NTFS når disken har vært koblet til via USB. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Det er fortsatt noe som er riktig galt her, men jeg fant ut at kabelen til den ene eksterne disken var ødelagt, så den hadde gått i USB 2.0 modus. Edit: Så ut som den ødelagte kabelen fikk maskinen min til å drite på seg. Nå overfører jeg med ca. 50-60 MB/s Endret 14. august 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) Brukerfeil med andre ord :-) Endret 14. august 2016 av Occi Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. august 2016 Del Skrevet 14. august 2016 (endret) En annen Windows-issue: Laptopen min har blant annet Win10, Fedora og CentOS installert på samme SSD, og all dual-boot håndteres av grub (med ordentlig UEFI boot). OSene er installert i den rekkefølgen, og grub-oppsettet ligger på Fedora-partisjonen. Jeg oppgraderte til Win10 1607 nå nettopp, og under oppgraderingen opprettet Windows en ny partisjon mellom Windows-partisjonen og Fedora-partisjonen. Dermed kuket-hele grub seg, siden /dev/sda[x] plutselig måtte være /dev/sda[x+1], og (hd0,gpt[x]) måtte være (hd0,gpt[x+1]). Jeg tror det er sistemann som får grub til å krasje. Så det er greit å ha en Live-USB tilgjengelig hvis noen grub'ere skal oppgradere til 1607. Jeg måtte reinstallere grubefi-imaget (bootx64.efi) på EFI-partisjonen for å få den til å peke på riktig partisjon. Jeg måtte i hvert fall kjøre grub2-mkconfig. Edit: En annen finurlighet som oppstod under oppgraderingen: Jeg hadde også FreeBSD installert på samme maskinen etter alle de andre. Under installasjon av FreeBSD ble det opprettet en liten EFI-partisjon før BSD-partisjonen. Denne EFI-partisjonen fikk hele oppgraderingsprosessen av Windows til å feile. Etter nedlasting og installasjon av første trinn rebootet Windows som den skulle, men under offline oppgradering stoppet den øyeblikkelig på 0% or rebootet uten å gjøre noen forandringer. Ikke ga den noen feilmeldinger heller. Løsningen min ble å slette FreeBSD-greien siden det strengt tatt ikke brukes til noe fornuftig. Endret 14. august 2016 av endrebjo Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 6. september 2016 Del Skrevet 6. september 2016 (endret) Jeg har et problem med fontconfig. Jeg vil at fonten "Arial-BoldMT" skal matches til Arial Bold. Dette er koden jeg har: <match target="pattern"> <test qual="any" name="family"><string>Arial-BoldMT</string></test> <edit name="family" mode="assign"><string>Arial</string></edit> <edit name="weight" mode="append" binding="strong"> <const>bold</const> </edit> </match> Imidlertid får jeg fortsatt weight Normal: ~$ fc-match Arial-BoldMT Arial.ttf: "Arial" "Normal" Er det mulig å få til dette? Edit: Det blir verre... Jeg bruker disse kodene: <alias binding="same"> <family>TimesNewRomanPSMT</family> <prefer> <family>Times New Roman</family> </prefer> </alias> <alias binding="same"> <family>TimesNewRomanPS-BoldMT</family> <prefer> <family>Times New Roman</family> </prefer> </alias>Den øverste funker, den nederste ikke. ~$ fc-match "TimesNewRomanPSMT" Times_New_Roman.ttf: "Times New Roman" "Normal" ~$ fc-match "TimesNewRomanPS-BoldMT" Verdana.ttf: "Verdana" "Normal" Null feilmelding. Endret 6. september 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 11. september 2016 Del Skrevet 11. september 2016 Tidligere i år ble det gjort kjent at det italienske forsvarsdepartementet ville droppe Microsoft Office til fordel for den populære kontorpakken med åpen kildekode LibreOffice. Nå er 8000 maskiner migrert til kontorpakken LibreOffice, men dette er likevel kun en meget liten dråpe i havet for prosjektet har et fireårig mål om å migrere over 100 000 maskiner! Besparelsene dette vil gi er estimert til å være på svimlende 26-29 millioner euro. Man skulle vel tro at disse vanvittige økonomiske besparelsene var det klart største motivet for programbyttet, men den gang ei. Hovedmotivene opplyses heller å være interoperabilitet og langsiktig tilgjengelighet av informasjon og dokumenter. Det italienske forsvarsdepartementet opplyser at de nå også vurderer å bytte ut Windows med et Linux operativsystem. Hvor store besparelser av offentlige midler et sådan omfattende bytte til fri programvare vil kunne gi sies det foreløpig ingenting om, men helt sikkert ikke et beløp til å bli noe mindre svimmel av!https://joinup.ec.europa.eu/community/osor/news/italian-military-move-first-8000-pcs-libreoffice Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. september 2016 Del Skrevet 12. september 2016 Hvor store besparelser av offentlige midler et sådan omfattende bytte til fri programvare vil kunne gi sies det foreløpig ingenting om, men helt sikkert ikke et beløp til å bli noe mindre svimmel av!Dette har vært diskutert mange ganger opp igjennom årene, med rapporter som viser "begge sider" som den billigste totalt sett (avhengig av hvilken rapport du leser). Det rapportene i alle fall har rett i er at lisenskostnadene er ikke de eneste kostnadene man må ta høyde for, for store bedrifter og organisasjoner så er nok de en mindre del av totalkosten. Vil tro opplæring, support og drifting er den største posten. Markedssituasjonen spiller nok en rolle, hvor mye koster windows kontra linux kompetanse i dag? Og om x år, etter at markedet har justert seg etter etterspørselen? Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 Helt klart, men opplæring, support, og drifting er noe man ikke kommer foruten uansett hvilket operativsystem som ligger til grunn. Da er det gjerne heller forskjellene som er de vesentlige faktorene. Vi får vente å se hva de bestemmer deg for, men en effektiv prosjektstyring har allerede demonstrert i praksis at offentlige midler kan anvendes betydelig klokere enn hva tilfellet var. Når da det italienske forsvarsdepartementet gjør disse vurderingene så velger jeg å tro det ikke er tatt helt ut av løse luften, men vi får se. Lenke til kommentar
timeshift Skrevet 5. oktober 2016 Del Skrevet 5. oktober 2016 (endret) Har du noen gang lurt på hvordan det ville ha hørtes ut dersom endringene som gjøres på GitHub var representert med en lyd? Helt sikkert ikke, men takket være inderen Sudhanshu Mishra så har du nå muligheten til å gjøre akkurat det. Resultatet er faktisk overraskende behagelig å lytte til og dersom du er en småbarnsforelder som programmerer så er dette den ideelle måten å få ungen din til å sove godt https://github.audio/ Endret 5. oktober 2016 av timeshift 2 Lenke til kommentar
Noor Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Hei Finnes det egen forumkategori for Chrome OS eller skal dette diskuteres under Linux? Hvordan kan jeg spørre dette spørsmålet direkte til en moderator? Takk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 For å kontakte en moderator, gå inn på forumforsiden og se listen over brukernavn på de som er innlogget. Moderatorer og lignende står med fet skrift i egen farge. La musepekeren hvile over valgt navn så får du muligheten til å trykke send melding. Da får du kontakt med en moderator som er pålogget akkurat nå. Godt poeng angående manglende kategori for Chrome OS. Jeg skal ta det opp internt og diskutere fram en løsning. Inntil videre kan du godt bruke Linux-kategorien til dette. Lenke til kommentar
Noor Skrevet 10. oktober 2016 Del Skrevet 10. oktober 2016 Takk for svar @Simen1 (er det mulig å tagge i forum?) nå spør jeg mye hjelpe-saker, har ikke vært mye på forum før :-) Det var det jeg trengte svar på, angående Chrome OS i første omgang. Har brukt Chrome OS i flere år nå og sitter med mye kunnskap som jeg gjerne vil hjelpe andre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå