Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Men, f.eks. 15.10 som ikke er LTS. Kan man ikke oppdatere seg vider i fra 15.10 til 16.4 som blir LTS igjen? Er det så viktig at det er LTS dersom man hele tiden oppdaterer det man skal altså?

Hvis du oppgraderer fra 15.10 til 16.04 som er neste LTS, så får du en LTS installasjon helt til du eventuelt oppgraderer til 16.10. Det handler egentlig bare om hvor lenge pakkebrønnene blir vedlikeholdt med oppdateringer, og til dels at ting er å forvente mer stabilt.

Ok, takk for svar :)

Vil det igjen si at så lenge jeg oppdaterer igjennom pakkebrønnen så forblir man i samme versjon? Må jeg da bruke upgrade kommandoen i terminalen dersom jeg vil videre fra 15.10 til 16.4?

Man kan få update manager til å si i fra om neste release og/eller LTS release. Da kan man velge ja eller nei når ny versjon kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett, jeg har prøvd ut tidenes verste distro på jobben - Windows 10. Jeg måtte legge til telnet-klient fra kontrollpanelet, deretter restarte (?!). På toppen av det hele måtte jeg vente på at oppdateringer ble ferdig før den startet opp igjen. Det hele tok ca 10 minutter. 

Jeg "gledet" meg "stort" til å få en "terminal" hvor man kunne kopiere og lime inn med ctrl+c/v, men må nok skuffet se at antall restarter fortsatt er absurd høy. 

Lenke til kommentar

På laptopen hjemme som kjører Windows 7 har jeg slått av auto-oppdateringer, fjernet avkrysningen om å behandle anbefalte oppdateringer som viktige, samt avinstallert KB'en som tilbyr oppgradering til Windows 10. Det skal IKKE installeres. Heldigvis har jeg CentOS på jobb-maskinen, og det fungerer ganske bra.

Lenke til kommentar

Unity er kanskje mer stabilt enn før, men det er for ineffektivt for desktop-bruk. Så her er det gnome classic på alle maskiner.

Stabilitet er en ting, men hva de tenkte når de utviklet Unity skjønner ikke jeg. Er så lang i fra en desktop man kommer. Sikkert greit på en smarttelefon eller tablet, men desktop? Nei takk. Når Fluxbox og lignende har flere funksjoner da er det noe som ikke stemmer. Samme gjelder for GNOME3, hva tenkte de på? Desktop på Linux har de siste årene tapt seg noe enormt, KDE4 kan modifiseres til en akseptabel desktop, men det spørs hvor lenge det varer (har ikke prøvd KDE5). Skal også sies at KDE4 fremdeles ikke er 100% stabilt, er ofte jeg må slette konfigfiler, eller en eller annen bakgrunnsprossess tar kvelden...

Savner GNOME2 og KDE3... (ja vi har XFCE (aka GNOME2-light), men den har for mange mangler i forhold til en skikkelig desktop og krever mer eller mindre de samme ressursene , da ser jeg ikke poenget).

Har kjørt KDE4 på diverse maskiner med siste stabile debian. Det har vært en udelt positiv opplevelse. Har debian testing med kde5 på en maskin, og det begynner å bli brukbart. Ser også ut til å følge din ønskede filosofi.

Red Hat 6 sin kde4 er til å skrike av. Tenker å rulle inn 7 i løpet av en ukes tid.

Efikkan, flott om du kan dokumentere påstanden om at qt er mer bloat enn gtk.

Lenke til kommentar

For meg har CentOS+EPEL vært den beste kombo, de programmene jeg bruker blir holdt up-to-date, og basen er "låst" i 10år. En annen fordel er at mesteparten av kommersiell programvare (iallefall innen det jeg gjør) har CentOS/RHEL som målplattform.

Vet du om en enkel måte å få både Spotify og VLC på CentOS 7?

For tiden bruker jeg http://negativo17.org/spotify-client/ for Spotify. Nå prøver å jeg å få inn VLC vha nux-desktop, men da får jeg konflikter på x264-libs og x265-libs mellom spotify-repoet og nux-repoet.

Lenke til kommentar

For meg har CentOS+EPEL vært den beste kombo, de programmene jeg bruker blir holdt up-to-date, og basen er "låst" i 10år. En annen fordel er at mesteparten av kommersiell programvare (iallefall innen det jeg gjør) har CentOS/RHEL som målplattform.

For tiden bruker jeg http://negativo17.org/spotify-client/ for Spotify. Nå prøver å jeg å få inn VLC vha nux-desktop, men da får jeg konflikter på x264-libs og x265-libs mellom spotify-repoet og nux-repoet.

Det kan jeg svare på. Spotify er null problem, det finnes et repo, epel-spotify (som du åpenbart har sett). Legg til .repo filen i /etc/yum.repos.d/ så kan man installere det på vanlig måte. Spotify er viktig, og det fungerer kjempebra på CentOS 7. VLC/MPlayer trenger man som sagt nux-dextop til. Ikke umulig, men ikke helt problemfritt, det skal jeg være enig i. Men VLC/MPlayer bryr ikke jeg meg så mye om, siden jeg bruker CentOS på jobb-PCen, og når jeg er på jobb er det liten tid til å se på filmer. Remmina er jeg derimot avhengig av, og også denne trenger man nux-dextop for å få. Vinagre som følger med Gnome er praktisk talt ubrukelig. Versjonen som ligger i repoet er litt gammel (1.0, med den kjente num-lock bug'en). Men, jeg postet på nux-dextop-forumet, og de responderer. Bl.a. kompilerte de en oppdatert versjon av Remmina, 1.2. Så hvis du har problemer med pakker i nux-dextop, så er det faktisk mulig å poste problemet på deres forum.

Lenke til kommentar

Du kan jo fikse det manuelt med et start skript for den ene hvor du manuelt velger hvilket bibliotek den skal bruke, eller er det en rpm avhengighet konflikt?

Det er en rpm avhengighet konflikt. vlc-core er avhengig av noen andre (eldre) x264/265-biblioteker enn de som spotify-client drar med seg. Så yum nekter å fortsette.

Det kan jeg svare på. Spotify er null problem, det finnes et repo, epel-spotify (som du åpenbart har sett). Legg til .repo filen i /etc/yum.repos.d/ så kan man installere det på vanlig måte. Spotify er viktig, og det fungerer kjempebra på CentOS 7. VLC/MPlayer trenger man som sagt nux-dextop til. Ikke umulig, men ikke helt problemfritt, det skal jeg være enig i. Men VLC/MPlayer bryr ikke jeg meg så mye om, siden jeg bruker CentOS på jobb-PCen, og når jeg er på jobb er det liten tid til å se på filmer. Remmina er jeg derimot avhengig av, og også denne trenger man nux-dextop for å få. Vinagre som følger med Gnome er praktisk talt ubrukelig. Versjonen som ligger i repoet er litt gammel (1.0, med den kjente num-lock bug'en). Men, jeg postet på nux-dextop-forumet, og de responderer. Bl.a. kompilerte de en oppdatert versjon av Remmina, 1.2. Så hvis du har problemer med pakker i nux-dextop, så er det faktisk mulig å poste problemet på deres forum.

Ja. Spotify har jeg brukt problemfritt i lang tid, og er også den jeg er mest avhengig av (100k min årlig lyttetid siste 3 år).

Men det er irriterende at det skal være så vrient å legge inn VLC samtidig. Kanskje jeg skal legge inn en liten request hos nux.

Lenke til kommentar

Ja. Spotify har jeg brukt problemfritt i lang tid, og er også den jeg er mest avhengig av (100k min årlig lyttetid siste 3 år).

Men det er irriterende at det skal være så vrient å legge inn VLC samtidig. Kanskje jeg skal legge inn en liten request hos nux.

Gjør det, du får respons. Det fikk i hvert fall jeg mtp. Remmina, som jeg bruker i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar

Snakker om Remmina. Noen av dere som har vært borti at det ikke funker mot noen maskiner? Har en virtuell win-server som plent nekter å koble til med Remmina, men hvor rdesktop kommer inn uten problemer. Veldig usikker på hva grunnen kan være.

Lenke til kommentar

Snakker om Remmina. Noen av dere som har vært borti at det ikke funker mot noen maskiner? Har en virtuell win-server som plent nekter å koble til med Remmina, men hvor rdesktop kommer inn uten problemer. Veldig usikker på hva grunnen kan være.

Remmina fungerer i hvert fall godt nok for min del (både 1.0, med NumLock bug) og 1.2 med RDP, som jeg bruker nå.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk vil bruke Centos 7 som desktop OS. Selv foretrekker jeg Fedora til desktop og Centos til server. Når det kommer til VLC, så mener jeg det er 2 repo som inneholder VLC som jeg kommer på. rpmfusion (men jeg tror ikke rpmfusion er kommet til Centos 7 enda, bare 6) og nux 

rpm -Uvh http://li.nux.ro/download/nux/dextop/el7/x86_64/nux-dextop-release-0-1.el7.nux.noarch.rpm
Lenke til kommentar

Jeg har brukt Fedora i jobbsammenheng før, det tok slutt da jeg brukte litt for mye av en arbeidsdag på å rydde opp etter en oppdatering som hadde gått galt. Skjønner veldig godt de som vil ha noe mer stabilt. Selv er jeg fornøyd med Ubuntu LTS, forsåvidt.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at folk vil bruke Centos 7 som desktop OS. Selv foretrekker jeg Fedora til desktop og Centos til server. Når det kommer til VLC, så mener jeg det er 2 repo som inneholder VLC som jeg kommer på. rpmfusion (men jeg tror ikke rpmfusion er kommet til Centos 7 enda, bare 6) og nux 

rpm -Uvh http://li.nux.ro/download/nux/dextop/el7/x86_64/nux-dextop-release-0-1.el7.nux.noarch.rpm

Veldig enkelt: hvis man ønsker en RPM-basert distro som er stabil er CentOS 7 et veldig godt valg. Som sagt mange ganger før, jeg bruker CentOS 7 på jobb-PCen, og det har fungert bra siden i fjor sommer. Jeg får gjort det jeg skal og er langt mer fornøyd med stabiliteten enn med Ubuntu, som jeg husker tilbake til med skrekk og gru.

Edit: Fedora har jeg aldri fått til å fungere skikkelig, de er litt for aggressive. Forresten, jeg bruker CentOS med UEFI, og SecureBoot aktivert, på relativt ny HW (Dell Latitude E7250).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Veldig enkelt: hvis man ønsker en RPM-basert distro som er stabil er CentOS 7 et veldig godt valg. Som sagt mange ganger før, jeg bruker CentOS 7 på jobb-PCen, og det har fungert bra siden i fjor sommer. Jeg får gjort det jeg skal og er langt mer fornøyd med stabiliteten enn med Ubuntu, som jeg husker tilbake til med skrekk og gru.

Edit: Fedora har jeg aldri fått til å fungere skikkelig, de er litt for aggressive. Forresten, jeg bruker CentOS med UEFI, og SecureBoot aktivert, på relativt ny HW (Dell Latitude E7250).

Jeg har ikke vært plaget med stabiliteten til Fedora. Kan være fordi jeg er restriktiv med hva jeg legger inn og bruker VM'er/Docker til å teste nye ting i. Centos blir litt for langt bak når det kommer til pakker etc. Blir litt på to sider av en skala, ønsker du det siste nye, bruk Fedora, ønsker du stabilitet, men eldre pakker. Bruk Centos. 

Lenke til kommentar

Remmina fungerer i hvert fall godt nok for min del (både 1.0, med NumLock bug) og 1.2 med RDP, som jeg bruker nå.

Det var ikke en klage på remmina :p Bare et spørsmål om hvorvidt noen hadde vært borti lignende og kanskje hadde tips til tweaking av konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også Fedora til desktop. Men grunnen til at jeg prøver å få opp en fornuftig desktop med CentOS nå er at Fedora i noen tilfeller er litt for aggressiv. Ting i Plasma 5 forandrer seg stadig vekk. Én dag forsvant volumkontrollen i system tray, og dukket ikke opp igjen før en måned seinere. Og kscreen har ikke vært god siden overgangen til KDE 5/Plasma 5. Jeg kan ikke undocke laptopen uten å manuelt skifte fra ekstern til integrert skjerm før jeg undocker.

Alt i alt fungerer Fedora greit og KDE 5 er veldig flott å se på, men det er såpass mye småknirk at jeg stadig kikker meg rundt etter noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...