WonderBjarne Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Mens i skallet er det...?Hvilke driver står oppført i xorg.conf? /etc/X11/xorg.conf, se etter noe ala dette: Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "keyboard" Option "CoreKeyboard" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" EndSection I skallet fungerer det bra. Var litt borte da jeg skrev forrige innlegg, glemte å si at det ikke er noen taster på tastaturet som fungerer å holde nede . Skal jeg f.eks. ha mange a'er så må jeg trykke mange ganger.... Blir litt slitsomt i lengden. Dette er sakset fra min xorg.conf: Section "InputDevice" Identifier "Keyboard" Driver "kbd" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc104" Option "XkbLayout" "no" EndSection Vet ikke helt hva jeg skal forandre på... Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Prøv å endre kbd til keyboard etter Driver, som i den jeg skrev. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Si din mening om Fedora: http://www.keysurvey.com/survey/85928/1078/ Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Prøv å endre kbd til keyboard etter Driver, som i den jeg skrev.Har prøvd det nå, men det fungerer fremdeles ikke Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Heisann og hoppsann linux brukere ! Jeg er radiovert som dere kanskje ser i signatur, også har jeg et lite problem.. Jeg bruker da winamp shoutcast... Jeg klarer da å streame lyd fra mikrofonen, men alle sangene bare hopper videre.. Så flyttet jeg litt musikk til / Og dermed så monger wine.. Noen program jeg kan streame musikk ifra? *edit* Nå vet jeg hva som er feil.. Wine opprettet ingen codecs* jeg må nesten finne noen codecs* til wine.. *Leifs* Endret 26. november 2005 av lolminator^ Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 For å si det slik: jeg ville nok heller installert Solaris på en Sun-maskin. Husk at en Sun-maskin og Solaris er designet for hverandre. Dette gjelder i aller høyeste grad UltraSPARC T1 (Niagara). 5209788[/snapback] For å si det slik: Jeg ville neppe lagt min frihet i Suns hender, så jeg hadde kjørt GNU/Linux, siden det operativsystemet vil sikkert være like godt integrert mot hardwaren som Solaris, og jeg liker ikke å bruke et OS fra et selskap som kommer med gjentatte negative uttalelser om fri programvare og GPL. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) lolminator: hvilket som helst program? Hører på http://server1.veliro.com:8000 gjennom mplayer akkurat nå jeg bare å punche inn adressa dét, m3u fila gikk ikke da Endret 26. november 2005 av dabear Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Skal ikke høre på, skal streame selv.. Fant noen plugins til xmms.. Skal prøve senere Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 26. november 2005 Forfatter Del Skrevet 26. november 2005 Prøv å endre kbd til keyboard etter Driver, som i den jeg skrev.Har prøvd det nå, men det fungerer fremdeles ikke 5210818[/snapback] Og du har restartet X? (ctrl-alt-backspace) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 For å si det slik: jeg ville nok heller installert Solaris på en Sun-maskin. Husk at en Sun-maskin og Solaris er designet for hverandre. Dette gjelder i aller høyeste grad UltraSPARC T1 (Niagara). 5209788[/snapback] For å si det slik: Jeg ville neppe lagt min frihet i Suns hender, så jeg hadde kjørt GNU/Linux, siden det operativsystemet vil sikkert være like godt integrert mot hardwaren som Solaris, og jeg liker ikke å bruke et OS fra et selskap som kommer med gjentatte negative uttalelser om fri programvare og GPL. 5210981[/snapback] Nåja, Sun har faktisk blitt en forkjemper for Open-Source programvare. De er tungt inne i f.eks. Xen, støtter PostgreSQL, ipf osv. Dessuten, når det kommer til UltraSPARC så vil uansett Solaris være et bedre valg enn GNU/Linux. UltraSPARC T1 vil garantert bli best utnyttet med Solaris, siden Solaris har svært god trådstyring. Jeg velger ikke OS etter en fundamentalistisk holdning, men etter en vettug overveiing om hva som er mest gunstig. Lenke til kommentar
WonderBjarne Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Og du har restartet X? (ctrl-alt-backspace)Jepp, det har jeg gjort. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 For å si det slik: jeg ville nok heller installert Solaris på en Sun-maskin. Husk at en Sun-maskin og Solaris er designet for hverandre. Dette gjelder i aller høyeste grad UltraSPARC T1 (Niagara). 5209788[/snapback] For å si det slik: Jeg ville neppe lagt min frihet i Suns hender, så jeg hadde kjørt GNU/Linux, siden det operativsystemet vil sikkert være like godt integrert mot hardwaren som Solaris, og jeg liker ikke å bruke et OS fra et selskap som kommer med gjentatte negative uttalelser om fri programvare og GPL. 5210981[/snapback] Nåja, Sun har faktisk blitt en forkjemper for Open-Source programvare. De er tungt inne i f.eks. Xen, støtter PostgreSQL, ipf osv. Dessuten, når det kommer til UltraSPARC så vil uansett Solaris være et bedre valg enn GNU/Linux. UltraSPARC T1 vil garantert bli best utnyttet med Solaris, siden Solaris har svært god trådstyring. Jeg velger ikke OS etter en fundamentalistisk holdning, men etter en vettug overveiing om hva som er mest gunstig. 5211072[/snapback] Sun tungt inne i Xen, sammen med RH? Spennende. Da kan jeg kjøre opp Linux som grunn-OS på maskina mi (når jeg en gang skal ha ny), og så kjøre Solaris oppå der igjen - uten tap av ytelse. Da får jeg benyttet meg av at Linux har bedre HW-støtte, samtidig som jeg får testet Solaris. Har hørt mye bra om D-trace, skulle gjerne testet det. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Sun tungt inne i Xen, sammen med RH? Spennende. Da kan jeg kjøre opp Linux som grunn-OS på maskina mi (når jeg en gang skal ha ny), og så kjøre Solaris oppå der igjen - uten tap av ytelse. Da får jeg benyttet meg av at Linux har bedre HW-støtte, samtidig som jeg får testet Solaris. Har hørt mye bra om D-trace, skulle gjerne testet det. 5211425[/snapback] Stemmer. Sun demonstrerte forrige uke at Solaris virket under Xen. Og Sun sa at de vil jobbe for at Solaris virker under Xen. Xensource (selskapet bak Xen) sa på sin side at deres folk vil hjelpe Sun med arbeidet, og de vil gi støtte for Solaris når dette blir operativt. De var svært henrykt over støtten fra Sun. Edit: og Xen vil antakelig også kjøre under Solaris som hovedoperativsystem. Endret 26. november 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Nåja, Sun har faktisk blitt en forkjemper for Open-Source programvare. Jeg sa "frihet", open source != fri programvare. Sun har masse pussige uttalelser om GPL og fri programvare, og om de virkelig var en forkjemper for fri programvare, så hadde de gjort javaVMen sin fri programvare. De er tungt inne i f.eks. Xen, støtter PostgreSQL, ipf osv. Dessuten, når det kommer til UltraSPARC så vil uansett Solaris være et bedre valg enn GNU/Linux. Du må gjerne få begrunne din siste påstand. Om du tror Solaris vil få bedre støtte for den CPUen enn Linux, så går du på stoff, siden Sun tilbyr GNU/Linux som OS på sine bokser i tillegg til Solaris. UltraSPARC T1 vil garantert bli best utnyttet med Solaris, siden Solaris har svært god trådstyring. Benchmarks? Gjerne fra en uavhengig side. Jeg velger ikke OS etter en fundamentalistisk holdning, men etter en vettug overveiing om hva som er mest gunstig. 5211072[/snapback] Godt forsøk, men å stemple folk man diskuterer med som fundamentalistiske er ganske ufint. Noen av oss velger operativsystem etter frihet, det har ikkenoe med fundamentalisme å gjøre, men personlig preferanse. Jeg sa ikke hva du burde velge, men hva jeg ville valgt, og hvorfor. Dette fordi jeg er enig med mange av RMS' argumenter, og fordi jeg liker tanken bak fri programvare. Jeg velger ikke OS etter dette kriteriet: "OMFG ÆR D UNIKS SYTEM VEE??" Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Ta en titt på denne artikkelen. Her står det litt av hvert. Grunnen til at jeg brukte ordet "fundamentalistisk" er at det er en del mennesker som velger OS og programvare utifra følelser og ikke utifra nøye vurderinger i forhold til hva som er den beste løsningen i forskjellige situasjoner. Jeg for min del bruker det som passer best til forskjellige oppgaver. På multimedia/spill-maskinen bruker jeg GNU/Linux. Distroen jeg bruker er Slackware. På brannmuren kjører jeg FreeBSD 6.0-STABLE, fordi jeg synes brannmur-systemet ipfw fungerer bedre enn iptables, og har bedre syntaks enn iptables. På en annen maskin tester jeg ut Solaris 10. Der har jeg mye å lære, Solaris er det tyngste operativsystemet jeg noen gang har vært borti. Men det er interessant, og mulighetene med Solaris er mange. Jeg er klar over at maskinvare fra Sun også er sertifisert til også å kunne kjøre på GNU/Linux, til og med Windows, men det er ingen hemmelighet at Solaris er det foretrukne operativsystemet. Og når det kommer til UltraSPARC: Leste en test av Solaris 10 på The Register sine web-sider. En SPARC-maskin som kjørte Gentoo, en maskin som ble testet opp mot Solaris, viste seg å være ganske ustabil. Og siden SPARC-plattformen kommer fra Sun, er det vel logisk å bruke Solaris på en slik plattform. Dessuten, når det kommer til compiler, er nok Sun Studio et bedre valg enn GCC når man bruker Solaris, særlig på SPARC-plattformen. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Jeg sverger selv til fri programvare og ville garantert kjørt GNU/Linux selv om jeg hadde en Sun-maskin. Men etter egen erfaring fra Sun-maskiner så gir Sun Studio C compiler mye raskere kode på UltraSparc enn gcc. Er jo ikke så rart det!! Så jeg må nok støtte Stigfjel, og jeg tror nok det er sansynlig at Solaris vil utnytte prosessoren mye bedre enn en GNU/Linux-distro. Ellers er jeg skeptisk til firmaer som blir presset til åpne løsninger, selv Microsoft prøver seg jo der nå Men jeg får jo håpe at Sun viser at min skepsis er ubegrunnet! Endret 26. november 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 (endret) Dessuten, Sun Studio er nå gratis for nedlasting, akkurat på samme måte som Solaris. Så nå har vi 2 alternativer når det kommer til compiler på Solaris. Edit: nå er det stor forskjell på Sun sin strategi på åpne standarder og M$ sin såkalte "strategi". Den artikkelen jeg linket til i forrige post viser vel det ganske klart. Endret 26. november 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Har formatert en partisjon til; ext3 format, bare root som kan endre filene hvilken kommando skal jeg kjøre for at brukerene skal få lov til å endre og skrive? Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Brukere skal vanligvis ikke bruke mapper som ikke er under /home/brukernavn. Hvis det kun er din bruker som skal bruke disken burde du monter den under din brukers hjemmeområde. Det kan gjøres ved å legge til denne linjen i /etc/fstab /dev/hdXX /home/brukernavn/monteringspunkt ext3 defaults 0 0 Svar på det du egentlig spurte om: chmod 777 /sti/til/monteringspunkt Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Jeg får ikke lov til å endre fonten på vindutittel, skrivebord osv. til fonter jeg selv har lasta ned. Den blir bare til FreeSerif. Har sett at andre har det, men hva gjør jeg da galt? Ubuntu er distroen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå