Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Får ubehagelige flashbacks til sent 90-tall og IRC, hvor nybegynnerspørsmål ofte ble møtt med ganske krasse og elitistiske svar. Det var ikke noe moro da, og det er ikke noe moro nå.

 

Klart det er best om folk prøver å finne svarene selv, men fortell det heller på en hyggelig måte, da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mhm, men er jo så trivelig når man kommer inn, selvhøytidelig som man er, og krever og forventer hjelp, helt uten ydmykhet, til pseudo-trivielle ting uten snev av vilje til innsats, og forventer en dansene gjeng "nerder" som eksisterer for å løse de puslete problemene dine.

 

Jeg tror vi klarer oss bedre uten, faktisk.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isåfall så hadde ikke han fnyst sånn av tipset om google og man-pages.

Takk o' store herre for at du nedverdiger deg selv til å svare på spørsmål fra en enkel sjel uten dyptgående kunnskap om ditt favorittemne. Er det slik det skal være?

 

På en seriøs side, jeg mente ikke å fnyse av google-oppfordringen til stigfjel, jeg poengterte bare at jeg kjenner til google, pleier å google, men at i dette tilfellet ikke følte meg komfortabel med de resultatene jeg hadde lest gjennom. Og jeg fnøs da vitterlig ikke om henvisning til manpages, jeg har ikke kommentert det en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen sto opp med feil distroen i dag..

 

............................................________

....................................,.-'"...................``~.,

.............................,.-"..................................."-.,

.........................,/...............................................":,

.....................,?......................................................,

.................../...........................................................,}

................./......................................................,:`^`..}

.............../...................................................,:"........./

..............?.....__.........................................:`.........../

............./__.(....."~-,_..............................,:`........../

.........../(_...."~,_........"~,_....................,:`........_/

..........{.._$;_......"=,_......."-,_.......,.-~-,},.~";/....}

...........((.....*~_......."=-._......";,,./`..../"............../

...,,,___.`~,......"~.,....................`.....}............../

............(....`=-,,.......`........................(......;_,,-"

............/.`~,......`-...................................../

.............`~.*-,.....................................|,./.....,__

,,_..........}.>-._...................................|..............`=~-,

.....`=~-,__......`,.................................

...................`=~-,,.,...............................

................................`:,,...........................`..............__

.....................................`=-,...................,%`>--==``

........................................_..........._,-%.......`

...................................,

 

La nå folk spørre om ting som de lurer på uten å bli sett ned på, det er et community og ikke enkeltpersoner som eier kafeen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får ubehagelige flashbacks til sent 90-tall og IRC, hvor nybegynnerspørsmål ofte ble møtt med ganske krasse og elitistiske svar. Det var ikke noe moro da, og det er ikke noe moro nå.

 

Klart det er best om folk prøver å finne svarene selv, men fortell det heller på en hyggelig måte, da.

 

Cunninghams lov står sterkt i Linux-miljøet.

Lenke til kommentar

Kan du ikke lese manualer?

 

Seriøst: Spør på noob-vennlige steder så er folk litt snillere.

Et eksempel er https://www.reddit.com/r/linux4noobs/

 

Problemet med mange noobs er at de går inn på IRC-kanaler som #debian og sier "Hei jeg har dette problemet, hjelp meg plixpl0x", noe som er støy i slike kanaler og blir møtt med trøtte entusiaster som bare vil ha deg vekk.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

@Gavekort: Mener du alvorlig at denne kaféen ikke er "noob-vennlig"? Det er du som er "Forumveileder", forsåvidt..

 

Hvorfor skal man ikke være noob-vennlig? Trafikken her er da lav nok til at nybegynnere som forviller seg innom ikke akkurat skaper særlig til støy. Hvorfor ikke være litt serviceinnstilte og gi dem en god opplevelse, og oppføre seg som folk?

 

Gidder man ikke å svare, så gjør man selvsagt ikke det. Å be folk om å google er som regel en lite produktiv løsning hvis vedkommende ikke greier å formulere søket sitt ordentlig.

 

Folk får mene hva de vil, men finner det litt rart at man skal opptre ekskluderende og ikke inkluderende på et sted og på et emne som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener ingenting om denne tråden. *setter nok en strek på du-som-veileder-taljen*

 

Hvorvidt den frie kafeen er noob-vennlig er helt opp til svarene man får, så etter denne episoden her så kan man heller spørre seg selv fremfor meg. Det er fort gjort å blande inn support i en sosial tråd der man klør hverandre sin rygg. Jeg synes selv at det er litt som når tanten din ringer deg for å fjerne virus fra laptopen hennes, som ikke er det samme som å gjøre interessant feilsøking til en du har drevet å diskutert Linux med i årevis.

 

Når dette er sagt så mener jeg ikke at vi skal være uhyggelige, og at alle dumme spørsmål skal bli møtt med sarkasme og RTFM. Derimot så tror jeg det er bedre for både deg og alle andre hvis du enten engasjerer deg litt i miljøet før du begynner å kreve hjelp, eller at du finner et sted som tar imot spørsmål som kan Googles (eller hva problemet med spørsmålet måtte være).

 

Jeg tror alle hadde blitt trigget om noen hadde kommet inn i en samtale, spurt "hvordan installerer jeg firefox" og så stukket av så snart han/hun fikk svaret. Det samme gjelder Bilkafeen, der tekniske spørsmål og support i hovedsak blir fjernet/flyttet.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du mener meg, men siden du bruker "du" og "deg" rett etter mitt innlegg vil jeg bare presisere at det ikke er jeg som trenger hjelp, det var jeg som prøvde å hjelpe. Jeg har vært en "del av miljøet" i 18 år, og blir likevel ganske forbanna når folk gjør livet surt for andre, uavhengig av om de er på innsiden eller utsiden av miljøet fra før.

 

Oppfattet heller ikke spørsmålet til WonderStivi av så banal art at det ikke forsvarte et spørsmål her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stigfjel: Du påstår at du har som motivasjon å lære noen å fiske, ved å si "søk på google".

 

Sannheten er at da forteller du noen at de skal fiske. Det er ikke det samme som å lære noen å fiske. Det er faktisk ikke litt det samme engang.

 

Og alle:

 

For en nybegynner tar det ikke 2 minutter å finne svaret, fordi man ikke har kommet langt nok til å

a) Vite hva man skal søke på.

b) Vurdere kvaliteten på resultatene man finner.

 

Det siste er spesielt viktig i Linux-verdenen, ettersom 30 % av dokumentasjon er utdatert, 70 % er usystematisk og bygger på at man allerede kan basics, og dermed ubrukbart brukbart for nybegynnere, 50 % gjelder ikke, fordi den er for en annen distro og rundt 20% inneholder rett og slett riv, ruskende gal informasjon. (Det er mer enn 100 % til sammen).

 

Hvis du vet at det tar 2 minutter å finne svaret på google, så betyr vel det at du har prøvd det, funnet svaret, og timet det? Men så legg ut ordene du søkte på, og linken til svaret, da vel. Da lærer du folk å søke.

 

Denne tråden bør omdøpes til Nerdebula, eller så får man akseptere at det er prat på kafé-nivå.

 

Det står i første-posten:


Jeg ser at det er flere og flere forumer her på hw som har en egen diskusjonstråd, hvor simple problemer kan taes opp uten å måtte lage en egen tråd, hvor man kan diskutere generelle løsninger og annet...

 

Om det så har blitt ulovlig å ta opp simple problemer, så bør det oppdateres.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg adresserte ditt innlegg Sokkalf, men snakket ikke om deg som et "problem". Problemet er på tvers av alle miljø, og jeg tror det er ekstra tydelig i Linux-miljøet fordi det blir møtt med motstand istedet for ignoranse.

 

For min del så rakker ikke jeg ned på slike spørsmål, men jeg kjenner sympati mot de som må takle slike folk hele dagen.

 

Les dette forresten: http://rurounijones.github.io/blog/2009/03/17/how-to-ask-for-help-on-irc/

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

 

 

 

How To Interpret Answers
RTFM and STFW: How To Tell You've Seriously Screwed Up

There is an ancient and hallowed tradition: if you get a reply that reads RTFM, the person who sent it thinks you should have Read The Fucking Manual. He or she is almost certainly right. Go read it.

RTFM has a younger relative. If you get a reply that reads STFW, the person who sent it thinks you should have Searched The Fucking Web. He or she is almost certainly right. Go search it. (The milder version of this is when you are told Google is your friend!)

In Web forums, you may also be told to search the forum archives. In fact, someone may even be so kind as to provide a pointer to the previous thread where this problem was solved. But do not rely on this consideration; do your archive-searching before asking.

Often, the person telling you to do a search has the manual or the web page with the information you need open, and is looking at it as he or she types. These replies mean that the responder thinks (a) the information you need is easy to find, and (b) you will learn more if you seek out the information than if you have it spoon-fed to you.

You shouldn't be offended by this; by hacker standards, your respondent is showing you a rough kind of respect simply by not ignoring you. You should instead be thankful for this grandmotherly kindness.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Kan du ikke lese manualer?

 

Seriøst: Spør på noob-vennlige steder så er folk litt snillere.

Et eksempel er https://www.reddit.com/r/linux4noobs/

 

Problemet med mange noobs er at de går inn på IRC-kanaler som #debian og sier "Hei jeg har dette problemet, hjelp meg plixpl0x", noe som er støy i slike kanaler og blir møtt med trøtte entusiaster som bare vil ha deg vekk.

 

Se edit på forrige post.

Har aldri brukt IRC og dermed ALDRI støyet på IRC. Har derimot søkt på problemer jeg har hatt, og funnet andre som har stilt samme eller tilsvarende spørsmål. Og som har fått RTFM til svar. Og det ser ut som at det har "blokkert" andre fra å svare. Tror det er mange i linux/unix/bsd som ønsker at leiren deres ikke skal bli for stor. Dette og RTFM tror jeg er i ferd med å minke, heldigvis. Men for min del har interessen for å sitte mange timer for å få noe til virke, blitt mindre med alderen.

 

Det er ikke bare å lese manualen. Først skal man skjønne hvordan den skal leses. Og det er ikke bare en forfatter.

Lenke til kommentar

Du er jo velkommen, men du må ikke bli overrasket om du får RTFM eller JFGI som svar, avhengig av hva spørsmålet ditt dreier seg om. Om det er en support-tråd så får du hjelp, fordi de forventer spørsmål. Kommer du stormende inn den metaforiske døren og avbryter den metaforiske kaffe og kake drøsen, for å så forvente spoonfeeding, så blir du send ut døren igjen med en metaforisk post-it lapp som sier "www.google.com".

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

 

Om det er en support-tråd så får du hjelp, fordi de forventer spørsmål
Dette er en supporttråd, har du ikke lest førsteposten? RTFP (Read The First Post). "for simple spørsmål".

 

 

 

Det er ikke bare å lese manualen. Først skal man skjønne hvordan den skal leses. Og det er ikke bare en forfatter.
Før det igjen må man finne manualen.

 

Hvordan skal en nybegynner vite hvor manualen ligger?

 

/usr/share/doc/pakkenavn i html-format?

/usr/local/share/doc/pakkenavn i html-format?

Vent litt ... hva er egentlig pakkenavnet? Hva er i det hele tatt en pakke?

 

Eller er det manpages, "man kommando"? Det må det være.

 

Men etter å ha lest 20 sider det viser det seg at infoen du trenger står på "man pakkenavn".

 

Eller "info kommando".

Eller rett og slett "info pakkenavn".

 

Latterlig at enkelte pakker har både manpages og info, som dekker forskjellige emner, tilsynelatende vilkårlig.

 

Brukervennligheten på info og man er sånn ca 0.

Lenke til kommentar

 

Om det er en support-tråd så får du hjelp, fordi de forventer spørsmål
Dette er en supporttråd, har du ikke lest førsteposten? RTFP (Read The First Post). "for simple spørsmål".

 

Jeg snakket ikke om denne tråden, og mener dessuten rene support-tråder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...