Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvordan blir det motsatt? En event på en instans i Game Maker tilsvarer ca å kalle en metode på en instans i JS.

Ikke om this binder som i javascript, men som i de øvrige språkene.

I begge språkene er det en stakk (separat fra den vanlige stakken) av this-pekere. Når man kaller en metode på en instans pushes verdien til this på stakken, og this settes til en referanse til instansen før metoden kalles. Når metoden returnerer blir this=thisStack.pop().

Det er det samme.

Fair enough. Det er retarded og dårlig design imo.

This fungerer jo som en stakk (se over), en stakk er rimelig enkel å resonnere rundt.

Det overlegent enkleste er at this tilhører objektet du kaller på.

1. Other mangler i JavaScript. Det bør være en innebygget variabel "other" som aksesserer toppen i this-stakken.

Ikke noe problem om this hadde vært instansen som i andre språk.

2. This kan ikke reassignes manuelt (this = ref).

Dette er disgusting.

3. setTimeout() er designet av en C-programmerer. Problemet blir analogt til å bruke et C api fra et C++-objekt. setTimeout() er da heller ikke en del av JS-standarden, men en funksjon i HTML5-standarden nettleseren eksporterer.

setTimeout var egentlig ikke relevant til poenget.

A. Ta et objekt (this) som parameter og kalle metoden "timeout()" på det.

Dette er sånn C++, Java, python, C# etc implementerer metoder.

B. Ta et objekt (this) og en funksjon og sett this før man kaller callbacket.

Ugh.

C. lagre "other" inni settimeout og sette this til den lagrede other før man kaller callbacket.

Retarded.

#3. Det er dårlig design av språket å gjøre det så enkelt å skape slike problemer.

Javascript er generelt dårlig designet.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plutselig stanget jeg mot et "merkelig" (les: åpenlyst) problem med this i JavaScript. Etter å ha grunnet lenge måtte jeg si meg enig i at det er noe idiotisk der et sted. Vanskelig å si hva som egentlig er roten til problemet, men samspillet mellom scope og this krasjer. Game Maker har andre regler for scope, noe som gjør saken litt annerledes der.

Det blir vel litt merkelig om noen skulle begynne å introdusere et nytt språk for webben nå. Men det har kommet mange språk som kompilerer til JS.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

språk kommer og språk forsvinner. At det kommer noe nytt er ikke så merkelig at det gjør noe. Folk liker å lage ting.

Jeg snakker om språk som er integrert i nettleseren. Selv om Ola Dunk lager et nytt språk kommer det ikke inn i neste versjon av Explorer. Om det kommer et nytt går vi tilbake til steinalderen der man koder for akkurat den nettleseren. Google kommer forresten med Dart, det kom jeg på nå.

Lenke til kommentar
Google kommer forresten med Dart, det kom jeg på nå.

Det var planer om og intrigere Dart i Chrome.

Det kom nyheter nylig at dette ikke kommer til og skje.

tl;dr: Dart for the web is now focused on compiling Dart to JavaScript,and we have decided not to work on embedding the Dart VM into Chrome. We are also announcing that Google Ads is committed to Dart and they are building their next-gen web interfaces with Dart

Fokusere heller på og satse på dart2js.

Om det kommer et nytt går vi tilbake til steinalderen der man koder for akkurat den nettleseren.

Kanskje etter den store krigen i 2020 får vi noe som erstatter JavaScripts.

THE BIRTH & DEATH OF JAVASCRIPT

Lenke til kommentar

Upon closer examination of the data, a trend emerges: Developers increasingly prefer spaces as they gain experience. Stack Overflow reputation correlates with a preference for spaces, too: users who have 10,000 rep or more prefer spaces to tabs at a ratio of 3 to 1.

Tabs, fysj.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Linux may be a small player on the consumer market, with just 1.5% of global desktop operating system share, but it's a go-to OS for developers.

:w00t:

Like most working humans, developers demand caffeine. The average developer drinks 2.2 servings of coffee, tea, Surge, or other caffeinated beverage every day. Nordic devs drink much more coffee than most.

optimistic-indie-developer-meme-generato

Lenke til kommentar

Ny zfsonlinux versjon ute 0.6.4. Ser ut til å være endel endringer.

The Linux team is happy to announce a new release of OpenZFS on Linux.

The 0.6 4 release adds support for 6 new feature flags, multiple new

properties, asynchronous IO, support for Linux kernels up to 4.0 and

more.

Kilde: http://list.zfsonlinux.org/pipermail/zfs-announce/2015-April/000001.html

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

Ny zfsonlinux versjon ute 0.6.4. Ser ut til å være endel endringer.

The Linux team is happy to announce a new release of OpenZFS on Linux.

The 0.6 4 release adds support for 6 new feature flags, multiple new

properties, asynchronous IO, support for Linux kernels up to 4.0 and

more.

Kilde: http://list.zfsonlinux.org/pipermail/zfs-announce/2015-April/000001.html

Det var på tide. Ganske lenge siden sist...

Lenke til kommentar

Forsåvidt enig. Det som irriterer fletta av meg er alt styret med rekompilering av kernel modulen for hver bidige lille kernel oppdatering som kommer fra CentOS/RHEL.

For min del betyr det at stort sett de få gangene jeg rebooter serveren. Så kommer ikke zfs poolen opp, og jeg må gå å lete i notatene etter hvordan jeg fikset det sist gang...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...