Occi Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg kan jo være så kjip og si at Intel sin microcode ikke er fri, samt at hardwaren i seg selv ikke er fri. Tenker du da på Intel FSP? Det er i så fall nevnt: What About the BIOS and firmware? Though the bootloader, Linux kernel, GNU OS, and all software applications are completely free/libre software without any binary blobs, the BIOS does use coreboot, which includes a binary from Intel, called FSP. Here is a diagram that summarizes which components are free/libre and which aren’t. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 (endret) Utifra OpenWRT wikien så ser det jo fryktelig svart ut. Ref: http://wiki.openwrt.org/toh/mikrotik/rb493g er jo jeg som har skrevet mye av det som står der, så det trenger ikke bety all verden. Ruteren støtter sysupgrade den, det er bare at noen må lage en patch for det. Den har nand flash i motsetning til andre rutere, så ting må skrives om litt. Hadde jeg bare brekt foten igjen så hadde det kanskje blitt, men nå er det andre prosjekter som sluker all min tid. Endret 16. januar 2015 av Del Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Tommelopp for innsatsen så langt da 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 Jeg kan jo være så kjip og si at Intel sin microcode ikke er fri, samt at hardwaren i seg selv ikke er fri. Tenker du da på Intel FSP? Det er i så fall nevnt: What About the BIOS and firmware? Though the bootloader, Linux kernel, GNU OS, and all software applications are completely free/libre software without any binary blobs, the BIOS does use coreboot, which includes a binary from Intel, called FSP. Here is a diagram that summarizes which components are free/libre and which aren’t. Njet. Tenker på CPU microcode som er kode som er på selve prosessoren. http://en.wikipedia.org/wiki/Microcode Som sagt så er det litt vel i overkant på detaljer, men mener at Stallman valgte den MIPS-laptopen fordi den var åpen fra CPU arkitektur og hardware, til software. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 16. januar 2015 Del Skrevet 16. januar 2015 OpenSPARC som er tingen Har selv både T1 og T2 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 17. januar 2015 Del Skrevet 17. januar 2015 Librem 15: A Free/Libre Software Laptop That Respects Your Essential Freedoms 2 uker igjen. Nice, håper på tilbakemeldinger her :-) Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Utifra OpenWRT wikien så ser det jo fryktelig svart ut. Ref: http://wiki.openwrt.org/toh/mikrotik/rb493g er jo jeg som har skrevet mye av det som står der, så det trenger ikke bety all verden. Ruteren støtter sysupgrade den, det er bare at noen må lage en patch for det. Den har nand flash i motsetning til andre rutere, så ting må skrives om litt. Hadde jeg bare brekt foten igjen så hadde det kanskje blitt, men nå er det andre prosjekter som sluker all min tid. Får håpe du finner tid uten å måtte brekke foten da Lenke til kommentar
Del Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Du trenger ikke vente på det, jeg kan forsøke å hjelpe deg med å legge inn ny versjon manuelt. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Librem 15: A Free/Libre Software Laptop That Respects Your Essential Freedoms 2 uker igjen. Nice, håper på tilbakemeldinger her :-) Update: Librem 15 er nå >100% funded! De jobber også med en 13": If this campaign to create the Librem 15 laptop is successful, our second product will be the Librem 13, a 13” model very similar to the Librem 15, but without the optical drive, and of course smaller. We already have a first prototype of the Librem 13, but our focus for now is on first succeeding with the Librem 15. For those of you who want a 13” laptop, but still want to support us in getting off the ground, please back this campaign by making a pledge for the $500 Librem Coupon. Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Librem 15: A Free/Libre Software Laptop That Respects Your Essential Freedoms 2 uker igjen. Nice, håper på tilbakemeldinger her :-) Artig konsept, men før de fjerner blobs så er ikke prosjektet noe mer en en god ide. Og per i dag så er eneste forskjell fra denne og en annen PC at de bruker coreboot (som såklart trenger blobs), that's it. 1 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. januar 2015 Del Skrevet 22. januar 2015 Jeg ser ærlig talt på det mer som en PC som er garantert å fungere godt under Linux og som samler mange av de tingene jeg ser etter i en PC Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. januar 2015 Del Skrevet 23. januar 2015 Den er grei, men det er mange år siden jeg har vært borti noe som ikke fungerer i Linux Håper såklart at prosjektet går bra, og at de i framtiden greier å fjerne blobs. Lenke til kommentar
TI-83 Skrevet 24. januar 2015 Del Skrevet 24. januar 2015 Har Thunar som filbehandler, og installerte gvfs i etterkant for å få "søppelkassefunksjonen" til å fungere. Mitt problem er at sletting fra ekstern lagringsmedium ikke sender filene til Trash, men sletter de permanent. Så jeg lurer på om noen vet hvorfor og hvordan jeg kan fikse det. Takknemlig for hjelp. Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Desktop Operating System Market Share for Januar 2015 Linux 1,34 % Mac ca 6,5 % Windows ca 92 % Er ikke dette litt skuffende for Linux ? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Desktop Operating System Market Share for Januar 2015 Linux 1,34 % Mac ca 6,5 % Windows ca 92 % Er ikke dette litt skuffende for Linux ? Hah, for hver sjuende Linux-surfer finnes det en Windows NT-surfer Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Har ikke tek.no nettverket noe data på dette? Kunne vært interessant å se. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 Tek har tidligere hatt noen artikler som viser til tall de har samlet inn. Prøvde å søke, men fant dessverre ingenting. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. februar 2015 Del Skrevet 3. februar 2015 ditto, jeg vil jo anta at hvis man går på sider som ars, tek osv så vil andelen være høyere. Jeg stusser dog litt på andelen OS X, jeg hadde forventet at denne skulle være høyere. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 (endret) Jeg har et litt kinkig problem jeg sliter litt med. Jeg jobber med å sette opp en dedikert server til Don't Starve Together på Debian "Jessie". Jeg har fulgt guiden til punkt og prikke, men når jeg prøver å kjøre screen -S "DST Server" ./dontstarve_dedicated_server_nullrenderer får jeg beskjed om [screen is terminating] og ikke noe mer skjer. Jeg har bare et få ganger brukt "screen" før, så jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer i dybden, om feilen ligger i screen-funksjonen eller i serverkonfigurasjonen. Jeg har vært igjennom man screen, men jeg har ikke helt for meg hvilke alternativer jeg skal bruke. Noen som kan hjelpe til å kaste litt lys over saken? Endret 9. februar 2015 av Munty Lenke til kommentar
j-- Skrevet 9. februar 2015 Del Skrevet 9. februar 2015 Det betyr at prosessen du kjører inni screen har terminert. Det du er interessert i er hva som skjer når du kjører ./dontstarve_dedicated_server_nullrenderer 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå