rockPaperScissors() Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Har hatt problemer med at google-chrome krasjer stygt å stadig på google maps* når man zoomer og gjør det man forventer å gjøre når man bruker ett kart, men har tilgode å se at driveren faller i fisk.* Google bruker maskinvare-akselerasjon for noen funksjoner. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 * Google bruker maskinvare-akselerasjon for noen funksjoner. Eh, ok.. One of the following operating systems: Mac OS 10.8.3+ Windows 7, 8, or 8.1 Chrome OS with an Intel CPU Linux (not using Firefox) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Er det egentlig noen bruker sånne "små" programmer som AbiWord "på ekte", eller er det bare for show? Jeg prakkes litt med å konvertere odt til html, det var i den sammenhengen jeg tenkte på det. Jeg får ikke ut kursiv tekst med <i>-tagger rundt, isteden kommer det en tilfeldig span, noe som kolliderer når jeg skal merge flere filer eksportert som html. AbiWord har faktisk bedre html-eksport enn LibreOffice. Dess flere kokker, kanskje? Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Oh.. der kom det en nerdgasm gitt. Den nyeste AMD Catalyst-driveren fungerer brillefint på min gamle netbook. AbiWord har vært skikkelig buggete de gangene jeg gav det en sjanse, det virket helt ubrukelig for hverdagsbruk. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 (endret) Er det egentlig noen bruker sånne "små" programmer som AbiWord "på ekte", eller er det bare for show? Jeg prakkes litt med å konvertere odt til html, det var i den sammenhengen jeg tenkte på det. Jeg får ikke ut kursiv tekst med <i>-tagger rundt, isteden kommer det en tilfeldig span, noe som kolliderer når jeg skal merge flere filer eksportert som html. AbiWord har faktisk bedre html-eksport enn LibreOffice. Dess flere kokker, kanskje? <i> og <b> (og et par til) er egentlig utdaterte tagger som ikke skal brukes lengre. Hele prinsippet med å formatere utseendet direkte i markup-kode er feil. Det eneste du skal gjøre i markup-koden (HTML) er å definere hva ting er, ikke hvordan det skal se ut. Teksten du vil skråstille er kanskje noe som er ekstra viktig, og da burde du klasse-definere dette som "ekstra viktig". Eventuelt kan den skråstilte teksten din være et sitat. Da skal du klassedefinere teksten som "sitat" (eventuelt bruke sitat-taggen som finnes). Når du har en komplett HTML-beskrivelse av teksten er det superlett å gå inn og bestemme utseendet på de forskjellige klassene med CSS eller andre stilformater. Nå kjenner jeg ikke til om LibreOffice definerer en klasse i <span>-taggene, eller om den skriver stylingen direkte i <span>-taggene. Hvis den gjør førstnevnte, er det langt mer riktig enn AbiWords måte. Hvis den gjør sistnevnte er både LibreOffice og AbiWord på bærtur. For å få til skikkelig eksportering bør det også være brukt veldefinerte stiler i odt-dokumentet. I stil-verktøyet kan du definere haugevis av stiler for både side, avsnitt, bokstaver og en del annet. Disse stilene bør du bruke når du formaterer dokumentet. Da skjønner LibreOffice hva teksten er for noe, og den kan lettere putte fornuftige klasser på HTML-koden den eksporterer. Du skal altså ikke markere litt tekst og trykke på kursiv-knappen. Du skal i stedet markere litt tekst og klikke på en definert stil i stilbehandlingen (trykk F11) som beskriver hva dette er. Har du veldefinerte dokumenter pleier eksportering og konvertering å gå som en drøm. Problemet er at veldig få bruker Office og LibreOffice på denne måten. Folk flest er tullinger. Edit: Jeg testet litt i LibreOffice nå. Hvis du larger dokumentet som HTML (File -> Save As) blir det helt OK kode så lenge du kun har brukt forhåndsdefinerte stiler. Alle de forhåndsdefinerte stilene har egne tagger i HTML-standarden. Men hvis du legger til en egendefinert stil blir koden for denne stilen helt idiotisk. Rein WYSIWYG ( ). Hvis du derimot eksporterer til XHTML (File -> Export) blir HTML-koden bra så lenge du har brukt gode stiler i det opprinnelige dokumentet. Endret 23. november 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Problemet er at veldig få bruker Office og LibreOffice på denne måten. Folk flest er tullinger.De virkelige tullingene er de som lager programmer som er lagt opp sånn at det er lettvint å bruke dem feil, og utrolig tungvint å bruke dem rett. Nå kjenner jeg ikke til om LibreOffice definerer en klasse i <span>-taggene, eller om den skriver stylingen direkte i <span>-taggene. Hvis den gjør førstnevnte, er det langt mer riktig enn AbiWords måte. Hvis den gjør sistnevnte er både LibreOffice og AbiWord på bærtur.Det er ikke noe mer semantisk å bruke en <span class=t45> som har stil med kursiv enn å bruke <i>-tag. Semantisk kode ville være å bruke <em>-tag og stile den som kursiv. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Problemet er at veldig få bruker Office og LibreOffice på denne måten. Folk flest er tullinger.De virkelige tullingene er de som lager programmer som er lagt opp sånn at det er lettvint å bruke dem feil, og utrolig tungvint å bruke dem rett. Jeg har enda ikke funnet noe program som er enkelt å bruke riktig. Har du noe tips? Det er ikke noe mer semantisk å bruke en <span class=t45> som har stil med kursiv enn å bruke <i>-tag. Semantisk kode ville være å bruke <em>-tag og stile den som kursiv.Såvidt jeg kunne se brukte LibreOffice selve stilnavnet som klassenavn. Altså et ganske beskrivende navn. Det er greit nok i mine øyne. Det er ikke alltid at de standardiserte HTML-nivåene strekker til i et omfattende dokument, så da må man supplere med flere klasser. Men om en kaller en stil for 't45' har man bare seg selv å takke. Riktignok tar XHTML-eksporteringen i LibreOffice den heeelt ut og erstatter f.eks <em> med class="Emphasized" og <strong> med class="Strongly_Emphasized". Dette er nok for å beholde en enhetlig struktur når man legger til forhåndsdefinerte stiler. Med HTML-lagring blir faktisk Emphasized bokstaver gjort om til <em>, men den takler som sagt ikke egendefinerte stiler. Så jeg synes XHTML-metoden med span er mest fornuftig. Den bruker fremdeles <p> på det som er avsnitt, osv. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Det er ikke noe mer semantisk å bruke en <span class=t45> som har stil med kursiv enn å bruke <i>-tag. Semantisk kode ville være å bruke <em>-tag og stile den som kursiv.Såvidt jeg kunne se brukte LibreOffice selve stilnavnet som klassenavn. Altså et ganske beskrivende navn. Det er greit nok i mine øyne. Det er ikke alltid at de standardiserte HTML-nivåene strekker til i et omfattende dokument, så da må man supplere med flere klasser. Men om en kaller en stil for 't45' har man bare seg selv å takke. Om du bruker I-knappen i LibreOffice så lager XHTML-eksporten forskjellige stiler a la t9, t14, t45 for hvert sted i dokumentet. Noe som er langt værre enn å bruke <i> rundt hver. Lagrer man som HTML kommer det <i> og <em>, men da blir det mye annet støy i fila. Kort sagt var det dumt at jeg hadde filene som odt. Det hadde vært kjekkere å hatt dem som markdown. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 23. november 2014 Del Skrevet 23. november 2014 Markdown er da så langt i fra semantisk som du får det. Nærmest et rent styling-språk. Men ja. Hvis du bruker I-knappen rundt omkring i Office/LibreOffice ber du om bråk. Det er derfor jeg stresser bruken av definerte stiler (F11-menyen i LibreOffice). At den genererer både <i> og <em> tyder på at noe er alvorlig galt med dokumentet. Samtidig, hvis du ikke gidder å gå gjennom dokumentene manuelt for å rette opp i feilene, kan du se på mulighetene for å scripte litt på XML-filen inni odt-dokumentet. Unzipper du .odt får du en filstruktur med XML og diverse annet. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Semantisk? Latex. Quick-print/display? Markdown. Alt annet er for plebs. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 pandoc konverterer nesten alt til Markdown og markdown til omtrent hva som helst Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Tror nok jeg hører til plebsen, men jeg skal prøve markdown likevel. Edit: Men altså, nå glemte jeg helt grunnen til at jeg brukte LibreOffice, nemlig at jeg får brukt mer av skjermen uten at hver linje blir så lang: http://i.imgur.com/bNRiXmZ.png Dette virker visst å være en skjeldenhet innen dataverdenen, med kun LibreOffice og word som gjør det. Endret 24. november 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Du kan gjøre det samme i Vim og sikkert andre fornuftige editors og. http://stackoverflow.com/a/5131298/1076493 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Du kan gjøre det samme i Vim og sikkert andre fornuftige editors og. http://stackoverflow.com/a/5131298/1076493 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Beklager, glemte at det er atom som er det kule nå for tiden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 (endret) Du kan gjøre det samme i Vim og sikkert andre fornuftige editors og. http://stackoverflow.com/a/5131298/1076493 Nei, det er ikke det samme i det hele tatt. PS. Jeg kan google selv. Jeg hadde vært innom den sida allerede. Endret 24. november 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 24. november 2014 Del Skrevet 24. november 2014 Du kan gjøre det samme i Vim og sikkert andre fornuftige editors og. http://stackoverflow.com/a/5131298/1076493 ..og det skal være en smal sak å skripte dette til én taste-kombinasjon. Ikke rart Vim blir avhengighetsskapende. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Prøv gjerne SpotCommander 12 om du bruker Spotify på Linux. Video her Nettside med screenshots, liste over funksjoner og installasjonsinstruksjoner Android app Virker på Android, iOS og i alle de kjente desktop-nettleserne. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Hva tenker dere? Debian blir forket for å slippe systemd. https://lists.dyne.org/lurker/message/20141127.212941.f55acc3a.en.html Jeg tenker ikke så mye på boot-skript behandleren, men er jo enig i at sysvinit hadde vært å foretrekke, men det er mest på grunn av at den virket mye enklere å forstå. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. november 2014 Del Skrevet 29. november 2014 Høres litt bakstrebersk ut for min del. systemd ser ut til å ha blitt en standard blant de store Linux-distroene. Selv i RHEL 7 finner man nå systemd, men RHEL 7 støtter jo fortsatt bruk av sysvinit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå