Sokkalf™ Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Er nok Windows Phone Microsoft er ute på redningstokt for, tipper jeg. Ved å ordne slik at .NET også kan brukes til å lage æpper for Android og iOS håper de nok at utviklerne da samtidig også lager en versjon for WP siden det da antakelig er relativt kjapt gjort? Dette har jo allerede vært mulig lenge, takket være Xamarin/Mono. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. november 2014 Del Skrevet 16. november 2014 Forstod det slik at det kun er serversiden av .net som åpnes. Er eksempelvis directx med på lasset? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Mon tro om det ikke er bedre for spillmarkedet på sikt om DirectX bare fortsettes å være låst til Windows slik at det er et større intensiv til å bruke OpenGL? Hvis derimot DirectX åpnes vil det fortsatt til en viss grad kontrolleres av Microsoft som kan ha interesser som går utover andre plattformer. Nå vet ikke jeg så veldig mye om grafikk, hva tenker dere? Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Jeg tenker at directx helst skal dø. Men hvis den uansett er der, er det bedre at den er åpen. Det innebærer i mine øyne at MS også slipper kontrollen med videreføring, at dette blir overlatt til industrien som helhet (i likhet med opengl). Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Tviler på at Microsoft orker å åpne DirectX med mindre de plutselig en dag kan forsvare det ut fra markedshensyn, noe som ikke kommer til å skje med det første. Endret 17. november 2014 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Noen som har oversikt over sdd-caching på linux for tiden? Sitter og kjører laptopen fra en extern USB3-disk, men har fått satt inn en ny 500GB HDD og kopiert over windows-partisjonen. Gudene vet hvor mye korrupt data den inneholder etter at den gamle disken har "hanglet litt" en stund. Så for sikkerhets skyld blir det linux-installasjon fra scratch. Laptopen har også en msata SSD på 30GB. Det frister jo veldig å få utnyttet denne til å få raskere respons fra maskinen. Før jeg legger inn en clean install av en linux-distro (tenker å gå for Kubuntu, siden jeg ikke har vært imponert med Fedoras KDE-spin), har jeg vurdert om noen av de aktuelle cache-løsningene krever noen forarbeider. bcache gjør jo det, for eksempel, men jeg ser at bcache ikke er anbefalt for desktop-bruk i 14.10 Fra release notes: It has been enabled with a focus on server use cases. Some desktop use cases should also work, but we have observed some issues when attempting to combine bcache use with LVM and md. Jeg er vant med å kjøre hele installasjonen på en luks-partisjon med lvm oppå, og har tenkt å gjøre det nå også. Litt usikker på om release-noten skal forstås slik at det bare er problemer når man kjører bcache med LVM OG md, eller om det gjelder bare en av delene også. Noen som har erfaring med SSD-cacheløsninger på 14.10? Forøvrig gøy å se at tre av lniux-forum-brukerne jeg husker best er her fortsatt, både Del, Sokkalf og Occi på siste side. Lenge siden jeg var her sist. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Om du vurderer Kubuntu så ikke glem at du også like godt kan kjøre ren Debian (stable/testing/unstable) med KDE. Er ikke verre enn å velge DE i installeren og du får et komplett oppsett. Har ingen planer om å forlate den frie kafeen med det første, NgZ. Ble forøvrig nysgjerrig på hvem som hadde postet mer her og du har jo nesten tatt tronen: https://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=extras§ion=stats&do=who&t=401300 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Satan, var ikke klar over at jeg hadde kastet bort SÅ mye tid som student... Hva er fordelene ved å kjøre Debian? Ser for meg at Kubuntu er en grei kombinasjon av siste versjoner av programvare og relativt stabilt opplegg? Installerte Kubuntu på den eksterne disken som jeg kjører fra nå, og det virker som om det er god integrasjon mellom gnome-pakker som Firefox og KDE, noe jeg savnet i Fedora. Hvordan er ståa der med Debian? Liker at "alle", også tredjeparts prioritære ting, stort sett fungerer i *buntu, det gjør de ikke nødvendigvis overalt (og kanskje ikke i Debian testing/unstable)? Endret 17. november 2014 av NgZ Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 17. november 2014 Del Skrevet 17. november 2014 Debian har mer oppstrøms konfigurasjon i pakkene og færre oppdateringer (mer stabilt) enn Ubuntu. Innbiller jeg meg da. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. november 2014 Del Skrevet 18. november 2014 Debian vs Ubuntu er vel smakssak, spørs hvordan oppsett du liker. Jeg foretrekker rolling release og bruker derfor testing/unstable. Ei eller ikke veldig fan av diverse konfigurasjoner som kommer ut av boksen med Ubuntu packages. Angående integrasjon av GTK-applikasjoner i Debian/KDE er det mulig det ikke er like ut av boksen, men er ikke verre enn å installere QtCurve og litt diverse icons/themes. Iceweasel (Firefox) er vel litt kjip på den fronten, men er mulig å fikse endel ved å installere diverse ekstra pakker. Søk litt rundt på Iceweasel/Firefox + KDE + Debian og du finner diverse løsninger. Husk at du også alltids kan enkelt kjøre en mer oppdatert Iceweasel enn hva som er standard i stable/testing/unstable: http://mozilla.debian.net/ Selv bruker jeg Vimperator + TreeStyleTabs og har skjult alle andre toolbars så husker ikke helt hvordan standard Iceweasel i KDE ser ut. Er på ferie i utlandet så kan ikke sjekke da det kjører på desktopen. Ønsker du spesifikke detaljer eller lurer på noe fyr løs så kan jeg sjekke når jeg kommer hjem om noen dager. Kan forøvrig nevne at jeg fikk testet Plasma 5 hands on på LISA14 som var ganske morsomt. Har hittil bare sett litt screenshots så var moro å se hvor godt diverse effekter tok seg ut i virkeligheten. Håper det ganske friske standard temaet gjør at fler vurderer KDE over andre desktop environments. https://www.kde.org/announcements/plasma5.0/ Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Leste her at Linux brukes på hele 97% av verdens såkalte superdatamaskiner. Noen som vet hva slags distroer som er mest utbredt ? Red Hat , Debian ? Endret 19. november 2014 av johome Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Klikk på kategori - operating system. De fleste er uspesifisert (Linux), men resten av andelene er interessante. Blant annet med Cray linux environment i tet, SUSE på en andreplass og Redhat et stykke under det igjen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 Flertallet bruker Red Hat (evt. Centos og scientic linux), resten bruker SUSE. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 19. november 2014 Del Skrevet 19. november 2014 (endret) Vi bruker CentOS / RedHat på våre anlegg ihvertfall. UiO ser også ut til å ha basert seg på CentOS, så er vel nærliggende å tro at flere av de større klyngene i verden kjører på samme plattform. EDIT: SuSE er det vel bare tyskere som bruker? http://www.uio.no/english/services/it/research/hpc/abel/more/index.html Endret 19. november 2014 av kpolberg Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 EDIT: SuSE er det vel bare tyskere som bruker? http://www.uio.no/english/services/it/research/hpc/abel/more/index.html Neida, SuSE er i bruk også her i landet, av tildels store organisasjoner. Men det er RHEL/CentOS som er mest utbredt Enterprise Linux-segmentet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 20. november 2014 Del Skrevet 20. november 2014 Det var ett dårlig forsøk på ironi Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Er det andre her som har problemer med at Chromium krasjer i915-driverne? Fant ut at det er Chromium som er problemet, og ikke Intel sine drivere. Er så forbanna lei av å dabbe mellom Firefox og Chromium nå at jeg vurderer å laste ned nettsider med wget og lese de i emacs. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Er det andre her som har problemer med at Chromium krasjer i915-driverne? Fant ut at det er Chromium som er problemet, og ikke Intel sine drivere. Er så forbanna lei av å dabbe mellom Firefox og Chromium nå at jeg vurderer å laste ned nettsider med wget og lese de i emacs. Hvilken versjon av driverne bruker du? Hadde samme problem for et års tid siden, men da la jeg inn litt nyere drivere via et PPA (i Ubuntu). Og jo, det er driverne som er problemet, de skal ikke la seg krasje av software høyere opp i stacken. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. november 2014 Del Skrevet 21. november 2014 Stallman-style Må gjøres riktig! Hvilken versjon av driverne bruker du? Hadde samme problem for et års tid siden, men da la jeg inn litt nyere drivere via et PPA (i Ubuntu). Og jo, det er driverne som er problemet, de skal ikke la seg krasje av software høyere opp i stacken. Finner ingen versioning av i915. Modinfo returerer: srcversion: 5E23E4034358B57C037D509 vermagic: 3.13.0-39-generic SMP mod_unload modversions Det faller nok ned på driverne, men det er kun Chromium som har klart å utløse denne buggen, og kun i de siste versjonene. Bugreport: https://www.libreoffice.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=80568 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå