Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har et lite spørsmål vedrørende Ubuntu (14.04) sine ulike brukergrensesnitt og skrivebordsmiljøer. Etter å ha lest litt rundet får jeg inntrykk av at Unity er et grafisk skjell (brukergrensesnitt) som ligger over GNOME sitt skrivebordsmiljø, på samme måte som "GNOME shell" vil gjøre.

 

Her står det derimot noe som får meg til å lure:

 

[sagt om Canonical/Ubuntu] basically does is add a bunch of extra features, a nicer interface (based on Unity, not GNOME – don’t worry if you don’t know what they are) and easier installation.[...]

 

Vil det si at Unity egentlig er å regne som et egen skrivebordsmiljø, og ikke bare et brukergrensesnitt?

Endret av TheFunnyOne
Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å kjøre bittorrent sync på router?

Jeg har lasta ned ARM-versjonen, men får ikke til å starte den

 

 

[root@TomatoUSB bittorrentsync]$ pwd
/mnt/share/bittorrentsync
[root@TomatoUSB bittorrentsync]$ ./btsync
./btsync: line 1: syntax error: unexpected word (expecting ")")
 

[root@TomatoUSB bittorrentsync]$ uname -a
Linux TomatoUSB 2.6.22.19 #6 Sat Jan 19 21:04:42 CET 2013 mips unknown
[root@TomatoUSB bittorrentsync]$
Lenke til kommentar

Prøve å compile noe fra source, sørget for installere alt, men tydeligvis mangler jeg noe..

./configure: line 15164: syntax error near unexpected token `CAIRO,cairo'
./configure: line 15164: `PKG_CHECK_MODULES(CAIRO,cairo >= 1.2.6)'
 

sudo apt-get install libcairo2-dev
 
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
libcairo2-dev is already the newest version.
libcairo2-dev set to manually installed.
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.

 

libcairo2:
  Installed: 1.8.10-2ubuntu1
  Candidate: 1.8.10-2ubuntu1
  Version table:
 *** 1.8.10-2ubuntu1 0
        500 http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
libcairo2-dev:
  Installed: 1.8.10-2ubuntu1
  Candidate: 1.8.10-2ubuntu1
  Version table:
 *** 1.8.10-2ubuntu1 0
        500 http://no.archive.ubuntu.com/ubuntu/ lucid/main Packages
        100 /var/lib/dpkg/status
 
Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg har et lite case her.

 

Jeg har to foldere jeg ønsker å synke.

 

Én datamaskin kjører Windows 8 med firmware-raid. Oppå dette raidet har jeg en partisjon mounted som h:\ i windows (ntfs)

Jeg har også en raspberry med debian installert, og med en ekstern harddisk mounted som /mount/share (ext3)

 

Hvordan kan jeg replikere over alle data fra windowsraidet til den eksterne harddisken?

 

Jeg har mulighet til å koble den eksterne harddisken til windowsmaskinen, samt boote windowsmaskinen i ubuntu, dersom det hjelper.

 

Det er snakk om nesten 2TB med data, så synkroniseringsløsninger som bittorrent/rsync er utelukket for første initielle sync.

Lenke til kommentar

Koble til disken i Windows-maskinen og bruk Roadkil's Unstoppable Copier?
Ser ikke helt problemet her... det vil gå meget tregt å kopiere over nettet fra maskin til PI så over til ekstern disk...

Lenke til kommentar

Koble til disken i Windows-maskinen og bruk Roadkil's Unstoppable Copier?

 

 

Den støtter altså ext3 på windowsplattformen?

 

 

 

Ser ikke helt problemet her... det vil gå meget tregt å kopiere over nettet fra maskin til PI så over til ekstern disk...

 

Ser ut som jeg får ca 2.5 Megabytes per sekund over lokalnett, med en overklokka rasberry pi.

 

 

Edit: brukte ext2fsd på windows med Roadkil's Unstoppable Copier, litt bedre hastighet, ca 24 megabytes per sekund :D

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Godt mulig, en av nyhetene på siste openwrt er støtte for sysupgrade på nand flash, og det er ikke mange andre enn mikrotik det gjelder. Tenkte å ta en titt selv når jeg får rotet meg til det.

 

Flott om du legger ut litt erfaringer om hvordan det gikk om du har mulighet.

 

RB493g er et flott stykke router, men oppdatering når man må benytte TFTP server fra PC er litt knotete.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen andre som har problemer med å bruke displayport på thinkpad pc, sammen med ubuntu? Henholdsvis x220, ubuntu versjon 14.04 LTS. Vanvittig frustrerende å ikke fått brukt to monitorer (1 vga og 1 displayport).

 

Nei, og jeg bruker dette hver dag (T420s + 14.04). Dog bare med en skjerm av gangen.

Lenke til kommentar

Noen andre som har problemer med å bruke displayport på thinkpad pc, sammen med ubuntu? Henholdsvis x220, ubuntu versjon 14.04 LTS. Vanvittig frustrerende å ikke fått brukt to monitorer (1 vga og 1 displayport).

Jeg har samme maskinen og det har aldri vært noe problem for meg. Både DP->DP, DP->HDMI og DP->DVI (to sistnevte overganger fra dx.com) samtidig med VGA. Jeg har sluttet å bruke Ubuntu nå, men det fungerte i hvert fall knirkefritt med 12.04 LTS.

 

Hvilke oppløsninger forsøker du å bruke?

 

Edit: Forsøkte nettopp med DP->DP + VGA på Fedora 20 m/ KDE (kernel 3.16.3). Det fungerte knirkefritt. 2560x1440 på DP og 1680x1050 på VGA. Og jeg er ganske sikker på å ha vært innom kernel 3.13 som Ubuntu bruker.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...