Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Flott om du kan sende ved noen lenker. Jeg blir nødt til å se nærmere på påstandene dine. At luften har gått ut av prosjektet håper jeg inderlig ikke, det var de som vant kontrakten om Munchen.

Installasjonsproblemet:

https://issues.kolab.org/show_bug.cgi?id=2811

 

MySQL deadlock-problemet:

https://issues.kolab.org/show_bug.cgi?id=3567

 

Jeg har fortsatt ikke fått til å legge til flere domener, men får grave litt videre.

 

Godt å høre at det ikke er mangel på ressurser.

 

Edit: Jeg gir opp. Kolab er åpenbart ikke laget for å være multi-domain ut av boksen, så da passer det ikke til det jeg hadde tenkt.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for links. Den første ser ut til å være knyttet til pakking på debian. Bruker du kolab sine repoer? Hvis ikke må du forvente problemer, offisielle repoene til Debian henger etter når det gjelder kolab. Det er også verdt å merke seg at kolab gjengen selv pakker mot Red Hat, så litt rart at du ikke velger CentOS. Trodde du var en Fedora-mann. Hvis du ønsker smooth sailing bør du velge samme oppsett som utviklerne.

 

Den andre bug en er fikset i 3.3, og er relatert til hvordan MySQL er satt opp hos deg.

 

På den første bug-rapporten kjenner jeg igjen navene til to heltidsansatte kolab-utviklere.

 

Oppsett av multidomain ble integrert i web-interface for flere år siden med kolab 2. Mulig du har noe spesielt oppsett, men jeg har ikke sett noen problemer knyttet til dette.

 

Du står selvfølgelig fritt til å velge hva du vil, men her tror jeg du har gjort noen uheldige valg tidlig.

Lenke til kommentar

 

Hva med Zimbra?

 

Har bare kikket litt overflatisk på det, men det virker som open source-utgaven har litt mangler i forhold til den kommersielle, og i tillegg mangler såvidt jeg kan se pakkebrønner, noe som gjør oppdateringer litt mer hårete.

 

 

Tror det er bare å kjøre ./install.sh og svare på noen spørsmål når du skal oppgradere. Det er lenge siden jeg brukte Zimbra må sies.

Lenke til kommentar

Takk for links. Den første ser ut til å være knyttet til pakking på debian. Bruker du kolab sine repoer? Hvis ikke må du forvente problemer, offisielle repoene til Debian henger etter når det gjelder kolab. Det er også verdt å merke seg at kolab gjengen selv pakker mot Red Hat, så litt rart at du ikke velger CentOS. Trodde du var en Fedora-mann. Hvis du ønsker smooth sailing bør du velge samme oppsett som utviklerne.

 

Den andre bug en er fikset i 3.3, og er relatert til hvordan MySQL er satt opp hos deg.

 

På den første bug-rapporten kjenner jeg igjen navene til to heltidsansatte kolab-utviklere.

 

Oppsett av multidomain ble integrert i web-interface for flere år siden med kolab 2. Mulig du har noe spesielt oppsett, men jeg har ikke sett noen problemer knyttet til dette.

 

Du står selvfølgelig fritt til å velge hva du vil, men her tror jeg du har gjort noen uheldige valg tidlig.

 

Foretrekker Fedora på desktop, Debian på server, så derfor ble det Debian.

Forventet uansett at det burde fungere, all den tid de faktisk har et eget repository for Debian (ja, jeg bruker repoet deres, selvsagt).

 

Ser den andre bug'en har fått en oppdatering for to dager siden, dvs. etter at jeg installerte. Uflaks.

 

Når det gjelder multi-domain, så tror jeg ikke Kolab 3 kan sammenlignes med Kolab 2.

Se f.eks følgende linker:

http://docs.kolab.org/howtos/multi-domain.html

https://kolab.org/blog/timotheus-pokorra/2014/04/12/configuration-kolab3-multiple-domains

 

Her er det tilsynelatende god dokumentasjon på hva som skal til (mye!), men jeg finner for store avvik mellom hva det ser ut som forventes skal ligge i flere konfig-filer, og hva jeg faktisk finner der.

 

Kan godt prøve igjen på CentOS.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Hm, trodde du brukte debian repos. Hadde håpet debian pakkene fra kolab-repoet var mer modent enn det du møtte. Jeg kommer antagelig til å forsøke meg på debian også, setter pris på at du deler erfaringene.

Nå har jeg testet kjapt med CentOS 7. Noe sier meg at jeg burde valgt CentOS 6, men CentOS 6 er uaktuelt pga. andre ting jeg vil bruke serveren til.

 

Installasjonen feilet igjen, men nå av andre grunner; installeren tok ikke høyde for at CentOS 7 bruker MariaDB og ikke MySQL, så den klarte ikke å starte databaseserveren.

 

Ellers installerte ting greit når jeg fikk rettet det - men nå virker ikke roundcube, det ser ut til at Apache-konfigen som fulgte med inneholder feil i noen rewrite rules, som jeg ikke orker å debugge.

 

Konklusjonen min er ihvertfall at Kolab 3.3 har for mange bugs til at jeg kan ta det i bruk.

Lenke til kommentar

Nå har jeg testet kjapt med CentOS 7. Noe sier meg at jeg burde valgt CentOS 6, men CentOS 6 er uaktuelt pga. andre ting jeg vil bruke serveren til.

Som hva da? Ofte er det uheldig å ha en server som kjører mange forskjellige tjenester, de kan fort gå i beina på hverandre. Bedre å kjøre dedikerte servere.

 

Hva angår RHEL/CentOS 7, kan det lønne seg å vente i hvert fall en minor-release før man tar det i bruk til produksjonformål.

Lenke til kommentar

@stigfjel: Til privat bruk har jeg ikke råd til å ha en dedikert server til hver tjeneste. ;)

 

Jeg tror plan B for meg blir å freshe opp min eksisterende mailserver, og legge til en kalender-provider.

 

Synd Kolab ikke innfridde, for jeg hadde håpet på en "ut av boksen"-opplevelse - det var jo derfor jeg begynte på dette i utgangspunktet. Når det er sagt så trenger jeg på langt nær all "gruppevare"-funksjonaliteten Kolab tilbyr, så er nok kanskje lurest å gjøre det litt mer simpelt, selv om det betyr at jeg ikke får alt i "en pakke".

Lenke til kommentar

@stigfjel: Til privat bruk har jeg ikke råd til å ha en dedikert server til hver tjeneste. ;)

Joda, det har du fint anledning til. Stikkord: hypervisor ála VMware ESXi, KVM, Hyper-V osv, hvor du oppretter VMer etter behov. Spekk opp en server med nok av CPU-ressurser, RAM og diskplass, installer en hypervisor etter eget ønske, så er du i gang. Da kan du opprette så mange VMer som det fysiske jernet tillater. En CentOS-server trenger ikke mye minne for å fungere fint. 2-4 GB tildelt RAM og/eller kjerner holder til det meste, hvis du dropper unødvendige ting som GUI.

 

Edit: Hypervisorer som ESXi og KVM er gratisvare.

Endret av stigfjel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

<snip>

 

Joda, jeg har en ESXi-server kjørende her, kan bruke den til mye - men ikke alt.

 

Bl.a mailserver. Her trenger jeg en boks som står på en linje fra noe som ikke er en vanlig consumer-ISP, og må ha mulighet til å sette revers DNS.

 

Ellers har jeg svært god kontroll på drift av linux-servere og hva slags ressurser jeg trenger til hva. :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg har en ESXi-server kjørende her, kan bruke den til mye - men ikke alt.

 

Bl.a mailserver. Her trenger jeg en boks som står på en linje fra noe som ikke er en vanlig consumer-ISP, og må ha mulighet til å sette revers DNS.

 

Ellers har jeg svært god kontroll på drift av linux-servere og hva slags ressurser jeg trenger til hva. :)

Det kommer an på hvor mye CPU og RAM du har satt inn i den fysiske maskinen, og hvor mye diskplass du har tilgjengelig.

 

Det med reverse DNS er selvfølgelig en klar begrensning på internettforbindelser ment for privatmarkedet. I tillegg kan det være andre ting som ISPer for forbrukermarkedet har satt begrensninger på. F.eks. har Get lagt inn sperringer på (utgående, etter hva jeg kan huske) port 25.

 

Tviler ikke på at du har kontroll på drift av Linux-servere. Men virtualisering er et eget felt det og.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Sokkalf, det høres ut som du spør om noe som ikke fins. Hvis du trenger funksjonaliteten til kolab, så er det ingen alternativ. Hovedårsaken til avhengighetsproblemene ligger oppstrøms. Kolab gjengen har i en årrekke bidratt med et rikt utvalg patcher til prosjektene de bruker. Hvis du tror at noen andre eller du selv skal sy dette sammen bedre (mtp, imap, ldap, webinterface for admin og klient, kalender, integrasjon med klienter, activesync), så vil du smertelig oppleve at CentOS6 er en forsvinnende liten pris å betale. Ønsker deg likevel lykke til med ørkenvandringen.

 

Er det noen issues med å bruke rdns på kvm?

Lenke til kommentar

Selv tok jeg litt i Zimbra for en stund siden, fungerte ganske greit som en Exchange-erstatning. Med en Zimbra-plugin for Outlook fikk jeg Outlook til å bruke Zimbra-serveren som en Exchange-server, det aller meste av funksjonalitet man forventer fra en Exchange-server fungerte. Siden jeg fikk prøve den kommersielle utgaven hadde jeg også støtte for flere forskjellige domener. Og jeg fikk satt opp mobiltelefoner til å kommunisere med serveren, med epost-type Exchange, som fungerte både med iPhone (epost-type Exchange) og med Android gjennom ActiveSync.

 

Edit: mener at støtte for flere domener er noe som man må ha den kommersielle utgaven av Zimbra for å kunne bruke, det var i hvert fall slik da jeg testet ut Zimbra.

 

@Del: kommer helt an på hvilken linje KVM-serveren står plassert på. KVM er tross alt bare en hypervisor.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Sokkalf, det høres ut som du spør om noe som ikke fins. Hvis du trenger funksjonaliteten til kolab, så er det ingen alternativ. Hovedårsaken til avhengighetsproblemene ligger oppstrøms. Kolab gjengen har i en årrekke bidratt med et rikt utvalg patcher til prosjektene de bruker. Hvis du tror at noen andre eller du selv skal sy dette sammen bedre (mtp, imap, ldap, webinterface for admin og klient, kalender, integrasjon med klienter, activesync), så vil du smertelig oppleve at CentOS6 er en forsvinnende liten pris å betale. Ønsker deg likevel lykke til med ørkenvandringen.

 

Er det noen issues med å bruke rdns på kvm?

Nå sier jeg jo at jeg ikke trenger all funksjonaliteten, men det betyr ikke at den ikke hadde vært kjekk å ha.

 

Ingen alternativ? Jo, å gjøre det selv (jeg har allerede manuelt satt opp en løsning som fungerer med MTA/IMAP og flere domener - men den mangler en kalenderløsning)

 

Kolab 3 ser ut, så langt jeg nå har kommet, til å uansett kreve en masse ekstra konfig for multidomain, og da er det rett og slett ikke verdt bryet.

 

Hva mener du med ørkenvandring? Her har jeg brukt masse tid på et produkt jeg hadde trua på, men som ikke har levert - pga. graverende bugs. Mener du at det er mer fornuftig å bruke mer tid?

 

Hele poenget mitt er å finne noe som er "low maintenance" - da var åpenbart Kolab skivebom. Tror imidlertid det kunne fungert bra med litt mer finish, det er synd den ikke er på plass.

 

KVM har ingenting med rDNS å gjøre. Issuet er at jeg ikke kan konfigurere rDNS hjemme, hvor jeg har ESXi-serveren, og er dermed nødt til å leie en server et annet sted (VPS hos linode) hvor jeg har kontroll på slike ting, for å kunne kjøre en mailserver.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

@Sokkalf: skjønner frustrasjonen din der. Det er forholdsvis enkelt å sette opp en MTA (typisk Postfix) med en MDA (Dovecot/Courier etc). Men straks man vil dra inn flere funksjoner som man gjerne forventer av en profesjonell epost-løsning, som delt kalender, kontaktdatabase etc, blir det straks vanskeligere.

 

Edit: hvis man kun skal holde seg til gratis, ikke-kommersielt utviklet programvare.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kolab er low maintanance, jeg har kjørt samme server i årevis uten noe vedlikehold. Jeg valgte riktignok samme oppsett som utviklerne med en gang. Det handler om å ha respekt for kompleksiteten som ligger i en full gruppevareløsning. Du sikter antagelig til oppsett, men du har av en eller annen grunn ennå ikke forsøkt med anbefalt distro. Jeg antar du har gode grunner, men da bør du være litt mer forsiktig med de generelle påstandene.

 

Med ørkemvandring sikter jeg til å få tilsvarende funksjonalitet i en åpen løsning. Hvis du vil fortsette med oppsettet du har, utvidet med en kalender, så er det opp til deg, men du vil da miste mye funksjonalitet, og få en løsning som ikke nødvendigvis lar seg flytte over til en ny distro uten betydelig innsats.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg har testet i CentOS 6, og fikk samme problem med RoundCube/apache oppsettet for RoundCube som jeg fikk i CentOS 7.

 

Bug er rapportert.

 

Sånn i forhold til "low maintenance", så har jeg nå brukt mer tid på å feilsøke snåle bugs i Kolab enn jeg brukte på å sette opp hele den gamle løsningen min.

 

Jeg har full respekt for at dette er en kompleks løsning - men at jeg, som har mange års erfaring med drift av mailservere og webservere hadde ikke ventet SÅ mye krøll.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...