Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Så, installerte Xubuntu, vel så fornøyd jeg var inntil jeg prøve å finne pakkebehandler, diskverktøy og andre dill dall.

 

Faen så vanskelig Xubuntu skal være da, finnes jo ikke verktøy som representerer diskene engang.... vil ikke ha kommandolinje-verktøy, vil ha noe som kan representere diskene slik jeg ser dem i Windows :wallbash:

Vet at gparted eksiterer, men neida, den kan tydeligvis kun kjøres fra live-cd...

 

EDIT:

coldice@linux-desk:~$ sudo gparted
sudo: gparted: command not found
coldice@linux-desk:~$ sudo apt-get install gparted
Leser pakkelister ... Ferdig
Skaper oversikt over avhengighetsforhold       
Leser tilstandsinformasjon ... Ferdig   
gparted is already the newest version.
0 oppgraderte, 0 nylig installerte, 0 å fjerne og 0 ikke oppgradert.

Og hvorfor fungerer ikke CTRL + C I terminal? :(

 

EDIT 2:
Hvorfor er noe på engelsk og noe på norsk? Jeg byttet språk etter installering til engelsk og nå er bare alt bare helt på tryne....

EDIT 3:

Annen ting som irriterer meg, UTROLIG vanskelig å utvide / forstørre vinduer ved å dra i dem, super enkelt i WIndows, men i Xubuntu må man jo ha pixel-perfekt markør for å finne den dra greia...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

ColdIce: Du gjør noe feil, Gparted skal vel legge seg i menyen.

 

Kjør følgende:

echo $PATH

whereis gparted

 

CTRL+C fungerer.

 

Og hvorfor var du så dum at du valgte Norsk under installasjonen, om du vil ha engelsk tekst? Kjenner ikke til hvordan språk fungerer (annet enn keymaps), ettersom jeg utelukkende kjører engelsk på systemene mine.

 

Vindusproblemet har jeg også, på laptopen (som er eneste xubuntu-maskin). Det er irriterende.

Lenke til kommentar

Skal vi se.

coldice@linux-desk:~$ echo $PATH
/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games

coldice@linux-desk:~$ whereis gparted
gparted:

coldice@linux-desk:~$ gparted
The program 'gparted' is currently not installed. You can install it by typing:
sudo apt-get install gparted

CTRL + SHIFT + C fungerer :p

 

Gjorde en feil under språkvalget ja :(

Lenke til kommentar

Du kan enkelt resize vinduer om du holder inne alt+rightclick+drag. Om du bruker laptop så kan det sikkert rebindes til noe enklere, men er null problem om du har mus. Det er det samme på ca. alle window managers, resizer aldri vinduer ved å dra i border, det er bare unødvendig tungvint.

Lenke til kommentar

Du kan enkelt resize vinduer om du holder inne alt+rightclick+drag. Om du bruker laptop så kan det sikkert rebindes til noe enklere, men er null problem om du har mus. Det er det samme på ca. alle window managers, resizer aldri vinduer ved å dra i border, det er bare unødvendig tungvint.

Takk, er litt noob i Linux.

 

>2014

>border resize

 

k

Hysj :tease:

 

 

EDIT:

Ser i screenshot tråden at alle bruker terminal "heletiden". (I det tilfellet til scrot..), men hvorfor har egentlig folk terminal oppe heletiden? Hva er det som er så interssant med det?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

EDIT 3:

Annen ting som irriterer meg, UTROLIG vanskelig å utvide / forstørre vinduer ved å dra i dem, super enkelt i WIndows, men i Xubuntu må man jo ha pixel-perfekt markør for å finne den dra greia...

Xubuntu er satt opp med ett vindu-tema som har en veldig tynn ramme, men det går an å endre til noe som er lettere å bruke under innstillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...