Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Wubi ligger på ubuntu-14.04-desktop-amd64.iso jeg lastet ned. Prøvde med en ny usb i dag, ikke noe hell. Prøver løsningen over nå, takk! :)

Om du kjører Windows 8 vil Wubi la deg installere men ikke boote, så det kan forklare det. Uansett, mye bedre uten.

Lenke til kommentar

Beklager, burde sagt at jeg kjører Windows 7 på en Lenovo s205 pc. Fungerer ikke din løsning tror jeg at jeg kanskje bør laste ned .iso filen på nytt.

Edit: Så et glimt av en feilmelding, "could not read file (...filsti...)" før skjermen gikk i svart- da er det vel noe feil med .iso gjerne?

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Lastet ned ny via http://unetbootin.sourceforge.net/ verktøyet, og det fungerte jaggu meg ikke nå heller. Kan evnt prøve å checksumme den, men skjønner ikke hvordan det kan være feil på .iso filen igjen. Gjør jeg noe feil i å bruke ned x64 versionen? Bør jeg bare velge helt vanlig ubuntu? Evnt annen distro, lubuntu eller kubuntu? Har en 32 gig usb pinne jeg kan prøve på nytt igjen med nå, relativt ny.

Lenke til kommentar

Jepp, feilmeldingen viser bare et millisekund før den forsvinner og skjermen blir svart men ser ut som det. Skulle til å prøve med ny usb nå, men UNetbootin finner ikke SanDisk USB'en da den dukker opp som "lokal disk" distedenfor en ekstern disk. Er visst ikke meningen at jeg skal ha ubuntu...?

Kan det avhenge av filsystemet? Prøv fat32 dersom disken er ntfs nå. Endret av D3f4u17
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv Debian. :---D

 

--

 

Om den dukker opp som lokal disk eller USB har i prinsippet ingenting å si for selve installasjonsprosessen. Hvordan du skriver ISOen til "lokal disk" i Windows kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men det er trivielt i linux.

Burde sikkert det, ser ikke ut som det kommer til å skje med ubuntu ihvertfall, hehe.

 

 

 

Jepp, feilmeldingen viser bare et millisekund før den forsvinner og skjermen blir svart men ser ut som det. Skulle til å prøve med ny usb nå, men UNetbootin finner ikke SanDisk USB'en da den dukker opp som "lokal disk" distedenfor en ekstern disk. Er visst ikke meningen at jeg skal ha ubuntu...?

Kan det avhenge av filsystemet? Prøv fat32 dersom disken er ntfs nå.

 

Kanskje? Prøver.

Lenke til kommentar

Du trenger -ikke- 6G swap. 3G root er i underkant; 6-8G er fint. Det er for lite om du skal ha særlig til /home.

 

edit: om -noe-, hvorenn lite du tror det er, terminologi her er ukjent eller uklart, SI IFRA.

 

tl;dr: du har gitt linux for lite diskplass. Gi det mer.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle det står ntfs på er Windows sine, så de ville jeg ikke slettet akkurat.

 

Hvor mange* partisjoner du har spiller i utgangspunktet ingen rolle, så det skal du ikke bekymre deg for. Verre er det at halvparten av de har et filsystem allerede (her ntfs), slik at det ikke bare er å skrive over de. Du kan trygt slette sda5 og sda6. Allikevel har du bare allokert 9G til hele ubuntu/debian, noe som er litt i underkant om du har planer om å gjøre noe særlig på det.

 

*jeg ser bort ifra distinksjonen på primary og logical partitions. Du får si ifra om vi skal ta en gjennomgang av de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...