RattleBattle Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Om Sony sitt mye omtalte DRM: Programvaren inneholder nemlig kode som er identisk med mp3-spilleren LAME, en programvare basert på åpen kildekode. For å kunne bruke denne koden må Sony blant annet opplyse om at de bruker denne koden i lisensavtalen og gi fritt fra seg kildekoden. Det gjør de altså ikke, ifølge Dewinter.com. http://www.computerworld.no/index.cfm/fuse...tikkel/id/55129 Aj aj aj. Dette begynner å bli en farse... Eller har kanskje for lengst vært. Endret 14. november 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Kansje et litt dumt spm men, går det an å laste ned filer når jeg er inne i shell? Hvis det er tilfelle hva er komandoen jeg må skrive før plasseringen av filen? Takker for svar Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Dette blir jo bare bedre og bedre. Ser ut til at Sony kanskje får en dobbelt smell. Denne DRM-farsen vokser bare i omfang, og kan svekke Sony på sikt. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ah, dere vet. Dette er SONY. SONY følger ikke strømmen, de graver sin egen sti. Fordi de er SONY. Lenke til kommentar
Entropi Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Kansje et litt dumt spm men, går det an å laste ned filer når jeg er inne i shell? Hvis det er tilfelle hva er komandoen jeg må skrive før plasseringen av filen?Takker for svar 5152162[/snapback] Det kommer an på protokollen hvilket program som kan brukes. Dersom det er snakk om http, er wget din venn. $ wget <url> Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) EDIT: FTP fungerer da også med Wget. Endret 14. november 2005 av Izte Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 wget ftp://foobar.no/foobar.txt wget ftp://brukernavn:[email protected]/foobar.txt Lenke til kommentar
Entropi Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Anonym FTP fungerer da også med Wget. 5152595[/snapback] wget ftp://foobar.no/foobar.txtwget ftp://brukernavn:[email protected]/foobar.txt 5152797[/snapback] Snedig. Nu bruker jeg ikke ftp så alt for ofte, men denne skal jeg ha i bakhodet. Er det forresten mulig å quote flere innlegg i samme melding, uten å hacke quote-taggen manuelt? Endret 14. november 2005 av Entropi Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Bruk quote-knappene, det er en pr. innlegg EDIT: Genialt det med Sony da, håper det er sant og at de blir saksøkt inn i .... !! Endret 14. november 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Fikk meg en slik Bank-ID-sak fra Sparebank1 idag, det er jo knall. Fikk opplyst på nettsidene at Bank-ID krever Windows, Linux eller Mac OS X, IE, Opera eller Netscape, og siste versjon av Java. Ettersom det fungerer med Firefox i Windowns, regnet jeg ikke med noe problemer der. Siste java hadde jeg også installert. Men fungerte det? Nei. Ikke tror jeg support hos SB1 kan gi meg noe svar heller. Neste steg var selvsagt å legge inn Opera, men det segfaulter selvfølgelig som en helt. Vel, brevduer og postkontor er kanskje det beste Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Lukter veldig av lukket M$-løsning. Her er det ikke snakk om åpne standarder. Og dette er et økende problem for oss forbrukere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Stusset litt når jeg skulle logge meg inn på nettbanken i dag. Fikk beskjed at jeg nå _må_ ha BankID for å bruke nettbanken. Prøvde å logge inn på BankID, ser ut som det fungerer helt fint. Java startet og fikk spørsmål om å godta et cert og kunne da logge inn, men kom såklart ikke lengre da jeg ikke har bruker. Liker ikke at man må ha Java for å bruke nettbanken Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Lukter veldig av lukket M$-løsning. Her er det ikke snakk om åpne standarder. Og dette er et økende problem for oss forbrukere. Sparebank1 bruker følgende: - PKI (BankID) - Java Authentication and Authorization Service (JAAS) - Security Assertion Markup Language (SAML) - Web Services (SOAP, WSDL) - BEA WebLogic Server (J2EE) - Sun ONE Directory Server (LDAP) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Greit nok. Java kan man installere i de fleste operativsystem, også BSD-variantene. Men det er en litt tungvint affære, da man må ta det gjennom ports og laste ned linux-binærfilene manuelt og så legge dem i /usr/ports/distfiles. Men har man java installert, ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle fungere. Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ser ut som det fungerer fint her og det uten at jeg måtte gjøre noe. Har sine fordeler å bruke en distro som kommer med Java "out of the box" (selv om jeg hater Java) Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Takker fot alle svar vedrørende sprøsmålet mitt om det gikk an og laste ned fra shell. Har lastet ned debian 3.1 og har bestemt meg at jeg skall bare jobbe fra shell, får å lære meg linux bedre. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Spørsmålet er vanligvis ikke, om man kan gjøre noe i skallet, men hvordan man kan gjøre det Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Denne nyeten har man jo hørt om før også, men jeg synes det virker ganske spennende! Og så er det veldig positivt å se at de er så bestemt på å kun bruke åpen kildekode. Med 150000000 mulige unge bruker, og sikkert flere hvis det blir en suksess, vil jo dette være meget bra for spredningen og interessen for GNU/Linuxs mm. nyheten på digi.no Lenke til kommentar
olear Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Izte: Ordnet meg med BankID i dag, alt fungerer 100% her. Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Bra, langt og underholdende om linux vs bsd vs mac vs windows http://artlung.com/smorgasborg/C_R_Y_P_T_O...M_I_C_O_N.shtml Mulig det er posted før, men dette er en lang tråd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå