Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Om Sony sitt mye omtalte DRM:

Programvaren inneholder nemlig kode som er identisk med mp3-spilleren LAME, en programvare basert på åpen kildekode. For å kunne bruke denne koden må Sony blant annet opplyse om at de bruker denne koden i lisensavtalen og gi fritt fra seg kildekoden. Det gjør de altså ikke, ifølge Dewinter.com.

http://www.computerworld.no/index.cfm/fuse...tikkel/id/55129

Aj aj aj. Dette begynner å bli en farse... Eller har kanskje for lengst vært.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kansje et litt dumt spm men, går det an å laste ned filer når jeg er inne i shell? Hvis det er tilfelle hva er komandoen jeg må skrive før plasseringen av filen?

Takker for svar

5152162[/snapback]

Det kommer an på protokollen hvilket program som kan brukes. Dersom det er snakk om http, er wget din venn.

$ wget <url>

Lenke til kommentar
Anonym FTP fungerer da også med Wget.

5152595[/snapback]

Snedig. Nu bruker jeg ikke ftp så alt for ofte, men denne skal jeg ha i bakhodet. :)

Er det forresten mulig å quote flere innlegg i samme melding, uten å hacke quote-taggen manuelt?

Endret av Entropi
Lenke til kommentar

Fikk meg en slik Bank-ID-sak fra Sparebank1 idag, det er jo knall. Fikk opplyst på nettsidene at Bank-ID krever Windows, Linux eller Mac OS X, IE, Opera eller Netscape, og siste versjon av Java. Ettersom det fungerer med Firefox i Windowns, regnet jeg ikke med noe problemer der. Siste java hadde jeg også installert. Men fungerte det? Nei. Ikke tror jeg support hos SB1 kan gi meg noe svar heller. Neste steg var selvsagt å legge inn Opera, men det segfaulter selvfølgelig som en helt.

Vel, brevduer og postkontor er kanskje det beste :)

Lenke til kommentar

Stusset litt når jeg skulle logge meg inn på nettbanken i dag. Fikk beskjed at jeg nå _må_ ha BankID for å bruke nettbanken. Prøvde å logge inn på BankID, ser ut som det fungerer helt fint. Java startet og fikk spørsmål om å godta et cert og kunne da logge inn, men kom såklart ikke lengre da jeg ikke har bruker.

Liker ikke at man må ha Java for å bruke nettbanken :hrm:

Lenke til kommentar
Lukter veldig av lukket M$-løsning. Her er det ikke snakk om åpne standarder. Og dette er et økende problem for oss forbrukere.

Sparebank1 bruker følgende:

- PKI (BankID)

- Java Authentication and Authorization Service (JAAS)

- Security Assertion Markup Language (SAML)

- Web Services (SOAP, WSDL)

- BEA WebLogic Server (J2EE)

- Sun ONE Directory Server (LDAP)

Lenke til kommentar

Greit nok. Java kan man installere i de fleste operativsystem, også BSD-variantene. Men det er en litt tungvint affære, da man må ta det gjennom ports og laste ned linux-binærfilene manuelt og så legge dem i /usr/ports/distfiles. Men har man java installert, ser jeg ikke hvorfor det ikke skulle fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...