Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er erfaringene deres med å kjøre ubuntu via virituell maskin? Har gitt opp å installere ubuntu på den pc'en jeg sitter på nå (liten og lett lenovo s205), så da ser jeg på det som et alternativ - men har ikke prøvd på det.

Takk for svar begge to! :) Hva trengs av maskinvare for at det skal gå ok? Sitter med beskjedne 1.6 ghz amd e-350 prosessor og 6gb ram.

Det spørs helt hva som er hensikten med installasjonen. Hvis det kun er for å leke med og lære seg Linux, så fungerer det fint. VirtualBox pleier å være solid siden du kommer fra det åpne miljøet.

Skal det brukes til noe vedvarende kan det bli slitsomt i lengden. Lyd og video kan være utforende, og feelingen er ikke nødvendigvis like god som en full innstallasjon heller. Du legger beslag på en del unødvendige ressurser (f.eks RAM til både host og guest), og på en laptop vil det vanligvis bruke mer batteri enn nøvendig. Det meste av hardware-akselerasjon vil kjøre sub-optimalt.

 

Hva er problemet under installasjon av Ubuntu på vanlig måte da?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Hvordan vil f.eks det å bruke skytjenester til linux/ubuntu være, altså jobbe over eksternt skrivebord mot amazone cloud eller noe slikt? Tenker å kunne programmere diverse små og store ting egentlig.

Her er tråden jeg laget om det:
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1558290

Utrolig frekt av meg å ikke svare på de siste spørsmålene, men ble litt lei av å ha installert ubuntu 20x ganger på pc'en uten noen bedring.

Lenke til kommentar

God aften. Er det noen som har en FTP daemon å anbefale for Ubuntu? Jeg har allerede testet ut vsftpd, og jeg føler at denne ikke lever opp til kravene mine. Har sittet og knotet med konfigurasjonen i mange timer, og jeg har ennå ikke greid å gjennomføre stabile overføringer. Jeg har bl.a. en mappe på rundt én GB med bilder hvor 90% av ikke greier å bli overført av årsaker som for meg er ukjent.

 

For øyeblikket må jeg også kopiere alle filer jeg ønsker å dele over i /srv/ftp/, noe jeg synes er knotete. Jeg ønsker å fortelle programmet at den og den mappen skal deles, og at noen mapper kan leses anonymt, mens andre krever autentisering. Takker for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar

Hvilket OS brukes på klient? Lokalt nettverk eller over Internett?

 

Skal helst støtte Windows og MacOS, og det er veldig kjekt å kunne bla seg gjennom mappene i nettleser også. Jeg skal bruke dette til de gangene jeg må dele en større mengde filer med venner og bekjente over Internettet.

 

 

 

Er det bare for egen bruk fungerer OpenSSH's SFTP server helt fint. sftp:// støttes eksempelvis i Filezilla som kjører på flere plattformer, eller i ordentlig filbehandlere som Dolphin for Linux.

 

http://askubuntu.com/a/420679 bør gi deg en idé.

 

Takk for tips, skal testes og prøves!

 

 

Hva mener egentlig dere om vsftpd? Det er jo ca det eneste man får opp om man Googler "FTP daemon for linux" eller liknende. Selv synes jeg den mangler en del funksjonalitet, og etter det jeg har opplevd er den ikke så veldig stabil ved større overføringer.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Er enig i at det opplegget er en uting, men man må være litt realistisk også. Mozilla har mistet markedsandeler til Chrome i det siste, og da i tillegg velge å frastå fra alle som vil streame video vil effektivt være selvmord.

 

Hvor legger Opera seg på dette?

Lenke til kommentar

Det er jo ingenting der før du legger det til. Bare en sandkasse med mulighet til å passe på en sånn modul.

 

Hva mener du hadde vært riktig ting å gjøre da? Sett at Netflix og alle andre potensielle streamingleverandører støttet seg på dette? Be folk laste ned Chrome for de gangene folk vil se på innholdet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...