Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare for å presisere, med kmix får jeg ingen lag i flash heller, men bruker jeg videospilleren i flash på youtube, så er det en forsinkelse på et halvsekund der, den er borte med html5 spilleren til youtube.

 

Jeg har heller ikke noe negativt å si om PulseAudio. Det kan godt hende at den ikke er optimal/perfekt for entusiaster, men de er alltids i stand til å konfigurere noe annet. For brukere flest tror jeg PA har gjort tilværelsen lettere. Husker tilbake på tiden med aRts (KDE) og ESD (GNOME). *Grøss*. Var helt tilfeldig hva ulike applikasjoner støttet, og latency var forferdelig, spesielt om man tvang et program til å kjøre via aRts/ESD uten at det var innebygd. Mange programmer nektet uansett å kjøre uten eksulsiv tilgang til lydkortet. Ja, man kan sette opp dmix på ALSA, men det fungerer ikke noe bedre enn PA, tvert imot IIRC.

 

PA støtter også lydkontroller per applikasjon, lyd over nettverk (lite kjent, men relativt lett å sette opp), og sømløst bytte mellom f.eks. HDMI-lyd og analogt. Er programmet bygd med PA-støtte kan man lett velge kilder i hvert enkelt program, både input og output. Nå skal det sies at PA ikke er perfekt, men det har bedret seg betydelig. Jeg merker ingen latency, hakking, merkelige lyder e.l. Kanskje hvis jeg setter meg ned og virkelig konsentrerer meg og høre etter. Men hvorfor skal jeg gjøre det?

 

Klart det er irriterende om når man kommer i en situasjon der PA (eller hvilken som helst programvare) fungerer _dårligere_. Men det betyr ikke at det er generelt dårligere. PA er åpen kildekode, så her er det bare å bidra og rapportere bugs. Registrerer at sjefsutvikleren er noe kontroversiell, men han utretter da i det minste noe, i motsetning til mange som bare klager.

Lenke til kommentar

 

 

Bare for å presisere, med kmix får jeg ingen lag i flash heller, men bruker jeg videospilleren i flash på youtube, så er det en forsinkelse på et halvsekund der, den er borte med html5 spilleren til youtube.

 

Jeg har heller ikke noe negativt å si om PulseAudio. Det kan godt hende at den ikke er optimal/perfekt for entusiaster, men de er alltids i stand til å konfigurere noe annet. For brukere flest tror jeg PA har gjort tilværelsen lettere. Husker tilbake på tiden med aRts (KDE) og ESD (GNOME). *Grøss*. Var helt tilfeldig hva ulike applikasjoner støttet, og latency var forferdelig, spesielt om man tvang et program til å kjøre via aRts/ESD uten at det var innebygd. Mange programmer nektet uansett å kjøre uten eksulsiv tilgang til lydkortet. Ja, man kan sette opp dmix på ALSA, men det fungerer ikke noe bedre enn PA, tvert imot IIRC.

 

PA støtter også lydkontroller per applikasjon, lyd over nettverk (lite kjent, men relativt lett å sette opp), og sømløst bytte mellom f.eks. HDMI-lyd og analogt. Er programmet bygd med PA-støtte kan man lett velge kilder i hvert enkelt program, både input og output. Nå skal det sies at PA ikke er perfekt, men det har bedret seg betydelig. Jeg merker ingen latency, hakking, merkelige lyder e.l. Kanskje hvis jeg setter meg ned og virkelig konsentrerer meg og høre etter. Men hvorfor skal jeg gjøre det?

 

Klart det er irriterende om når man kommer i en situasjon der PA (eller hvilken som helst programvare) fungerer _dårligere_. Men det betyr ikke at det er generelt dårligere. PA er åpen kildekode, så her er det bare å bidra og rapportere bugs. Registrerer at sjefsutvikleren er noe kontroversiell, men han utretter da i det minste noe, i motsetning til mange som bare klager.

 

Hei, Oj88. Vet du hvordan man fikser dette?

Lenke til kommentar

Sært, jeg prøvde å kjøre pacmd list-sinks endel ganger for å sjekke latency på min Schiit Modi USB DAC og plutselig kom det ikke lyd gjennom Schiit'en lenger, men det andre paret hodetelefoner koblet til hovedkortets lydkort.

 

Ingen devices var tilgjengelige i KDE Control Module (Audio Setup) heller, kun en som het PulseAudio. Det er vel neppe meningen at denne kommandoen skal finne på slikt? Måtte ty til en reboot.

 

Ellers, så en latency på ca. 100 ms for DAC'en ved bruk av Spotify eller Cmus. Er dette veldig høyt, eller er det annerledes for USB DACs?

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke noe negativt å si om PulseAudio. Det kan godt hende at den ikke er optimal/perfekt for entusiaster, men de er alltids i stand til å konfigurere noe annet. For brukere flest tror jeg PA har gjort tilværelsen lettere.

Det er først og fremst vanlige brukere som har klagd på PulseAudio, iom at de om bruker Jack har fortsatt å bruke Jack.

 

Men det betyr ikke at det er generelt dårligere.

Tja, det kommer an på hva man måler på. Designmålet til PulseAudio er nøyaktig latencymåling på lyd over nettverk. Om man måler på dette er sikkert PulseAudio fenomenalt. Problemet er bare at kanskje 1% bruker lyd over nettverk, og en halv promille av dem igjen trenger nøyaktig latencymåling.

 

Når hele PulseAudio er strukturert rundt dette målet medfører det en rekke iboende begrensninger (i praksis ulemper) i forhold til andre bruksområder, som normal desktop-bruk.

 

Det er vel neppe meningen at denne kommandoen skal finne på slikt?

Det tror jeg ikke.

 

Ellers, så en latency på ca. 100 ms for DAC'en ved bruk av Spotify eller Cmus. Er dette veldig høyt, eller er det annerledes for USB DACs?

Umulig å svare på, ettersom vi tydeligvis er litt uenig om hvordan dette skal måles, og jeg ikke helt vet hva slags apparatur dette er. Men instinktivt er dette ca dobbelt så høyt som det burde være, og ca 5 ganger så høyt som det kunne vært i den virkelige verden, og ca 10 ganger så høyt som det hadde vært i en optimal verden.

Tillegg: Hvis Spotify støtter omskriving av bufferen er det ikke noe problem, da kunne den faktisk vært enda høyere.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare for å presisere, med kmix får jeg ingen lag i flash heller, men bruker jeg videospilleren i flash på youtube, så er det en forsinkelse på et halvsekund der, den er borte med html5 spilleren til youtube.

Jeg har heller ikke noe negativt å si om PulseAudio. Det kan godt hende at den ikke er optimal/perfekt for entusiaster, men de er alltids i stand til å konfigurere noe annet. For brukere flest tror jeg PA har gjort tilværelsen lettere. Husker tilbake på tiden med aRts (KDE) og ESD (GNOME). *Grøss*. Var helt tilfeldig hva ulike applikasjoner støttet, og latency var forferdelig, spesielt om man tvang et program til å kjøre via aRts/ESD uten at det var innebygd. Mange programmer nektet uansett å kjøre uten eksulsiv tilgang til lydkortet. Ja, man kan sette opp dmix på ALSA, men det fungerer ikke noe bedre enn PA, tvert imot IIRC.

 

PA støtter også lydkontroller per applikasjon, lyd over nettverk (lite kjent, men relativt lett å sette opp), og sømløst bytte mellom f.eks. HDMI-lyd og analogt. Er programmet bygd med PA-støtte kan man lett velge kilder i hvert enkelt program, både input og output. Nå skal det sies at PA ikke er perfekt, men det har bedret seg betydelig. Jeg merker ingen latency, hakking, merkelige lyder e.l. Kanskje hvis jeg setter meg ned og virkelig konsentrerer meg og høre etter. Men hvorfor skal jeg gjøre det?

 

Klart det er irriterende om når man kommer i en situasjon der PA (eller hvilken som helst programvare) fungerer _dårligere_. Men det betyr ikke at det er generelt dårligere. PA er åpen kildekode, så her er det bare å bidra og rapportere bugs. Registrerer at sjefsutvikleren er noe kontroversiell, men han utretter da i det minste noe, i motsetning til mange som bare klager.

Hei, Oj88. Vet du hvordan man fikser dette?

Ikonpakker legges i /home/dinbruker/.icons, eller /usr/share/icons om alle brukere skal kunne bruke ikonene. Førnevnte mappe må du kanskje opprette selv. Der legger du altså de to mappene som ble pakket ut av filen du lastet ned. Trodde du kjørte Linux Mint, så hvorfor laste ned ikonene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel neppe meningen at denne kommandoen skal finne på slikt?

Det tror jeg ikke.

 

Ellers, så en latency på ca. 100 ms for DAC'en ved bruk av Spotify eller Cmus. Er dette veldig høyt, eller er det annerledes for USB DACs?

Umulig å svare på, ettersom vi tydeligvis er litt uenig om hvordan dette skal måles, og jeg ikke helt vet hva slags apparatur dette er. Men instinktivt er dette ca dobbelt så høyt som det burde være, og ca 5 ganger så høyt som det kunne vært i den virkelige verden, og ca 10 ganger så høyt som det hadde vært i en optimal verden.

Tillegg: Hvis Spotify støtter omskriving av bufferen er det ikke noe problem, da kunne den faktisk vært enda høyere.

Takk for svar, men ble ikke riktig klok på dette gitt. Siden jeg ikke merker noe til latencyen selv og ikke har spesielle behov lar jeg det bli.

Lenke til kommentar

Siden jeg ikke merker noe til latencyen selv og ikke har spesielle behov lar jeg det bli.

Merker man ikke noe selv er det jo ikke noe problem i den lille sammenhengen. I forhold til PulseAudio har det imidlertid vært sånn at svært mange har hatt problemer, men distroene har bare kjørt på fordi de "ikke merket noe på sin pc". Noe som er en feil måte å takle det på i den store sammenhengen.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Bare for å presisere, med kmix får jeg ingen lag i flash heller, men bruker jeg videospilleren i flash på youtube, så er det en forsinkelse på et halvsekund der, den er borte med html5 spilleren til youtube.

Jeg har heller ikke noe negativt å si om PulseAudio. Det kan godt hende at den ikke er optimal/perfekt for entusiaster, men de er alltids i stand til å konfigurere noe annet. For brukere flest tror jeg PA har gjort tilværelsen lettere. Husker tilbake på tiden med aRts (KDE) og ESD (GNOME). *Grøss*. Var helt tilfeldig hva ulike applikasjoner støttet, og latency var forferdelig, spesielt om man tvang et program til å kjøre via aRts/ESD uten at det var innebygd. Mange programmer nektet uansett å kjøre uten eksulsiv tilgang til lydkortet. Ja, man kan sette opp dmix på ALSA, men det fungerer ikke noe bedre enn PA, tvert imot IIRC.

 

PA støtter også lydkontroller per applikasjon, lyd over nettverk (lite kjent, men relativt lett å sette opp), og sømløst bytte mellom f.eks. HDMI-lyd og analogt. Er programmet bygd med PA-støtte kan man lett velge kilder i hvert enkelt program, både input og output. Nå skal det sies at PA ikke er perfekt, men det har bedret seg betydelig. Jeg merker ingen latency, hakking, merkelige lyder e.l. Kanskje hvis jeg setter meg ned og virkelig konsentrerer meg og høre etter. Men hvorfor skal jeg gjøre det?

 

Klart det er irriterende om når man kommer i en situasjon der PA (eller hvilken som helst programvare) fungerer _dårligere_. Men det betyr ikke at det er generelt dårligere. PA er åpen kildekode, så her er det bare å bidra og rapportere bugs. Registrerer at sjefsutvikleren er noe kontroversiell, men han utretter da i det minste noe, i motsetning til mange som bare klager.

Hei, Oj88. Vet du hvordan man fikser dette?

Ikonpakker legges i /home/dinbruker/.icons, eller /usr/share/icons om alle brukere skal kunne bruke ikonene. Førnevnte mappe må du kanskje opprette selv. Der legger du altså de to mappene som ble pakket ut av filen du lastet ned. Trodde du kjørte Linux Mint, så hvorfor laste ned ikonene?

 

På MATE og Cinnamon har du dem allerede, men ikke på KDE visstnok.

Lenke til kommentar
0pointer.de er ingen god kilde på kvaliteten til pulseaudio.

Det var gitt som en god kilde på å forklare forskjellene mellom pulseaudio og jack, ment for å illustrere at eksempelvis latency og strømforbruk er avhengige av hverandre og derfor leder til en trade-off på latency mellom desktop bruk av lydserver og lydserver for lydproduksjon. Dersom du har en bedre kilde foreslår jeg at du kommer med den ;)

 

Merker man ikke noe selv er det jo ikke noe problem i den lille sammenhengen. I forhold til PulseAudio har det imidlertid vært sånn at svært mange har hatt problemer, men distroene har bare kjørt på fordi de "ikke merket noe på sin pc". Noe som er en feil måte å takle det på i den store sammenhengen.

Jeg synes vel du skal være litt forsiktig med å kritisere distribusjoner basert på det du har vist så langt i tråden. Så langt har du fått meget god hjelp fra meg til å forstå hvorfor du opplever forsinkelse på flash, og burde forstå at dette har lite med pulseaudio å gjøre utover at pulseaudio tillater applikasjoner å sette forsinkelse selv. Eventuell tull med driveren, og liste over kjente trøblete drivere har du også fått, jeg har i det hele tatt brent av noen timer på å nøste opp hva du snakket om og synes vel du kunne håndtert hjelpen noe annerledes. Godt mulig det er pulseaudio problemer av betydning som rammer deg, men så langt har du vist minimal vilje til å finne ut hvorfor.

Lenke til kommentar

Så langt har du fått meget god hjelp fra meg til å forstå hvorfor du opplever forsinkelse på flash, og burde forstå at dette har lite med pulseaudio å gjøre utover at pulseaudio tillater applikasjoner å sette forsinkelse selv.

Grunnen til forsinkelse på flash har jeg fortalt deg, pulseaudio øker bufferstørrelse automatisk, men senker den ikke igjen. Dette er ikke noe flash kan noe for. På de fleste programmer gjør dette ingenting ettersom PulseAudio lar dem skrive over bufferen midt i når de kobler til via PulseAudio sitt native API, og da merker man ingen latency. Men ettersom flash kobler til via oss-interfacen til PA er det ingen support for å overskrive bufferen (sånn som f.eks. Totem gjør når man trykker pause). Derfor får flash latterlig høy latency, og jeg kan ikke fatte og begripe at dette ikke skal sees som en design-defekt i PA.

 

Det er legitimt å påstå at flash "ikke gjelds", men nå er det jo crackle-lyder i vanlige programmer som totem og clementine også. Og latency på PA sin volumkontroll (som de har lagd selv) er også dårlig.

 

Du har ikke gjort noe forsøk på å hjelpe meg, men å argumentere for at det fungerer. Det er en forskjell.

 

Poenget mitt var uansett at man ikke skal shippe noe man vet ikke funker ut av boksen. Om du klarer å fikse det spiller ingen rolle i forhold til det argumentet, det skal funke ut av boksen på en brukervennlig distro som Ubuntu. Om det faktisk kan fikses er det egentlig enda værre at de shipper det i ustand.

 

For å quote fra en av bugsene som var linket fra diver-problem-siden du linket til:

I took the liberty to make this an F11Blocker given that this makes PA fail sooner or later and intel-hda cards are the most common cards available. If this bug isn't fixed audio will not work for a majority of people.

Dette visste distroene, de gjorde ingenting for å fikse det, og shippet likevel. Noe jeg mener er kritikkverdig. Laptoper med intel-hda-kort ble solgt med Ubuntu preinstallert på angjeldende tidspunkt. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Det var gitt som en god kilde på å forklare forskjellene mellom pulseaudio og jack, ment for å illustrere at eksempelvis latency og strømforbruk er avhengige av hverandre og derfor leder til en trade-off på latency mellom desktop bruk av lydserver og lydserver for lydproduksjon. Dersom du har en bedre kilde foreslår jeg at du kommer med den ;)

Egentlig ikke. Jeg bare påpeker at det å referere til 0pointer.de om hvorfor pulseaudio er den hellige gral er som å lese Atlas Shrugged om en balansert diskusjon på statsøkonomi.
Lenke til kommentar
Grunnen til forsinkelse på flash har jeg fortalt deg, pulseaudio øker bufferstørrelse automatisk, men senker den ikke igjen. Dette er ikke noe flash kan noe for. På de fleste programmer gjør dette ingenting ettersom PulseAudio lar dem skrive over bufferen midt i når de kobler til via PulseAudio sitt native API, og da merker man ingen latency. Men ettersom flash kobler til via oss-interfacen til PA er det ingen support for å overskrive bufferen (sånn som f.eks. Totem gjør når man trykker pause). Derfor får flash latterlig høy latency, og jeg kan ikke fatte og begripe at dette ikke skal sees som en design-defekt i PA.

Flott om du kan dokumentere påstanden rundt OSS. Det høres fornuftig ut, men jeg er redd min tillit til dine påstander nå er tynnslitt. Hvis det du sier er riktig, så har jeg vel vanskelig for å være enig med deg. Å bruke OSS som interface på linux i 2014 må ansees som ren provokasjon. Mulig du er totalt uvitende om historikken rundt OSS, isåfall anbefales en tur innom wikipedia. Jeg ga deg vel lenke for noen poster siden. Som om ikke Adobe har ressurser til å bruke Pulseaudio eller ALSA.

 

men nå er det jo crackle-lyder i vanlige programmer som totem og clementine også. Og latency på PA sin volumkontroll (som de har lagd selv) er også dårlig.

Dette har jeg ikke reprodusert, så det virker på meg som om dette kan skyldes at du har en av de trøblete driverne. Ja, jeg har trålet bug-rapporter for å se om dette er et generelt problem, men har så langt ikke sett indikasjon på dette. Jeg har gitt deg lenke til trøblete drivere, og foreslått at du sjekker med annet lydkort. Du har vært særs lite villig til å finne ut hva problemene dine stikker i, men svært ivrig nok til å fyre opp live Mint og så bitche her.

 

Du har ikke gjort noe forsøk på å hjelpe meg, men å argumentere for at det fungerer. Det er en forskjell.

Jeg ga deg lenke til kjente problematiske drivere. Reproduserte flash forsinkelsen og ga deg lenke til aktivering av html5 som fikser problemet på youtube. Jeg har gitt deg dokumentasjon på hvorfor PA ble designet som det ble, og forklart problematikken rund strømsparing. Jeg forklarte deg hvordan du enkelt kunne sjekke ut om kilden til dine problemer var lydkort.

 

For å quote fra en av bugsene som var linket fra diver-problem-siden du linket til:

I took the liberty to make this an F11Blocker given that this makes PA fail sooner or later and intel-hda cards are the most common cards available. If this bug isn't fixed audio will not work for a majority of people.

Dette visste distroene, de gjorde ingenting for å fikse det, og shippet likevel. Noe jeg mener er kritikkverdig. Laptoper med intel-hda-kort ble solgt med Ubuntu preinstallert på angjeldende tidspunkt.

 

Drar du frem et tilfeldig sitat uten å gi lenke? Jeg har allerede sett bug-rapporter med den påstanden tilbakevist med at problemer kun gjelder få intel-hda kort. Det var når jeg forsøkte å finne ut av dine problemer, og nå vil du at jeg skal bare tro på deg, eller spore opp sitatet selv bare fordi du ikke gidder gi lenke? Hvis formålet ditt er å fremprovosere dårlig stemning så må jeg bare berømme deg i din dyktighet.

Lenke til kommentar

Hvis formålet ditt er å fremprovosere dårlig stemning så må jeg bare berømme deg i din dyktighet.

Jeg har ikke skapt noen dårlig stemning, bare satt fokus på en dårlig stemning som allerede var der. Det virker å være en halleluja-stemning rundt PA, noe som helt ubalansert.

 

Når jeg testet html5 på youtube fikk jeg fortsatt en liten buffer underrun-lyd, så dette er lite poeng. Da er det bedre å sette PULSE_LATENCY_MSEC=200 og så bruke flash.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke oppdaget noen buffer relaterte lyder. Jeg har intel-hda. Du tror vel aldri dette kan være relatert til ditt lydkort? Opps jeg glemte jo helt at du ikke har noen som helst interesse i å finne ut noe som helst om årsakene, beklager så meget. Nei gud forby litt entusiasme, flott vi har deg til å hindre det.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opps jeg glemte jo helt at du ikke har noen som helst interesse i å finne ut noe som helst om årsakene, beklager så meget.

Det stemmer. Det er ikke min oppgave. Jeg velger det verktøyet som er best til jobben. Jeg har sikkert brukt over en dag av mitt liv på å feilsøke pulseaudio, og jeg har ikke noen interresse av å bruke ytterligere tid.

Virker ikke pulseaudio ut av boksen så er det for dårlig, det endres ikke om man finner en årsak.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...