Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lastet ned OpenOffice 4.10 herifra. Først extractet jeg filen, så gikk jeg i en-US, deretter i DEBS for så å gå videre til desktop-integration. Derifra åpnet jeg openoffice4.0-debian-menus_4.1-9764_all.deb med GDebi, klikket på «Reinstall Package» (første gang klikket jeg bare på vanlig «Download Package», men det fungerte tydeligvis ikke) og installerte på vanlig måte.



Finner derimot ikke OpenOffice om jeg søker i menyen, i dolphin eller noen andre steder på data’n min, og mistenker sterkt at det ikke er installert. Hva gjorde jeg feil? Er ganske viktig for meg å ha OpenOffice for å gjennomføre skolearbeid.


Lenke til kommentar

 

Lastet ned OpenOffice 4.10 herifra. Først extractet jeg filen, så gikk jeg i en-US, deretter i DEBS for så å gå videre til desktop-integration. Derifra åpnet jeg openoffice4.0-debian-menus_4.1-9764_all.deb med GDebi, klikket på «Reinstall Package» (første gang klikket jeg bare på vanlig «Download Package», men det fungerte tydeligvis ikke) og installerte på vanlig måte.

 

Finner derimot ikke OpenOffice om jeg søker i menyen, i dolphin eller noen andre steder på data’n min, og mistenker sterkt at det ikke er installert. Hva gjorde jeg feil? Er ganske viktig for meg å ha OpenOffice for å gjennomføre skolearbeid.

 

 

Er virkelig ikke LibreOffice inkludert distribusjonen din? LibreOffice ble klonet fra OpenOffice for noen år siden, og har så blitt utviklet separat, og er foretrukket. Det anbefales ikke å installere manuelt slik du har prøvd (og gjort feil), men å installere via distribusjonens pakkebrønn. Men jeg tipper du allerede har LibreOffice, jeg da.

 

Avinstaller pakken du installerte. Det gir ikke mening å installere den alene. Den inkluderer bare snarveier i menyene, ikke selve programmet.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på LibreOffice og OpenOffice, da? ¦:·Þ

 

Fulgte

guiden for å installere det. Siden jeg allerede var vant med OpenOffice orket jeg ikke å bytte. Hva kommandoene gjør er jeg litt usikker på. Kan godt hende de har gjort noe kluss.
Lenke til kommentar

LibreOffice er det du vil bruke. OpenOffice vil du ikke bruke med mindre du er ansatt i Oracle.

Men seriøst, hvilken distro er det du kjører? LibreOffice er da installert som standard i alle store distroer. XFCE og LXDE-varianter bruker vel kanskje AbiWord som default, men alle tilbyr nyeste Libre direkte fra offisiell pakkebrønn.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det var installert, men at det ble avinstallert av en eller annen kommando.

 

Bah. Får kalle dette en testinstallasjon, også reinstallerer jeg hele Linux Mint 16 KDE i morgen, og installerer kun det jeg vet jeg trenger og det jeg vet vil fungere – det jeg vet nå. Har kjørt så masse forskjellige kommandoer og og rotet mye med det, så det er vel noen få ting som ikke er helt som det skal. Tar meg ikke så langt tid, og da vet jeg i det minste at alt fungerer uten innblanding fra andre greier.

 

F.eks får jeg dette i Update Manager:

E: Could not get lock /var/lib/apt/lists/lock - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Could not open file descriptor -1
E: Unable to lock the list directory

Lenke til kommentar

Et program blokkerer for pakkene. Reboot, og prøv igjen.

 


Jeg hater PulseAudio.

 

Heh, personlig har pulseaudio løst flere problemer enn det har skapt. Her er det grunnlag for flere gode diskusjoner :) Allerede skiftet om til systemd på mine debian bokser, Poettering ftw :tease:

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det var installert, men at det ble avinstallert av en eller annen kommando.

 

Bah. Får kalle dette en testinstallasjon, også reinstallerer jeg hele Linux Mint 16 KDE i morgen, og installerer kun det jeg vet jeg trenger og det jeg vet vil fungere – det jeg vet nå. Har kjørt så masse forskjellige kommandoer og og rotet mye med det, så det er vel noen få ting som ikke er helt som det skal. Tar meg ikke så langt tid, og da vet jeg i det minste at alt fungerer uten innblanding fra andre greier.

 

F.eks får jeg dette i Update Manager:

E: Could not get lock /var/lib/apt/lists/lock - open (11: Resource temporarily unavailable)

E: Could not open file descriptor -1

E: Unable to lock the list directory

 

Antakeligvis bare et annet program du har oppe som blokkerer. Uansett, installer alltid programvare gjennom distribusjonens pakkesenter om det er mulig. Det er slik det gjøres på Linux. Heter vel Software Manager eller noe i den dur i Linux Mint.

 

På meg virker det som om du styrer på og utforsker mer eller mindre nyttige ting. Ikke noe i veien for å leke og utforske, det er viktig, men kanskje ikke det lureste å gjøre på samme maskin/installasjon man bruker for produktivt arbeid. Du kan f.eks. ha en egen installasjon eller virtuell maskin for testing og utforsking, og en annen som du kan ty til og stole på når du skal arbeide.

Lenke til kommentar

LibreOffice er det du vil bruke. OpenOffice vil du ikke bruke med mindre du er ansatt i Oracle.

 

Men seriøst, hvilken distro er det du kjører? LibreOffice er da installert som standard i alle store distroer. XFCE og LXDE-varianter bruker vel kanskje AbiWord som default, men alle tilbyr nyeste Libre direkte fra offisiell pakkebrønn.

Feil, Apache har tatt over OpenOffice. Oracle ga opp hele prosjektet etter masseflukten fra OpenOffice til LibreOffice etter at Oracle tok over Sun. Men ja, LibreOffice er foretrukket i dag.

Lenke til kommentar

 

Jeg hater PulseAudio.

 

Heh, personlig har pulseaudio løst flere problemer enn det har skapt. Her er det grunnlag for flere gode diskusjoner :) Allerede skiftet om til systemd på mine debian bokser, Poettering ftw :tease:

 

PulseAudio er fint når det funker. Det jeg har problemer med er at det er ekstremt tungvindt å stoppe det og fortsatt ha fungerende ALSA. Ihvertfall slik som Ubuntu pakker den.

 

Burde vært lettere å skru av/på.

Lenke til kommentar

PulseAudio tar over alt, like bra å ikke installere det (om mulig). Synes også at CPU-bruken til PulseAudio er latterlig, for hva da? .... ALSA/OSS er bra nok.

 

For mitt bruk hadde ALSA eller OSS holdt i lange baner, ja - siden jeg bare bruker ett program om gangen som avgir lyd på stuePCen.

 

Dessverre kræsjer Steam om PulseAudio ikke kjører. (Dvs, man får ingen lyd, og om man går inn på lydinnstillingene, så kræsjer det)

Lenke til kommentar

Testet vel såvidt det også, svaret er jeg ikke helt sikker på, men heller mot nei/kanskje.

 

Hovedproblemet er dog selve spillene. Her er det litt ymse, noen sender lyd ut på OSS, noen på ALSA, noen på PulseAudio (ofte via SDL, openal, etc). Problemet med spillene er at de sjelden/aldri har noen innstillinger på hvilken lyd-device man vil sende lyd ut på. Kjører man de uten Pulse, risikerer man dermed at de bare "velger et lydkort", som ikke nødvendigvis er noe man har koblet en forsterker til.

 

Her hjelper faktisk PulseAudio en del, siden alt blir styrt til den devicen man velger i Steam-UIet.

Lenke til kommentar

Skjønner, kaos :)

 

 

Jeg personlig ville ha brukt OSS4 med ALSA emulering, og satt det som går mot ALSA. Men for de fleste er nok PulseAudio (dessverre) løsningen.

 

Man kan også konfigurere ALSA slik at spillene iallefall velger rett kort.

 

Har dillet litt med spillutvikling i Linux og bruker man ferdige motorer får man for det meste dårlig lydstøtte (hardkodet dårlig ALSA-støtte osv), noe jeg regner med de fleste bruker.

Lenke til kommentar

OSS var ubrukelig sist jeg testet det. Bare en så enkel ting som å koble et headset til og fra for steam funker sømløst med Pulseaudio. Å styre lyd på musikk uavhengig av spill funker også. Å dele ut lyden til andre dingser i huset er også enkelt. En volumkontroll i stedet for å dille med alsamixer funker flott. Klart skille mellom driver (alsa) og user space (pulseaudio) er en stor teknisk fordel. CPU og minne bruken er lav sammenlignet med det meste, kun interresant problemstilling for bruk på routere, rasPi og foreldet maskinvare. Nyt fremtiden og la OSS for guds skyld dø i fred, jeg prøver desperat å fortrenge det helvete oss gjengen påførte oss alle.

Endret av Del
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har dillet litt med spillutvikling i Linux og bruker man ferdige motorer får man for det meste dårlig lydstøtte (hardkodet dårlig ALSA-støtte osv), noe jeg regner med de fleste bruker.

Vil tro SDL er standard valget i dag. Pulseaudio støtten er vel meget god, siden det er dette Valve selv bruker på sine spill. Valve sponset også relisensiering av SDL til permissive modell, så dette burde være midt i blinken for deg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...