Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Noen som har løsningen?

Apropo lyd. Noen som vet hvorfor jeg kun kan bruke PulseAudio til å stille inn lyden på dataen min, og ikke lydknappene på tastaturet mitt? Det er ikke et stort problem, men mye mer praktisk å bare bruke tastene, synes jeg.

 

 

Dobbeltsjekk tastatursnarveier i innstillinger for skrivebordsmiljøet ditt (KDE, GNOME, whatever). Å bruke volumtastene på tastaturet skal fungere fint (har aldri opplevd at det ikke gjør det på nyere distribusjoner), med mindre du har klusset med et eller annet. For sikkerhets skyld, prøv å boot en live-CD (f.eks. med Ubuntu), og test der. Fungerer det, er det noe med ditt oppsett.

Lenke til kommentar

XBMC endrer tilbake til PA selv om jeg bruker AE_SINK=ALSA om forrige konfigurerte lyd-output ikke er tilgjengelig lenger. PulseAudio er et valg selv om jeg gjør pulseaudio -k, og kjører med pasuspender også.

 

Enda verre, når PulseAudio er "drept" på denne måten, slutter andre ting som er satt opp til å bruke ALSA å fungere, med feilmelding fra en pulseaudio ALSA-plugin. Ser ut for meg som alt av ALSA-greier rutes gjennom PulseAudio på et vis.

 

Fjerner jeg PulseAudio, forsvinner valget fra XBMC, og ting begynner å virke igjen - har testet litt nå, og problemet med den forsvunne receiveren ser IKKE ut til å skje i det hele tatt med PulseAudio avintstallert (men igjen, da slutter Steam å fungere).

 

Som en siste utvei prøvde jeg å legge "apt-get install pulseaudio" og "apt-get remove pulseaudio" i topp og bånn av Xsession-scriptet til Steam. Som forventet installerer den og fjerner pulseaudio, og Steam starter opp uten å kræsje pga. manglende lyd - men jeg får fortsatt ikke fungerende lyd. Mistenker at PulseAudio vil ha en full reboot etter den er installert.

 

Hm, du har rett, PA dukker opp som valg selv med variabelen, men blir aldri valgt her. Husk at passthrough (AC3, DTS osv) krever "lydkortet for seg selv". Dvs, har du noe i bakgrunnen som opptar lydkortet, f.eks. mpd, så vil ikke passthrough fungere. Dette gjelder både med og uten PA. Om du har satt XBMC til å bruke receiveren, og lydkortet er opptatt når du starter XBMC, er det meget mulig at den vil endre output automatisk.

 

 

Passthrough is always exclusive mode. If you have another application hogging the device, e.g. google chrome or skype or something else, Passthrough won't work.

 

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=PulseAudio

 

Det kan være et av disse to scenarioene som får XBMC til å endre standard output:

  1. PA er avinstallert, men et eller annet bruker lydkortet, f.eks. mpd, når XBMC starter, så XBMC endrer output pga lydkortet er opptatt
  2. PA er installert, noe er tilkoblet PA, som f.eks. mpd, du har passthrough aktivert i XBMC, og siden XBMC ikke får ekslusiv tilgang til lydkortet pga PA er koblet til det, endrer XBMC output

Jeg har i alle fall ingen problemer med å switche mellom Steam og XBMC (der jeg bruker pasuspender + ALSA-variabel for XBMC), men jeg har heller ikke andre programmer kjørende som bruker lydkortet når jeg switcher.

 

PS: Skru på debug i XBMC (System > Settings > System > Debugging > Enable debug logging), og følg med på loggen (~/.xbmc/temp/xbmc.log) de gangene du starter XBMC og output er blitt endret.

Endret av oj88
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Noen som har løsningen?

Apropo lyd. Noen som vet hvorfor jeg kun kan bruke PulseAudio til å stille inn lyden på dataen min, og ikke lydknappene på tastaturet mitt? Det er ikke et stort problem, men mye mer praktisk å bare bruke tastene, synes jeg.

 

 

Dobbeltsjekk tastatursnarveier i innstillinger for skrivebordsmiljøet ditt (KDE, GNOME, whatever). Å bruke volumtastene på tastaturet skal fungere fint (har aldri opplevd at det ikke gjør det på nyere distribusjoner), med mindre du har klusset med et eller annet. For sikkerhets skyld, prøv å boot en live-CD (f.eks. med Ubuntu), og test der. Fungerer det, er det noe med ditt oppsett.

 

Det er en "bug" i 14.04 https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/1304661

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Hm, du har rett, PA dukker opp som valg selv med variabelen, men blir aldri valgt her. Husk at passthrough (AC3, DTS osv) krever "lydkortet for seg selv". Dvs, har du noe i bakgrunnen som opptar lydkortet, f.eks. mpd, så vil ikke passthrough fungere. Dette gjelder både med og uten PA. Om du har satt XBMC til å bruke receiveren, og lydkortet er opptatt når du starter XBMC, er det meget mulig at den vil endre output automatisk.

 

 

Passthrough is always exclusive mode. If you have another application hogging the device, e.g. google chrome or skype or something else, Passthrough won't work.

 

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=PulseAudio

 

Det kan være et av disse to scenarioene som får XBMC til å endre standard output:

  1. PA er avinstallert, men et eller annet bruker lydkortet, f.eks. mpd, når XBMC starter, så XBMC endrer output pga lydkortet er opptatt
  2. PA er installert, noe er tilkoblet PA, som f.eks. mpd, du har passthrough aktivert i XBMC, og siden XBMC ikke får ekslusiv tilgang til lydkortet pga PA er koblet til det, endrer XBMC output

Jeg har i alle fall ingen problemer med å switche mellom Steam og XBMC (der jeg bruker pasuspender + ALSA-variabel for XBMC), men jeg har heller ikke andre programmer kjørende som bruker lydkortet når jeg switcher.

 

PS: Skru på debug i XBMC (System > Settings > System > Debugging > Enable debug logging), og følg med på loggen (~/.xbmc/temp/xbmc.log) de gangene du starter XBMC og output er blitt endret.

 

 

Kan ikke skjønne hva det evt. skulle vært. Om MPD starter ved boot eller ei ser ikke ut til å påvirke resultatet, og da har jeg ikke noe annet kjørende som bruker lydkortet. Jeg får prøve debug i XBMC etterhvert - nok feilsøking for idag.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hva det evt. skulle vært. Om MPD starter ved boot eller ei ser ikke ut til å påvirke resultatet, og da har jeg ikke noe annet kjørende som bruker lydkortet. Jeg får prøve debug i XBMC etterhvert - nok feilsøking for idag.

 

Snodig. Debug er en god idé. Burde få noe der om noe blokkerer.

Lenke til kommentar

«Nope» til at det ikke er tasteinnstillingene mine som er problemet. Var veldig nøye når jeg innstilte tastene, og passet på at ingenting var likt. Som du kan se her, er tastene satt til default, men det fungerer fremdeles ikke å bruke tastene til å justere volum.

Lenke til kommentar

«Nope» til at det ikke er tasteinnstillingene mine som er problemet. Var veldig nøye når jeg innstilte tastene, og passet på at ingenting var likt. Som du kan se her, er tastene satt til default, men det fungerer fremdeles ikke å bruke tastene til å justere volum.

 

Ok. For å dobbeltsjekke at du er rammet av 14.04-buggen kan du jo boote en live-CD av f.eks. Ubuntu 12.04 e.l. og sjekke om det fungerer der.

 

Hvis du gir meg output av kommandoen "pacmd list-sinks", så kan jeg alltids mekke en kommando du kan binde taster til.

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Snodig. Debug er en god idé. Burde få noe der om noe blokkerer.

 

 

Alle mine problemer er løst. Det var pokker ikke lett.

 

Trengte ikke debug output fra XBMC. Løsningen min ble som følger:

 

Steg 1: Installere PulseAudio igjen.

 

Steg 2: Flytte konfigfilene den legger inn under /usr/share/alsa og /usr/share/alsa/alsa.conf.d bort (jeg lagde en mappe, /usr/local/pulse-override )

 

Steg 3: Lage to scripts, enable-pulse.sh og disable-pulse.sh :

 

enable-pulse.sh :

#!/usr/bin/env bash

sudo ln -s /usr/local/pulse-override/pulse-alsa.conf /usr/share/alsa/pulse-alsa.conf
sudo ln -s /usr/local/pulse-override/pulse.conf /usr/share/alsa/alsa.conf.d/pulse.conf

sudo /usr/sbin/alsactl restore

pulseaudio -D

disable-pulse.sh:

#!/usr/bin/env bash

pulseaudio -k

sudo rm -f /usr/share/alsa/pulse-alsa.conf
sudo rm -f /usr/share/alsa/alsa.conf.d/pulse.conf

sudo killall pulseaudio

sudo /usr/sbin/alsactl restore

Steg 5: Sette "autospawn = no" i /etc/pulse/client.conf

 

Steg 6: Legge til "/usr/local/pulse-override/disable-pulse.sh" i toppen av /usr/bin/xbmc-standalone, og "/usr/local/pulse-override/enable-pulse.sh" i toppen av /usr/bin/steamos-session.

 

Nå ser ikke lenger XBMC PulseAudio i det hele tatt, og bruker ALSA direkte, men Steam ser både PulseAudio og ALSA-via-PulseAudio.

 

Nå har jeg heller ikke problemer med at receiveren/lydoutput "forsvinner" fra XBMC med jevne mellomrom, og den automatiske mutingen av SPDIF på onboard-lydkortet har også gitt seg!

 

Dette var litt knot å finne ut av. Jeg hater PulseAudio.

Men nå er jeg glad! :w00t:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må jeg i så fall brenne Ubuntu på en plate. Kan vel så for vidt gjøre det, bare for å finne ut at jeg er rammet av den? Hva da? ¦:·Þ

 

Takk! Her er resultat. Pacmd list-sinks:

 

 

[1]christoffer@christoffer-W740SU:~ > pacmd list-sinks                                                                                                                                       
Welcome to PulseAudio! Use "help" for usage information.                                                                                                                                     
>>> 2 sink(s) available.                                                                                                                                                                     
    index: 0                                                                                                                                                                                 
        name: <alsa_output.pci-0000_00_03.0.hdmi-stereo>                                                                                                                                     
        driver: <module-alsa-card.c>                                                                                                                                                         
        flags: HARDWARE DECIBEL_VOLUME LATENCY DYNAMIC_LATENCY                                                                                                                               
        state: SUSPENDED                                                                                                                                                                     
        suspend cause: IDLE                                                                                                                                                                  
        priority: 9950                                                                                                                                                                       
        volume: 0:  25% 1:  25%                                                                                                                                                              
                0: -36,13 dB 1: -36,13 dB                                                                                                                                                    
                balance 0,00                                                                                                                                                                 
        base volume: 100%                                                                                                                                                                    
                     0,00 dB                                                                                                                                                                 
        volume steps: 65537                                                                                                                                                                  
        muted: no                                                                                                                                                                            
        current latency: 0,00 ms                                                                                                                                                             
        max request: 0 KiB                                                                                                                                                                   
        max rewind: 0 KiB                                                                                                                                                                    
        monitor source: 0                                                                                                                                                                    
        sample spec: s16le 2ch 44100Hz                                                                                                                                                       
        channel map: front-left,front-right
                     Stereo
        used by: 0
        linked by: 0
        configured latency: 0,00 ms; range is 0,50 .. 371,52 ms
        card: 0 <alsa_card.pci-0000_00_03.0>
        module: 5
        properties:
                alsa.resolution_bits = "16"
                device.api = "alsa"
                device.class = "sound"
                alsa.class = "generic"
                alsa.subclass = "generic-mix"
                alsa.name = "HDMI 0"
                alsa.id = "HDMI 0"
                alsa.subdevice = "0"
                alsa.subdevice_name = "subdevice #0"
                alsa.device = "3"
                alsa.card = "0"
                alsa.card_name = "HDA Intel MID"
                alsa.long_card_name = "HDA Intel MID at 0xf7e34000 irq 49"
                alsa.driver_name = "snd_hda_intel"
                device.bus_path = "pci-0000:00:03.0"
                sysfs.path = "/devices/pci0000:00/0000:00:03.0/sound/card0"
                device.bus = "pci"
                device.vendor.id = "8086"
                device.vendor.name = "Intel Corporation"
                device.product.id = "0d0c"
                device.product.name = "Crystal Well HD Audio Controller"
                device.form_factor = "internal"
                device.string = "hdmi:0"
                device.buffering.buffer_size = "65536"
                device.buffering.fragment_size = "32768"
                device.access_mode = "mmap+timer"
                device.profile.name = "hdmi-stereo"
                device.profile.description = "Digital Stereo (HDMI)"
                device.description = "Built-in Audio Digital Stereo (HDMI)"
                alsa.mixer_name = "Intel Haswell HDMI"
                alsa.components = "HDA:80862807,80860101,00100000"
                module-udev-detect.discovered = "1"
                device.icon_name = "audio-card-pci"
        ports:
                hdmi-output-0: HDMI / DisplayPort (priority 5900, latency offset 0 usec, available: no)
                        properties:
                                device.icon_name = "video-display"
        active port: <hdmi-output-0>
  * index: 1
        name: <alsa_output.pci-0000_00_1b.0.analog-stereo>
        driver: <module-alsa-card.c>
        flags: HARDWARE HW_MUTE_CTRL HW_VOLUME_CTRL DECIBEL_VOLUME LATENCY DYNAMIC_LATENCY
        state: IDLE
        suspend cause:
        priority: 9959
        volume: 0:  32% 1:  32%
                0: -29,69 dB 1: -29,69 dB
                balance 0,00
        base volume: 100%
                     0,00 dB
        volume steps: 65537
        muted: no
        current latency: 340,94 ms
        max request: 64 KiB
        max rewind: 64 KiB
        monitor source: 1
        sample spec: s16le 2ch 48000Hz
        channel map: front-left,front-right
                     Stereo
        used by: 0
        linked by: 0
        configured latency: 341,33 ms; range is 0,50 .. 341,33 ms
        card: 1 <alsa_card.pci-0000_00_1b.0>
        module: 6
        properties:
                alsa.resolution_bits = "16"
                device.api = "alsa"
                device.class = "sound"
                alsa.class = "generic"
                alsa.subclass = "generic-mix"
                alsa.name = "VT1802 Analog"
                alsa.id = "VT1802 Analog"
                alsa.subdevice = "0"
                alsa.subdevice_name = "subdevice #0"
                alsa.device = "0"
                alsa.card = "1"
                alsa.card_name = "HDA Intel PCH"
                alsa.long_card_name = "HDA Intel PCH at 0xf7e30000 irq 50"
                alsa.driver_name = "snd_hda_intel"
                device.bus_path = "pci-0000:00:1b.0"
                sysfs.path = "/devices/pci0000:00/0000:00:1b.0/sound/card1"
                device.bus = "pci"
                device.vendor.id = "8086"
                device.vendor.name = "Intel Corporation"
                device.product.id = "8c20"
                device.product.name = "Lynx Point High Definition Audio Controller"
                device.form_factor = "internal"
                device.string = "front:1"
                device.buffering.buffer_size = "65536"
                device.buffering.fragment_size = "32768"
                device.access_mode = "mmap+timer"
                device.profile.name = "analog-stereo"
                device.profile.description = "Analog Stereo"
                device.description = "Built-in Audio Analog Stereo"
                alsa.mixer_name = "VIA VT1802"
                alsa.components = "HDA:11068446,15587410,00100000"
                module-udev-detect.discovered = "1"
                device.icon_name = "audio-card-pci"
        ports:
                analog-output-speaker: Speakers (priority 10000, latency offset 0 usec, available: unknown)
                        properties:
                                device.icon_name = "audio-speakers"
                analog-output-headphones: Headphones (priority 9000, latency offset 0 usec, available: no)
                        properties:
                                device.icon_name = "audio-headphones"
        active port: <analog-output-speaker>

Lenke til kommentar

 

Da må jeg i så fall brenne Ubuntu på en plate. Kan vel så for vidt gjøre det, bare for å finne ut at jeg er rammet av den? Hva da? ¦:·Þ

 

Takk! Her er resultat. Pacmd list-sinks

 

 

Har du ikke en USB-penn?

 

Ser ut som om du bruker den analoge lydutgangen som standard (index: 1). Da kan du teste disse kommandoene i terminalen, og sjekk om det justerer volumet:

 

Senke volumet med 10%:

pactl -- set-sink-volume 1 -10%

Øke volumet med 10%:

pactl -- set-sink-volume 1 +10%

Fungerer det? Du kan kjøre kommandoene så mange ganger du vil, avhengig av hvor mye du vil justere.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Åh, jo – det har jeg. Trenger jeg å laste ned UNetbootin, da? Har aldri brukt USB til å installere GNU/Linux. Kun CD/DVD via et optisk eller eksternt driv.

 

Ja da, men å bruke terminalen for å skru opp og ned lyden er ikke akkurat løsningen jeg så etter, da dette er mer tungvindt enn å bare bruke PulseAudio nede i høyre hjørne.

Lenke til kommentar

Åh, jo – det har jeg. Trenger jeg å laste ned UNetbootin, da? Har aldri brukt USB til å installere GNU/Linux. Kun CD/DVD via et optisk eller eksternt driv.

 

Ja da, men å bruke terminalen for å skru opp og ned lyden er ikke akkurat løsningen jeg så etter, da dette er mer tungvindt enn å bare bruke PulseAudio nede i høyre hjørne.

 

Poenget var ikke at du skal bruke terminalen til å gjøre det, poenget var at du kan sette knapper på tastature til å kjøre de kommandoene, og da har du det du ønsker, ikke sant? Ser at du kjører KDE, og det er jo ekstremt konfigurerbart, så tipper du kan sette det opp i tastaturinnstillingene, altså at når du trykker på en tast (som du velger), kjøres ønsket kommando.

 

Ubuntu kommer med verktøy for å mekke en live-USB-penn. Tipper Kubuntu gjør det også, om det er det du kjører? Sjekk i menyen. Heter vanligvis "Startup disk creator". Da trenger du bare ISO-filen + en USB-penn.

 

 

<snip>

 

Snodig. Debug er en god idé. Burde få noe der om noe blokkerer.

 

 

Alle mine problemer er løst. Det var pokker ikke lett.

 

 

Ikke verst! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...