Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tusen takk!! :·D

 

Jeg vet ikke med deg, men synes dette så vanvittig stilig ut.

 

Oh, flashback til da Compiz kom med cube-plugin i 2008 ellerno. Husker det vakte stor oppsikt. Nå er det ikke mange som bryr seg lenger, og slike fancy effekter uten praktisk funksjon er på vei ut, ser det ut til.

Lenke til kommentar

Hva foreslår du i så fall kan være denne løsningen?

 

Uansett så er vel dette bare en del av skjønnheten til GNU/Linux. Liker du noe, endrer du det til slik du liker det, og hvis du en dag begynner å ikke like det, endrer du det bare. Føler meg mye mer friere ved at jeg bare kan gjøre det jeg synes ser fint ut og liker i systemet, også endre det senere hvis jeg føler for det. Og det uten å ha betalt et eneste øre.

 

Er relativt ny til GNU/Linux, thougt, så jeg skjønner jo at manger her ikke ser på det jeg gjør med systemet sitt som noe særlig big deal, eksempelvis cube-effekten, men for meg er det helt fantastisk og at du utrolig nok kan gjøre noe slikt helt gratis uten at det er spesielt ressurskrevende. Skal nyte den nybegynnergleden en god stund, og gleder meg til å finne ut av nye ting jeg kan gjøre. Er garantert masse jeg ikke vet om og aldri tenkt på at jeg kan ha bruk for! ¦:·)

Lenke til kommentar

Poenget er vel gjerne det at cube-effekten har ikke spesielt stor effekt utover å være "kul". Eksempelvis "present windows" (Ctrl+F10) er mer praktisk vanligvis. Personlig har jeg alltid kontroll på vinduene mine, så trenger ikke lete. Har de nesten alltid på samme plass, evt. ekstra workspaces hvis det trengs. Alt+tab'e igjennom ørten vinduer er ikke spesielt effektivt.

Lenke til kommentar

Bruker vel litt av alle ettersom det passer meg. Har jeg mange vinduer oppe og trenger å rydde dem unna kvikt bruker jeg den Show the Desktop-tingen som lar deg lukke («Minimize all open windows and show the Desktop») alle vinduene. Også bruker jeg Ctrl+510 («present windows») hvis jeg har mange vinduer oppe og vil komme kjapt til et annet vindu eller få en større oversikt.

 

Har jeg bare tenkt å bytte desktop varierer det om jeg bruker cube-metoden eller denne metoden. Sistnevnte blir brukt oftest, men er ikke musepekeren min nær nok til venstre hjørne slik at det da blir raskere å bruke cube, så bruker jeg cube.

 

Det er vel litt smak og behag, så får jeg bare se i fremtiden når jeg blir mer erfaren og har fått testet ut litt mer forskjellige, andre alternativer om jeg liker de bedre, men akkurat nå liker jeg det jeg har nå, men som sagt kan det endres – og det er det deilig at det kan – at jeg har flere valg, alternativer og muligheter! ¦:·)

Lenke til kommentar

Ser ikke store forskjellen fra tidligere, dog. :(

Mulig det er noe krøll med receiveren som gjør at den ikke er "synlig" i blant, men da burde jo problemet vært der når jeg kjørte med kun ALSA også.

 

Nå har XBMC 13.0 blitt sluppet. Den skal støtte passthrough gjennom PulseAudio, men jeg har ikke fått det til å fungere, selv om jeg har fulgt instruksjonene til punkt og prikke. Kanskje det har med å gjøre at jeg kjører Ubuntu 12.04, og dermed en eldre PulseAudio. Uansett, min gamle framgangsmåte fungerer utmerket, men med noen modifikasjoner. Mitt oppsett er nå slik

 

pavucontrol:

 

post-150241-0-11316400-1399295408_thumb.png

post-150241-0-24989000-1399295413_thumb.png

 

XBMC:

 

post-150241-0-07690900-1399295421_thumb.png

 

Anbefaler en restart av PulseAudio (reboot eller "pulseaudio -k && pulseaudio -D") og XBMC etter endrede innstillinger.

 

Viktig: XBMC kjøres slik:

AE_SINK=ALSA pasuspender -- xbmc

Det er viktig at ingen andre programmer bruker lydkortet når du kjører XBMC, og jeg anbefaler og skru av GUI-lyder i XBMC om du bruker passthrough (har opplevd noe krøll der).

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Har jeg bare tenkt å bytte desktop varierer det om jeg bruker cube-metoden eller denne metoden. Sistnevnte blir brukt oftest, men er ikke musepekeren min nær nok til venstre hjørne slik at det da blir raskere å bruke cube, så bruker jeg cube.

Bytte desktop har man da enkle binds for, f. eks super+1, og bytte vindu til 2 f. eks super+shift+2. Keep it simple, slipper å "lete" i en fancy boks eller annet. Selvfølgelig, bruk det som du liker best, men greit å ikke gjøre ting unødvendig komplisert når det gjelder window management.

Lenke til kommentar

<snip>

 

Takk for svar, men ifølge dok'en :

 

 

Note: PulseAudio does not currently allow TrueHD or DTS-MA passthrough, this is a PulseAudio limitation and not a limitation of the XBMC implementation.

 

Da blir det dessverre ubrukelig for min del, da mesteparten av samlingen er BluRay-rips med TrueHD eller DTS-MA.

Lenke til kommentar

 

<snip>

 

Takk for svar, men ifølge dok'en :

 

 

Note: PulseAudio does not currently allow TrueHD or DTS-MA passthrough, this is a PulseAudio limitation and not a limitation of the XBMC implementation.

 

Da blir det dessverre ubrukelig for min del, da mesteparten av samlingen er BluRay-rips med TrueHD eller DTS-MA.

 

 

Men min løsning kutter jo ut PulseAudio og bruker ALSA...

 

pasuspender setter PulseAudio i suspend, og ved å kjøre XBMC med variabelen AE_SINK=ALSA så tvinges XBMC til å kjøre med ALSA. Da skal TrueHD og DTS-MA virke...

 

Derav kommandoen "AE_SINK=ALSA pasuspender -- xbmc"

 

Det er likevel viktig at du har satt opp pavucontrol slik jeg viser i screenshots, altså at du har fjernet hake for alt av passthrough i pavucontrol (tror jeg, har ikke testet grundig).

 

Bare husk å ha receiveren på før du starter XBMC, ellers riskierer du at lyd-output-innstillinger endres ved launch.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor jeg må røre pavucontrol når jeg likevel ikke bruker PulseAudio? Har ikke desktop eller tastatur/mus på denne boksen, så det er litt knot. Booter bare rett inn i XBMC.

 

Oppgraderte til 13.0 nå, og nå detekteres ikke lyd-output'en til receiveren i det hele tatt lenger, så nå er det null lyd... krise.

 

Edit: Riktig lyd-output dukket opp igjen etter gjentatte restarts av lightdm.. så da er man igrunnen tilbake til det opprinnelige problemet. :p

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor jeg må røre pavucontrol når jeg likevel ikke bruker PulseAudio? Har ikke desktop eller tastatur/mus på denne boksen, så det er litt knot. Booter bare rett inn i XBMC.

 

Oppgraderte til 13.0 nå, og nå detekteres ikke lyd-output'en til receiveren i det hele tatt lenger, så nå er det null lyd... krise.

 

Edit: Riktig lyd-output dukket opp igjen etter gjentatte restarts av lightdm.. så da er man igrunnen tilbake til det opprinnelige problemet. :p

 

Ok, hadde inntrykk av at du trengte PA for Steam osv. Med min løsning kan jeg i alle fall ha PA installert og samtidig få XBMC til å bruke ALSA med passthrough uten problemer. Om du har PA installert, skal min løsning sørge for at XBMC ikke endrer tilbake til PA som output hver gang du starter XBMC.

 

Hva med å prøve 14.04?

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Bruker 14.04. Alt "funker", grunnen til at XBMC endrer tilbake til PA ser ut til at receiveren ikke detekteres, og dermed heller ikke HDMI-outputen den er koblet på (synes ikke i GUIet i det hele tatt). Restart av hele X (lightdm) en, to eller tre ganger fikser dette - men da er en annen lydoutput lagret i XBMC-settings, og jeg må endre tilbake manuelt.

 

Forøvrig detekteres den også OK noen ganger ved første oppstart. Klarer ikke å gjenskape problemet på noen deterministisk måte, men så det ikke da jeg hadde PulseAudio avinstallert. Kan hende det bare var "flaks".

 

Edit: Hadde også samme problemet i 12.04 - og har levd med det lenge, men frustrasjonen begynner å toppe seg, så leter febrilsk etter en permanent fiks.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Bruker 14.04. Alt "funker", grunnen til at XBMC endrer tilbake til PA ser ut til at receiveren ikke detekteres, og dermed heller ikke HDMI-outputen den er koblet på (synes ikke i GUIet i det hele tatt). Restart av hele X (lightdm) en, to eller tre ganger fikser dette - men da er en annen lydoutput lagret i XBMC-settings, og jeg må endre tilbake manuelt.

 

Forøvrig detekteres den også OK noen ganger ved første oppstart. Klarer ikke å gjenskape problemet på noen deterministisk måte, men så det ikke da jeg hadde PulseAudio avinstallert. Kan hende det bare var "flaks".

 

Edit: Hadde også samme problemet i 12.04 - og har levd med det lenge, men frustrasjonen begynner å toppe seg, så leter febrilsk etter en permanent fiks.

 

XBMC skal ikke endre tilbake til PA om du kjører XBMC med "AE_SINK=ALSA", for da brukes ikke PA i det hele tatt. Men jeg blir litt forvirret. Først sier du at du ikke bruker PA, og så at XBMC endrer tilbake til PA (noe som ikke skjer om du ikke bruker PA).

Lenke til kommentar

XBMC endrer tilbake til PA selv om jeg bruker AE_SINK=ALSA om forrige konfigurerte lyd-output ikke er tilgjengelig lenger. PulseAudio er et valg selv om jeg gjør pulseaudio -k, og kjører med pasuspender også.

 

Enda verre, når PulseAudio er "drept" på denne måten, slutter andre ting som er satt opp til å bruke ALSA å fungere, med feilmelding fra en pulseaudio ALSA-plugin. Ser ut for meg som alt av ALSA-greier rutes gjennom PulseAudio på et vis.

 

Fjerner jeg PulseAudio, forsvinner valget fra XBMC, og ting begynner å virke igjen - har testet litt nå, og problemet med den forsvunne receiveren ser IKKE ut til å skje i det hele tatt med PulseAudio avintstallert (men igjen, da slutter Steam å fungere).

 

Som en siste utvei prøvde jeg å legge "apt-get install pulseaudio" og "apt-get remove pulseaudio" i topp og bånn av Xsession-scriptet til Steam. Som forventet installerer den og fjerner pulseaudio, og Steam starter opp uten å kræsje pga. manglende lyd - men jeg får fortsatt ikke fungerende lyd. Mistenker at PulseAudio vil ha en full reboot etter den er installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...