Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noen tips på linux-vennlige ultrabooks?

begynner virkelig å bli på tide å bytte ut min fire og et halvt år gamle acer timeline i noe nytt.

Har siklet litt på dell sin xps developer edition men er usikker på om jeg som privatperson får bestille bedriftsmodellene til dell, eventuelt er det framdeles mulig å spesifisere at man ønsker å få levert ei dell maskin uten OS installert da det er bortkastet å betale for en windows lisens?

Lenke til kommentar

Har siklet litt på dell sin xps developer edition men er usikker på om jeg som privatperson får bestille bedriftsmodellene til dell, eventuelt er det framdeles mulig å spesifisere at man ønsker å få levert ei dell maskin uten OS installert da det er bortkastet å betale for en windows lisens?

Joda, skal være fullt mulig for privatpersoner å bestille bedriftsmodellene til Dell. Men, du må bestille via tlf.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg kunne anbefale Lenovo sine ultrabooks, men det vil jeg ikke.

 

XPS 13 skal visstnok være et godt valg, og så langt jeg kan se så skal Linux-støtten være glimrende (all Intel, selv WiFi), men jeg ville ikke fokusert så mye på om den kommer med Windows eller ikke, da du kan spare mer penger på å velge smart istedet for å velge "ikke-Windows", med mindre du av prinsipper ikke vil gi Microsoft penger.

 

Selv er jeg svak for Asus Zenbook UX302LA, som også har glimrende Linux-støtte.

Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe en ultrabook fra Dell: Sett på Latitude E7240/E7440? De er minst like rå spesifikasjonsmessig (Har selv en Dell Latitude E7440 med den kraftigste konfigurasjonen, i7 4600U). Forskjellen mellom XPS Developer og Latitude E7440 er at med E7440 får du 14" istedenfor 13.3" (selvfølgelig 1080p), bedre garantiordninger (opptil 5 års prosupport). Det er en vesentlig ting som du kanskje ikke tenker på nå, men som du, når du blir vant til det, ikke skjønner hvordan du kunne klare deg uten: Latitude-modellene har nemlig mulighet for docking-stasjon, og dette gjelder også E7240/E7440. Og docking-stasjonen har mulighet for å koble til to stk. skjermer med DVI/DisplayPort. Det gir mulighet til to stk. 1080p+++ skjermer. Docking kan du bare glemme på XPS. Jeg bruker selv docking hjemme, og det er utrolig praktisk. Ingen får prakket på meg forbrukerlaptoper hvor ikke denne muligheten fins (men dette er ikke aktuelt for meg på lenge, laptopen jeg har nå ble bestilt med 5 års ProSupport, og godt er det).

 

Edit: har sjekket drivernedlastingene, og det finnes en driverpakke for E7240/E7440 til Ubuntu, XPS har det samme. Så hvis man skal legge det til grunn burde Linux-støtten være den samme.

 

Edit edit: hvis man først skal kjøpe en bedriftsmodell, hvorfor ikke kjøpe en ordentlig bedriftsmodell? XPS Developer er ikke akkurat billig den heller, så her ville jeg bare gått "all in". XPS er ikke primært myntet på profesjonell bruk slik Latitude-serien er.

 

Edit edit edit: Jeg ser også at XPS mangler vPro, noe Latitude-alternativene selvfølgelig har. vPro er en funksjonalitet som muliggjør fjernstyring av laptopen. Når det er satt opp har man samme muligheter for å skru på/av laptopen fra et annet sted, samt KVM uavhengig av om man har bootet opp OSet eller ikke. Jeg har selvfølgelig aktivert det. Så når jeg sitter på jobben kan jeg koble meg opp på hjemmenettverket over VPN og fjernstyre laptopen min som står hjemme.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Har veldig gode erfaringer med Asus generelt, og da også Asus Zenbook serien med masse ulike ultrabooks.

Dama har en Asus UX32VD, og jeg har en U500VZ og de fungerte begge flott out of the box med alt jeg har hevet på dem.

Sjekk ut f.eks Asus UX301LA eller UX302LG. Sistnevnte er ganske mye billigere.

 

Idg sin test: http://www.idg.no/pcworld/article280647.ece

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Det var rart. Jeg gjorde alt etter punkt å prikke, men kunne ikke finn 14.04 oppgradering på ett familiemedlems 13.10 versjon av Xubuntu. Er det flere som har opplevd noe lignende? Uansett, familiemedlemmet får klare seg med 13.10 noen måneder til. :p

 

Skal bare være å gjøre "do-release-upgrade" i terminalen.

Lenke til kommentar

 

Har siklet litt på dell sin xps developer edition men er usikker på om jeg som privatperson får bestille bedriftsmodellene til dell, eventuelt er det framdeles mulig å spesifisere at man ønsker å få levert ei dell maskin uten OS installert da det er bortkastet å betale for en windows lisens?

Joda, skal være fullt mulig for privatpersoner å bestille bedriftsmodellene til Dell. Men, du må bestille via tlf.

 

Jeg bestilte bare på nettet på ordinær måte. Der det står bedriftsnavn skriver du ditt eget navn. Men dette var flere år siden.
Lenke til kommentar

Hvis du skal kjøpe en ultrabook fra Dell: Sett på Latitude E7240/E7440? De er minst like rå spesifikasjonsmessig (Har selv en Dell Latitude E7440 med den kraftigste konfigurasjonen, i7 4600U). Forskjellen mellom XPS Developer og Latitude E7440 er at med E7440 får du 14" istedenfor 13.3" (selvfølgelig 1080p), bedre garantiordninger (opptil 5 års prosupport). Det er en vesentlig ting som du kanskje ikke tenker på nå, men som du, når du blir vant til det, ikke skjønner hvordan du kunne klare deg uten: Latitude-modellene har nemlig mulighet for docking-stasjon, og dette gjelder også E7240/E7440. Og docking-stasjonen har mulighet for å koble til to stk. skjermer med DVI/DisplayPort. Det gir mulighet til to stk. 1080p+++ skjermer. Docking kan du bare glemme på XPS. Jeg bruker selv docking hjemme, og det er utrolig praktisk. Ingen får prakket på meg forbrukerlaptoper hvor ikke denne muligheten fins (men dette er ikke aktuelt for meg på lenge, laptopen jeg har nå ble bestilt med 5 års ProSupport, og godt er det).

 

Edit: har sjekket drivernedlastingene, og det finnes en driverpakke for E7240/E7440 til Ubuntu, XPS har det samme. Så hvis man skal legge det til grunn burde Linux-støtten være den samme.

 

Edit edit: hvis man først skal kjøpe en bedriftsmodell, hvorfor ikke kjøpe en ordentlig bedriftsmodell? XPS Developer er ikke akkurat billig den heller, så her ville jeg bare gått "all in". XPS er ikke primært myntet på profesjonell bruk slik Latitude-serien er.

 

Edit edit edit: Jeg ser også at XPS mangler vPro, noe Latitude-alternativene selvfølgelig har. vPro er en funksjonalitet som muliggjør fjernstyring av laptopen. Når det er satt opp har man samme muligheter for å skru på/av laptopen fra et annet sted, samt KVM uavhengig av om man har bootet opp OSet eller ikke. Jeg har selvfølgelig aktivert det. Så når jeg sitter på jobben kan jeg koble meg opp på hjemmenettverket over VPN og fjernstyre laptopen min som står hjemme.

 

Skal si meg helt enig, Docking er en flott feature, men for min del er det ikke et salgsargument da jeg har en stasjonær maskin jeg i hovedsak bruker på hjemmebane.

 

vPro er jo også en fin feature men jeg har tilgang til alt jeg trenger av ressurser på hjemmenettverket gjennom VM serveren min.

 

Dell sine support løsninger er også en finfin ting og et godt argument for å kjøpe dell.

 

Latitude serien ligger nok litt over XPS 13 prismessig grunnet ekstra features som jeg ikke ser for met at jeg har behov for.

Har veldig gode erfaringer med Asus generelt, og da også Asus Zenbook serien med masse ulike ultrabooks.

 

Dama har en Asus UX32VD, og jeg har en U500VZ og de fungerte begge flott out of the box med alt jeg har hevet på dem.

 

Sjekk ut f.eks Asus UX301LA eller UX302LG. Sistnevnte er ganske mye billigere.

 

Idg sin test: http://www.idg.no/pcworld/article280647.ece

 

Får ta en titt på disse også, takker for alle tips hittil!

 

Burde vel kanskje også ha lagt ved at jeg ser for meg å kunne avse ~10k for en ny laptop

Lenke til kommentar

Jepp. Forøvrig litt usikker på om Windows gjør noe tull mtp. TRIM når den ikke er alene på disken, men det er ingen åpenbare grunner til at det burde være noe problem.

Det tror jeg går fint. Kjørte dual-boot av Windows 7 og Ubuntu 12.04 på en og samme SSD for et par år siden, og det var uproblematisk. SSD'en fungerer like fint i dag, men den har nå kun en NTFS-partisjon i et nytt oppsett. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Trur jeg skal begynne å kalle GNU/Linux for bare GNU i steden for. Linux er bare kjernen, mens GNU er selve operativsystemet. Jeg er fullt klar over at et operativsystem ikke kan fungere uten en kjerne, og motsatt, men man kaller ikke Windows for Windows/navnet-på-kjernen eller OSX for OSX/navnet-på-kjernen, så det blir feil å kalle GNU for GNU/Linux.

 

Windows og OSX er jeg sikker på har et navn på kjernen deres, jeg vet bare ikke hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...