Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

 

Om det er litt knot for deg, hvordan er det for oss med mindre erfaring?

Såpass mye knot at jeg varmt anbefaler å søke hjelp her hvis man ønsker å prøve seg. Eventuelt at man er villig til å svi av en del timer på å finne ut av ting selv.

 

Jeg synes at det er ganske rett frem å installere Testing. Laster ned og installerer KDE-Testing-image, aktiverer contrib og non-free, og installerer eventuelle firmware-pakker (som oftest linux-firmware-nonfree og kanskje en xorg-video) som trengs på den aktuelle hardwaren. Derfra synes jeg at det er ganske greit satt opp som default. Kanskje ikke helt Ubuntu-ferdig, men laaangt foran Arch. :-)

 

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg for Debian Testing eller Fedora (begge med KDE), så nå kjører jeg Debian på desktop og Fedora 20 på laptop (og CentOS 6.5 på workstation, men det er ikke et personlig valg). Først og fremst synes jeg det er litt mye oppdateringer på Debian Testing, mens jeg på den andre siden er mindre stuevarm i Fedora med yum og Fedoras mangel på et stort offisielt repo. :hmm:

Testing er rolling. Da blir det oppdateringer over en lav sko. Det er nesten hele poenget. Jeg vil ha oppdateringene! :-) Fedora har rimelig mye oppdateringer også. CentOS/Fedora/Red Hat er bra saker, bruk det du liker best.

 

Jeg er klar over at Testing er rolling, men jeg ønsker meg likevel en mellomting av den og Stable. Release-syklusen til Ubuntu er egentlig grei, men der har jeg ikke funnet et fullverdig Debian-basert alternativ. Når Testing blir frosset blir det vel en grei tilnærming, men det skjer jo ikke før i november.

Du har rett i at det er en del oppdateringer på Fedora også, men jeg synes trøkket er markant høyere på Debian Testing. Men tyder jo kanskje på bra trøkk i utviklingen også. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke poenget med å bruke flere lisenser. OpenSSL bruker både BSD og en eldre Apache versjon. Riktignok har de en spesiell tolkning på duallisens, så det er et dårlig eksempel på at to lisenser kan være uheldig. Hvis man ønsker at biblioteket skal brukes i proprietær kode, så kan man velge LGPL eller Apache 2.0, jeg ser liten grunn til å bruke begge samtidig. Hvis man ønsker at koden skal brukes i åpne prosjekt, og stimulere til økt bruk av åpen kode vil en ren GPLvære best. Alt annet er bare sært/dumt i dag, vi har altfor mange lisenser å holde styr på som det er.

Dessverre er GPL for streng så den faktisk kan hindre utvikling, i kombinasjon med andre lisenser som f.eks. BSD. LGPL har fremdeles restriksjoner på statisk linking. For biblioteker foretrekker jeg zlib sin lisens, fordi jeg mener at det er bra at mest mulig er åpent og fritt, og at det er bedre at proprietær programvare bruker åpne biblioteker enn at de lager sine egne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et merkelig problem DD-wrt her hjemme. Jeg bruker til tider en pptp-vpn for å koble meg til et jobbnettverk. Dette funker fint og jeg får koblet til og trafikken går som den skal og viser riktig ip til omverdenen.

 

Det som også pleier å funke knirkefritt, men som ikke funker på denne ruteren er RDP. Noen som vet hvorfor/hvordan dette blokkes og hvordan jeg kan fikse det?

Lenke til kommentar

På grensen å poste rdp relaterte issues her: http://social.technet.microsoft.com/Forums/windowsserver/en-US/5c8acf84-a44f-4d8e-a8e0-b9db323144bc/rdp-client-will-not-connect-thru-vpn?forum=winserverTS

Jeg synes at det er ganske rett frem å installere Testing. Laster ned og installerer KDE-Testing-image, aktiverer contrib og non-free, og installerer eventuelle firmware-pakker (som oftest linux-firmware-nonfree og kanskje en xorg-video) som trengs på den aktuelle hardwaren.

Legg til kde-full pakken for kde brukere. Det som følger med som standard er alt for ribbet. Så har du flashplugin, java plugin, og annet smårusk. Det er noen vendinger å få inn alt, og for en uinvidd kan nvidia-driveren alene være en bøyg.

For biblioteker foretrekker jeg zlib sin lisens, fordi jeg mener at det er bra at mest mulig er åpent og fritt,

En aldri så liten selvmotsigelse. Tror det er trygt å konkludere med at vi er uenige her. Jeg irriterer meg ikke så rent lite over at en del åpne prosjekter blir presset over på mer liberale lisenser av krefter som ikke nødvendigvis fører noe godt med seg.

Lenke til kommentar

 

For biblioteker foretrekker jeg zlib sin lisens, fordi jeg mener at det er bra at mest mulig er åpent og fritt,

En aldri så liten selvmotsigelse. Tror det er trygt å konkludere med at vi er uenige her. Jeg irriterer meg ikke så rent lite over at en del åpne prosjekter blir presset over på mer liberale lisenser av krefter som ikke nødvendigvis fører noe godt med seg.

 

Hvis du mener der er en selvmotsigelse så har du ikke forstått poenget mitt. Jeg vil selvsagt foretrekke at så mye programvare er åpent og fritt som mulig, men i noen tilfeller er det ikke et alternativ. Hva er da best for brukerne? Et program som har noen åpne komponenter eller et program hvor alt er lukket?
Lenke til kommentar
I beg to differ. Tilkoblingen fungerer fint over andre nettverk, jeg har med andre ord begrenset potensielle syndere til en ruter som kjører dd-wrt. Jeg har forsøkt å slå av brannmuren (den restartet dog ikke. Er det vanlig?), som i mitt hode burde fikse denne typen problemer. Må jeg forwarde utgående porter for noe sånt?

 

Klientmaskinen er også en Linuxinstallasjon om det gir deg bedre samvittighet ;)

Lenke til kommentar

OK, det hjelper, men jeg har en litt blandet smak i munnen. Uansett, sjekk om rdp porten kommer gjennom VPN oppsettet ditt. Hvis ikke (og hvis denne posten overhodet hører hjemme her, så gjør den ikke det), så må du sjekke VPN oppsettet i routeren, at den kobler opp alle porter du er interessert i.

 

Bare for å presisere, rdp bruker port 3389, muligens både tcp og udp. Ha en linuxboks i begge ender, og sjekk at du får denne porten gjennom VPN oppsettet ditt. Netcat er godt egnet for dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Netcat#Test_if_UDP_port_is_open:_simple_UDP_server_and_client

Endret av Del
Lenke til kommentar

 

 

Om det er litt knot for deg, hvordan er det for oss med mindre erfaring?

Såpass mye knot at jeg varmt anbefaler å søke hjelp her hvis man ønsker å prøve seg. Eventuelt at man er villig til å svi av en del timer på å finne ut av ting selv.

 

Jeg synes at det er ganske rett frem å installere Testing. Laster ned og installerer KDE-Testing-image, aktiverer contrib og non-free, og installerer eventuelle firmware-pakker (som oftest linux-firmware-nonfree og kanskje en xorg-video) som trengs på den aktuelle hardwaren. Derfra synes jeg at det er ganske greit satt opp som default. Kanskje ikke helt Ubuntu-ferdig, men laaangt foran Arch. :-)

 

 

Jeg klarer ikke å bestemme meg for Debian Testing eller Fedora (begge med KDE), så nå kjører jeg Debian på desktop og Fedora 20 på laptop (og CentOS 6.5 på workstation, men det er ikke et personlig valg). Først og fremst synes jeg det er litt mye oppdateringer på Debian Testing, mens jeg på den andre siden er mindre stuevarm i Fedora med yum og Fedoras mangel på et stort offisielt repo. :hmm:

Testing er rolling. Da blir det oppdateringer over en lav sko. Det er nesten hele poenget. Jeg vil ha oppdateringene! :-) Fedora har rimelig mye oppdateringer også. CentOS/Fedora/Red Hat er bra saker, bruk det du liker best.

 

Jeg er klar over at Testing er rolling, men jeg ønsker meg likevel en mellomting av den og Stable. Release-syklusen til Ubuntu er egentlig grei, men der har jeg ikke funnet et fullverdig Debian-basert alternativ. Når Testing blir frosset blir det vel en grei tilnærming, men det skjer jo ikke før i november.

Du har rett i at det er en del oppdateringer på Fedora også, men jeg synes trøkket er markant høyere på Debian Testing. Men tyder jo kanskje på bra trøkk i utviklingen også. ;)

 

Man behøver ikke contrib før man trenger det. Oppdaget nylig at jeg ikke hadde tatt med contrib, og merket ikke noe, før jeg prøvde å installere Catalyst/fglrx driveren. Den driveren kastet bare masse feilmeldinger, så jeg fjernet både den og contrib ganske kjapt. (Kan jo ha noe med at jeg kjører en annen kernel enn den som følger med..)

 

Ulempen med testing er at sikkerhetsteamet til Debian ikke følger med testing, men det er aldri ett problem med Sid (unstable) da pakkene kommer først dit.

Lenke til kommentar

Lasta ned Ubuntu 12.04 i går og installerte det på laptopen til dama (hun orket ikke W8), men jeg merket at vifta gikk på full guffe hele tiden, maskinen ble varm og Unity(?) (skrivebordet) gikk i heng hele tiden slik at jeg måtte Ctrl+Alt+F1 og Ctrl+Alt+F7 for å starte det på nytt.

 

Fant ut at jeg måtte ha drivere fra nvidia med bumblebee og oppdatere kernelen. Etter å ha oppdatert til kernel 3.4 og nedgradert(!) nvidia driverne til 319 er alt stabilt og kjølig. Men kjølevifta går fortsatt noe fort, så jeg misstenker at det fortsatt er noen strømsparingseinstillinger som ikke fungerer korrekt. Har dere noen pekere på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Lasta ned Ubuntu 12.04 i går og installerte det på laptopen til dama (hun orket ikke W8), men jeg merket at vifta gikk på full guffe hele tiden, maskinen ble varm og Unity(?) (skrivebordet) gikk i heng hele tiden slik at jeg måtte Ctrl+Alt+F1 og Ctrl+Alt+F7 for å starte det på nytt.

 

Fant ut at jeg måtte ha drivere fra nvidia med bumblebee og oppdatere kernelen. Etter å ha oppdatert til kernel 3.4 og nedgradert(!) nvidia driverne til 319 er alt stabilt og kjølig. Men kjølevifta går fortsatt noe fort, så jeg misstenker at det fortsatt er noen strømsparingseinstillinger som ikke fungerer korrekt. Har dere noen pekere på hva jeg kan gjøre?

 

Oppdatert til Linux 3.4? Hadde du lagt inn Ubuntu 12.04.4 hadde du fått Linux 3.11 fra begynnelsen. Det er alltid lurt å legge inn siste point-release av LTS på nyere maskiner, da maskinvarestøtten er bedre. Måtte selv gjøre det på min Intel NUC for å få nettverk ++. Du kan oppgradere fra 12.04 til 12.04.4 ved i følge guiden her:

 

https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack#LTS_Enablement_Stacks

 

For å oppgradere til 12.04.4 installerer du Saucy-pakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lasta ned Ubuntu 12.04 i går og installerte det på laptopen til dama (hun orket ikke W8), men jeg merket at vifta gikk på full guffe hele tiden, maskinen ble varm og Unity(?) (skrivebordet) gikk i heng hele tiden slik at jeg måtte Ctrl+Alt+F1 og Ctrl+Alt+F7 for å starte det på nytt.

 

Fant ut at jeg måtte ha drivere fra nvidia med bumblebee og oppdatere kernelen. Etter å ha oppdatert til kernel 3.4 og nedgradert(!) nvidia driverne til 319 er alt stabilt og kjølig. Men kjølevifta går fortsatt noe fort, så jeg misstenker at det fortsatt er noen strømsparingseinstillinger som ikke fungerer korrekt. Har dere noen pekere på hva jeg kan gjøre?

 

Oppdatert til Linux 3.4? Hadde du lagt inn Ubuntu 12.04.4 hadde du fått Linux 3.11 fra begynnelsen. Det er alltid lurt å legge inn siste point-release av LTS på nyere maskiner, da maskinvarestøtten er bedre. Måtte selv gjøre det på min Intel NUC for å få nettverk ++. Du kan oppgradere fra 12.04 til 12.04.4 ved i følge guiden her:

 

https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack#LTS_Enablement_Stacks

 

For å oppgradere til 12.04.4 installerer du Saucy-pakkene.

 

Jeg vaser litt her. Maskinen kjører Ubuntu 12.04.4 og har Kernel 3.11.0-019 nå.

Tror jeg skal gå for 14.04 om et par dager, får jo god tid til å trykke litt i påsken. :)

 

Det er vel ikke noe mikk-makk å få Gnome eller KDE istedet for Unity?

 

En annen ting som er plagsomt er følsomheten til touch-paden. Har justert den så langt ned jeg kan, men den er forsatt veldig "jerky". Det er nesten umulig å å justere størrelsen på et vindu, eller treffe små ikoner o.l.

Lenke til kommentar
En annen ting som er plagsomt er følsomheten til touch-paden. Har justert den så langt ned jeg kan, men den er forsatt veldig "jerky". Det er nesten umulig å å justere størrelsen på et vindu, eller treffe små ikoner o.l.

Vet ikke hva det er på Unity, men KDE, Openbox og mange andre så kan du justere størrelsen på et vindu ved å holde inne alt og rightclick + drag. Så slipper du å treffe border.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En annen ting som er plagsomt er følsomheten til touch-paden. Har justert den så langt ned jeg kan, men den er forsatt veldig "jerky". Det er nesten umulig å å justere størrelsen på et vindu, eller treffe små ikoner o.l.

Vet ikke hva det er på Unity, men KDE, Openbox og mange andre så kan du justere størrelsen på et vindu ved å holde inne alt og rightclick + drag. Så slipper du å treffe border.

 

 

Jeg er vant til at det er alt+scrollhjul+dra på Ubuntu. Litt vanskelig på touchpad. Men det kan justeres i tastatursnarveier.

 

Skal du ha GNOME eller KDE bør du nok heller legge inn Ubuntu GNOME eller Kubuntu enn å installere de i Ubuntu. Da får du en mer ren installasjon, uten duplikater at alt mulig fra innloggingsmanager til bildeprogrammer osv.

Lenke til kommentar

OK, det hjelper, men jeg har en litt blandet smak i munnen. Uansett, sjekk om rdp porten kommer gjennom VPN oppsettet ditt. Hvis ikke (og hvis denne posten overhodet hører hjemme her, så gjør den ikke det), så må du sjekke VPN oppsettet i routeren, at den kobler opp alle porter du er interessert i.

 

Bare for å presisere, rdp bruker port 3389, muligens både tcp og udp. Ha en linuxboks i begge ender, og sjekk at du får denne porten gjennom VPN oppsettet ditt. Netcat er godt egnet for dette:

http://en.wikipedia.org/wiki/Netcat#Test_if_UDP_port_is_open:_simple_UDP_server_and_client

Da har jeg endelig fått summet meg til å teste, og her er det morsomme:

 

Det funker fint å sende meldinger gjennom port 3389 både når jeg er koblet til mobilen og via ruteren med dd-wrt. Det funker også når jeg er koblet til VPN (pptp) via mobilen. Det fungerer derimot ikke når jeg er koblet til VPN via dd-wrt ruteren.

 

Det ser altså ut til at dd-wrt på et vis blokker noen porter for VPN-tilkoblinger, Http og en del annet fungerer dog knirkefritt.

Lenke til kommentar
Det funker fint å sende meldinger gjennom port 3389 både når jeg er koblet til mobilen og via ruteren med dd-wrt. Det funker også når jeg er koblet til VPN (pptp) via mobilen. Det fungerer derimot ikke når jeg er koblet til VPN via dd-wrt ruteren.

 

Det ser altså ut til at dd-wrt på et vis blokker noen porter for VPN-tilkoblinger, Http og en del annet fungerer dog knirkefritt.

Beklager, men påsken kom litt i veien her. Flotte greier, da har du funnet synderen. Hvordan er oppsettet ditt for VPN på ruteren, er den satt og for bridging eller routing? Du ønsker antagelig å bruke bridging. ref. http://openvpn.net/index.php/open-source/documentation/howto.html#vpntype

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...