efikkan Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Hvilken Debian-versjon? Lenke til kommentar
fenele Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Er det ikke litt kjipt med Debian som desktop-distro med tanke på lange release cycles og gamle packages? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Tror ikke lese-epost-og-facebook-folket bryr seg noe særlig. Og nei. Alle desktoper jeg ikke bruker hjemme kjører Debian og folket er storfornøyd. "Hæ, vil ingenting forandre seg? På to år?" - Jeg så et øye bli fuktig. Nærmest en tåre i øyekroken. Endret 11. april 2014 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Ah, nå har jeg rullet alle mine maskiner over på Debian. Er fortsatt et par igjen med Kubuntu hos familie, men det får bli når det blir. Litt knot å sette opp, men du verden så fornøyd Julian Assange: Debian Is Owned By The NSAhttp://igurublog.wordpress.com/2014/04/08/julian-assange-debian-is-owned-by-the-nsa/ Lenke til kommentar
fenele Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 >Speaking of botched security affecting Red Hat, Debian, Ubuntu, Gentoo, SuSE, *BSD Man er vel fucked uansett, NSA har backdoors i alt av hardware/software. -- Forresten noen som vet av hovedkort med socket AM3+ som støtter Coreboot? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 (endret) Det var usakelig av Assange. Hvorvidt folk tror på han blir i slike tilfeller opptil hvor godt de liker ham og misliker NSA, og det blir irrelevant uansett konklusjon. Vi kan ikke ta slikt seriøst så lenge ingenting håndfast blir presentert. ----- Coreboot er noe som interesserer meg også, spesielt siden jeg vet at det er nok av potensiale for sikkerhetsbrudd i EFI (altså uheldige feil). Men det ser ut til fremdeles å være lite nytt som er støttet. Der er noen AM3-hovedkort som skulle fungere på ett tidspunkt, men ingen av de ser ut til å være bekreftet lenger. Det meste av forbedringer i senere tid har vel vært rundt Chromebooks og Lenovo-laptoper som skal være fungerende. Jeg ønsker selv å bytte alt jeg kan til coreboot, men viktigst for meg vil være en router. Hadde jeg vært rik ville jeg faktisk sett på mulighetene for å finansiere Coreboot for et konkret hovedkort (muligens custom) for meg selv og andre interesserte... Slikt ville jeg brukt penger på. Endret 11. april 2014 av efikkan Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Ah, nå har jeg rullet alle mine maskiner over på Debian. Er fortsatt et par igjen med Kubuntu hos familie, men det får bli når det blir. Litt knot å sette opp, men du verden så fornøyd Julian Assange: Debian Is Owned By The NSAhttp://igurublog.wordpress.com/2014/04/08/julian-assange-debian-is-owned-by-the-nsa/ Neida, han sa ikke det: "UPDATE: Wikileaks is officially denying that Julian Assange literally said “Debian Is Owned By The NSA”." "Journalister" er de samme uansett om det er data eller noe annet de skriver om. :-) 1 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Uansett et paradoks det at NSA jobber med SELinux for økt sikkerhet, samtidig som de jobber for å ødelegge alt annet(RSA, GSM, you name it). Problemet med Chromebook er at de bruker Intel CPU med binary blobs, vet ikke om det samme er tilfelle med nye AMD CPUs. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 Vi må huske på at NSA er til for å forsvare USAs nasjonale interesser, og hvis de med hensikt legger inn svakheter i teknologier så utsetter de primært sin egen økonomi og nasjonale sikkerhet i fare. De skyter altså seg selv i foten. Derfor bør vi ta alle påstander om hva NSA med en klype salt. Det kan være noe sannhet i overvåkningsprogrammer og lignende, men vi må huske at informasjon som kommer fra politiske aktivister ofte er modifisert. Lenke til kommentar
fenele Skrevet 11. april 2014 Del Skrevet 11. april 2014 >NSA er til for å forsvare USAs nasjonale interesser. Men i realiteten er det mye mer enn det, "best defense is offense" er strategien her. Også økonomisk og industriell spionasje. Dette er "nasjonale interesser" for USA. Er jo lagt frem en rekke med bevis om NSAs innblanding i blant annet RSA og gjort legitime studier som beviser backdooring, f.eks "Extended Random". Regner med dette ikke er "poltisk propaganda" i dine øyne? >hvis de med hensikt legger inn svakheter i teknologier så utsetter de primært sin egen økonomi og nasjonale sikkerhet i fare. Ikke så lenge svakhetene er hemmeligholdt og/eller de går til offansive angrep, f.eks cracking. Må også huske at NSA har top hackers og matematikere i verden da, hvis det er en sikkerhetsbug eller feil i krypto, vil de finne den først. Ang troverdigheten til kilder kan man si hva man vil om Assange/Wikileaks. Når det gjelder Snowden vil jeg si han er hakket mer troverdig, er kanskje også grunnen til at han ikke gikk til Wikileaks da Assange har en politisk agenda. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 (endret) Naturligvis bedriver NSA en balansegang mellom spionasje og hva som kan utsette egne nasjonale interesser for fare, og noen ganger går de for langt. Snowdens dokumenter må naturligvis vurderes med et kritisk blikk også. Det er vanskelig for oss å vite hvor mye av det som er korrekt og hvor mye som er redigert. Men vi vet i det minste at noe av dokumentasjonen er falsk, f.eks. prism-logoen falsk og det er tekniske feil i xkeyscore-beskrivelsen. Disse powerpoint-presentasjonene følger heller ikke formkrav og ser ut til å være sammensatt av "bilder funnet på nettet". Disse er altså minimum delvis Snowdens kreasjon. Men vi vet at noen av programmene han omtaler er reelle, det har til og med vært innrømmet. Vi vet også at påstanden om norske myndigheters telefonovervåkning i realiteten var kontakt med informanter i Afghanistan. Altså det er en kjerne i informasjonen som har en rot i virkeligheten. At Snowden har lekket en del feilinformasjon trenger ikke være politisk motivert, han kan faktisk være feilinformert eller prøver å fylle inn hull i informasjonen han har. Det er ikke uvanlig at folk innen forsvar og etterretning kan få høre opplysninger om andre ting som foregår og at riktig informasjon blandes med rykter og skrøner. Så sannheten er ikke bildet Snowden tegner, heller ikke det myndighetene tegner, men et sted i mellom der. Endret 12. april 2014 av efikkan Lenke til kommentar
fenele Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 >prism-logoen falsk og det er tekniske feil i xkeyscore-beskrivelsen. Disse powerpoint-presentasjonene følger heller ikke formkrav og ser ut til å være sammensatt av "bilder funnet på nettet". Men det betyr ikke at selve PRISM-programmet eller Xkeyscore ikke eksisterer. Logoen/presentasjonen kan være laget for å vise et eksempel, de er falske men innholdet er sant. Ellers enig i det du sier. -- Fått med dere Neo900? Nesten helt fri mobil, med unntak av 3d accel og modem(men kan slås helt av). Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 På tide å donere folkens, visst dere ikke allerede har gjort det. Ett av de viktigste bibliotekene i verden går på sparebluss. http://marc.info/?l=openssl-users&m=139722944620110&w=2 In a typical year the OpenSSL project receives about US$2000 in donations.This week we have received roughly 200 donations totaling nearlyUS$3000. Amounts have ranged between $0.02 and $300, and I notice thatsome individuals have made multiple contributions.For the larger donations and multiple contributors I like to send apersonal note in addition to the canned response message. I apologizefor not doing that this week due to the unusually large volume of E-mailcorrespondence (donations and otherwise).Please know that these contributions are greatly appreciated, as muchfor the show of support as the monetary value. 100% of all donations (minus the hefty PayPal fees) will go directly to OpenSSL team members. http://www.openssl.org/support/donations.html Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Ah, nå har jeg rullet alle mine maskiner over på Debian. Er fortsatt et par igjen med Kubuntu hos familie, men det får bli når det blir. Litt knot å sette opp, men du verden så fornøyd Skjønner deg godt. Heller Debian enn *Ubuntu, slik det har utviklet seg. Selv kjører jeg multimediaboksen på Debian, og den fungerer. Er det ikke litt kjipt med Debian som desktop-distro med tanke på lange release cycles og gamle packages? Kommer vel an på hvor opptatt man er av å ha det siste av det siste. Nå har det faktisk kommet en ny major release av Debian hvert 2. år de siste årene. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Ny release hvert 2. år er helt uproblematisk for de fleste brukere, og jeg kjører Ubuntu LTS på nær alle av mine egne maskiner og maskiner jeg setter opp for andre. Min hovedregel er at jeg installerer LTS med mindre jeg har en god grunn til noe annet. Og grunnen er enkel, det blir utrolig mye mindre kluss. Selv maskinene jeg har satt opp for mindre avanserte brukere har da fungert upåklagelig over tid. Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Ah, nå har jeg rullet alle mine maskiner over på Debian. Er fortsatt et par igjen med Kubuntu hos familie, men det får bli når det blir. Litt knot å sette opp, men du verden så fornøyd Om det er litt knot for deg, hvordan er det for oss med mindre erfaring? Lenke til kommentar
LMH Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Skjønner deg godt. Heller Debian enn *Ubuntu, slik det har utviklet seg. Selv kjører jeg multimediaboksen på Debian, og den fungerer. Korleis har det utvikla seg meiner du? Eg bruker såvidt litt Ubuntu når eg først bruker Linux, så veit veldig lite om ulike distroar, men akkurat det du seier her får eg inntrykk av at det er mange som meiner, eller? Andre må gjerne svare også. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Korleis har det utvikla seg meiner du? Eg bruker såvidt litt Ubuntu når eg først bruker Linux, så veit veldig lite om ulike distroar, men akkurat det du seier her får eg inntrykk av at det er mange som meiner, eller? Andre må gjerne svare også. Den dagen Ubuntu dro inn Unity og begynte å tukle med noe som fungerte veldig godt. Brukte Linux på jobb-laptop'en (Ubuntu) og merket GODT til det skiftet. Ubuntu var en kilde til mye frustrasjon og irritasjon. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Det er ingen tvil om at Unity er en tragedie, men heldigvis er det enkelt (for oss) å legge inn gnome-panel. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Litt ironisk at de som mer enn gjerne knoter opp en Debian-installasjon gir seg med å tilpasse Ubuntu hvis live-CDen kommer med Unity. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå