Lock-Aze Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Desverre er ikke itunes noe som leker veldig godt med Linux... Jeg plagdes med det i 2 minutter, før jeg fant ut at bilder syncer jeg via noe annet og sanger får jeg på spotify... (hjelper deg desverre ikke på problemet ditt) http://www.wikihow.com/Install-iTunes-in-Wine Den fant jeg, du kan jo prøve. Selv kunne jeg ønsket meg office (mer spesifikt outlook) via wine, men det vil den overhodet ikke ha noe av. Så ble lei og slettet det (var mer ett ønske enn ett behov for min del) Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Hvis jeg ikke får iTunes til å virke bytter jeg til OS X, da. jk, april fools. Bytter aldri tilbake til OS X. Skal ta en titt på den guiden du postet, Lock-Aze. Takk for hjelpen. Setter stor pris på det! Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 Bah, fikk en ipod for flere år siden. Den ble aldri brukt. Tok meg fem minutter med kont å konkludere med at jeg aldri skulle knote med idingser igjen. Ønsker deg hell og lykke dog. Om ikke annet får du trøste deg med all verdens medfølelse. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Hvis jeg ikke får iTunes til å virke bytter jeg til OS X, da. jk, april fools. Bytter aldri tilbake til OS X. Skal ta en titt på den guiden du postet, Lock-Aze. Takk for hjelpen. Setter stor pris på det! Jeg kjørte iTunes i en Windows VM i VirtualBox før, altså før iCloud og før diverse video-apps og andre apps støttet trådløs overføring via FTP e.l. Fungerer fint om du er desperat og har en Windows-lisens til overs. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 synes det er fascinerende at et selskap som gjør alt i sin makt for å tvinge kundene sine i kne, koste hva det koste vil, kan oppnå så stor popularitet, og kreve slike priser som de gjør for produktene. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) oj88: Tror jeg går for det. Takk! synes det er fascinerende at et selskap som gjør alt i sin makt for å tvinge kundene sine i kne, koste hva det koste vil, kan oppnå så stor popularitet, og kreve slike priser som de gjør for produktene. Mac OS X er en såkalt «pretty boy». Folk flest bryr seg ikke, så lenge det ser fint ut og at de kan bruke Facebook, YouTube, Twitter o.l. En ting jeg aldri har skjønt er hvorfor folk ikke bare kjøper en fem ganger billigere PC enn en overprisa Mac, installerer GNU/Linux på den, og bruker drøye 40 minutter på å konfigurere den slik at den ser akkurat ut som OS X. Se bilde. Det må da være mer jobb å jobbe to-tre uker ekstra for å få råd til en Mac, enn å få til dette? Det er vel designet synes er bra slik jeg har forstått det, ikke sant? Endret 2. april 2014 av Toppitus Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 It just werks. Joda, så lenge du selger sjela di til Apple og aldri kjøper eller bruker et produkt som ikke er "godkjent" av Apple. Som f.eks. fri programvare. Og så lenge du godtar å installere itunes fordi du MÅ etter å ha kjøpt et iProdukt... Og så priser folk Apple som om de var guds gave til menneskeheten... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Mac OS X er en såkalt «pretty boy». Folk flest bryr seg ikke, så lenge det ser fint ut og at de kan bruke Facebook, YouTube, Twitter o.l. En ting jeg aldri har skjønt er hvorfor folk ikke bare kjøper en fem ganger billigere PC enn en overprisa Mac, installerer GNU/Linux på den, og bruker drøye 40 minutter på å konfigurere den slik at den ser akkurat ut som OS X. Se bilde. Folk flest har ikke peiling på hvordan man installerer et operativsystem. For at et operativsystem skal lykkes er det helt nødt til å være ferdig installert og konfigurert på maskiner som du kjøpe i butikken. Det som for deg fremstår som en enkel jobb (laste ned ISO, lage boot-disk, boote USB, formatere disk, installere, konfigurerer i 40 min) er så milevis langt fra det folk flest er i stand til. Folk flest aner ikke at det går an å boote noe annet enn Windows eller OS X på en datamaskin, og langt mindre hva som må til for å boote noe sånt. Så nei, det er ikke mer jobb å jobbe to-tre ekstra uker for å få råd til en Mac. Det tar bare én eller to uker å jobbe inn differansen i full jobb (etter skatt), og en vanlig person vil bruke minst en uke på å sette seg inn i saker og ting som må til for å fikse nytt OS. Gjerne en måned eller to hvis noe skulle gå galt på veien (som det som oftest gjør). Feilkildene er uendelig mange. Edit: Det er heller ikke helt fair å sammenlikne premium-maskiner med de billigste konsumentmaskinene. Det er faktisk en kvalitetsforskjell der når det kommer til holdbarhet. Til sammenlikning så er prisnivået på Thinkpads i Norge enda mer latterlig enn prisnivået på MacBooks, noe som igjen viser hvorfor det er viktig å skille mellom premium- og billigmaskiner. Endret 2. april 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Folk flest har da gjerne noen de kjenner som kan gjøre det for dem, om ikke guider, videoer etc. fra Internett er godt nok. Det er jo veldig enkelt å lære seg å installere GNU/Linux hvis du vet hvordan man følger instruksjonsboken. Og profitten du får etter å ha gått gjennom «den harde biten» (installasjonen og læringsfasen) er langt mer tilfredstillende enn den du får etter å ha brukt flere tusen ekstra på en Mac. Opplever også at jeg ikke trenger like mye strøm som før, etter å ha installert GNU/Linux, men dette er bare min opplevelse av det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Folk flest har da gjerne noen de kjenner som kan gjøre det for dem, om ikke guider, videoer etc. fra Internett er godt nok. Det er jo veldig enkelt å lære seg å installere GNU/Linux hvis du vet hvordan man følger instruksjonsboken. Du overvurderer den tekniske kompetansen til folk flest. Folk flest synes at det er utfordrende å sette sammen møbler fra Ikea. "Å følge instruksjonsboken" på en GNU/Linux-installasjon kan være langt vanskeligere enn Ikea-manualen pga mange ukjente og tvetydige faguttrykk. Og i tillegg må du navigere deg rundt i jungelen av mer eller mindre gode instruksjoner på Google, og de dårlige er det aaaaaalt for mange av. En kjapp kikk innom ubuntuforums.org viser at OSS-miljøet foreløpig ikke er i stand til å støtte data-noobs på en fornuftig måte. I tillegg har ikke folk flest noen som helst anelse om at det finnes noe alternativ til Windows og OS X. De vet i grunnen ikke hva Windows og OS X er for noe en gang, bare at bildet på en vanlig datamaskin og en Mac er forskjellige. Da skal du slite hardt med å få dem til å forstå at du kan bytte ut hele systemet slik at det kommer opp et annet bilde i stedet for. Og dette er før folk flest skal bruke maskinen til dagligdagse ting. Jente16 vil ha Spotify/Wimp, og Gamlemor54 skal Skype for å snakke med Kjakan23. Jeg ønsker deg lykke til når du på en enkel måte skal forklare dem hvordan disse skal installeres. Og folk flest kjenner ikke noen GNU/Linux-kyndige, så da sitter de enda dypere i det. Og profitten du får etter å ha gått gjennom «den harde biten» (installasjonen og læringsfasen) er langt mer tilfredstillende enn den du får etter å ha brukt flere tusen ekstra på en Mac. Opplever også at jeg ikke trenger like mye strøm som før, etter å ha installert GNU/Linux, men dette er bare min opplevelse av det. Min opplevelse av strømforbruket er litt tvetydig. På min ThinkPad med enkel hardware virker det som om Linux (Fedora 20 KDE) bruker mer strøm enn Windows, selv med 3.13 kernel. Dette kan kanskje tweakes, men det som finnes av guider rundt om kring er så kvasi-vitenskapelige og påståelige at jeg ikke gidder å prøve å tweake engang. På Asus Eee har jeg opplevd bedre batteriytelse med Linux enn Windows. I tillegg er det naturlig at produsentene legger ned langt mer optimaliseringsarbeid i drivere som leveres til Windows enn det som lempes inn i Linux-kernelen, og dermed blir batteriytelsen deretter. Dette er en enkel følge av markedsposisjonen til Windows. Apple har det enda enklere side de kun støtter en fryktelig snever maskinvare. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Da får vi introdusere andre alternativer til dem, da! Skype er da enkelt nok å laste ned via pakkebehandleren, og det i tillegg til mange andre program? Og gamle folk har jeg erfaring av at vil lære seg å bruke andre operativsystem raskere enn andre, fordi de ikke bruker Windows og OS X i like stor grad som den yngre generasjon, og derfor ikke har det innspikra hva de skal gjøre, og derfor ikke vil gjøre det på «the windows/osx-way», som er det mange som bytter operativsystem i dag tenker. Å ha i bakhodet at GNU/Linux ikke er Windows eller OS X er alltid en fin ting, som det virker som om ekstremt mange av de som bytter et operativsystem helt glemmer av. Jeg forstår godt at GNU/Linux ikke blir noen allmenn viten med det første, selv ikke på flere år, men jeg, samt mange andre, prøver å introdusere folk til dette «skremmende» systemet, og det tror jeg i veldig stor grad hjelper. Det å tenke at GNU/Linux ikke er noe folk burde prøve ut, på grunn av manglende teknisk viten, tror jeg i hvert fall ikke hjelper. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Min opplevelse av strømforbruket er litt tvetydig. På min ThinkPad med enkel hardware virker det som om Linux (Fedora 20 KDE) bruker mer strøm enn Windows, selv med 3.13 kernel. Dette kan kanskje tweakes, men det som finnes av guider rundt om kring er så kvasi-vitenskapelige og påståelige at jeg ikke gidder å prøve å tweake engang. Har du prøvd TLP http://linrunner.de/en/tlp/docs/tlp-linux-advanced-power-management.html Endret 2. april 2014 av Omnithunder Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Skype er da enkelt nok å laste ned via pakkebehandleren, og det i tillegg til mange andre program?Skype er en cancer som bør drepes med noe betydelig sterkere enn cellegift. Lenke til kommentar
Toppitus Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Skype er da enkelt nok å laste ned via pakkebehandleren, og det i tillegg til mange andre program?Skype er en cancer som bør drepes med noe betydelig sterkere enn cellegift. Tar tilbake det jeg skrev i sted: iTunes er ikke det eneste ikke-FOSS-programmet jeg bruker, men det aller meste jeg bruker er FOSS. Deriblant er Skype et av programmene jeg bruker for å holde kontakt med folk, siden så jekla mange har det. Ingen jeg kjenner IRL har hørt om eller har Pidgin, Diaspora, Tox, Jitsi, Trillian eller Thunderbird. Prøvde å installere en skype-plugin fra Pidgin for å holde meg anonym, men gikk dårlig, så får klare meg med å oppgi fake mobilnummer og fake e-post til dem. Er ganske avhengig av Skype for å snakke med folk jeg kjenner online, siden jeg ikke har Facebook, Snapchat eller noe sånt. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Du kan bruke libskype i Pidgin som gir deg muligheten til å bruke Pidgin for å snakke eller (delvis) ringe, men du må Skype kjørende i bakgrunnen da kommunikasjonen foregår over DBUS. Sist jeg sjekket var det ikke noen andre fungerende alternativer, men har sluttet å bruke Skype da det kræsja lyden hver gang jeg kjørte det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Min opplevelse av strømforbruket er litt tvetydig. På min ThinkPad med enkel hardware virker det som om Linux (Fedora 20 KDE) bruker mer strøm enn Windows, selv med 3.13 kernel. Dette kan kanskje tweakes, men det som finnes av guider rundt om kring er så kvasi-vitenskapelige og påståelige at jeg ikke gidder å prøve å tweake engang. Har du prøvd TLP http://linrunner.de/en/tlp/docs/tlp-linux-advanced-power-management.html Nei. Men etter å ha kikket gjennom FAQen virker det som at det er plenty med ting og tang som er mindre optimalt. Også kan man spørre seg hvorfor disse fiffige triksene ikke har blitt implementert i kernel enda hvis de faktisk er så smarte som de skal ha det til. Og driver TLP med smart strømsparing hvor jeg ikke merker noe ytelsesforskjell kontra vanlig bruk, eller er det monkey-business-strømsparing hvor en har deaktivert en hel haug med nyttig funksjonalitet og tvinger maskinen til lavest mulig ytelse bare for at det skal se fint ut på papiret? For i Windows bruker jeg kun én strømprofil som gir meg både lang batteritid når oppgavene ikke er tunge, og høy ytelse når oppgavene tilsier det. Det er en slik skuddsikker løsning uten jallahacks jeg savner på GNU/Linux. Endret 2. april 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 (endret) Tar tilbake det jeg skrev i sted: iTunes er ikke det eneste ikke-FOSS-programmet jeg bruker, men det aller meste jeg bruker er FOSS. Deriblant er Skype et av programmene jeg bruker for å holde kontakt med folk, siden så jekla mange har det. Ingen jeg kjenner IRL har hørt om eller har Pidgin, Diaspora, Tox, Jitsi, Trillian eller Thunderbird. Den beste nybegynnererfaringen jeg har hatt med videokonferanser er https://appear.in/ Send samtalepartneren din en SMS med adressen til chatterommet (eller bare navnet på rommet hvis han allerede er kjent med appear.in), også er dere igang. Riktignok kun i Firefox, Chrom<e|ium> og Opera foreløpig. Da begynner vi å snakke brukervennlige løsninger som folk flest klarer å bruke. Ingen nedlasting, installasjon, brukerveiledning, osv. Det er slike måter å løse problemer på som resten av FOSS-miljøet bør nærme seg. Endret 2. april 2014 av endrebjo Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Jeg kan bare svare for meg selv, og hos meg fungerer TLP tilsynelatende meget godt. Har brukt TLP i rundt et år nå på *buntu 12.04 og siste uken på 14.04. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. april 2014 Del Skrevet 2. april 2014 Macer og OS X har faktisk en del fiffig for seg. UNIX-like og med Homebrew eller hva det nå heter gjør det til en relativt brukbar løsning. I tillegg er hardwaren såpass solid. Den uslålige batteritiden (hvertfall i Linuxland) i kombinasjon med den høye oppløsningen og fornuftig skalering, til en ikke-avskrekkende pris (all things considered) gjør at jeg faktisk hadde vurdert de selv om jeg ikke hadde hatt Apple som selskap så langt opp i vrangstrupen. Det blir nok aldri for meg, men jeg har forståelse for at folk kjøper produktene. Når det er sagt, så er jo jeg tross alt en som syns at Win8 faktisk ser bra ut, så jeg er kanskje ikke riktig klok^^ Appear.in er forøvrig det kuleste på vår side av Web2.0 Det er den letteste tjenesten å få noen til å bruke noen gang og funker kjempebra på flere formfaktorer! Anbefales på det sterkeste! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå