Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvorfor det være GPL?

Fordi den opprinnelige diskusjonen omhandlet hvordan GPL virker, så husj, gå vekk, troll.

Jeg har ingenting imot BSD-lisensen(Skriver dette fra en FreeBSD 6.0 maskin), men temaet var ikke hvordan BSD, MIT eller Mozilla-lisensen fungerte, men hvordan GPL fungerte, svaret ditt er off-topic, svært lite relevant, og vil nesten helt sikkert forårsake en hel haug med poster rundt hvilken lisens som er "best", men det er hvert til sitt bruk.

BSD-lisensen hadde vært helt overlegen til drivere, for å gjøre det enklere å porte drivere til *BSD, Solaris og GNU/Linux.

5122006[/snapback]

Beklager, jeg var av den oppfatningen at diskusjonen var hvordan jorgis skulle kunne slippe sitt program, uten at han "mister" muligheten til å ta det tilbake ved en senere anledning. Og i så måte mener jeg at det var riktig å nevne andre alternativer til gpl, selv om det medførte en del poster om hva som er "best"...

Så om jeg har et program som jeg vil tro slår an, men vil kreve så mye tid av meg å vedlikeholde og utvikle at det for min del ikke vil være verdt det eller lønne seg i det hele tatt, så bør jeg rett og slett ikke velge GPL eller la være å slippe det? Det virker jo som om det er det nøyaktig motsatte av hva GPL-lisensen er for?

5115207[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har sett i flere programmer lisensiert under GPL at de er © Ola Normann 2003-2005.

Er dette virelig i henhold til GPL lisesieringen?

Kan noe som er tilgjengelig, åpent for alle og redistruerbart være copyright?

Kan ikke huske det stod noe om dette i de GPL lisensene jeg har lest igjennom.

5123750[/snapback]

Nå har faktisk en © Ola Normann 2003-2005 ingen ting å si i følge Jon Bing. Det var bare noe USA brukte før de ble enige om de internasjonale reglene om opphavsrettigheter. Dvs. at du som opphavsmann har rettighetene til verket du har laget uavhengig om du setter en © eller ikke. I GPL legger gir du allmenheten rettighetene til "verket" under visse forutsetninger.

Hørte det på en forelesning av han, og finner ikke en link hvor det står utfyllende...

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Nå snakket ikke jeg om drivere fra individuelle personer, men drivere _FRA_ fabrikken.

5123098[/snapback]

Aah! Men det visste ikke jeg.

Da er vi egentlig generelt enige :)

@Fjoggs

IANAL, men ... du kan jo ikke lisensiere noe som du ikke har copyright på under GPL, eller noen annen lisens for den saks skyld. Du har copyright på det, men du fraskriver deg det på en måte, eller bruker copyright til å sikre copyleft... Æh, du bør kanskje spørre en med litt mer peil enn meg. Jeg kan bare gi deg min oppfattning av saken:

Hvis du skriver et program har du (automagisk) copyright på det programmet. Fordi det er du som har lagd det. Så kan du velge å lisensiere ut programmet ditt ut til verden, på f.eks. GPL. Du selger også programmet med support. yay pæng :)

Så kommer det en luring og forandrer på noe i progammet ditt, som han har lov til fordi du har lisensiert ut programmet under GPL. Da har luringen copyright på sin versjon, eller det han har lagd (ikke 100% sikker, kanskje valgfritt?), men det blir automagisk lisensiert under GPL fordi han har modifisert et GPL program.

SÅ kommer "det store gode firmaet", det tar programmet (ditt og luringens), modifiserer det til sitt bruk / sin forretningsplan og starter å tjene penger på det. Da har "det store gode firmaet" copyright på det de har gjort / deres versjon, men må fortsatt tilby kildekoden pga GPL.

*SÅ* kommer "det store onde firmaet", det tar programmet (ditt og luringens), modifiserer det til sitt bruk / sin forretningsplan og starter å tjene penger på det. Men de bryter GPL fordi de holder kildekoden hemmelig! Da kan luringen og du gå sammen og saksøke "det store onde firmaet" på grunnlag av copyright lov. "Show us teh code!" :)

FOR det er en arti sak med GPL: den bruker copyright til å opprettholde copyleft! Altså hvis en part bryter GPL, f.eks. ved å holde kildekoden til et GPL-prosjekt hemmelig, kan parten bli saksøkt av orginal forfatter

under copyright lov. Derfor er GPL ofte beskrevet som en "copyright hack".

Hmmm. tok litt av her nå på et så lite spørsmål.

Lenke til kommentar
Nå har faktisk en © Ola Normann 2003-2005 ingen ting å si i følge Jon Bing. Det var bare noe USA brukte før de ble enige om de internasjonale reglene om opphavsrettigheter.  Dvs. at du som opphavsmann har rettighetene til verket du har laget uavhengig om du setter en © eller ikke. I GPL legger gir du allmenheten rettighetene til  "verket" under visse forutsetninger.

Hørte det på en forelesning av han, og finner ikke en link hvor det står utfyllende...

5124449[/snapback]

Under the Berne Convention, everything written is automatically copyrighted from whenever it is put in fixed form. So you don't have to do anything to "get" the copyright on what you write--as long as nobody else can claim to own your work.

Les mer om Bern Konversjonen ding! HER

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding, men jeg synes det fortsatt er rart å ha copyright på noe som er fritt redistruerbart og lovlig å endre.

Copyright er jo en beskyttelse mot plagiat, dette er jo en motsigelse av GPL lisensen.

Jeg skjønner jo at du må rettighetene til noe før du kan lisenserier det, men jeg føler det mer naturlig at copyrighten forsvinner ved en eventuell GPL lisens, du trenger jo ikke lenger en beskyttelse mot kopiering av verket ditt.

Lenke til kommentar

Her er mitt forsøk på å forklare forskjellen mellom opphavsrett og lisens.

Som nevnt tidligere i tråden, trenger man ikke eksplisitt å skrive © Ola Nordmann, siden man uansett automatisk har opphavsretten til verket. Men det er en nyttig opplysning for andre om man skriver hvem som har opphavsretten, og i så måte er det jo greit å slenge på en ©.

Som rettighetsinnehaver kan man fritt velge hvordan man ønsker å lisensiere ut programvaren. Jeg som rettighetsinnehaver til MittProgram kan lisensiere programmet under GPL. Dersom BigCorp, inc. så vil bruke programmet kommersielt i et lukket programvaremiljø, kan jeg lisensiere MittProgram til dem under en annen lisens uten problem. Selv om det er akkurat samme versjon som jeg har lisensiert ut under GPL. Jeg som rettighetsinnehaver kan til og med velge å lisensiere programmet under både GPL og BSD-lisens, og da er det opp til brukerne å bestemme hvilken lisens de vil ha. (Men da kan BigCorp, inc. også velge BSD-lisensen, og jeg har ingen mulighet til å bestemme en egen avtale med dem.)

GPL og BSD-lisenser er ikke "public domain." GPL og BSD-lisenser har i motsetning til "public domain" en del restriksjoner for videredistribusjon, samt at det som ligger under public domain ikke har en rettighetsinnehaver.

Styrken til GPL fremfor BSD-lisenser ligger i at rettighetsinnehaveren fortsatt har kontroll på bruken av programmet dersom det er lisensiert under GPL. Forskjellene er omtrent som dette:

- Proprietære lisenser: Du får tilbake hard cash

- GPL: Du får tilbake ny kunnskap og et bedre program

- BSD: Du får tilbake et klapp på skulderen, og navnet nevnt i README-filen til proprietære programmer.

(Ok.. Så var denne sammenligningen valgt for å fyre opp BSD-tilhengerne litt også... :innocent: )

Men det som er viktig å huske, er at uansett hvilken lisens du velger, kan du ikke tilbakekalle lisensen. Dvs. Om jeg slipper MittProgram under BSD-lisens, og så ser at BigCorp, inc. bruker min kode i sitt proprietære program, kan jeg ikke tilbakekalle lisensen uten at de har brutt lisensvilkårene. Jeg kan selvfølgelig droppe BSD-lisensen fra i dag av, men jeg kan ikke bryte lisensen med de som godtok lisensavtalen i går. BigCorp. inc. kan derfor med god samvittighet bruke den BSD-lisensierte versjonen, selv om alle nye nedlastinger har en annen lisens.

Lenke til kommentar

Å ska dere me så mange a?

Slenger'em på senga og ruller rundt i dem?

"Oh, mister Badger! You're so good to me pc-computer-box! How loves U Breezy?"

:p

EDIT: Ho ho ho, åh jeg er så morsom at jeg ler sjøl...

BTW Svendheim, hvor kommer den noget merkelige signaturen di fra?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Ubuntuprosjektet er ikke de eneste som gir ut gratis CD'er. På supportkontoret for IDI-studenter ved NTNU kunne man plukke med seg gratis-DVD'er med Solaris 10.

5129367[/snapback]

Bra !! Du som har laget de :D

5129380[/snapback]

Nei, dette er faktisk originale DVD-plater fra Sun Microsystems. Ble ganske overrasket da jeg så det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
BTW Svendheim, hvor kommer den noget merkelige signaturen di fra?

5128316[/snapback]

Var en kompis av meg som surfa et eller annet sted hvor det var diskutert noe i forbindelse med TV-serien "Lost". (Sikkert no pirat-greier). Holdt på å krepere av latter da jeg så utbuddet til svensken. Tror det var snakk om en enkelt episode, hvorpå nordmannen spurte om det gjaldt hele serien. :)

On topic:

Grunnen til at jeg bestiller 10 stk. er at jeg beholder 2 stk. selv, og gir bort resten til kompiser og promoterer litt.

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

Håper forresten dere fikk med dere denne linken i artikkelen jeg linket til i forrige post: Award for the Silliest User Interface: Windows Search

Det fikk meg til å tenke. HVORFOR en hund? Hvorfor en animert "hjelper" i det hele tatt? Etter noe grubling fant jeg ingen svar til det, men jeg hadde likevel en åpenbaring.

Det er jo ofte sagt at GNU/Linux hermer og dilter etter løsninger fra Windows og OS X. Jeg har ofte den holdningen at mange av disse løsningene er like fordi GNU/Linux folket vil forbedre løsningene i Windows/OS X. Denne søke-kjøter'n er beviset:

Hvorfor ble det nye skinnende søkeverktøyet til Gnome-prosjektet Beagle kallt akkurat Beagle??

legg det sammen sjøl, smarten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...