Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Opplever ekstremt høy CPU-bruk når jeg har enkelte nettsider (dagbladet.no først og fremst) åpne i Chrome. Skjer på flere PCer (hjemmelaptop og jobblaptop), ene med Intel-grafikk og den andre med Nvidia-grafikk.

Viftene spinner umiddelbart opp til maks, og stopper ikke igjen før jeg lukker fanen.

Ser også relativt høy CPU-bruk i Firefox, men ikke i nærheten av det jeg ser i Chrome.

Noen som har noen tips, evt. kan se hva ÅRSAKEN til dette er? I taskmanageren til Chrome viser "FPS"-kolonnen et skyhøyt mye større tall på dagbladet.no enn på andre sider.

Edit: 110% CPU og 6600fps.

Svarer meg selv, tror jeg har løst problemet.

Med justering av følgende i chrome://flags ser problemet ut til å ha forsvunnet. Må ha vært noe som fikk GPUen til å gå i spinn.

Disable accelerated 2D canvas Mac, Windows, Linux, Chrome OS, Android

Disables the use of the GPU to perform 2d canvas rendering and instead uses software rendering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, nå når iOS og OS X akkurat har fått rullet på plass fiks på goto feil ved SSL verifisering, var det litt skummelt at Ubuntu akkurat kom med en fiks for CVE-2014-1959.

Bare tilfeldig, eller har vi hatt ett vel så åpent sikkerhetshull i Linux også?

Fra programvareoppdateringen:

Changes for libgnutls26 versions:
Installed version: 2.12.23-1ubuntu4
Available version: 2.12.23-1ubuntu4.1

Version 2.12.23-1ubuntu4.1: 

* SECURITY UPDATE: incorrect v1 intermediate cert handling
    - debian/patches/CVE-2014-1959.patch: don't consider a v1 intermediate
      cert to be a valid CA by default in lib/x509/verify.c.
    - CVE-2014-1959
Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Ubuntu 14.04 og Unity har endelig begynt å få støtte for skalering av høyoppløselige (og små) skjermer. Det var faen meg på tide.

Det har gått meg hus forbi, har du en link tilfeldigvis? God nyhet. :)

Det ble omtalt for litt siden i omgubuntu, men endringene har ikke kommet før de siste nightly builds av Ubuntu 14.04. Under Settings-Display har det kommet en slider for UI scaling :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ubuntu 14.04 og Unity har endelig begynt å få støtte for skalering av høyoppløselige (og små) skjermer. Det var faen meg på tide.

Det har gått meg hus forbi, har du en link tilfeldigvis? God nyhet. :)

Det ble omtalt for litt siden i omgubuntu, men endringene har ikke kommet før de siste nightly builds av Ubuntu 14.04. Under Settings-Display har det kommet en slider for UI scaling :-)

Hmm, testet siste nightly fra en USB penn nå. Funksjonalitet er ikke klar ennå som du ser i skjermbildet.

Screenshot_from_2014_03_02_16_53_50.jpg

Lokale menyer oppførte seg litt forskjellig fra applikasjon til applikasjon også.

Men utover det, fant jeg igrunn ingenting å sette fingeren på.. det kan hende denne LTS blir like bra som den forrige.

Lenke til kommentar

Ser ut som knappene og ikonene har skalert opp. Vet ikke om det er meningen at den skal skalere oppe tekst også. Uansett er det knøttsmå knapper på vinduene og systray som har vært annoying. Andre ting som Firefox og tekst generelt kan man ordne på andre måter.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Ser ut som knappene og ikonene har skalert opp. Vet ikke om det er meningen at den skal skalere oppe tekst også. Uansett er det knøttsmå knapper på vinduene og systray som har vært annoying. Andre ting som Firefox og tekst generelt kan man ordne på andre måter.

Jeg tror ikke det er meningen at det skal være slik, RattleBattle. Det holder ikke for HiDPI skjermer. Mac OS X takler dette uten at grensesnittet blir inkonsistent på HiDPI skjermer.

Selv XFCE har for tiden bedre DPI skalering enn Unity. :)

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er meningen at det skal være slik, RattleBattle. Det holder ikke for HiDPI skjermer. Mac OS X takler dette uten at grensesnittet blir inkonsistent på HiDPI skjermer.

Selv XFCE har for tiden bedre DPI skalering enn Unity. :)

Nei, det bør jo ikke være sånn i alle fall. Det er uansett nesten to måneder til 14.04 kommer ut, så man kan jo håpe :-).

Lenke til kommentar

Oppdaget i går at jeg hadde hatt innbrudd i NAS'en som kjører en variant av Linux. Litt ekkelt når det kommer så tett innpå, men gjorde en reinstallering av DSM som skal ha fikset problemet. Skal være mer bevisst på sikring fremover.

Man setter da vel en dedikert brannmur foran sitt interne nettverk, gjør man ikke?

Lenke til kommentar

Oppdaget i går at jeg hadde hatt innbrudd i NAS'en som kjører en variant av Linux. Litt ekkelt når det kommer så tett innpå, men gjorde en reinstallering av DSM som skal ha fikset problemet. Skal være mer bevisst på sikring fremover.

Man setter da vel en dedikert brannmur foran sitt interne nettverk, gjør man ikke?
Nåh, dedikert og dedikert. Bruker an standard ruter og dens interne brannmur.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...