Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdaget nylig at pipelight har fått støtte for widevine

sudo pipelight-plugin --enable widevine
som bl.a. hbo nordic bruker. Testet hbo noridc i chrominum og det fungerte bra, men gjorde bare en liten test for å se om jeg fikk startet en episode.

Da ser det ut til at de fleste hindringer å spille av det meste i linux er ryddet unna, så lenge man ikke er så nøye på hvordan det er løst.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Oppdaget nylig at pipelight har fått støtte for widevine

sudo pipelight-plugin --enable widevine
som bl.a. hbo nordic bruker. Testet hbo noridc i chrominum og det fungerte bra, men gjorde bare en liten test for å se om jeg fikk startet en episode.

Da ser det ut til at de fleste hindringer å spille av det meste i linux er ryddet unna, så lenge man ikke er så nøye på hvordan det er løst.

Sånn bortsett fra at Silverlight gjennom pipelight fortsatt suger cpu som en sulteforet, gebissløs prostituert, så ja :)

Lenke til kommentar

Sånn bortsett fra at Silverlight gjennom pipelight fortsatt suger cpu som en sulteforet, gebissløs prostituert, så ja :)

Det er noe rart med ressursbruken på den ihvertfall. Selv om prosessorbruken min ligger på under 30%, blir laptopen grisevarm og viften går for fullt. Blir varmere enn når den ligger på godt over 50 ellers. Mistenker at den ikke er flertrådet og at en kjerne kanskje klokkes opp til maks for å dra det? Det kunne jo forklart litt. Siste versjon skal inneholde gpu-aksellering, men mulig det ikke har kommet til repoet for Fedora enda.

Ellers fungerer endelig 0.2.4.2 hos meg. Tidligere versjoner lastet aldri videoen ferdig, men nå funker det som smør. Bortsett fra core meltdown da. :p Skulle gjerne gått over til linux på htpc.en, men det går nok ikke nå som jeg har blitt netflix-hekta før støy- og varmeproblemet er løst.

Lenke til kommentar

Er godt på vei mot å kjøpe 2*4tb disker for et btrfs raid1. Når behovet melder seg og btrfs har blitt modent nok til det vil det sansynligvis utvides til et 3*4tb raid5. Kommer nok til å gå for WD Red serien.

Har lest meg ganske greit opp på dette, men er det noen som ønsker et ord med i laget før jeg kaster meg ut i det hele? :)

Lenke til kommentar

Ja. Rapporter hvordan det går.

Egentlig har jeg lyst til å tukle med btrfs allerede, men jeg har ingen egnede maskiner å gjøre det på. Tipper neste gang jeg setter opp lagring blir det btrfs i bunn. Med backup til ext4, bare for å være sikker.

edit: men da har jeg råd til å hive inn de ekstra tusenlappene. Det har jeg ikke nå.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Det skal jeg gjøre.

Planen er, på sikt (les: iløpet av våren), å gå over til å bruke btrfs snapshots som synces fra laptopen (arbeidsmaskinen) til serveren som backupløsning. Har i grunn ikke så voldsomt mye tid til denne typen fikling, derfor det er gjort til et semesterprosjekt. Dessuten venter jeg på Ubuntu 14.04 før det er aktuelt å oppgradere laptopen og gå over til btrfs på den.

Lenke til kommentar

På laptopen tenker du? Det er litt lite aktuelt.

Vurderer Debian på server, men ser i grunn ikke noen særlig grunner til å ikke gå for Ubuntu LTS som jeg ikke har noen dårlige erfaringer med. Ligger vel dessuten litt foran Debian, som ikke akkurat er en dårlig ting når det kommer til btrfs har jeg skjønt.

Lenke til kommentar

På laptopen tenker du? Det er litt lite aktuelt.

Vurderer Debian på server, men ser i grunn ikke noen særlig grunner til å ikke gå for Ubuntu LTS som jeg ikke har noen dårlige erfaringer med. Ligger vel dessuten litt foran Debian, som ikke akkurat er en dårlig ting når det kommer til btrfs har jeg skjønt.

Selv ville jeg ikke brukt Debian eller Ubuntu LTS til serverbruk med mindre det hadde vært en god grunn til det. Kort levetid på en Debian-release samt litt for bleeding edge for Ubuntus del er ting som trekker ned for serverformål.

Lenke til kommentar

Ubuntu blir værende på laptopen. Bruker Unity og har ikke tenkt meg noe sted med mindre det har skjedd noe alvorlig galt mellom 12.04 og kommende 14.04, noe det såvidt jeg har skjønt ikke har.

Til serveren tenker jeg kanskje å være så modig at jeg beveger meg over på 14.04 før den er helt ferdig for å få litt ferskt btrfs-stæsj^^ Hvis en eller annen fornuftig form for Debian kan gjøre det og være greit stabil i samme slengen så er jo det veldig aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...