AwK Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg spør fordi jeg ikke vet Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Du sier jo du synes det er bedre. Lenke til kommentar
AwK Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Jeg tenkte du visste at det gjorde noe med ytelsen eller noe. Jeg synes det er oversiktelig når den viser meg nøyaktig hvilken harddisk som er tilkoblet, og hvor mye plass det er på den. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 df -h gjør dette. Occi har gitt deg et forslag til en grafisk variant. De fleste file managers kan også gjøre noe lignende. Det finnes også mer avanserte device managers der ute, selv om de strengt tatt gjør langt mer enn bare gi deg disk-info. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. desember 2013 Del Skrevet 6. desember 2013 Eventuelt i System Monitor 1 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 7. desember 2013 Del Skrevet 7. desember 2013 Eventuelt i System Monitor system-monitor.png Ha ha, tok sin tid før noen nevnte system monitor. Bedre oversikt enn i Windows spør du meg. System monitor er installert som standard. Du har også et program som heter "Disk usage analyzer", som er ganske kjekt om du vil se hva som bruker plass. 2 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Noen som har en amazon aws-instans med ubuntu kjørende? Jeg prøver nå å få logge meg inn med ssh/putty. Dette har fungert før. Konfigurasjonen er som følger, benytter meg av en tidligere generert privkey i puttyformat: Denne feiler nå ved innlogging: Hvordan kan jeg få fikset dette? Får mange tvedydige svar på google Lenke til kommentar
Occi Skrevet 9. desember 2013 Del Skrevet 9. desember 2013 Min erfaring med putty og keys er ikke akkurat positiv. Anbefaler deg heller å bruke cygwin og mintty (standard i cygwin). Da får du en vanlig openssh klient (og et shell i en ordentlig terminal). Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Finnes det, i Ubuntu, noen enkel måte å sette opp automatisk backup av enkelte mapper til en ekstern HDD koblet til ASUS RT-N56U? Ser for meg at mappene på den eksterne HDD blir oppdatert en gang i uken. Er det forresten andre enn meg som har problemer med å få Startup Disk Creator til å fungere etter siste (eller var det nest siste...?) oppdatering av Ubuntu 13.10? Alt går helt greit frem til rundt 40% av prosessen, da lukkes programmet uten noen form for feilmelding. Endret 10. desember 2013 av Sentenza Lenke til kommentar
Occi Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Cron og rsync bør gi deg det du trenger for backup. 1 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Ubuntu har et program som heter "backup"(?) hvor man kan velge mapper og frekvens, og som bruker rsync i bånn. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Ubuntu har et program som heter "backup"(?) hvor man kan velge mapper og frekvens, og som bruker rsync i bånn. Det er bygget på Duplicity (eller hva det nå heter), litt usikker på om det faktisk bruker rsync? Det funker ganske greit, men gjør noen litt unødvendige ting som å ta ny full backup hver 14. dag eller så; uten at det kan deaktiveres. Støtter dog remote backup mot flere protokoller og kryptering. Selv bruker jeg Back in Time som strengt tatt er et godt GUI som gjør en del rsync-magi lett tilgjengelig. Konfigurerbart og gjør det den skal. Bundler også et meget hendig diff-program for å sjekke endringer mellom snapshots osv. Remote er bare ssh støttet Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Deja dup funker også. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Takker for svar. Føler meg temmelig dum som ikke selv fant Ubuntu sitt medfølgende program Backup. Jeg har nå satt det opp slik jeg tror jeg vil ha det, og holder nå på å ta min første backup. Virker veldig enkelt og greit. Satser på at det fungerer som forventet. Edit: Det gjorde det ikke. Etter noen minutter med jobbing fikk jeg opp meldingen: "Operation failed". Den feilet på den første filen (etter alle filene var scannet), men ikke før den hadde "prøvd" en god stund. Jeg klarer å kjøre backup til lokal mappe på maskinen, men ikke til den eksterne HDD. Noen tips? Endret 11. desember 2013 av Sentenza Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Har du skriverettigheter til mappen på den eksterne harddisken? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Det tror jeg da. Jeg kan i hvert fall både legge til og slette filer om jeg gjør det manuelt. Jeg har nå koblet HDD direkte i PC'en via USB og det fungerer fint med Backup...men det hadde jo vært greit å heller ha den koblet til routeren så jeg slipper å ha en ekstern disk dinglene i laptopen til en hver tid. Endret 11. desember 2013 av Sentenza Lenke til kommentar
hernil Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvordan forsøker du å overføre filene til ruteren? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Prøvde vel egentlig alle mulighetene jeg fikk i Backup. FTP, Custom Location og Local Folder. Jeg vil tro problemet ligger i min manglende kunnskap når det kommer til routere (og generelt nettverk). Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hvilken nettleser bruker dere? Merker jeg begynner å bli lei av Opera 12(?) som daglig skal låse seg og forsåvitt ei heller blir oppdatert. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Firefox. Vel, Iceweasel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå