Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har "unlocked" og da blir det som bilde nr.1 (altså fremstår som aktivt)

Googlet litt om det, og endel hevder at brannmuren er aktiv, selvom den ser "grået ut" ved neste korsvei man åpner panelet.

Evt. har du prøvd `gksudo gufw`?

Hva gjør den kommandoen? Som sagt, jeg er temmelig førstereis-gutt.. :green:

Pleier ikke kommando å være lengre? Sudo apt "ett eller anet" etc? Takknemlig hvis du/noen evt. skriver hele [code som jeg må skrive i Terminal for å sjekke om firewall'n kjører?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

sudo er for å starte programmet med superbrukerprivilegier. gk tilsier at det er et grafisk program i et gnome skrivebordsmiljø. Nøyaktig hvorfor det er god praksis å bruke gksudo istedet for helt vanlig sudo når det er et grafisk program (ikke i kommandolinjen) er jeg ikke helt sikker på. gufw er jo programmet du skal starte.

Kommandoen skal med andre ord ikke være lenger :)

Lenke til kommentar

Jeg har tre servere, i forskjellige sikkerhetssoner.

server1, server2 og server3.

server 3 kan ikke nå server 1 og omvendt, jeg må bestandig gå igjennom server2 med ssh/scp.

Til nå har jeg gjort dette i to operasjoner. Altså scp fra server1 til server2. Deretter logge inn med ssh til server2 og kjøre ny scp-overvøring.

Finnes det en enklere metode, så jeg kan gjøre dette i én operasjon fra server1?

Lenke til kommentar

ssh har vel forwarding innebygd, no?

fra man-pagen:

-L [bind_address:]port:host:hostport

Specifies that the given port on the local (client) host is to be forwarded to the given host and

port on the remote side. This works by allocating a socket to listen to port on the local side,

optionally bound to the specified bind_address. Whenever a connection is made to this port, the

connection is forwarded over the secure channel, and a connection is made to host port hostport

from the remote machine. Port forwardings can also be specified in the configuration file. IPv6

addresses can be specified by enclosing the address in square brackets. Only the superuser can

forward privileged ports. By default, the local port is bound in accordance with the GatewayPorts

setting. However, an explicit bind_address may be used to bind the connection to a specific

address. The bind_address of localhost indicates that the listening port be bound for local use

only, while an empty address or * indicates that the port should be available from all inter‐

faces.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Man kan jo også kjøre en openvpn-server på server 2, slik at server 3 og 1 begge må koble seg til for å dele subnet og kunne kommunisere. Det gir ikke samme økning av angrepsflaten, ettersom en evt. kompromitert server 1 eller 3 ikke kan nå den andre på egenhånd via en forhåndsoppsatt tunnell.

Lenke til kommentar

Tror det er vi. Men du gjorde meg usikker. Bruker kommandoen "vi" iallefall.

Det er vim på en del systemer. :---D Såfremt vim er installert, såklart, men det er jo ikke sikkert.

Uansett, / for søk (n/N for neste-forrige hit) brukes mye. Stort sett vet du nøyaktig hva du er ute etter i en config-fil.

w - word

W - word, men reagerer annerledes på non-alph

b/B - word reversed

y - yank (kopier)

g - siste linje

G - første linje

A - append på linje

i kombinasjon med modifikatorer, såklart.

er vel ca. det som brukes mest.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

- Vim learning curve is a myth

- What is your most productive shortcut with Vim?

- Learn to speak Vim

- Les en bok, om det er din greie.

Det viktigste er absolutt vimtutor, og bør ligge i din $PATH ved mindre du har en veldig strippet versjon av Vim (usikker på om den følger med vim.tiny).

Å bruke Vim krever en helt annen tankegang enn andre editors og tar tid å bli vant med, men når man har kombinasjon av kommandoer og annet i fingrene er det etter min mening ingenting som kan sammenlignes for å redigere tekst (plugins, utviklingsmiljø osv. er en annen diskusjon).

Et tips er å skrive ned keystrokes og kommandoer i et lite notat etterhvert som du oppdager hvordan du bruker de. Hjalp i alle fall meg mye i starten.

Et par nyttige eksempelkommandoer:

ci"

- change inside "", f. eks for å replace attribute="value"

dt<

- delete until <

=

- fiks indentation, kombiner med visual selection, =G eller annet

.

- repeat last change, latterlig praktisk

g/re/d

- global/regex/delete

- slett alle linjer som matcher en regex

--------------------------

Et par ting du bør slenge i .vimrc'en din, men som ikke endrer noe særlig av workflow'en din. Dette er smak og behag, men spesielt hvordan indentation funker standard i Vim er vel det jeg hører fleste nybegynnere klage over.

filetype plugin indent on                   " detect file plugin+indent
syntax on                                   " syntax highlighting
set number                                  " line numbers
set vb t_vb=                                " disable beep and flashing
set history=1000                            " default 20
set gdefault                                " default s//g (global)
set incsearch                               " "live"-search
set autoindent                              " preserve indentation
set expandtab                               " no real tabs
set ignorecase                              " by default ignore case (search)
set shiftround                              " be clever with tabs
set shiftwidth=4                            " default 8
set smarttab                                " tab to 0,4,8 etc.
set softtabstop=4                           " "tab" feels like <tab>
set tabstop=4                               " replace <TAB> w/4 spaces

Tatt fra configen min. Den er ganske voksen, og anbefaler ikke å blindt bruke andres config (se readme). Derimot er det mye i den som er verdt å stjele, og alt i .vimrc'en er forklart med kommentarer.

Lenke til kommentar

Movements, keystrokes og commands er i stor grad det samme (inkl. de jeg skrev). Vet ikke hvor mye (om noe) av konfigurasjonen som gjelder. Vimtutor og linkene er fortsatt relevante, gitt at man har mulighet til å kjøre vimtutor på en maskin med vim.

Men som du sa selv tidligere, sjansene er at det er snakk om vim selv om man kjører vi. Hender jeg bruker vi og har aldri hatt noen problemer med det mtp. bruken (configfiler og slikt).

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Heisann, da er vi tilbake med Linux. Har fjernet meg med Ubuntu, og gått over til Pear OS som er basert på Debian.

Jeg skal i hovedsak innstallere et spill, LoL. Jeg har brukt PlayOnLinux og fult den ene terminal-koden for å innstallere PlayOnLinux. Men skjer ingenting når man trykker på PlayOnLinux-applikasjoner, virker som den ikke har innstalert seg, siden det er bare bilde av en pappboks.

Jeg brukte den terminal-koden for Debian.

Er det noe som man har valgt feil?

With the Wheezy repository. Denne koden prøvde jeg, men ser dem har flere. Hvilken skal jeg ha?

Er det slik at man trenger Wine for å få PlayOnLinux for å fungere?

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...