kpolberg Skrevet 25. oktober 2013 Del Skrevet 25. oktober 2013 ed is the standard editor. Er du på et ukjent system og trenger en editor er det bare å skrive "editor", så får du en editor. Det kommer jo helt an på systemet, du kan sette variabelen EDITOR for å endre hva som blir brukt når du kjører visudo, crontab -e osv. editor er for eksempel ikke satt hos meg. Logger du deg på eldre solaris systemer så vil "ed" være default for eksempel, men "vi" vil være tilgjengelig. Så alt i alt, så faller man stort sett tilbake på at "vi" er defactor standard. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 "ed is the standard editor" er en referanse til denne: http://www.gnu.org/fun/jokes/ed-msg.html Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Det er interessant hvor nær vi(m) faktisk er til ed. Actually using ed. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 "ed is the standard editor" er en referanse til denne: http://www.gnu.org/fun/jokes/ed-msg.html Vet du hvordan man genrerer en random streng? Man setter en førsteklassing i vim og ber han gå ut av programmet 4 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Har opplevd at selv "erfarne" Linux-brukere blir stuck i vi(m) fordi de aldri har giddet å lære seg basics. Jeg bruker ikke Emacs, nano eller ed, men jeg kan da redigere en enkel fil i det. Greit å kunne. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Førsteklassing er i dette tilfellet ment som en førsteklassing på informatikkstudiet Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 "ed is the standard editor" er en referanse til denne: http://www.gnu.org/fun/jokes/ed-msg.html Aiai, den der hadde jeg helt glemt =) Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Er det noen av de kloke hodene her inne som kan hjelpe meg med problemet jeg har beskrevet i denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1541312&page=1& Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 Tipper det har en windows-spesifikk avhengighet. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 26. oktober 2013 Del Skrevet 26. oktober 2013 I følge utvikler så er det testet med Ubuntu/Mint/Fedora og fungerer korrekt. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Jeg kan ta en kikk i morgen. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Takker. Kanskje jeg burde installere Wine for å sjekke om det er her problemet ligger? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Bør ikke være nødvendig. Jeg kan testkjøre, samt sjekke om han gjør noe fjas han ikke burde. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Bør ikke være nødvendig. Jeg kan testkjøre, samt sjekke om han gjør noe fjas han ikke burde. Da venter jeg med Wine. Dette er for så vidt ikke noe som er veldig viktig eller haster. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Bør ikke være nødvendig. Jeg kan testkjøre, samt sjekke om han gjør noe fjas han ikke burde. Problemet er løst. Utvikler (snippsat) har lastet opp en 32-bits versjon som fungerer. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 (endret) Jeg har en eldre laptop (HP 2510p) som kjører 32-bits Ubuntu Gnome Shell Remix 12.04. Her har jeg nå fullt fungerende Silverlight (TV2 Sumo), Hulu, US tv-kanaler (ABC, CBS, NBC og FOX) og nå også opptak fra NRK nett-TV. Streaming fra US tv-kanaler fungerer bedre i Linux enn med Windows og Ultrasurf. Jeg har ikke betalt VPN, derfor har jeg brukt Ultrasurf for å få US IP-adresse. Når jeg nå kan dekke alle mine behov på HTPC'en bedre med Linux enn med Windows, vil jeg kjøre en ny installasjon av Ubuntu 12.04 på HTPC'en. Den har 4GB RAM og et Radeon HD 7750 skjermkort. Jeg er i tvil om jeg skal satse på 64-bits eller 32-bits (eventuelt med pae). Hele mitt tiltenkte system kjører fint med 2GB RAM. Er det noen som har noen tanker/gode råd vedrørende 32- eller 64-bits versjon? Er grafikkdriverne likeverdige i 32- og 64-bits versjonene? Edit: Kan nevne at jeg med Firefox og AdBlock Plus får helt reklamefritt nett-TV på de amerikanske kanalene under Linux. Endret 27. oktober 2013 av Omnithunder Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 27. oktober 2013 Del Skrevet 27. oktober 2013 Problemet er løst. Utvikler (snippsat) har lastet opp en 32-bits versjon som fungerer. Supert! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 (endret) Kom over en litt småmorsom tråd, men kommer ikke på noen virkelig gode commands/hacks. Vanlige hacks som forkbomb vil ikke fungere, og med en vanlig bruker vil ikke dd eller rm -rf fungere. Hva er det egentlig en vanlig bruker kan gjøre for å virkelig ødelegge en maskin? At reglene følges til punkt og prikke er ikke så veldig farlig, mest nysgjerrighet til hva man faktisk kan gjøre Eneste jeg kom på er vel reverse shell, f. eks med en perl socket til netcat kjørende på en ekstern maskin som vil la deg kjøre ting ekstern og "overse" noen av reglene. You have ten commands to fuck up a linux box as much as possible.1. Is not shell script2. No using &&3. No using |4. You are not root, and can not sudo.5. Bash is installed6. Package Manager is apt. # denne er meningsløs. Endret 29. oktober 2013 av Occi Lenke til kommentar
tingo Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Tja, hvis disken ikke er fornuftig satt opp, og det ikke brukes quota, så kan du jo prøve og fylle disken? En uerfaren sysadmin kan fort bli svett da... Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 (endret) noob'n lurer på noe basic igjen, -hva slags komando skriver man i terminal for å sjekke hvorvidt et program faktisk kjører? Det gjelder Gufw (firewall) Problemet er, at etter å ha slått på brannmur og lukket vindu, og du senere evt. åpner programmet igjen "for å se" så er alt grået ut: ------------------------------------- Linux Mint Olivia15 cinnamon Endret 1. november 2013 av Mr.M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå