Occi Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Broadcom er noe shit, jeg har det selv på laptopen min. Det fungerer derimot ok om du installerer de proprietære driverne. Hva driveren heter og hvordan du installerer avhenger litt av distro, men her er f. eks guide for Debian hvor den heter "wl". Du har også en wiki entry for Arch. Siden du bruker Ubuntu er vel kanskje den her på Ask Ubuntu mest relevant. For noen adaptere fungerer også open source variantene, b43 osv (står litt om det i starten av Arch wiki artikkelen), men jeg har ikke særlig positive erfaringer med de selv. Har du problemer med at den ikke klarer å koble på ordentlig kan du titte på /var/log/daemon.log, da du sikkert bruker NetworkManager og wpa_supplicant. Se mitt innlegg litt tilbake i tråden. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 No er driverane oppe og går, men eg får fortsatt ikkje kobla opp på nettet. Prøvde å opprette en hotspot med mobilen, og der fungerte det med en gang. Då er det vel noko med ruteren den ikkje liker? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Jeg har som nevnt problemer med eduroam men ingen andre nett, så ja det kan være noe den ikke "liker" (evt. wpa_supplicant ikke "liker"). Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Merka det her. Eg får leite litt rundt og sjå om eg finner noko. Kanskje viss eg er heldig får eg lov til å stille om på ruteren så eg får kobla meg til. Lenke til kommentar
glad Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Realtek er mye værre enn broadcom. Måtte bytte kort til et intel et for en stund siden på grunn av TOTALT elendig dekning. Spesielt på Eduroam. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Tviler ikke. Heldigvis har jeg ikke kommet over noe særlig Realtek til å hate det like hardt som Broadcom. Atheros (ath9k) som er tingen, kjører samme kortet på både stasjonær og HTPC og yter både greit og funker ut av boksen. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Tviler ikke. Heldigvis har jeg ikke kommet over noe særlig Realtek til å hate det like hardt som Broadcom. Atheros (ath9k) som er tingen, kjører samme kortet på både stasjonær og HTPC og yter både greit og funker ut av boksen. Frister litt å bestille en sånn, berre for å få det til å fungere skikkelig... At ting skal vere så vanskelige Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Jøss. Trodde ikke at dette var en problemstilling lenger... Ellers kan du jo sjekke ut http://wireless.kernel.org/, den har fått meg ut av kinkige situasjoner før. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Ser ut som eg kjem til å vente til eg får kabla nett her. Veit ikkje heilt om det er verdt alt styret for å få det til å fungere. Har allereie brukt mange timar på å finne rette drivers og fått dei installert så dei fungerte. Så det blir nok ein Linuxdistro i framtida, men eg får nok klare meg med Windows inntil vidare. Lenke til kommentar
Del Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Det er vel ikke værre enn å legge inn ubuntu, og så aktivere broadcom driveren i hardware drivers med ett klikk. Fra a til å tar det omtrent femten minutter (inkludert installasjon av os). Funker for det meste fra broadcom. Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Stryk den siste posten. Fekk ikkje lov til å ta backup engang, uten at den eigentleg sa noko om kva som var gale. Er på Mint no, og kjører nett med kabel gjennom hybelen til eg får det trådløse til å virke skikkelig. Det er vel ikke værre enn å legge inn ubuntu, og så aktivere broadcom driveren i hardware drivers med ett klikk. Fra a til å tar det omtrent femten minutter (inkludert installasjon av os). Funker for det meste fra broadcom. Prøver det, men det kjem ikkje opp noko om broadcomdriver der. Har skjønt det sånn at den adapteren eg har må brukast med ndiswrapper. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Har lekt litt med (i)SCSI target og initiator på CentOS 6.4 i form av STGT(fcoe-utils, fco-etarget-utils, scsi-target-utils) og Open-iSCSI(iscsi-initator-utils). Ikke så lett å navigere seg i jungelen av dokumentasjon, spesielt mtp. mye er gammelt og er flere måter å gjøre ting på. Men fikk det til å fungere greit med multipath og greier (brukte tgtadm og iscsiadm). Men det jeg lurer på er om det faktisk brukes slike åpne løsninger i arbeidslivet, eller er det ferdige (proprietære) løsninger som er kongen på haugen? Min lille arbeidserfaring i en større bedrift tilsier i alle fall at det brukes ferdigløsninger, men har ikke sjekket opp nøyaktig hvorfor. Vil kanskje tippe de yter bedre samt er mer stabile enn noe som kjører en rimelig vanlig Linux installasjon m/f. eks STGT eller LIO (SCSI eller iSCSI)? Noen her som har noe særlig erfaring med SAN-bruk? Større SAN for virtualisering virker å være i vinden. Endret 29. september 2013 av Occi Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Jeg vil nå tro at mange bedrifter bruker ferdigløsninger som Openfiler (mindre bedrifter?) eller Nexenta Har ingen arbeidserfaring med slikt, men etter hva jeg har lest etter jeg selv søkte etter informasjon om iSCSI-løsningen kom jeg over blandt annet flere mindre bedrifter i USA brukte f.eks Openfiler.EDIT:Det er rett og slett for krevende og tar lang tid og du må hyre inn med mye erfaring for å kunne sette opp en god løsningen manuelt. Det er jo enklere med enkel programvare som gjør mesteparten for deg Får håpe noen med erfaring med dette tildaglig svarer. Endret 29. september 2013 av Gjest Lenke til kommentar
Occi Skrevet 29. september 2013 Del Skrevet 29. september 2013 Åpne ferdigløsninger for å administrere dette er selvsagt forståelig, men tenkte litt mer på om det var vanlig å kjøre dette på tradisjonelle servere m/flere disker eller løsninger hvor det er boundlet både hardware og software sammen. Beklager, det var kanskje litt uklart. All erfaring er vel egentlig interessant å høre om Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Er mykje noob-spørsmål no, men korleis kan eg skru av musakselerasjon på oppstart? Har funne ut at eg skal bruke xinput set-prop 'Logitech Gaming Mouse G400' 'Device Accel Profile' -1xinput set-prop 'Logitech Gaming Mouse G400' 'Device Accel Constant Deceleration' 2 for å skru det av, men no må eg skrive det inn i terminal kvar gong eg logger på. Korleis kan eg fikse det på lettast mulig måte? Lenke til kommentar
Occi Skrevet 30. september 2013 Del Skrevet 30. september 2013 Prøv å legg de i ~/.profile eller ~/.bash_profile. Den filen kjøres en gang hver gang du logger inn. Se man bash - "FILES", for mer info. 1 Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 1. oktober 2013 Del Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Er mykje noob-spørsmål no, men korleis kan eg skru av musakselerasjon på oppstart? Har funne ut at eg skal bruke xinput set-prop 'Logitech Gaming Mouse G400' 'Device Accel Profile' -1 xinput set-prop 'Logitech Gaming Mouse G400' 'Device Accel Constant Deceleration' 2 for å skru det av, men no må eg skrive det inn i terminal kvar gong eg logger på. Korleis kan eg fikse det på lettast mulig måte? Enkleste for en noob er vel å åpne Ubuntu Dash og søke etter "Startup applications", evt trykk på knappen øverst til høyre (samme du bruker for å slå av maskinen osv.) så finner du det der. Der kan du legge inn kommandoer/programmer du vil kjøre ved innlogging. Endret 1. oktober 2013 av oj88 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Meh, da er det vel like greit å åpne ~/.(bash_)profile med Gedit eller whatever så du slipper å bruke en løsning som er muligens kun spesifikk for Ubuntu (jeg bruker ikke Ubuntu så vet ikke hvordan Startup Applications funker). Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 Det er vel ikke noe Ubuntu-spesifikt? Uansett er det ikke noe annet enn en GUI for å legge symlinker i ~/.config/autostart som man vel kan gjøre i fleste distroer. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. oktober 2013 Del Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Hvis det stemmer har det neppe noe å si nei, men jeg syns det er greit å vite hvilke filer man faktisk endrer i stedet for å skjule det gjennom et GUI som ikke egentlig gjør ting så veldig mye enklere. Er det snakk om å legge til oppstartsprogrammer hadde jeg muligens sett mer behovet, men kommandoer er jo egentlig bare ren tekst. Men nå er vel kanskje skjulte filer og/eller terminal skummelt. Uansett, for all del bruk hva som måtte passe deg best. Endret 2. oktober 2013 av Occi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå