Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg kan huske så har det vel med juridiske ting og royalties å gjøre? Ubuntu har Fluendo DVD-encoder/spiller i USC til $24,95.

Korrekt. For de fleste av oss har det ingenting å si om vi bruker libdvdcss, men folk som lever i produsent-styrte land som USA, kan man regne med å bli strafferettslig forfulgt om man bruker det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bør man i det minste si et par ord om hvor man finner den og hvorfor man anbefaler tekstkommandoer fremfor pek-og-klikk.

Han var jo allerede i et slikt modus med manuell ./configure og make.

Det er feil. Ubuntu har ikke direkte støtte for slike formater med restriksjoner og sperrer.

Det er altså helt umulig for Ubuntu eller et Ubuntu-derivat og legge ved en hook i device-manageren som VET om nettopp dette problemet og tilbyr å starte apt for deg? KDE kan nemlig det. På tide å hoppe ut av boblen, hva?
Lenke til kommentar

256-bits er typisk sikkert nok.

Bruk USC, Apper eller Muon dersom du vil ha det brukervennlig. Gå over til apt og cli når du føler for det. Støtter Johndoe her. Programmer som ikke er tilgjengelige der er ofte dårlig nytt, men må man så følg instruksjonene til hvert program.

Lenke til kommentar

Det er feil. Ubuntu har ikke direkte støtte for slike formater med restriksjoner og sperrer. For å spille mediefiler i det hele tatt må man installere codecer. I tillegg kreves libdvdcss for avspilling av DVD, et bibliotek som kun kan installeres ved CLI. Oppskrift er på Ubuntu sine nettsider.

Jeg nevnte også to andre hyppig brukte programmer som ikke ligger i USC "by default". Det er sikkert mange som ønsker seg Spotify og Skype på maskinen. Disse programmene ligger ikke i de offisielle repositoriene, men er lette å installere ved å legge til ekstra repositories. Dette kan gjøres i GUI også, men det er langt enklere å legge til i CLI.

Er det ikke lengre en checkbox under installasjonen som legger til partner-repos med f.eks Skype og en checkbox som legger til patent-infisert programvare som gir deg ugly-codecs?<br/><br/>Den tingen som dukker opp og sier "du må installere en skummel codec-pakke, trykk her og det går av seg selv", tilhører den KDE? Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

256-bits er typisk sikkert nok.

Det kommer jo fort vekk an på typen kryptering :)

Er det ikke lengre en checkbox under installasjonen som legger til partner-repos med f.eks Skype og en checkbox som legger til patent-infisert programvare som gir deg ugly-codecs?<br/><br/>Den tingen som dukker opp og sier "du må installere en skummel codec-pakke, trykk her og det går av seg selv", tilhører den KDE?

Vet ikke om checkboxen er der fortsatt. Skype er flyttet ut av partner-repoet fordi MS, og joda, det vinduet dukker opp hvis du vil spille av noe du ikke har kodek for, men det er egentlig bare en påminnelse om at du må sette vlc som standardprogram for nevnte filtype så du aldri trenger å tenke på det igjen!

Lenke til kommentar

Jeg elsker CLI.

Jeg blir bare så oppriktig glad når jeg skal gjøre noe, og bestemmer meg for at jeg skal gjøre det i terminalen.

I denne omgang er det dd som besudles.

Sånn. Det var bare godt å få det ut til noen som vet hva jeg snakker om. Litt som en sånn der AA-gruppe, dette. Anonyme Linuxbrukere..

Lenke til kommentar

Din rakker ;)

:devil:

Jeg bruker en variant av den innimellom når jeg vil være sikker på at partisjonstabellen er clean.

Nei, i denne omgang er det bare for å lage iso-filer av noen spill jeg har lyst å installere på laptopen som ikke har optisk drev :) All the small things..

Og der er jo man ofte om dagen.
Lenke til kommentar

Kjenner ikke så mange folk som har stor interesse for Linux på fritiden og bruker som main OS på desktop/laptop, men går stort sett i Ubuntu-derivativer eller Crunchbang om noe (gjerne kun VM). Inntrykk er stort sett basert på folk via nett (irc, forums, imageboards).

Angående Xubuntu/XFCE vs Gnome 3 så minner det meg om hvor trist det er at f. eks Debian og Fedora fortsatt bruker Gnome som standard desktop environment. Debian vurderte vel å endre, men skjedde noe som gjorde at det ble Gnome i stedet. Husker ikke helt hva det gjaldt lenger.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...