Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal gjøre det enda enklere!

I Linux installerer du programmer fra en App Store. I Ubuntu er det enkleste å bruke programmet Ubuntu Software Center for å installere fra den.

Alltid, hele tiden, i alle tilfeller, 100% av tiden skal programmer installeres eller avinstalleres fra "App Store", aldri last ned noe som helst av installasjonsfiler noen gang, ever, 2k.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal gjøre det enda enklere!

I Linux installerer du programmer fra en App Store. I Ubuntu er det enkleste å bruke programmet Ubuntu Software Center for å installere fra den.

Alltid, hele tiden, i alle tilfeller, 100% av tiden skal programmer installeres eller avinstalleres fra "App Store", aldri last ned noe som helst av installasjonsfiler noen gang, ever, 2k.

I fare for å forvirre mer, men dette er en sannhet med modifikasjoner. Ubuntu Software Center er ikke komplett. Den inneholder lister med programmer, men ikke listet opp alle libraries som er tilgjengelig i for eksempel Synaptic eller apt-get. Det er en fordel å vite hvordan man manøvrerer seg i installasjonene i kommandolinjen også. Ellers blir det vel vanskelig å installere for eksempel codecer og dvd-støtte.

Enkelte programmer er heller ikke tilgjengelig i software center. Jeg er enig i at apt-get bør brukes dersom programmet er tilgjengelig der, men programmer som Skype og Spotify må legges spesifikt til repositoriene, mens programmer som TeamViewer må legges til manuelt. Det viktige er å være bevisst på hva man installerer.

Lenke til kommentar

Fikk ordna meg med Python for de som lurte. Var bare jeg som hadde misforstått litt. Trodde det kom til å være som Python på windows, der man har har et shell man kan programmere i, og få direkte tilbakemelding hele tiden. Men Python var installert, og jeg visste bare ikke at jeg måtte bruke Terminalen til å kjøre koden i. Så da var alt greit.

Det mest irriterende problemet jeg har nå er at hele operativsystemet til stadig fryser seg, og det eneste jeg kan gjøre er å skru av PCen og starte på nytt. Ganske irriterende.

Lenke til kommentar

Ikke hør på tvilerne, "App Store" er det du trenger. Kom tilbake om et par måneder etter å bare ha brukt Ubuntu Software Center og spør om neste kapittel i forklaringen. Det er ikke behov for kommandolinje og slikt, det er store knapper og enkle forklaringer av hva programmene gjør i USF.

Dette er absolutt ikke noe godt råd! Hvordan får du spilt DVDer i ditt OS? Hvordan klarer du å gjennomføre feilsøking i installerte programmer?

Fikk ordna meg med Python for de som lurte. Var bare jeg som hadde misforstått litt. Trodde det kom til å være som Python på windows, der man har har et shell man kan programmere i, og få direkte tilbakemelding hele tiden. Men Python var installert, og jeg visste bare ikke at jeg måtte bruke Terminalen til å kjøre koden i. Så da var alt greit.

Det mest irriterende problemet jeg har nå er at hele operativsystemet til stadig fryser seg, og det eneste jeg kan gjøre er å skru av PCen og starte på nytt. Ganske irriterende.

Dette er bra. Man finner ut av ting til slutt. Mye er nytt i starten, men etter hvert kjenner man konseptene, og da går det meste lett.

Jeg har dessverre hatt noen av de samme erfaringene med Ubuntu. Jeg har opplevd at Unity lett får problemer og låser seg. Det er mulig at jeg hadde en PC med for dårlige spesifikasjoner. Om du ikke vet hva Unity er så det dette det vanlige skrivebordsmiljøet som Ubuntu bruker. Jeg fikk aldri fiksa problemet med Unity. Det er mulig at det er like lett å bare installere et nytt skrivebordsmiljø, slik som XFCE og LXDE. De krever mye midre ressurser for å kjøre.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Dette er absolutt ikke noe godt råd! Hvordan får du spilt DVDer i ditt OS? Hvordan klarer du å gjennomføre feilsøking i installerte programmer?

Hva med å få brukeren til å forstå det aller, aller mest grunnleggende med operativsystemet før du begynner å snakke om ting som feilsøking?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du leke i Python shell sjekk ut bpython, en fancy Python interactive interpreter. Syntax highlighting, autocomplete og mye mer som gjør at du aldri igjen har lyst å røre standard Python interpreter igjen (den som kommer når du skriver "python" i en terminal).

Tilgjengelig i repo og installeres enkelt med `sudo apt-get install bpython`.

Et trivielt eksempel for fun:

KesRPO1.gif

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å få brukeren til å forstå det aller, aller mest grunnleggende med operativsystemet før du begynner å snakke om ting som feilsøking?

Det var da absolutt ikke hva jeg sa. Jeg argumenterte ganske enkelt for at det er et dårlig råd å be linux-brukere om å holde seg unna terminal. Spesielt hvis de er interessert i å lære programmering. Det er virkelig ikke mye USC kan brukes til, sammenliknet med de rike mulighetene man har i terminal.

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Finnes det noen sertifikatutstedere som er åpnere/friere enn andre? Og samtidig ganske rimelig?

I disse NSA-tider hadde det vært fordelaktig at kun jeg kjenner den private nøkkelen min. Men samtidig ser selvsignerte sertifikater mindre pent ut når kompiser og andre skal bruke tjenestene mine. Så det optimale hadde vært å få en åpen sertifikatutsteder til å godkjenne mitt selvsignerte sertifikat.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Imponert over at Knewt ikke hoppet tilbake til Windows med en gang denne debatten tok av :D

USC har defintivt et forbedringspotensiale (typ massivt), men for nye brukere er USC noe man lettere gjenkjenner fra andre plattformer.

Selv om mange av de som frekventerer denne tråden kanskje begynner å bli lei av de samme spørsmålene gang på gang, tror jeg det er viktig at vi ikke glemmer at folk som kommer hit stoler fullt og helt på det som blir sagt. Dersom et enkelt spørsmål blir fulgt opp med en lettere sarkastisk flamewar undergraver man gjerne seg selv til senere.

Gidder du ikke svare, ikke svar. Tenk på hvilken mottakelse du fikk første gang du famlet deg ut på nettet med en eller annen kryptisk Linuxdistro.. selv snublet jeg rundt med Gentoo sånn rundt 2005.. Det var ikke alle på irckanalen deres som var like vennligsinnede overfor en som stilte spørsmål man liksom bare skulle vite svaret på.

Slik, nok pedagog for i dag.

Lenke til kommentar

Imponert over at Knewt ikke hoppet tilbake til Windows med en gang denne debatten tok av :D

Nåh.

Uansett gjør han den klassiske "lurer på X men spør om Y (og får svar på Z)"-feilen.

USC har defintivt et forbedringspotensiale (typ massivt), men for nye brukere er USC noe man lettere gjenkjenner fra andre plattformer.

Nåh, ikke nødvendigvis. USC er heller ikke spesielt intuitivt. Det blir ikke lettfattelig bare fordi det er grafisk. Apt har også helt kurant output å følge, og du ser hva som skjer. Det skjuler USC for deg.
Lenke til kommentar

Dette er absolutt ikke noe godt råd! Hvordan får du spilt DVDer i ditt OS?

Jeg håper at når jeg putter i en DVD så dukker det opp en meny som forteller at jeg trenger ekstra programvare og ved trykk på "ok" starter den installasjon av dette. Jeg vet ikke, jeg har ikke lest DVD i en PC på et tiår.

Hvordan klarer du å gjennomføre feilsøking i installerte programmer?

Feilsøking er ikke nødvendig. Enten er det ikke problemer eller så finner du deg et annet program som fungerer. Dersom ingen programmer fungerer går du tilbake til Windows, venter 12 mnd og prøver på nytt.
Lenke til kommentar

Nåh, ikke nødvendigvis. USC er heller ikke spesielt intuitivt. Det blir ikke lettfattelig bare fordi det er grafisk. Apt har også helt kurant output å følge, og du ser hva som skjer. Det skjuler USC for deg.

For all del, vi er enige her. Jeg bruker apt til det aller meste selv, og ser sjeldent noe behov for å bruke USC, annet enn for å browse det nye som har dukket opp av ny programvare. Der er USC bedre enn apt. Brukere som kommer hoppende fra Windows eller OSX forventer derimot et grafisk grensesnitt (med mindre de er forberedt og har tidligere erfaring fra å bruke terminaler), derfor er det greit å bruke USC som utgangspunkt.

Skal man be noen om å bruke terminalen og man mistenker at vedkommende ikke har snøring på hva en terminal er, bør man i det minste si et par ord om hvor man finner den og hvorfor man anbefaler tekstkommandoer fremfor pek-og-klikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker USC til en ting - oppdatere lazarus. Jeg laster ned deb pakken hver gang det kommer ny versjon, og ved å dobbeltklikke på pakken, og da er det like greit å klikke på oppdater.

Jeg har også brukt dpkg -r og dpkg -i, men det er to kommandoer :p

Jeg er vant til rpm og yum, og jeg synes de kommandoene er mye enklere å bruke enn dpkg og apt-get/apt-cache. Jeg kjenner ikke til aptitude, da eksempler aldri dukker opp når jeg googler noe jeg lurer på ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg håper at når jeg putter i en DVD så dukker det opp en meny som forteller at jeg trenger ekstra programvare og ved trykk på "ok" starter den installasjon av dette. Jeg vet ikke, jeg har ikke lest DVD i en PC på et tiår.

Det er feil. Ubuntu har ikke direkte støtte for slike formater med restriksjoner og sperrer. For å spille mediefiler i det hele tatt må man installere codecer. I tillegg kreves libdvdcss for avspilling av DVD, et bibliotek som kun kan installeres ved CLI. Oppskrift er på Ubuntu sine nettsider.

Jeg nevnte også to andre hyppig brukte programmer som ikke ligger i USC "by default". Det er sikkert mange som ønsker seg Spotify og Skype på maskinen. Disse programmene ligger ikke i de offisielle repositoriene, men er lette å installere ved å legge til ekstra repositories. Dette kan gjøres i GUI også, men det er langt enklere å legge til i CLI.

Hvis du går tilbake i arkivet her, så kan det hende at du ser at jeg gjorde akkurat samme sammenlikning som deg. USC er nettopp likt i konseptet som G.Play og AppleStore. Og dette er en lett sammenlikning for å forklare konseptet med repositories. Likevel kan man ikke bare slå seg med ro med USC.

Et annet viktig element er at alle guider, alle forklaringer av linux, baserer seg på CLI. Dette er fordi det er lett å gjengi direkte ved copy/paste. Dermed blir det lettere å forklare eksakt hva som skal gjøres. Det er en fordel at nye linux-brukere lærer seg å google opp problemene, og dermed også ser nytten av å kopiere kommandoene. Med tiden vil de også forstå dem.

Jeg brukte selv mye GUI i starten av min linux-periode, og prøver på ingen måte å overtale pappa til å bruke mye CLI. Men, jeg viser ham hva jeg gjør dersom jeg skal fikse noe for han. Og da lærer han kanskje med tiden. Jeg regner også med at det er stor forskjell på min IT-invalide far og en person som ønsker å kode i python.

Jeg vil derfor heller si meg enig med cmyrland om at det kan være lurt å vise vei til terminalen. Da hjelper man den nye brukeren på vei til å forstå mer, i stedet for å kun gjøre oppgaven.

@tomsi42: Dersom du bruker yum/rpm så bruker du vel heller ikke Ubuntu?

Endret av martintall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...