ahpadt Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Jeg har prøvd å følge denne guiden for å sette opp 'fengselsbruker' for sftp: http://www.howtoforge.com/restricting-users-to-sftp-plus-setting-up-chrooted-ssh-sftp-debian-squeeze Har laget en bruker 'ftpdownload' og lagt til dette i /etc/ssh/sshd_config: Subsystem sftp internal-sftpMatch User ftpdownload ChrootDirectory /home/ftpdownload/ ForceCommand internal-sftp AllowTcpForwarding no Men når jeg prøver å koble til med brukeren gjennom FileZilla: Status: Connecting to *ip*...Response: fzSftp startedCommand: open "ftpdownload@*ip*" 22Command: Pass: ******Error: Server unexpectedly closed network connectionError: Could not connect to server Noen som har forslag til hvor jeg går feil? Serveren kjører Debian 7. Min andre standardbruker klarer å koble seg til helt fint enda. EDIT: Feilen var tydeligvis at root må ha eierskap av mappa for at dette skal fungere. Fixed! Endret 1. september 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
Occi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Gikk lei av å ikke ha fungerende back/forward i KDE/dolphin.Mulig noen andre har interesse av det, men kan fikses ved bruk av xbindkeys. Bruk xev til å finne hvilke knapp som er back/forward på din mus, men sannsynligvis samme som min (8/9). Guide. $ cat ~/.xbindkeysrc # Back "xte 'keydown Alt_L' 'key Left' 'keyup Alt_L'" b:8 # Forward "xte 'keydown Alt_L' 'key Right' 'keyup Alt_L'" b:9 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg har prøvd å følge denne guiden for å sette opp 'fengselsbruker' for sftp: http://www.howtoforge.com/restricting-users-to-sftp-plus-setting-up-chrooted-ssh-sftp-debian-squeeze Har laget en bruker 'ftpdownload' og lagt til dette i /etc/ssh/sshd_config: Men når jeg prøver å koble til med brukeren gjennom FileZilla: Noen som har forslag til hvor jeg går feil? Serveren kjører Debian 7. Min andre standardbruker klarer å koble seg til helt fint enda. Har vært borti den der før. Root-mappen må ha eierskap root:root med rettigheter 755. Så oppretter du undermapper med bruker/gruppe-eier satt til ftpdownload hvor du laster ting opp eller ned. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Har vært borti den der før. Root-mappen må ha eierskap root:root med rettigheter 755. Så oppretter du undermapper med bruker/gruppe-eier satt til ftpdownload hvor du laster ting opp eller ned. Jeg fikk det til å funke nå. Var nær til å gi opp før jeg endelig googlet meg frem til en side som sa at root-eierskap var nødvendig for å få dette til å fungere. Brukte vsftpd til å sette opp ftp-server før, men nå som jeg har lært dette er vel det nesten unødvendig å sette opp vsftpd om jeg uansett ønsker å tvinge all ftp-trafikk gjennom port 22 (ønsker å ha min egen bruker til å overføre filer pluss en annen bruker som andre kan koble seg på for å laste ned filer fra en spesifikk mappe) Endret 1. september 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 FTP er en grisete protokoll, og en tilbakevendende hodepine for alle som jobber med nettverk og sikkerhet. SSH/SFTP er absolutt å foretrekke, med mindre man har sære krav. Ulempen med SSH/SFTP er, eller har i hvert fall vært dårligere overføringshastighet ift. FTP, da SSH/SFTP er en kryptert protokoll, noe FTP ikke er. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Oppfølgerspørsmål fra tidligere: Vil det være mulig for meg å begrense overføringshastigheten til en spesifikk bruker (bruker 'ftpdownload' i mitt eksempel) over port 22? Leste om Trickle men med det jeg ser får man bare satt hastighetsbegrensning per applikasjon, noe som kanskje ikke er helt det jeg er ute etter, da jeg ønsker begrensning per bruker og ikke applikasjon. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Noen som vil hjelpe en forvirra førstegangs-Ubuntu-bruker? Er vandt til å installere programmer ved å dobbelklikke på .exe-filer og trykke next ørten ganger. Skal installere et program på Ubuntu nå, og i read me-fila står det hva man skal gjøre, men kan ikke si det gir noen mening for meg. Build Instructions ------------------ On Unix, Linux, BSD, OSX, and Cygwin: New text ./configure make make test sudo make install This will install Python as python3. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Er det Python 3 du prøver å installere? sudo aptitude install python3 Ellers så er det der et sett av kommandoer for å kompilere og installere et program. Men det er lettere og bedre å bare bruke package managern ved mindre du har noen grunn til å gjøre noe annet. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Er det Python 3 du prøver å installere? sudo aptitude install python3 Ellers så er det der et sett av kommandoer for å kompilere og installere et program. Men det er lettere og bedre å bare bruke package managern ved mindre du har noen grunn til å gjøre noe annet. Og hva er package manager? Jeg er som sagt helt ny med dette. Og ja, det er Python 3 jeg skal installere Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Ikke for å være frekk, men ønsker du å bli god på Linux må du lære deg å Google ellers kommer du aldri noen vei. Du lærer mer ved å søke info selv. Kort fortalt er en package manager (pakkebehandler?) et program for å laste ned, installere og vedlikeholde pakker (eller programmer) på et operativsystem. Pakkene lastes ned fra repositories (forkortet til repo), og de fleste store distroene (som Ubuntu) har sine egne repos hvor pakkene lastes ned fra. Om du åpner en terminal og skriver f. eks sudo aptitude install firefox Installeres firefox uten at du trenger å gjøre noe mer (enn å skrive inn passord hvis den spør). Dette er sikrere, raskere og du slipper å få masse rot på systemet ditt. Så bare kjør kommandoen jeg gav deg. Kan forøvrig hende du allerede har Python 3 under kommandoen "python3" eller "python3.2"/"python3.3". Sjekk dpkg (basic debian package manager, lite brukt for annet enn manuell install av .deb og --get-selections): dpkg --get-selections | grep python Google Ubuntu package manager for mer info (apt-get/aptitude er vanligvis brukt, jeg bruker aptitude på Debian). Endret 2. september 2013 av Occi 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Og hva er package manager? Jeg er som sagt helt ny med dette. Og ja, det er Python 3 jeg skal installere Aller enkleste metode: fyr opp Ubuntu Software Center og søk etter python3. Ellers kan du bruke terminalen (ctrl+alt+t) og lime inn kommandoen (sudo...) som ble skrevet inn i en tidligere post her. Men bruker Ubuntu aptitude som standard, godtfolk? Jeg bruker alltid apt-get i terminalen.. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Vet faktisk ikke om aptitude er standard, men jeg foretrekker aptitude pga. safe-upgrade og andre nifty features. Og ja, du kan forsåvidt bruke Ubuntu Software Center (søk i dash) om du foretrekker GUI. Hvis aptitude ikke er standard (command not found) er det også rimelig enkelt å installere sudo apt-get install aptitude Hva som er best av apt-get (etc) og aptitude er i stor grad en smakssak siden den å bruker felles database og apt-get ikke lenger borker dependencies. Husk å bruk manualen om du ønsker mer info om et program i terminalen (exit med q, søk med /) man apt-get Endret 2. september 2013 av Occi Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Og hva er package manager? Jeg er som sagt helt ny med dette. Og ja, det er Python 3 jeg skal installere Kortversjonen: De fleste (i praksis alle) distroer har store, sentrale repositories (brønner, leverandørdriftede servere) med ferdigkompilert programvare. Dette skiller seg fra Windows der det egentlig ikke er noen sentral kilde, men diverse ftps/filehosts/enkeltleverandører. En pakkebehandler er et program som vedlikeholder en database av programvare som ligger på sentrale servere og hva du har installert. Den kan brukes til å installere, søke, inspisere og oppgradere software. "Måten" man installerer på er ikke som i Windows hvor du googler etter en download og prøver å installere. I stedet går du til distroleverandøren og ber om pakken. Denne jobben er det pakkebehandleren som gjør for deg. I ubuntu heter den apt (advance package tool). Faktisk er den i flere mindre bider, men det trenger vi ikke gå inn på. Stort sett ønsker du bare å installere nye pakker, og til det bruker du kommandoen apt-get install [package] Du kan også bruke ubuntu software centre. Dersom du må søke google etter en pakke gjør du antagelig noe feil. Endret 2. september 2013 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Dersom du må søke google etter en pakke gjør du antagelig noe feil. Med navnestandarden til Debian/Ubuntu hender det at man må det F. eks libssl er openssl. Det er forsåvidt greit med slik navngivning (er enig i praksisen), men noen ganger kan det være vanskelig å finne hva en pakke heter selv med søk i apt-cache eller aptitude. Men klart, det er vanligvis feil å måtte trenge Google. Lenke til kommentar
martintall Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Og hva er package manager? Jeg er som sagt helt ny med dette. Og ja, det er Python 3 jeg skal installere For de som er nye for linux, så har jeg en litt forenklet sammenlikning. På mobiltelefon bruker du antagligvis enten google play store eller apple store til å legge inn programmer. I linux er det ganske likt, men mye av interaksjonen og tipsene går nok heller på bruk i kommandolinje. Dersom du bruker Ubuntu har du nok likevel en slik grafisk applikasjon til å legge inn programmer med. Du får likevel flere og kraftigere muligheter gjennom kommandolinje ved bruk av aptitude og apt-get. Vet faktisk ikke om aptitude er standard, men jeg foretrekker aptitude pga. safe-upgrade og andre nifty features. Er ikke apt-get standard, mens aptitude er en front-end til apt-get? Er ikke safe-upgrade en ekvivalent til den vanlige apt-get upgrade, mens aptitude full-upgrade er likt apt-get dist-upgrade? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Med navnestandarden til Debian/Ubuntu hender det at man må det Jeg sikter selvfølgelig til en download link og ikke hvordan man gjør det. Det er et helt legetimt search target. Lenke til kommentar
martintall Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Med navnestandarden til Debian/Ubuntu hender det at man må det F. eks libssl er openssl. Det er forsåvidt greit med slik navngivning (er enig i praksisen), men noen ganger kan det være vanskelig å finne hva en pakke heter selv med søk i apt-cache eller aptitude. Men klart, det er vanligvis feil å måtte trenge Google. Er det ikke lettest å lete etter pakker på Debian sine nettsider? http://www.debian.org/distrib/packages Ellers anbefaler jeg på det sterkeste google. Søking på google og lesing på linux-forumer er nok til å lære masse om operativsystemene. Spesielt hvis man drister seg til å skrive på engelsk. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Er ikke apt-get standard, mens aptitude er en front-end til apt-get? Er ikke safe-upgrade en ekvivalent til den vanlige apt-get upgrade, mens aptitude full-upgrade er likt apt-get dist-upgrade?Det var det jeg ikke ville gå inn på, men here it goes. Pakkebehandleren til Debian heter dpkg. apt bruker dpkg, men kan håndtere ting som remote sync og automatic download. Den bruker dpkg i bunn. Aptitude bruker igjen apt, men gjør noe mer på toppen. Det er i prinsippet ingen forskjell på å bruke wget for å hente ned pakkene, for så å installere med dpkg, men i praksis blir det dessverre det. tl;dr: bruk apt eller aptitude. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Er ikke apt-get standard, mens aptitude er en front-end til apt-get? Er ikke safe-upgrade en ekvivalent til den vanlige apt-get upgrade, mens aptitude full-upgrade er likt apt-get dist-upgrade? Vet ikke helt om det er noen offisiell standard på hverken Debian eller Ubuntu. Noen steder er det brukt apt og noen steder aptitude (Debian installern?). Har egentlig fint lite å si, bare en vanesak. Og jo, det er noen små forskjeller på safe-upgrade og apt-get upgrade, se link. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 aptitude var alltid ment til å være end user-programmet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå